Bukefalos 28 år!

lämna barnet?

Sv: lämna barnet?

Man kontrollerar ofta så att larmet fungerar, det fellarmar otroligt sällan och jag förstår faktiskt inte hur du menar med detta:

Fellarmar de ofta kanske man inte tar på allvar när det inte fellarmar?

Skulle du tänka så?

Om larmet larmar ( oavsett antal fellarm innan ) så kontrollerar man väl bebisens andning, inte sjutton struntar man i att kolla?
 
Sv: lämna barnet?

Men om larmet inte skulle fungera då? Och all panik man skulle få vid ett fellarm. Fellarmar de ofta kanske man inte tar på allvar när det inte fellarmar?

För det första:Man väljer själv om man vill ha larm. Det är ju ingen som tvingar en och risken för psd är väldigt liten. Om du inte vill ha det så äe det ju helt upp till dig :)! 1 barn av 4000 levande födda drabbas av PSD, så det är väldigt ovanligt- men det förekommer trots allt. Jag vill som sagt dock göra precis allt som står i min makt för att förhindra att det händer Ludvig, och dessutom hade jag inte kunnat sova lugnt utan larmet och alltså varit en mycket trött person vid det här laget ;).

Du pratar om paniken vid ett larm... Jovisst, men sorgen vid ett barns bortgång vore värre tycker jag... Särskilt om man skulle fråga sig själv (vilket jag hade gjort om det hade hänt mitt barn o han varit olarmad) om man hade kunnat förhindra det. Om det verkligen är "äkta" PSD och barnet helt enkelt "glömmer" att andas, så har man faktiskt goda chanser att kunna väcka det innan det är för sent, OCH innan det har fått några läskiga skador.

Mitt larm har ju falskat ett par ggr (insåg att det var dags att byta blöjstorlek o sen var det inga problem ;)) och första gången for jag ju upp och blev rädd, men såg att L mådde fint. de andra gångerna reagerade jag lika snabbt och kollade honnom, men panikrädslan uteblev, just för att jag tänkte att det NOG inte var på riktigt. Reagerade och tog det på allvar gjorde jag förståss ändå- man hade ju aldrig kört "pojken o vargen" o struntat i det direkt.

Och visst kan larmet pajja, men risken att den gör det (mitt håller utmärkt) JUST den dagen då barnet får ett dödligt andningsstopp (vilket faktiskt bara en kvarts promille av alla svenska barn får) känns rätt liten. Det vore ju som att säga att man inte tyckte man behövde brandlarm (missförstå mig rätt- brandlarm är ju faktiskt något alla bör ha- andningslarm avgör man helt själv) för det KAN ju gå sönder och då brinner man ändå inne.
 
Sv: lämna barnet?

De pratar gärna om smakfönster utan att ha belägg för det och rekommenderar ofta gärna 5-minutersmetoden också utan att ha belägg för att den skulle vara bättre än något annat.

Allt som sägs från MVC/BVC har inte vetenskaplig grund, tyvärr. Dessutom får man ibland motsägelsefull information också. Samsovning rekommenderas inte (från vissa håll) pga. risken för PSD men amning rekommenderas. Att det är så att samsovning har visat sig leda till att mammor ammar längre och mer nämner man dock inte...

Jo visst är det så att en hel del som BVC rekommenderar inte känns klockrent (t ex 5-min metoden skulle jag aldrig i hela mitt liv tillämpa), jag har bara förutsatt att det fanns belägg för risken med samsovning, och just dett att banet blir för varmt är ju lätt när man sover intill. Dock sov ju Ludvig i princip på mig i tre månader, om än med respisense på magen. ANnars hade varken han eller jag sovit alls o då hade vi väl lämnat in båda två av utmattning ;).

Förresten, vad är smakfönster? Aldrig hört. Har jag missat nåt? Ludde vill smaka på det mesta från banan till biff stroganoff på burk till sina strumpor ;). Fast allra godast är det nog ändå att (n)amma fortfarande (nam,nam!).
 
Sv: lämna barnet?

"Smakfönstret" är en föreställning om att spädbarn har lättare för att lära sig äta och gilla mat och man börjar ge dem mat från en specifik ålder. Det talas ofta om detta smakfönster men det finns inga vetenskapliga belägg för att det existerar.

Föreställningen om detta fönster krockar med de nationella amningsrekommendationerna Sverige har anslutit sig till (en rekommendation som såklart inte alla BVC-sköterskor har anammat än:grin: ). Det kanske tom. är så att detta fönster hindrar vissa sköterskor från att anamma de nya rekommendationerna.
 
Sv: lämna barnet?

För det första:Man väljer själv om man vill ha larm. Det är ju ingen som tvingar en och risken för psd är väldigt liten. Om du inte vill ha det så äe det ju helt upp till dig :)! 1 barn av 4000 levande födda drabbas av PSD, så det är väldigt ovanligt- men det förekommer trots allt. Jag vill som sagt dock göra precis allt som står i min makt för att förhindra att det händer Ludvig, och dessutom hade jag inte kunnat sova lugnt utan larmet och alltså varit en mycket trött person vid det här laget ;).

Du pratar om paniken vid ett larm... Jovisst, men sorgen vid ett barns bortgång vore värre tycker jag... Särskilt om man skulle fråga sig själv (vilket jag hade gjort om det hade hänt mitt barn o han varit olarmad) om man hade kunnat förhindra det. Om det verkligen är "äkta" PSD och barnet helt enkelt "glömmer" att andas, så har man faktiskt goda chanser att kunna väcka det innan det är för sent, OCH innan det har fått några läskiga skador.

Mitt larm har ju falskat ett par ggr (insåg att det var dags att byta blöjstorlek o sen var det inga problem ;)) och första gången for jag ju upp och blev rädd, men såg att L mådde fint. de andra gångerna reagerade jag lika snabbt och kollade honnom, men panikrädslan uteblev, just för att jag tänkte att det NOG inte var på riktigt. Reagerade och tog det på allvar gjorde jag förståss ändå- man hade ju aldrig kört "pojken o vargen" o struntat i det direkt.

Och visst kan larmet pajja, men risken att den gör det (mitt håller utmärkt) JUST den dagen då barnet får ett dödligt andningsstopp (vilket faktiskt bara en kvarts promille av alla svenska barn får) känns rätt liten. Det vore ju som att säga att man inte tyckte man behövde brandlarm (missförstå mig rätt- brandlarm är ju faktiskt något alla bör ha- andningslarm avgör man helt själv) för det KAN ju gå sönder och då brinner man ändå inne.

Vilket toppeninlägg! :banana:
 
Sv: lämna barnet?

Ett barn på 4 veckor, inte lämnar man ett sådant på övervåningen själv (för att sova) medan man har gäster och äter mat

Vi har aldrig lämnat våra bebisar ensamma. De har fått sova där vi var, eller möjligen i ett rum intill. Bebisar störs ju sällan av ljud/ljus, så det finns ingen anledning att gömma undan dem.
 
Sv: lämna barnet?

Det tyckte jag också :)

Du fick fram även mina tankar och hur jag känner i och med det inlägget ..
 
Sv: lämna barnet?

Jag hade babysense-larmet i Elinas spjälsäng (har - jag har fortfarande inte tagit bort det :o ) PLUS att jag hade respisenselarmet i vår säng och i vagnen och bilen ... jag är inte såååå nojjig ;)
Älskar larmen, de har räddat min sinnesro. Förstår inte varför man skulle bli mer orolig av dem, som sagt är jag inte mer orolig för inbrott för att jag har inbrottslarm.

Men jag har ju inte larmet för att kunna gå iväg och inte ha koll på henne alls på en timme, liksom. Man kollar då och då trots larm, det är bara ett komplement.
 
Sv: lämna barnet?

Var det svaret till mig? Jag tycker ju precis likadant ;). HAr du en eller två plattor i sängen nu när hon är så stor, förresten?
 
Sv: lämna barnet?

Oj förlåt, det var rent allmänt bara, jag skulle skrivit KL :) Gillade också ditt inlägg. Precis så tänker jag också.

Elina har 2 plattor. Men hon är ju ett år, så jag skall plocka bort dem. När jag skulle göra det sist var hon ju så sjuk, så då vågade jag inte, ifall hon skulle bli heltäppt ... Men jag ska nu ... snart ;)
 
Sv: lämna barnet?

Jag kommer att behålla babysenset till han är ett oxå- så du är inte ensam ;). Det är ju dessutom så himla enkelt, respisenset är ju lite pyssligare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 532
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 672
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 046
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp