Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Fast alltså...om vi utgår från en kvinna innom normal längd så är det väl självklart att man är överviktig om man väger 100 kg? :cool:
Den som utgår från att alla är normallånga kvinnor har vissa problem i störrsta allmänhet. Sean kan man fråga sig vad normallång är? Medellängd har jag hört talas om och medianlängd, men det är lika normalt att vara 185 som 160 eller 170.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men om vi säger 185cm, hur många kvinnor är så långa? Och ja då är man fortfarande överviktig om man väger 100kg...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det jag försökte få fram var att man om man har två identiska ryttare, kunskapsmässigt, ridmässigt, oavsett nivå - och den ena av dom har exempelvis 30 kg övervikt - så lär den utan övervikt dels kunna sitta liiite bättre och antagligen orka lite mer.

Övervikt är ju just att man väger mer än man borde (en annan sak än att vara kraftigt byggd och/eller vara vältränad med mycket muskler och därav väga mer än "genomsnittsligt") och det är väl inte konstigt att det påverkar.

Det handlar inte om att jag är fördomsfull utan att jag vet att det krävs trots allt en del fysiskt för att kunna sitta bra från ryttarens sida. Och släpar man på exempelvis 30 kg övervikt är det väl inte så konstigt att man blir lite mer begränsad i sin fysik än om man inte gjort det. Och fysiken hos ryttaren spelar roll. Inte vikten i sig.

Jag har aldrig sagt eller trott att vikten spelar stor roll alls. Utan att den (eller rättare sagt ryttarens fysik i allmänhet) har faktiskt en liten roll den med.


Men jag får känslan av att du redan har bestämt dig. Så vi kan ju bara sammanfatta det med att jag är en fördomsfull jävel som tycker att alla med någon form av övervikt sitter och rider som krattor :D För det är ju det jag skrivit hela tiden....
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej alla som väger 100 kg är inte överviktiga och det är det enda jag påtalade, eller är du av en annan åsikt efter som du opponerar dig mot det påstående?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men nu gällde ditt påstående att sitta i sadeln, att övervitiga sitter sämre, och att sitta - även om det råkar vara i en sadel- det inbegriper väldigt liten vighet.

Att sitta bra när man rider kräver väl ändå mer än att sitta på en stol..?
Framför allt kräver väl ändå en bra sits när man rider betydligt mer av ryttarens fysik än att vara nog vig för att kunna sitta.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag känner stor skillnad på hur det är att sitta i sadeln när jag väger 55 kg och när jag väger 60 kg. Så för mig så är det självklart att det är skillnad.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det jag försökte få fram var att man om man har två identiska ryttare, kunskapsmässigt, ridmässigt, oavsett nivå - och den ena av dom har exempelvis 30 kg övervikt - så lär den utan övervikt dels kunna sitta liiite bättre och antagligen orka lite mer.

Och det jag försöker få fram är att det inte är så, troligen kan du lika gärna använda krona eller klave för att avgöra vem som sitter bäst, förutom att i just ditt specialfall fallerar din logik. När du drar in ridkunskapen är likvärdig så sitter personerna lika väl då hur man sitter är en del av ridkunskapen.

En bra sitts är så otroligt mycket mer än vikt, och vikt kan dessutom vara en fördel vid ridning liksom en nackdel. Det beror lite på vad man gör, vad man vill uppnå och vilken häst det är.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Som sagt så är det självklart massor av annat än vikt som spelar roll (det har både du och jag skrivit några inlägg på raken så du behöver inte berätta det för mig igen). Men det betyder ju inte att ryttarens fysik inte spelar någon roll alls?

Jag tror det är svårt att hitta någon ryttare som varit normalviktig och sedan blivit övervitkig - eller åt andra hållet varit överviktig och gått ner - som tycker att de satt bättre som överviktiga än när de var/är normalviktiga. Jag har iaf bara hört och sett motsatsen, vilket är ganska logiskt.

Och jag upprepar igen - det betyder inte att man sitter dåligt eller rider dåligt om man är överviktig. Men det är väl ändå ganska självklart att ryttarens fysik också är en liten del i pusslet?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Självklart är ryttarens vikt en del i pusslet på både gott och ont. Man har olika för och nackdelar beroende på vikten och det är inte självklart en nackdel med övervikt! Det beror på vad man ska göra.

En ryttare eller snarare människa som är överviktig och går ner i vikt påverkas på väldigt många mer punkter än vikten, många av dem psykologiskt, för att man upplever sig ha bättre sits behöver det inte vara sant och om det är sant kan det bero på andra faktorer såsom bättre självkänsla eller att man börjat träna, rätt träning har förmodligen positiva effekter oavsett om man är överviktig eller inte. Utan att göra en vetenskaplig studie i ämnet är det mest en massa tyckande och spekulationer, ett faktum finns dock, den som tror sig kunna bedöma folks sits eller ryttarskicklighet med hjälp av vågen är snett ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Det är ju precis det jag försökt säga, att det är en bit i det hela och det påverkar. Jag har inte försökt säga något mer än det.

Det är ingen i hela tråden så vitt jag vet som ens försökt antyda att man på något sätt kan bedöma folks sits eller ridskicklighet efter vikten. Så jag förstår inte var du fått det ifrån riktigt faktiskt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är ju precis det jag försökt säga, att det är en bit i det hela och det påverkar. Jag har inte försökt säga något mer än det.

Det är ingen i hela tråden så vitt jag vet som ens försökt antyda att man på något sätt kan bedöma folks sits eller ridskicklighet efter vikten. Så jag förstår inte var du fått det ifrån riktigt faktiskt.
Jag kanske ska påmina dig om vad du skrivit tidigare, det jag skriver och de du skriver nu ligger mycket långt ifrån var vi började. Det var det citerade nedan jag reagerade på och det är ett fult påhopp där du påstår att överviktiga (du ändrade dig till att det gällde övervikt och inte någon specifik vikt senare då jag påpekade att 100 kg människor faktisk kan vara normalviktiga) vanligen har svårt att sitta rätt. Det är en sällsynt kombination med dålig sits och bra ryttare även om vissa talanger klarar sig bra. Är man en större belastning på hästen bara genom att man sitter fel och inte vikten i sig så är man ingen direkt bra ryttare.

En annan faktor i alla fall jag tänker mig är att en ryttare på 100+ kg vanligtvis fysiskt sätt har betydligt svårare att sitta rätt (Inte nog med muskler i förhållande till kroppen & pga hur kroppen ser ut), och därmed även blir en större belastning för hästen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

En annan faktor i alla fall jag tänker mig är att en ryttare på 100+ kg vanligtvis fysiskt sätt har betydligt svårare att sitta rätt (Inte nog med muskler i förhållande till kroppen & pga hur kroppen ser ut), och därmed även blir en större belastning för hästen.
Självklart kan det gälla ryttare i alla kroppshyddor, och jag menar ju givetvis inte heller att alla med övervikt sitter dåligt heller, så inte någon missuppfattar det så.

Jag kanske ska påmina dig om vad du skrivit tidigare, det jag skriver och de du skriver nu ligger mycket långt ifrån var vi började. Det var det citerade nedan jag reagerade på och det är ett fult påhopp där du påstår att överviktiga (du ändrade dig till att det gällde övervikt och inte någon specifik vikt senare då jag påpekade att 100 kg människor faktisk kan vara normalviktiga) vanligen har svårt att sitta rätt. Det är en sällsynt kombination med dålig sits och bra ryttare även om vissa talanger klarar sig bra. Är man en större belastning på hästen bara genom att man sitter fel och inte vikten i sig så är man ingen direkt bra ryttare.

Du hoppade över halva stycket, där jag skrev att det kan gälla ALLA oavsett kropp, samt att jag givetvis inte menar att alla överviktiga sitter dåligt.
Skrev även att det var "svårare" att sitta rätt, inte att det automatiskt är svårt.

Att man sitter fel är en ökad belastning på ett eller annat sätt för hästen, ja. (som nämnt, alla kan sitta fel/rätt, menar ingen speciell "grupp" nu).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej du skrev inte alla, du skrev bara vanligtvis, jag har aldrig påstått att du påstått att precis alla siter dåligt ( och per definition rider sämre). Det var generöst att du kan gå med på att det finns undantag och vissa överviktga sitter korrekt men nog finns det enormt mycket mer än den antydan till att överviktiga rider sämre som du förnekar. Fast det förståss, det är inte en antydan utan sagt i klarspråk.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast det kvittar ju vad Miedo säger så vänder du ju på det... Känns som du anstränger dig för att missförstå?
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Oj, vilken diskussion det blev :)

Visst, om man är så stor så att man typ sitter på bakvalvet, så blir det svårt att rida med inverkan. Men alla som väger 100 kg är liksom inte enorma fetton.
Det beror ju på hur lång man är. Är man 160 lång och väger 100 kg, ja då är man väl i regel stor. Är man 180 lång så blir det väl ungefär 10-20 kg övervikt beroende på kroppstyp. Och då är man ju inte superstor utan har väl mest lite extra fluff.

Jag är 177 och väger 96 kg, och jag får plats i en 17-17,5 tums sadel. Jag har storlek 42 och det är inte så superstort ändå. Jag är ju såklart inte smal, men liksom jämntjock. Jag upplever inte att min övervikt påverkar min ridning alls. Jag kommer åt hästen med sittbenen och fluffet på låren påverkar inte alls.

Jag tror att det är lite överdrivet det här med att överviktiga ryttare skulle ha sämre balans och kroppskontroll. Som överviktig ryttare är man dessutom ofta väldigt kroppsmedveten och har lärt sig att anpassa sin ridning efter det.
Man kan dessutom visst ha muskler och vara överviktig.
Att man lägger på sig i fettprocent betyder ju inte automatiskt att musklerna undertill förtvinar? :confused:

För att man ska rida sämre av övervikt så behöver man vara rejält överviktig, tror jag.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag känner stor skillnad på hur det är att sitta i sadeln när jag väger 55 kg och när jag väger 60 kg. Så för mig så är det självklart att det är skillnad.

Haha, det gör jag med. Men till det bättre när jag har mer ass i sadeln:p. Tycker jag blir stabilare än när jag var mindre faktiskt:).
 
Sv: Längd- och vikttråd

5 kg på min kropp är jättemycket! Jag går från att se riktigt smal ut till att ha fett som hänger över byxkanten. :p

Jag sitter bäst i sadeln när jag är som smalast!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Oj då :D Det kanske syns mer om man är kort, jag vet inte hur lång du är. Sen beror det väl på om allt samlas på ett ställe eller inte också.

På mig syns 5 kilo upp eller ner inte någonstans, kanske går upp ett par cm i midjan men det är allt. Men då är jag också lång och extrakilon på mig sprider ut sig över kroppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 909
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp