Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag tycker att rutin är det viktigaste på mina hästar. En ryttare med dålig balans som "hoppar omkring i sadeln" skulle nog vara mycket mer ansträngande för mina hästar (utgår jag ifrån). Nu är det generellt bara jag och min sambo som rider hästarna. Jag väger 50 och han 76 så några extrema vikter går de inte med. 1 är fullblod, ganska grov i typen. De andra två är grova halvblod och skulle säkert kunna gå med mer vikt men skulle aldrig sätta upp mer än 85 på dem om det skulle vara regelbunden ridning.

Fölet får inte ens katten rida ;)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*kl*
Jag tycker det är intressant det här med proportioner, själv är jag längst i stallet och har den minsta hästen (undantaget ponnierna ;) )och jag kan ofta känna mig lite "fel", för det normala har ju blivit stooora halvblod med en liten liten ryttare på.
men jag börjar vänja mig vid min lilla kuse, har tidigare knappt ridit en häst under 165 men, det fungerar ju bra med en på ca 153 :D

Jag väger ca 70, är 183 lång och även sambon har fått rida, han är 190cm/85 kg men han får bara skritta pga att han är nybörjare och det blir svårt för min häst att balansera honom.

jag och Pilen
:http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150099603483022&set=a.90785238021.87034.636403021&theater
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

onej jag har sett värre. så länge ni är i balans så är det väl okej. du är inte för tung av det jag ser ;)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

nä, vikten är inga problem, det är väl mer längden, men så länge han hoppar och jag tycker själv att jag har balansen, så är det väl inga problem :) Om han börjar vägra så är jag ju för lång, men det har han inte gjort än :)
Ser det ut som om jag har balansen?

Tycker inte du ser för lång ut! Haha, han kanske inte gick så bra på hack, hihi :) busponny!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*KL*


Tycker många viktgränser är rejält i underkant..
Har själv en medryttare som nog väger 100kg + och hon rider min medelgrova fullblodskorsning 2dagar/vecka. Han är 165cm.
Har inte ngn gång märkt att han reagerat på detta. Hon får inte hoppa honom men det beror på att jag inte vill att han hoppas längre, han är 20år & triangelmärkt.
Själv väger jag 74kg och fick häromdagen sitta på en c-ponny som vännen var & provred för ev. köp. Jag frågade ägaren & hon tyckte det var ok, hästen säckade inte ihop när jag kom på den heller..en medelgrov c-ponny.

Varför verkar islandshästar kunna bära vuxna män när merparten hästar i tråden går av när folk väger över 65kg?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Problemet är att islandshästarna inte är så viktbärande som man tror. Största delen av hästarna som har spatt är islandshästar. Finns en studie på det. Det beror på för stor belastning på hästen.

Halvbloden är porslinshästar.

Ponnysar har oftast för långa ryttare.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Någon mer åsikt om min film?
Om man kollar hur endel rider så börjar man ju undra, nu gäller det här både korta och långa ryttare men det är vanligast bland de längre..
Jag får tanken: hur kan man rida så dåligt? Det ser rent ut sagt illa ut! Flänger och far och framkroppen är vid öronen på hästen (skämt åsido).
Nu säger inte jag att jag har världens bästa sits, men jag tycker iaf det ser fint och harmoniskt ut (mot mångra andra) och jag får också komplimanger för min sits, så nog borde jag tycka att hästen inte tar skada av min balans och sits, eller hur tycker ni det ser ut? :)
Tacksam för svar!
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min går säkert inte av om hon får släpa runt på mer än 60 kg, men varför ska hon behöva bära mer än nödvändigt? Det är inte en rättighet att rida.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Fast vikten säger ju nada. Skulle ju mkt hellre sätta en kunskapsgräns på min häst än en viktgräns.

Du gör ju som du själv vill givetvis. Min åsikt är att hästar tål att bära en del. Även om jag inte heller tycker att en häst ska släpa runt 120kg 7dagar i veckan.


Min går säkert inte av om hon får släpa runt på mer än 60 kg, men varför ska hon behöva bära mer än nödvändigt? Det är inte en rättighet att rida.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Fast en fet ryttare som rider bra sliter mer på hästen än en ryttare som är lätt som rider lika bra som den fete. :idea:
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

ger mig in i diskussionen.. jag tror att hur mycket hästen klarar viktmässigt är individuellt man får helt enkelt försöka läsa av sin häst och om man är orolig så kan man ta ut massör el vet,och känna över hästen, har stått i ett stort stall med 60 hästar och där fanns allt, smala som stora på olika hästar och kan inte påstå att ngt såg så "fel" ut. Där fanns de en häst på 160cm med en ryttare på 55kg som blev så felriden så den är idag utdömd för spatt, och den hästens gamla ägare var en äldre man på säkert 90kg som ridit in och utbildat hästen under hans första 7 år, och då gick igenom besiktningen utan en anmärkning..
sen är det så mycket som spelar in, hur te x sadeln ligger, om hästen arbetar med mag,ryggmuskler,"rätt" muskler, hur den är uppbyggd listan kan göras lång.
mitt fullblod på 170 rider jag som nu väger 80kg (gravid och 10kg plus) och jag är 170cm, känner mig liten på han.
är hästen frisk så tror jag på sunt förnuft.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Fast en fet ryttare som rider bra sliter mer på hästen än en ryttare som är lätt som rider lika bra som den fete. :idea:

Som redan nämnts i tråden: det är helt upp till var och en att sätta den viktgräns de vill ha på sina hästar, så länge det inte skadar hästarna. Jag skulle nog reagera om någon hade satt närmare 80-90 kg som maxvikt på t ex en D-ponny... ;)
Men om Kajsa har en shire på 190 men ändå inte vill att han ska behöva bära mer än 55 kg även om han skulle kunna, så är det Kajsas val hon har gjort för sin häst och det ska respekteras.

Men - att kalla en ryttare över 60 kg för fet är väl ändå att ta i överkant ;) (syftar på ditt inlägg tidigare där du skriver att du inte vill att din häst ska bära mer än 60)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Ja självklart är det upp till var och en att sätta en viktgräns på sina hästar. :)

Och nej, jag har inte kallat en människa på över 60 kg fet.
Jag tycker bara att det är så roligt när folk skriver "Hellre en fet duktig ryttare än en smal som är dålig på att rida."
Då säger jag, "Hellre en smal och duktig ryttare än en fet duktig ryttare."
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

höjd, modell, ålder, kondition? Ska ryttaren rida hårda hoppass flera gånger i veckan eller skritta på en väg fram och tillbaka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 171
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp