Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag vet inte riktigt. Känns som jag är 170 ibland o 165 men jag är väl nånstans där mellan, beroende på vad klockan är. (är längre på morgonen och kortare på kvällen ;))
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Haha okej! Men tror du att jag skulle kunna rida henne då? Hon är f. 2003, lite mer än 140 i mkh skulle jag tro, och ganska smäcker. Lite rädd att jag är för stor för henne.. Ska dock bara rida henne 2-3 dagar i veckan om det blir så. :)

såhär ser hon ut
155248_1458702237633_1535705651_30971985_8088120_n.jpg
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Hej!

Nu är det så att jag ska antagligen börja rida en ponny på ca 140-142 i mkh,
men är lite orolig över att jag är för stor för henne. Jag är 170 och väger
omkring 64 kg.

Vad tror/tycker ni? Tacksam för svar.:)

/Sofia

Låter bra tycker jag, är hästen väldigt finlemmad kan du kanske se lite lång ut men jag tycker ofta hela denna debatt är grovt överdriven.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att rida stor c-ponny och d-ponny och jag är vuxen:cool:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

KL

Jag har varit med tidigare i tråden men det tittar ju hela tiden in lite nytt folk och det är alltid roligt att höra vad folk tycker.:laugh:
Det har egentligen ingen betydelse då han är min stora kärlek och han kommer aldrig säljas, och dessutom är vi bara skogsmullar. Men ändå roligt att höra lite åsikter om då främst längden då jag vet att vikten inte är några problem(strax under 50kg):laugh:

Har försökt hitta dom mest "rättvisa" bilderna. Har bilder där jag både ser mycket mindre ut och mycket större, allt beror ju på vinkeln.

SNV32731-1.jpg


5487.jpg


SNV32714-2.jpg


Barbacka med mycket kläder:
SNV34408.jpg
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

MamaJustify, haha, ja, håller med om att det brukar bli lite överdrivet, dock intressant att se vad folk tycker.

_Eulalia_, tycker inte alls att du ser stor ut på honom! Hur lång är du och hur hög är han? :)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är strax över 1,60(typ 1,62 kanske) och Zacke är stor C-ponny.:laugh: Mättes till 135cm som 3åring men han har nog växt en del sen det(8år nu).:laugh:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Låter bra tycker jag, är hästen väldigt finlemmad kan du kanske se lite lång ut men jag tycker ofta hela denna debatt är grovt överdriven.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att rida stor c-ponny och d-ponny och jag är vuxen:cool:

Huruvida man är vuxen eller ej har inget med att göra om man kan rida c- eller d-ponny.
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag skulle inte göra det.


Jag kan förstå alla ni som har ponnier och vill fortsätta rida dem, absolut, man älskar ju sin häst!
MEN alla ni som ska BÖRJA rida dem fast ni i vissa fall redan har gått över till häst? WHYYYY???

Kan även förstå de som är lite på gränsen som rider till besvärliga!!

Jag är 170
häst ca 165 (inte större, snarare mindre):
pip1.png


Min egen, 160 (som jag känner mig lite för lång på).
oki.jpg

oki2.jpg


(lutar mig framåt konstans, sorry :p)

Fatta hur det skulle se ut om jag red en 15-20cm lägre häst :crazy:
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Och jag förstår inte varför man ska rida på bamsehästar när man inte behöver?
Ser bara nackdelar med det, inga fördelar. Så länge inte hästen på något sätt tar skada så förstår jag inte varför. Skulle aldrig skaffa mig en häst över 1,50.
Ja det skulle absolut se fruktansvärt ut om du satte dig på en mindre häst... eller inte.:p

Men smaken är som röven, klöven.:D
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är längre än du och lite kraftigare. Rider en Welsh Cob 148-150 cm ungefär, ej slutmätt. Kan ju lugnt säga att hon har kraftigare kropp och mer massa än hästarna på dina bilder. Det har inte med din längd att göra utan hur hästen är byggd och hur den bär upp vikt. Du skulle lätt se liten ut på henne ;)

Jag föredrar lite lägre hästar som är välbyggda och tränade för att bära. Tidigare har jag haft hästar mellan 165 cm och 180 cm, red dressyr och hoppning. Det fanns inte i min värld att rida hästar under 160 cm men ångrar inte ett dugg att jag ändrat den åsikten ;)
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

+Piraja


Jo en cob bär ju absolut upp sin ryttare mer än mina beniga fullblod på bilderna ;)
Men om du tänker "modern sportponny" av fullblodsmodell (som faktiskt har varit upp i tråden) så ser det inte klokt ut!

Jag skulle absolut kunna tänka mig ett kallblod som dressyrhäst, LÄTT!! :love:
Men jag skulle inte köpa en 145-arab eller 138-welsh..

Skulle kunna döda för att få ha en new forest, men inser att även om den är 148cm så kommer det se dumt ut...

Får väl ragga upp lite ponnies och rida och lägga ut bilder :devil:


Kan även tillägga att jag skulle aldrig i mitt liv köpa en 170+ häst. Skulle fladdra runt som en vante.
Min förra medryttarhäst var 167, och hon var STOR för mig... hennes avkomma var lite större och honom hade jag aldrig klarat av på sikt :( Hade nog fått ha honom på foder om jag hade velat, men nä, han var för stor, fullblod men massa!
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Men om du tänker "modern sportponny" av fullblodsmodell (som faktiskt har varit upp i tråden) så ser det inte klokt ut!

Du får gärna tala om vilka/vilken du menar här då jag inte sett det nånstans. Eller så har du bara konstig syn(enligt mig då)på vad som "inte ser klokt ut".
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag orkar inte läsa igenom den här 16 sidor långa tråden igen :p
men jag tror jag har kommenterat en hel del bakåt?
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag är strax över 1,60(typ 1,62 kanske) och Zacke är stor C-ponny.:laugh: Mättes till 135cm som 3åring men han har nog växt en del sen det(8år nu).:laugh:

Jag tyckte väl att det såg ut som Zacke, kände inte igen dig med nytt nick :p
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

(lutar mig framåt konstans, sorry :p)

Fatta hur det skulle se ut om jag red en 15-20cm lägre häst :crazy:

Ta det inte personligt. Alla har ju sina svårigheter i ridningen och sitsen som de jobbar med. Men tror du inte att det kan bero på hur du sitter att du känner dig stor på en så stor häst som du inte alls är stor på?

Jag upplever att det känns otrolig stor skillnad beroende på hur jag sitter (japps, en till med ständiga sitsproblem).

Mycket är såklart vana. Men sitter jag någorlunda bra och balanserat så känns det ju helt annorlunda än när jag är ur balans och spänner mig.

Tror absolut att du hade kunnat rida en grövre ponny under 140.
Jag är 168, och min lilla islänning är 128. Mina ben är inte så himla mycket längre ner och då har jag ändå längre stigläder än vad du har.
31932341.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

jag skulle inte göra det.


Jag kan förstå alla ni som har ponnier och vill fortsätta rida dem, absolut, man älskar ju sin häst!
MEN alla ni som ska BÖRJA rida dem fast ni i vissa fall redan har gått över till häst? WHYYYY???

Kan även förstå de som är lite på gränsen som rider till besvärliga!!

Jag är 170
häst ca 165 (inte större, snarare mindre):
pip1.png


Min egen, 160 (som jag känner mig lite för lång på).
oki.jpg

oki2.jpg


(lutar mig framåt konstans, sorry :p)

Fatta hur det skulle se ut om jag red en 15-20cm lägre häst :crazy:



Säger som _Eulalia_ - "Ja det skulle absolut se fruktansvärt ut om du satte dig på en mindre häst... eller inte.:p"
 
Sv: Längd och vikt för olika ponnyer och hästar?

Jag var idag tvungen att sätta sig på dotterns russ (fd ponnytravare) för att känna vad hon egentligen gör och upptäckte då att hon inte tar skänklarna för fem öre. Springer istället för att bjuda framåt, bogarna kastar hon runt kors och tvärs beroende på vilken tygel man tar i och allt var bara knas. Jag förstår att dottern inte reder ut detta. Nu blir jag ju tvungen att rida ponnyn fast jag egentligen tycker hon är för liten, hon är 119 cm hög och jag är 166 och väger 59 kg. Jag vill helst göra detta så få gånger som möjligt.

Å ena sidan skulle jag vilja göra det kort och intensivt så att jag snabbt får henne på spåret och förhoppningsvis kan återgå till tömkörning istället, å andra sidan är jag rädd för att överanstränga hennes ben med min tyngd. Jag tror att vi kan komma långt på 3 pass, kan jag ta alla de 3 passen på samma vecka :crazy:? Det handlar om 20-30 min per gång, företrädesvis i trav på raka och böjda spår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp