Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Du hade lätt fått rida nån av mina hästar me ;)
Jag ser själv ut ungefär som du och har tävlat St G utan problem..

*KL*
Jag tror inte hästarna mår dåligt av "tunga" ryttare om man vet vad man gör på hästryggen. Slänga upp en nybörjare på 100+ på en tanig häst skulle jag kasnke inte göra regelbundet men å andra sidan så blir det ju inte så tuffa pass för en häst som bär en nybörjare heller. tror inte det är tempot som avgör om det blir skadligt eller inte. Snarare hur hårt den får arbeta. Att galoppera ser inte jag som arbete för en häst. ;)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Kl

Min sambo som är 180 lång och väger 82-83 kg och är VÄLTRÄNAD skulle inte heller få rida knappt nån häst då...

Men jag hade inga problem med att låta honom skritta ut på min då 20+ halvblod på 164 cm medan den hästen levde, det var inga som helst problem, hästen studsade och brallade precis som vanligt:bump:. Numera rider han ca 1 gg/vecka på mitt kallblod på 156 cm, det ser inte ens oproportionerligt ut för hästen är så bred över ryggen.
Själv väger jag runt 65 kg, är lite överviktig till mina 152 cm, men då skulle alltså inte ens jag få rida vissa halvblod på 160-170 cm?:confused:

200907260957082.jpg


Inte bästa formen men man ser profilen i alla fall...
travuppridning.jpg
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag är väldigt förvånad över de lägre viktgränserna. Jag håller med om att man inte slänger upp en orutinerad ryttare utan balans som är alltför tung men om vi pratar en rutinerad ryttare som har bra balans och kan rida hästen på ett korrekt sätt?

Det betyder alltså att jag som är 170 lång och väger ca 90kg inte skulle få rida de flesta av era hästar? Jag rider just nu en nordsvensk på 160cm regelbundet, ca 2-4 dagar/veckan och det är inget problem tycker varken ägaren eller jag. Hon är dessutom av den nättare modellen, hon bär upp sig själv och mig väldigt bra.

Jag är dessutom på gång att köpa en 5-årig PRE-korsning som knappt är inriden. Hon är bara 156 cm och lite grövre men ändå. Min vikt betyder såklart att jag måste göra några steg innan jag sitter upp men med planering så är det inga problem. Om jag börjar muskla henne från marken med arbete vid hand, akademiskt från marken osv. så bör hon kunna bära upp mig också. Det mesta handlar om balans, har man en bra balans och vet vad man håller på med så bör det inte vara något problem att ha en tyngre ryttare. Men det är ju bara vad jag tycker?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag har två hästar. En d-ponny, welsh cob 146,5 cm, 16 år. Dock är den en låneponny, det är meningen att jag ska ge mig ut och tävla hopping, låga klasser(LD-LC+5) och eventuellt fälttävlan. Klarar han av det? Förövrigt är han pigg och fräsch.

Har också en egen häst på 153 cm, 8 år, nätt, högrest med långa ben. Belgisk newforest. Det är meningen att jag nu ska sätta igång honom ordentligt, börja hoppa honom lite för att han senare antagligen(90%) ska säljas men om det funkar bra tillsammans behåller vi honom kanske, det beror somsagt på hur det funkar och om vi ser bra ut tillsammans.

Klarar de här hästarna min vikt och till de ändamålen jag vill ha de till och hur ser det ut, kan jag ge mig ut på träningar/tävlingar utan att folk tycker att jag är helt knäpp? Blir antagligen inga tävlingar på hästen men på ponnyn!
Jag väger ca 62 kg. Är 173-174 cm.
Tacksam för svar!

Jag och d-ponnyn: http://www.youtube.com/watch?v=EJbyN7D8YjE
Jag och min häst, dock lite långa läder: http://ryttarejm.blogg.se/images/2011/dsc_0176_132652604.jpg
http://ryttarejm.blogg.se/images/2011/dsc_0180_132653215.jpg
http://ryttarejm.blogg.se/images/2011/dsc_0191_132654103.jpg
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

**KL**
Jag är själv större än idealet, och vet allt om hur det sårar att någon ska berätta det för en. Man vet det ju så väl. Men hur berättar man för någon på ett snyggt sätt utan att såra att man bedömer att en annan är för tung för att rida på ens häst?
/U
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*KL*

På våra släpper vi upp vem som helst egentligen som bara är balanserad i sin ridning. Jag själv väger nog närmare 85 kg skulle jag tro (inte vägt mig på evigheter) och rider våra varmblodstravare på 162 respektive 168 cm utan problem och det har varit ända sedan deras omskolning till ridhäst, jag är 177 cm lång och de har aldrig haft några problem. Valacken som nu är 20 år har aldrig haft ont i ryggen eller varit halt och är fortfarande pigg och glad, rider han fortfarande mellanåt och vi har haft honom i 10 år. Som mest har jag vägt nästan 95 kg medan jag red honom utan att han led det minsta.

Men en obalanserad på 50 kg skulle jag faktiskt inte vilja ha upp som ska försöka rida mer seriöst som hänger och flänger där uppe, mer slitande än en tyngre välbalanserad ryttare.

Rider en 155 cm sto på ridskolan som behöver utbildas, själv tycker jag att jag känns stor men det ser tydligen fullt normalt ut och hästen bär sig i en trevlig form.

Tävlade kompisens knappt 160 cm-höga 19-åriga varmblodsmärr i dressyr och den hästen är van att gå med sin ägare som väger betydligt mindre än mig men är lika lång, inga problem! Hon gick som en klocka
31791557.jpg


varmblodsvalack på ca 162 cm
31220872.jpg


Tror folk är lite fixerade vid siffror...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

**KL**
Jag är själv större än idealet, och vet allt om hur det sårar att någon ska berätta det för en. Man vet det ju så väl. Men hur berättar man för någon på ett snyggt sätt utan att såra att man bedömer att en annan är för tung för att rida på ens häst?
/U

Jag tror inte att det finns något snyggt sätt att säga det på, det kommer alltid att ta lite. Men det finns ju alltid små vita lögner som kanske inte sårar lika mycket. Jag är helt emot att ljuga men ett snyggt "du är tyvärr inte vad vi söker pga av att........." eller "Ni verkar tyvärr inte passa så bra ihop" bättre än ett "du är för tung för att rida vår häst" :rofl:
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag tror också att det har börjat bli mer och mer fokus på vågen och att ryttarens fötter ska sluta någonstans "mitt på sadelgjorden" för att det ska vara acceptabelt ;)

Som de flesta andra ändå säger: man får se till individen! Och jag tycker verkligen inte att du ser stor ut på de där hästarna, de bär upp dig jättebra.

Jag är själv 174 och väger någonstans mellan 75-80 kg. Jag har alltid sagt att jag behöver en stor häst, minst 165, musklad med kort rygg och vältränad, för att jag ska våga mig upp utan känsla att den går av på mitten :grin:

Så åkte jag en dag ut på en turridning jag hade fått i present av mamma, satt upp på hästen, kände mig inte stor, hästen var pigg och glad och gick i en fin form och vi galopperade massor, hästen var knappt svettig efter turen.
Då fick jag veta att hästen ifråga var 156 i manke :eek: Jag utbrast "men det är ju nästan en PONNY!". Haha, men den hästen bar synnerligen upp mig utan problem! :) Kan tilläggas att det var ett varmblod, inte ett kallblod.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag har två hästar. En d-ponny, welsh cob 146,5 cm, 16 år. Dock är den en låneponny, det är meningen att jag ska ge mig ut och tävla hopping, låga klasser(LD-LC+5) och eventuellt fälttävlan. Klarar han av det? Förövrigt är han pigg och fräsch.

Har också en egen häst på 153 cm, 8 år, nätt, högrest med långa ben. Belgisk newforest. Det är meningen att jag nu ska sätta igång honom ordentligt, börja hoppa honom lite för att han senare antagligen(90%) ska säljas men om det funkar bra tillsammans behåller vi honom kanske, det beror somsagt på hur det funkar och om vi ser bra ut tillsammans.

Klarar de här hästarna min vikt och till de ändamålen jag vill ha de till och hur ser det ut, kan jag ge mig ut på träningar/tävlingar utan att folk tycker att jag är helt knäpp? Blir antagligen inga tävlingar på hästen men på ponnyn!
Jag väger ca 62 kg. Är 173-174 cm.
Tacksam för svar!

Jag och d-ponnyn: http://www.youtube.com/watch?v=EJbyN7D8YjE
Jag och min häst, dock lite långa läder: http://ryttarejm.blogg.se/images/2011/dsc_0176_132652604.jpg
http://ryttarejm.blogg.se/images/2011/dsc_0180_132653215.jpg
http://ryttarejm.blogg.se/images/2011/dsc_0191_132654103.jpg


Inga problem, jag tycker ni passar jättebra ihop! :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag tror inte att det finns något snyggt sätt att säga det på, det kommer alltid att ta lite. Men det finns ju alltid små vita lögner som kanske inte sårar lika mycket. Jag är helt emot att ljuga men ett snyggt "du är tyvärr inte vad vi söker pga av att........." eller "Ni verkar tyvärr inte passa så bra ihop" bättre än ett "du är för tung för att rida vår häst" :rofl:

Jag hittade inga ursäkter förrän jag redan haft en som jag kände var för stor uppe på hästen, då det löste sig av sig själv. Jag hittade inte hur jag skulle avstyra det. H*n verkade perfekt på alla sätt.. nästan.. Attan vad synd det var..
Tippar på att h*n vägde 130-140 kg. Kände mig som den sämsta hästägaren ever, min fina fina älskade häst.. bara för att jag var så feg och inte ville såra.
/U
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag hittade inga ursäkter förrän jag redan haft en som jag kände var för stor uppe på hästen, då det löste sig av sig själv. Jag hittade inte hur jag skulle avstyra det. H*n verkade perfekt på alla sätt.. nästan.. Attan vad synd det var..
Tippar på att h*n vägde 130-140 kg. Kände mig som den sämsta hästägaren ever, min fina fina älskade häst.. bara för att jag var så feg och inte ville såra.
/U

Det är aldrig roligt att såra någon! Men jag tycker också att man borde inse som ryttare när man är för stor. Man ser ju och känner för den delen rätt snabbt om hästen orkar bära upp en eller inte. T.ex. halvblodet & nordsvensken jag rider nu (5 respektive 8) orkar trampa under sig och bära upp sig själv och mig på ett väldigt bra sätt. Var däremot och provred en annan nordsvensk av den grövre typen och hon bar inte upp sig trevligt och jag kände direkt att det inte var för att hon inte var van vid mig och då inte ville jobba utan för att hon inte orkade, jag satt då av och tackade för mig även om ägaren sa att det såg jättebra ut och defenitivt ville bli av med henne.

Det jag skulle komma till var i alla fall att jag anser att ryttaren ska vara så pass med att h*n känner när denne är för tung och sen såklart att ägaren ska ha rätt att säga ifrån eftersom de känner hästen bättre trots att det kanske sårar. Sen finns det ju bra sätt och dåliga sätt att göra det på. Så mycket kan vi ju vara överens om?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Det är aldrig roligt att såra någon! Men jag tycker också att man borde inse som ryttare när man är för stor. Man ser ju och känner för den delen rätt snabbt om hästen orkar bära upp en eller inte. T.ex. halvblodet & nordsvensken jag rider nu (5 respektive 8) orkar trampa under sig och bära upp sig själv och mig på ett väldigt bra sätt. Var däremot och provred en annan nordsvensk av den grövre typen och hon bar inte upp sig trevligt och jag kände direkt att det inte var för att hon inte var van vid mig och då inte ville jobba utan för att hon inte orkade, jag satt då av och tackade för mig även om ägaren sa att det såg jättebra ut och defenitivt ville bli av med henne.

Det jag skulle komma till var i alla fall att jag anser att ryttaren ska vara så pass med att h*n känner när denne är för tung och sen såklart att ägaren ska ha rätt att säga ifrån eftersom de känner hästen bättre trots att det kanske sårar. Sen finns det ju bra sätt och dåliga sätt att göra det på. Så mycket kan vi ju vara överens om?

Jo man hade ju hoppats det.. Samtidigt så är det jju jag som hästägare som ska se till så att min häst inte far illa. Nu tror jag inte att hon far illa av den lilla stunden, hon verkar helt normal nu ;).
Senare åren har jag mest ridit min egen och har bara varit på en som jag visste var för liten några minuter för att känna hur den kändes, vilket den inte heller tog skada av, men jag skulle inte drömma om att rida den en halvtimme eller regelbundet. Ponnyn knatade tappert på och gjorde snällt det den skulle men det kändes fel.
Visst finns det snyggare sätt att säga det än andra. Men jag hoppas på att slippa vara den som säger till någon annan att den är för stor för att rida min häst.
/U
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Skummade genom en uppsats om viktgänser:länk till uppsatsen, där står det att det spelar roll hur duktig ryttaren är och hur den är byggd i förhållande till sina kilo.. men det spelar även roll om hästen är i form/överviktig. Och det är väl det som diskuterats i tråden. Det står också att flera ridskolor använder sig av 17% som regel och jag kan tänka mig att det kanske inte är helt galet att lita på den siffran om man hu har en hyfsat stabil häst/ponny i bra form. De har ju satt en siffra som ponnyerna ska tåla att ha på ryggen några timmar om dagen även om det även kommer att vara lättare ryttare som variation.
Hur ställer ni er till att ha en ryttare som väger 17% av vad hästen/ponnyn väger på er häst/ponny?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag läste en studie som var gjord där man hade kunnat se att inegn märkbar skillnad funnits ens vid 20% av hästen vikt på ryttaren men då var detta vältränade hästar och duktiga stabila ryttare som red i form. Fast jag kan tycka 20% är lite mycket kanske.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*kl mig själv*

Vad skulle ni sätta för viktgräns på en b-ponny som ser ut som en rejält kraftig (obs inte tjock) russ?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Knapplån

Jag kommer nog bittert ångra mig att jag hänger ut mig så här, men jag är låååångt ifrån den viktgräns alla har satt på sina hästar. Betyder det att jag inte borde få rida? Är det elakt mot min häst att jag fortsätter rida henne trots att jag gått upp på tok för många kg?

Min gamla tant på filmen är 21 år men har absolut inga som helst problem med ryggen (kollas regelbundet av ET) eller andra delar av kroppen, förutom lite ålderskrämpor. Hon är visserligen 1,65 men inte jättegrov.

Vad säger ni, ska jag ge upp mitt livs stora intresse bara för att jag inte väger 70 kg eller mindre? Skulle ni någonsin låta någon i min storlek rida er häst? (Nu bortser vi från att vikten inte är hälsosam, hur min häst går, hur jag rider i övrigt och att både häst och jag hade en dålig dag med brunst och hingst i hagen intill :P)

http://www.youtube.com/watch?v=3PZf9Bujg4Q

Jag är inte en särskilt van hästmänniska, men jag tycker inte att det ser fel ut?
Jag har 2 26-åriga ponnyer. Jag skulle inte låta dig rida dom, men en yngre häst skulle jag nog lugnt låta dig rida på:laugh:
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min ponny på 135cm och ganska medlegrov modell skulle jag nog kunna tänka få bära max 60kg vid enstaka tillfällen(max nån gång i veckan). Om det ska vara en ryttare som skulle rida henne varje dag så skulle jag nog säga max 50-55kg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 173
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 532
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp