Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Hej! Bara undrar.. Jag är 167.5 cm och väger 53.5 kg, är det då rimligt att jag rider ett korsningssto på 139.5 cm? Hon är korsning travare arab. Rimligt eller ej? Tyvärr kommer jag säkerligen behöva ha en annan häst då hon ska föla i maj med och det blir jobbigt att rida ut med fölunge vid sidan med en ganska trafikerad väg här hemma..

Tacksam för svar :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Allt är relativt. Låter som du skulle kunna se lite lång ut på henne men det är nog inga problem. Du väger ju inte så mycket.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag är 171 cm lång och väger ca 56-58 kg och har börjat luta åt att köpa häst inom kanske ett år eller så, och då undrar jag om jag borde leta / köpa en d-ponny eller en liten stor häst... har ganska långa ben men min kompis som har d-ponny säger att jag inte alls är för stor för hennes (145 cm) häst, men min ridlärare anser att jag borde ha stor häst...

hjälp? =(
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är 164 (har jag mätt mig till nu) och mina tränare säger att jag också borde ha storhäst.. Hittar du en ponny du trivs med o det känns bra så ska du inte banga för att "alla andra säger att du ska ha storhäst"
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

hur gammal är du?

enbart på längd och vikt skulle jag köpa häst om jag vore dig.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

vaddå enbart på längd och vikt?! Hon väger ju ingenting och jag är 174 och rider en D-ponny på 146,5, jag ser större ut på min lilla storhäst på 153!

Om du hittar en ponny du trivs med, köp den! Om du hittar en häst du trivs med, köp den!
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

fast den var ju rejäl hela hästen..

Är fuxen 153?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

KL

Min medhjälpare är lång, 186 cm, men hon ser inte alls lång ut på mina hästar som är runt 155-158 cm i mankhöjd. Jag har lite grövre hästar och det ser förvånandsvärt bra ut, vi har ofta förundrats över detta. :) Så det är nog bara att passa ihop rätt ryttare med rätt häst.
Tänkte bara om någon ville veta ;)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

vaddå enbart på längd och vikt?! Hon väger ju ingenting och jag är 174 och rider en D-ponny på 146,5, jag ser större ut på min lilla storhäst på 153!

Om du hittar en ponny du trivs med, köp den! Om du hittar en häst du trivs med, köp den!

Jag jämförde med mig själv och jag har samma "mått", jag skulle aldrig i mitt liv köpa en d-ponny.
Om hon är tex 16-17 år så har hon inte så stor glädje av just en ponny, men om hon är 13-14 så kanske hon kan tävla några år innan hon växer mer...

Kan tillägga att jag inte tycker att det är onormalt eller tjockt att väga det till den längden, absolut INTE, men jag tycker det är långt för en ponny.
Om man köper en häst så fäster man sig (förhoppningsvis) vid den och kanske vill ha den mer än 1-2 år, en tanke bara...
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Du får det att låta som att den enda glädjen man kan ha av en häst är om man tävlar den?! :confused::crazy:

Jag har aldrig i mitt liv varit intresserad av att tävla, så för min del hade det inte spelat ett dugg roll om den gick som häst eller ponny.
Jag hade nog snarare tänkt tvärtom. Om hon är så lång som 13 åring så är risken större att hon kommer växa mer, och då kanske hon växer ur hästen snabbare. Så vill man ha hästen länge så är det ju bra att köpa en häst som man kan ha även om man växer lite. Om hon däremot är 16-17 så kanske hon inte växer så mycket mer. Då kan hon köpa en häst som passar nu, utan att oroa sig för att växa ur hästen om ett år eller två.

Alla vill inte tävla.
Man ska köpa en häst som passar för vad man vill ha den till och hur länge man vill ha den. Vill man ha en häst som man kan tävla och passar bra med nu och ett par år framåt och vet att man växer så får man kanske vara beredd på att byta om några år.
Vill man ha en kompis som man kan ha i många år får man ju tänka på det när man köper. Om man växer så köper man inte en som är i minsta laget, utan en som man växa med också.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

fast om man inte vill tävla kan man ju kolla på övervuxna ponnysar när man är så pass lång..
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Ja, han är ca 153 cm, dock är han inte det på den filmen men i nuläget är han det :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Du får det att låta som att den enda glädjen man kan ha av en häst är om man tävlar den?! :confused::crazy:
.

Tänkte också på det! Jag är 21 och har c-ponny och kommer aldrig någonsin ha en häst över 145. Har aldrig tävlat i hela mitt liv, inte ens en fjuttig clearround. Och skulle jag få för mig att vara med på någon liten tävling kan man ju vara det även med en ponny...
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

just derför skrev jag "ponny"..

Men du är väl inte så lång som Rhion eller ?:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp