Bukefalos 28 år!

lämna barnet?

Sv: lämna barnet?

Det dar ar inte bevisat sa jag tycker inte du ska skramma folk som vill samsova.

Det finns mycket man ska och inte ska göra, men förhoppningsvis känner man sitt barn bäst och vet vad som fungerar.

Jag samsov och ville verkligen samsova men det gick inte. Jag hade inget andningslarm osv osv. Är det ens något som bevisat vad PSD beror på? Allt är väl olika teorier. Som att om de sover på mage så andas de in koldioxiden igen som de andats ut och så kvävs dem. Då skulle väl varenda människa som sover på mage inte överleva? Och jag vorde ju stendöd som sover under kudden!
 
Sv: lämna barnet?

kl

Jag skulle mer vilja saga sahar, om man ar orolig att bebisen ska sluta andas, skaffa ett larm! Sen kan man samsova eller inte, vilket som passar en och bebisen bast. Det ar nog helt normalt att vara lite nojjig i borjan och kolla dem var och varannan minut, sen efter ett tag sa relaxar man lite mer. De allra flesta overlever ju!
 
Sv: lämna barnet?

Na precis, allting ar teorier, darfor ar det lite dumt att saga att de dor om man samsover. Jag tror inte pa nagot av det, jag tror helt enkelt att vissa barn overlever och vissa barn dor. Men sa nojjig som jag var kommer jag latt att skaffa ett larm till nasta - och fortsatta samsova.

Jag har inte sagt att man maste samsova, men det kanske du inte menade? Alla ska saklart gora det som passar dem bast.
 
Sv: lämna barnet?

Precis så tror jag också, och jag är tveksam med larm också. Är det verkligen bevisat att barnet inte dör om man har larm? Hur reagerar man om/när den fellarmar? Jag skulle verkligen inte kunna sova om bebis hade ett larm, konstigt nog.

Nej jag tänkte mest på om man är sådär övernojjig, då är det bästa kanske inte att samsova eftersom det blir mkt varmare än om bebisen ligger i en egen säng. Dessutom kan man ju råka sparka över sitt täcke över bebisens ansikte.
 
Sv: lämna barnet?

KL*

Jag ville sova med mina 2 sista skruttar, men det var jättesvårt för jag är en sån som ligger och vrider och vänder på mej i sömnen. Sambon ligger ganska still men kan helt plötsligt få ett ryck och slänger ut en arm eller fot i sömnen.
Detta gjorde att vi hade våra små i spjälsäng bredvid sängen och när de blev lite äldre fick de sova emellan oss när de var ledsna på natten och för att vi tyckte det var mysigt.
Men till slut sov vi båda så dåligt för vi var oroliga att lägga oss på eller klämma till de små, så enda lösningen var att lägga över i spjälsängen innan vi somnade.
Men de är trygga och harmoniska små barn trots allt :)

Jag tycker man ska låta föräldrar lösa saker på sitt eget sätt utan att peka på vad som är rätt eller fel. Det är mkt att tänka på ändå utan att behöva känna att man inte duger för att andra tycker annat.

Det är likadant vad gäller dagis osv. Vissa tycker man är dålig mamma om man lämnar tidigt på dagis eller har långa dagar, andra tycker att det är dåligt om barnet går hemma för länge utan kompisar.
Alla gör nog det som passar bäst till deras vardag och de flesta vill ju det bästa till sina barn.
 
Sv: lämna barnet?

Det finns mycket man ska och inte ska göra, men förhoppningsvis känner man sitt barn bäst och vet vad som fungerar.

Jag samsov och ville verkligen samsova men det gick inte. Jag hade inget andningslarm osv osv. Är det ens något som bevisat vad PSD beror på? Allt är väl olika teorier. Som att om de sover på mage så andas de in koldioxiden igen som de andats ut och så kvävs dem. Då skulle väl varenda människa som sover på mage inte överleva? Och jag vorde ju stendöd som sover under kudden!

Våran BVC-sköterska menade att ryggläge gör att barnen liksom nickar till och vaknar om dom slutar andas, det kan dom inte om dom ligger på mage. Men det verkar ju finnas väldigt många olika teorier om detta.
 
Sv: lämna barnet?

Vad menar du nu?

Det som larmet kan hjälpa till med är att varna om bebis slutar andas, annars kanske man vaknar när det redan är för sent.
Men sedan är det ju upp till var förälder att lära sig HLR :)

Jag är övernojig och sover ändå med Ella bredvid mig, känns helt klart bäst så.

Det blir inte för varmt hos oss iaf och risken att jag skulle lyckas sparka mitt eget täcket över hennes ansikte existerar knappt.

Jag sover som ett ljus..
 
Senast ändrad:
Sv: lämna barnet?

For mig hade det rakt motsatt effekt, bade jag och Sam sov mycket battre (och gor fortfarande) nar vi sover tillsammans. Sa lange alla ar glada och nojda...
 
Sv: lämna barnet?

När mina stora barn föddes skulle de ligga på magen för att undvika spädbarnsdöd. Sen när jag fick sladdisarna skulle de ligga på rygg :)

Nu ska jag inte ha fler, men intressant att se vad som gäller om 15 år ..
 
Sv: lämna barnet?

När mina stora barn föddes skulle de ligga på magen för att undvika spädbarnsdöd. Sen när jag fick sladdisarna skulle de ligga på rygg :)

Nu ska jag inte ha fler, men intressant att se vad som gäller om 15 år ..

Var det inte att de skulle ligga på sidan ett tag också däremellan? :)
 
Sv: lämna barnet?

Jo det stämmer nog, funderade lite på det och det var nog när jag fick nr 2 -93 som det var så oxå. Mkt att hålla reda på :)
Nästa blir det kanske att de ska halvsitta eller nåt. Börjar ju bli slut på varianter annars ;)
 
Sv: lämna barnet?

Precis så tror jag också, och jag är tveksam med larm också. Är det verkligen bevisat att barnet inte dör om man har larm? Hur reagerar man om/när den fellarmar? Jag skulle verkligen inte kunna sova om bebis hade ett larm, konstigt nog.

Nej jag tänkte mest på om man är sådär övernojjig, då är det bästa kanske inte att samsova eftersom det blir mkt varmare än om bebisen ligger i en egen säng. Dessutom kan man ju råka sparka över sitt täcke över bebisens ansikte.

Är man "övernojig" är det nog bäst att köpa ett andningslarm och göra det som känns bäst.

Hur man sover, tillsammans eller inte eller båda delarna, gör man som man vill. Jag tycker bara att det är onödigt att säga saker som att barnet kan sluta andas om man sover tillsammans för att barnet hör mammans hjärtslag. Det är ju liksom inte fastställt att det är så.

Däremot kan man peka på reella risker som tex. att inte samsova om man är påverkad av alkohol/droger (vissa läkemedel).
 
Sv: lämna barnet?

Faktiskt inte ;)

På BB när jag frågade hur jag skulle sova med Ella var svaret samsovning om det fungerar ( dvs ingen blir störd )

Att inte ha det för varmt tipade dom dock om...

Så att vården rent generellt kommer med sådana råd stämmer inte.

Däremot ska man inte samsova om man är rökare ..

*kl*

Får hålla med Sol och Vindvissla, onödigt att utan belägg skrämma upp människor :)

Konstigt, det sade de till oss o här röker ingen (o ingen dricker eller går på lugnande ed heller) . Dock var det inte alls risk av den digniteten som sova på mage, rökande föräldrar etc.

Dock sov Ludvig hos mig (med respisenselarm på magen - ja, jag är jätterädd för psd sedan ett par bekanta drabbades för mga år sedan:cry:) första månaderna- allt annat var tvärkört.

Skumt att vårdenrekommenderar olika i sina generella råd.
 
Sv: lämna barnet?

Var det inte att de skulle ligga på sidan ett tag också däremellan? :)

Tydligen har fallen faktiskt minskat radikalt mycket sedan man började rekommendera folk att lägga barnen på rygg i stället för på mage, så just i det finns det nog en hel del relevans. Forskningen går framåt helt enkelt.
 
Sv: lämna barnet?

Precis så tror jag också, och jag är tveksam med larm också. Är det verkligen bevisat att barnet inte dör om man har larm? Hur reagerar man om/när den fellarmar? Jag skulle verkligen inte kunna sova om bebis hade ett larm, konstigt nog.

Nej jag tänkte mest på om man är sådär övernojjig, då är det bästa kanske inte att samsova eftersom det blir mkt varmare än om bebisen ligger i en egen säng. Dessutom kan man ju råka sparka över sitt täcke över bebisens ansikte.

KLart att ett larm inte är någon garanti att inget kan hända, men man upptäcker i a f ett ev andningsstopp och kan försöka åtgärda det. Tre timmar senare när man vaknar av att någon BORDE vakna o vilja amma har man inte den chansen längre... Så resonerade jag eftersom jag är orolig för PSD. Har man ett larm o har lärt sig HLR (vilket kanske inte ens behövs i alla fall, men självklart ska man kunna!- det finns de fall där larmet gått och ungen varit lätt blå om läpparna men det räckt att ta upp den o ruska försiktigt) så har man i a f gjort allt man kan. SOm tur är har vårt aldrig larmat annat än ett par falsklarm så det glidit av blöjan (respisenselarmet) och en gång när han rullat av plattan (Babysense).

Men det där måste man ju känna själv hur ma nvill göra med :). Jag sover tryggt med larmad bebbe i spjälisen intill (samsov tills han var 3 mån, sedan hae han sovit bättre i egen säng).
 
Sv: lämna barnet?

Konstigt, det sade de till oss o här röker ingen (o ingen dricker eller går på lugnande ed heller) . Dock var det inte alls risk av den digniteten som sova på mage, rökande föräldrar etc.

Dock sov Ludvig hos mig (med respisenselarm på magen - ja, jag är jätterädd för psd sedan ett par bekanta drabbades för mga år sedan:cry:) första månaderna- allt annat var tvärkört.

Skumt att vårdenrekommenderar olika i sina generella råd.

De pratar gärna om smakfönster utan att ha belägg för det och rekommenderar ofta gärna 5-minutersmetoden också utan att ha belägg för att den skulle vara bättre än något annat.

Allt som sägs från MVC/BVC har inte vetenskaplig grund, tyvärr. Dessutom får man ibland motsägelsefull information också. Samsovning rekommenderas inte (från vissa håll) pga. risken för PSD men amning rekommenderas. Att det är så att samsovning har visat sig leda till att mammor ammar längre och mer nämner man dock inte...
 
Sv: lämna barnet?

Tydligen har fallen faktiskt minskat radikalt mycket sedan man började rekommendera folk att lägga barnen på rygg i stället för på mage, så just i det finns det nog en hel del relevans. Forskningen går framåt helt enkelt.

Jao, i Nya Zeeland har fallen gått ner med runt 40% sedan de började rekommendera ryggläge.

Vi har dock inte kört ryggläge eftersom E inte sover bra på rygg. Han vill ligga på sidan och då får han göra det.
 
Sv: lämna barnet?

Ella har också ett respisense, hon sover på rygg och på sidan :)

Är också rejält nojig över psd även fast att jag vet att risken är minimal ..
 
Sv: lämna barnet?

Det var jag med ganska länge faktiskt, kan fortfarande vara lite nojig. Men när det gäller ens barn så tycker jag att det är normalt.
 
Sv: lämna barnet?

Men om larmet inte skulle fungera då? Och all panik man skulle få vid ett fellarm. Fellarmar de ofta kanske man inte tar på allvar när det inte fellarmar?

vindvissla: Hade mer än gärna samsovit med Rasmus fortfarande, men det går inte :( Slutar med att ingen av oss sover och vi blir arga på varandra.
Hoppas på att när han är stor och flyttar ur sin spjälsäng så kommer han och kryper ner hos oss på morgonen, då har man i alla fall kvällen och natten för vuxna saker :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 994
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 650
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 230
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp