Bukefalos 28 år!

lämna barnet?

Sv: lämna barnet?

Om barnet sover - varför inte. Elektronisk babyvakt är utmärkt, men har man ett lyhört hus hör man nog ändå. Sluta andas kan ju bebbe göra om det vill sig så illa när man själv sover bredvid, och sova måste man... Dock kan man ju om man vill skaffa ett andningslarm, det har vi för annars hade jag inte sovit lugnt eller kunnat slappna av när han sov. De flesta har dock inte larm, risken är så liten.

Vår baby, som nu är ett halvår, sover i vårt sovrum med andningslarm o om vi är i andra delen av huset, babyvakt, och har så gjort sedan han började somna innan vi på kvällen. Hade utan problem lämnat honom så vid 4 v o ätit middag om det hade gått. Dock vägrade han sova annat än tätt intill tills han var 3 mån ungefär.
 
Sv: lämna barnet?

är jag bara en övernojjig icke-mamma? :angel:


sen fråga 2... är det normalt att små barn (oxå 4 veckor) total-stirrar? Ok att de försöker fokursera (fast då är de väl lite äldre?) men verkligen stirra?

1) Ja, du är övernojig
2) Ja, det är rätt normalt

:D
 
Sv: lämna barnet?

Nu hade ju inte vi någon direkt övervåning så när Isak var så liten.
Men visst rörde vi oss som vanligt i lägenheten och sådär och pratade med gäster. Skriker barnet hör man det. Garanterat, dessutom tittar man ju till då och då
 
Sv: lämna barnet?

När mina barn var 4 veckor så sprang jag och tittade till dem stup i kvarten av rädsla för att de skulle sluta andas. Hade absolut inte haft ro att sitta och snacka med gästar om bebisen sov på övervåningen. Att vissa har egna rum till bebisen redan från början tycker jag är galet.
 
Sv: lämna barnet?

Knapplån.

Sebbe började sova i egen säng, hela nätter, vid 6 veckors ålder. Från 2 veckors ålder sov han hela nätter, men mellan mig och pappan.
Jag har aldrig haft något problem att låta honom sova ifred, man hör absolut om dom vaknar.
Och skulle man mot all förmodan missa ett skrik så dör dom faktiskt inte av det, det är inte så att man missar ordentligt skrik och gråtläten under en längre tid.
Vaknade Sebbe när jag satt och kissade, så tog det en halvminut innan jag kunde ta upp honom.
Jag både städade, hade gäster, tränade hunden, duschade och allt möjligt annat medan han sov.

Han är snart 3 år gammal, en otroligt intelligent och självsäker kille ;) Han sover fortarande själv, hela nätter. Flyttade in i eget rum vid 8 mån ålder, vi fick möjlighet då. Hade vi haft extra rum där vi bodde innan hade han fått flytta redan vid 6 veckors ålder, då han alltid sovit bäst i lugn och ro, ensam.
 
Sv: lämna barnet?

När mina barn var 4 veckor så sprang jag och tittade till dem stup i kvarten av rädsla för att de skulle sluta andas. Hade absolut inte haft ro att sitta och snacka med gästar om bebisen sov på övervåningen. Att vissa har egna rum till bebisen redan från början tycker jag är galet.

Vissa barn sover bättre i eget rum. Att inte uppfylla deras sovbehov tycker jag är mer galet. Elina vaknade 25-30 gånger/natt när jag hade henne i vårt rum - när vi satte henne i eget rum började hon vakna 1 eller 2 gånger. Och då var hon 8-10 veckor gammal.

Jag är ändå supernojjig, har andningslarm, babyvakt och allt, och tittar ofta till henne fortfarande, och hon är ett år gammal. Att sitta nere och äta tror jag inte att jag hade problem med ... inte efter 2 månader iaf... men jag hade babyvakten klistrad vid örat :D
 
Sv: lämna barnet?

När mina barn var 4 veckor så sprang jag och tittade till dem stup i kvarten av rädsla för att de skulle sluta andas. Hade absolut inte haft ro att sitta och snacka med gästar om bebisen sov på övervåningen. Att vissa har egna rum till bebisen redan från början tycker jag är galet.

Du skulle försökt sova i samma säng som Rasmus, jag klarade 2 veckor!

Det gick inte och går inte nu heller att sova i samma säng, inte ens i samma rum som Rasmus. Ingen fick sova ordentligt när vi sov tillsammans.

Är man orolig att bebisen ska sluta andas så ska man ju absolut inte ha de i samma säng! Det blir mkt varmare än i egen säng och bebisen kan ligga och lyssna på mammas hjärtljud och tro den fortfarande är i magen och därför sluta andas.
 
Sv: lämna barnet?

Vi lämnade våran son uppe på övervåningen när han bara var några veckor gammal för att sova. enda stället det var varmt på och han kunde sova när vi bodde i hus. Nu bor vi i lägenhet så då lägger man ut honom i vagnen på balkongen för att sova.

har dock en baby vakt så jag har full koll på honom om han skulle göra något.
 
Sv: lämna barnet?

Är man orolig att bebisen ska sluta andas så ska man ju absolut inte ha de i samma säng! Det blir mkt varmare än i egen säng och bebisen kan ligga och lyssna på mammas hjärtljud och tro den fortfarande är i magen och därför sluta andas.

Fast är det där verkligen vetenskapligt belagt? Vad jag vet så har man ingen egentlig förklaring till PSD annat än outvecklad andningsreflex. Det låter ju som biologiskt vansinne att barn skulle sluta andas för att de ligger nära människor, vi är ju flockdjur så vi borde inte klarat oss så bra om våra barn dog av att sova nära.
 
Sv: lämna barnet?

Fast som tur är är ju psd mkt ovanligt - knappast så det skulle hota mänskligheten. Att barnet helst ska sova i egen säng o att det inte ska bli för varmt är ju ett par av de råd man får från vården för att minska risken.
 
Sv: lämna barnet?

Kan ju tillägga att han sov i vagnen på dagarna och gör fortfarande.
Han vill inte sova i sängen dagtid. Så han har ju ändå sovit där vi är
 
Sv: lämna barnet?

Är man orolig att bebisen ska sluta andas så ska man ju absolut inte ha de i samma säng! Det blir mkt varmare än i egen säng och bebisen kan ligga och lyssna på mammas hjärtljud och tro den fortfarande är i magen och därför sluta andas.

Det dar ar inte bevisat sa jag tycker inte du ska skramma folk som vill samsova.
 
Sv: lämna barnet?

Fast som tur är är ju psd mkt ovanligt - knappast så det skulle hota mänskligheten. Att barnet helst ska sova i egen säng o att det inte ska bli för varmt är ju ett par av de råd man får från vården för att minska risken.

Ja, det är ett av råden. Det vet jag, men jag har aldrig sett något underlag för uttalandet och kan man inte presentera det tycker jag inte att man ska sprida sådan information.
 
Sv: lämna barnet?

Fast som tur är är ju psd mkt ovanligt - knappast så det skulle hota mänskligheten. Att barnet helst ska sova i egen säng o att det inte ska bli för varmt är ju ett par av de råd man får från vården för att minska risken.

Faktiskt inte ;)

På BB när jag frågade hur jag skulle sova med Ella var svaret samsovning om det fungerar ( dvs ingen blir störd )

Att inte ha det för varmt tipade dom dock om...

Så att vården rent generellt kommer med sådana råd stämmer inte.

Däremot ska man inte samsova om man är rökare ..

*kl*

Får hålla med Sol och Vindvissla, onödigt att utan belägg skrämma upp människor :)
 
Senast ändrad:
Sv: lämna barnet?

När mina barn var 4 veckor så sprang jag och tittade till dem stup i kvarten av rädsla för att de skulle sluta andas. Hade absolut inte haft ro att sitta och snacka med gästar om bebisen sov på övervåningen. Att vissa har egna rum till bebisen redan från början tycker jag är galet.

Li fick sova i eget rum först vid 7 månaders ålder men har alltid sovit i egen säng. Anledningen till att hon inte fick eget rum tidigare beror enbart på att vi inte hade rum. Hon sov, och gör fortfarande, otroligt dåligt i samma rum som andra.
 
Sv: lämna barnet?

Är man orolig att bebisen ska sluta andas så ska man ju absolut inte ha de i samma säng! Det blir mkt varmare än i egen säng och bebisen kan ligga och lyssna på mammas hjärtljud och tro den fortfarande är i magen och därför sluta andas.

Det där är som tur är inte sant, det naturligaste för barnet är att sova nära mamman.
Det som ev. kan öka risken förutom rökning är om barnet är klätt för varmt, särskilt om det är i trånga lager.
Att höra sin mammas hjärtslag gör inte att barnet luras att tro att det ligger i magen, det är att det är trångt, dvs att barnet inte kan röra sig så mycket som enligt vissa kan få barnet att tro att det är kvar i magen.

Det finns vad jag har läst inga bevis för att det är att barnet tror att det är tillbaka i magen som gör att de slutar andas utan det är istället att de inte har så utvecklada reflexer som gör att de slutar andas.
Vi kan ju inte hålla andan tills vi dör även om vi vill för när vi svimmar börjar vi andas igen.
Det skulle dessa bebisar i teorin kunna eftersom de måste andas medvetet, dvs reflexen att andas är underutvecklad på vissa bebisar enligt dessa teorier.
 
Sv: lämna barnet?

När mina barn var 4 veckor så sprang jag och tittade till dem stup i kvarten av rädsla för att de skulle sluta andas. Hade absolut inte haft ro att sitta och snacka med gästar om bebisen sov på övervåningen. Att vissa har egna rum till bebisen redan från början tycker jag är galet.

Jag tycker att det är upp till var och en faktiskt.
Jag har 4 barn och har låtit båda de yngsta sova på övervåningen just för att det har varit lugn och ro där uppe. Sen har jag självklart gått dit och tittat till dem med jämna mellanrum.

Livet stannar inte upp för att man får barn..

Varför skulle eget rum vara galet? Vissa barn vill sova när det är tyst och vissa föredrar ljud, finns väl inga fel eller rätt i det. Mina 3 äldsta har alla sovit i barnkammare vägg i vägg med vårt sovrum sen de var ett par månader, och den yngste flyttade till eget rum för 2 veckor sen. Han är 1,5 år. Att han var kvar hos oss var för att vi väntade på att hans rum skulle bli tomt. Han sover mkt bättre nu när han får vara ifred.
Har man plats hemma och bebis sover bäst när det är tyst så mår väl alla bäst av det? Alla barn vill inte sova i mammas säng.. eller rum.

Barnet kan sluta andas när man duschar eller är på toa eller sover..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 996
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 651
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 067
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 233
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp