Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

En person som du inte vet vad denne väger, rider på en häst du inte vet vad den klarar det var en engångsgrej och du oroar dig? Du saknar lite väl mycket fakta för att kunna gissa. Och spelar det någon roll nu? Gjort är gjort.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja jag är väl kanske lite nojig som sagt :3 Men gjort är gjort, som du sa. Ska sluta grubbla och ha mini-ångest över det nu!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Eller så får du skicka syrran att rida min Islandsponny på 143. Hon klarar din systers vikt galant :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min nyinköpta ponny sägs vara viktbärande (han bär upp mindre vuxna bra) och han är lite grövre men jag tycker inte att han är så grov (dock inte fullblodsmodell eller sportponny). 143 cm 14 år. Han skulle kunna bära 60-65 kg regelbundet plus sadel tror jag. Kanske inte att tävla massa med men ridas på den nivå jag gör (aktivare skogsmulle). 160 cm är jag och det känns bra för mig (jag växer inte mer, 19 år) men 165 cm gör inget heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

En d-ponny kan knappast sägas vara viktbärande bära 60-65 kg, det borde så gott som alla friska D ponnyer klara.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

KL

Funderade på en grej häromdagen angående viktdebatten. Voltige-ekipage, där har vi väl ändå 2-4 st människor på ryggen? Korta och nätta gymnaster förvisso, men säg att de väger ca 45-50 kg var, det kan ju bli allt mellan 100-200 kg :eek: Eller hur många är de på ryggen egentligen?

Och det är ju inte bara tävling, de måste väl träna ganska många timmar i veckan också..
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 152 cm lång, väger 58-60 kg och mina hästar är knappt 160 höga - 20-åringen är 157 och 4-åringen vet jag inte riktigt hur hög han är nu men kanske 158 cm? Kallblod bägge två.

Unghästen, första gången jag sitter på honom efter inridningen...
http://www.youtube.com/watch?v=W1Qlv3FrkOg

Har haft ett halvblod på 164 cm och det funkade också bra. Sitter alltid upp med pall, ute är det ju bara att stiga upp på en sten/stubbe eller ställa hästen i ett dike... Hade en 136 cm ridponny på foder ett tag som jag red en del, det kändes rätt vingligt även om jag inte var jättemycket för lång. Rider hellre lite "för stora" hästar än för små, en häst på 150-155 skulle antagligen vara perfekt, var ju meningen att unghästen skulle vara en sån:grin:.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag tror att man är som högst 3 st på hästen, men jag är inte helt säker. Lär ju ändå lätt kunna bli 150-200 kg, men då är det också stora hästar vi pratar om.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag tror att man är som högst 3 st på hästen, men jag är inte helt säker. Lär ju ändå lätt kunna bli 150-200 kg, men då är det också stora hästar vi pratar om.

Absolut, det är ofta kraftiga och vältränade halvblod på 170+. Men jag funderar på det här med böjt spår och upp emot 150 kg på ryggen, det lär ju vara väldigt påfrestande, och då pratar vi ju inte om en ryttare som sitter i en vältillpassad sadel och rider med balans, utan klättrande gymnaster som sitter lite här och var.

Tänkte mest som kontrast till alla de som sätter maxvikt på 75-80 på liknande hästar. Tror nog att ett halvblod i den klassen lätt kan ta ryttare på 100-110 kg om den rider i balans och inte hoppar. Men det är svårt det där, vissa hästar tolererar inte mycket vikt, vissa andra orkar med bravur.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Gymnasterna som tränar och tävlar voltige har ju dock GRYM balans, och man använder ju heller inte vilket halvblod som helst som voltigehäst. Hästen är/bör vara välbalanserad, vältränad och med mjuk, jämn galopp (+ pålitlig när det gäller menatliteten).

En annan faktor i alla fall jag tänker mig är att en ryttare på 100+ kg vanligtvis fysiskt sätt har betydligt svårare att sitta rätt (Inte nog med muskler i förhållande till kroppen & pga hur kroppen ser ut), och därmed även blir en större belastning för hästen.
Självklart kan det gälla ryttare i alla kroppshyddor, och jag menar ju givetvis inte heller att alla med övervikt sitter dåligt heller, så inte någon missuppfattar det så.

Tror också att de flesta hästar klarar mer än man tror, i synnerhet om de tränas gradvis för den belastning de ska klara av. Själv skulle jag aldrig påpeka någons storlek så länge det inte ser riktigt extremt ut i förhållande till hästen och/eller hästen uppenbart mår dåligt av ridningen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det där är direkt fördomsfullt och dessutom felaktigt.

Voltigryttare klänger lite hur som på ryggen och hästen går dessutom i galopp på volt, belastande i sig. Vikten med tre små är dessutom större än flertalet som tar sig upp på hästryggen.

Folk på 100 kg + behöver inte vara överviktiga och oavsett vilket kan de både vara välbalanserade och ha en god sits precis som alla andra. Vad i hela fridens namn har du för syn på hur folk i 100 kg klassen ser ut? Man behöver vara betydligt tyngre (eller kortvuxen) för att kroppsformen sak hindra en att sitta normal i sadeln. Det räcker typ med att vara 180 och ha lite extra hull för att komma upp i vikten.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det där är direkt fördomsfullt och dessutom felaktigt.

Voltigryttare klänger lite hur som på ryggen och hästen går dessutom i galopp på volt, belastande i sig. Vikten med tre små är dessutom större än flertalet som tar sig upp på hästryggen.

Folk på 100 kg + behöver inte vara överviktiga och oavsett vilket kan de både vara välbalanserade och ha en god sits precis som alla andra. Vad i hela fridens namn har du för syn på hur folk i 100 kg klassen ser ut? Man behöver vara betydligt tyngre (eller kortvuxen) för att kroppsformen sak hindra en att sitta normal i sadeln. Det räcker typ med att vara 180 och ha lite extra hull för att komma upp i vikten.

Som jag skrev så menade jag inte alls att det gäller alla, utan att det är vanligare att fysiken gör sitsen sämre hos någon som är överviktig än hos någon som inte är det. Just 100 kg skrev jag för att det var det som nämndes i inlägget innan, det var inte menat som att alla runt 100 kg är tjocka. Borde väl inte nämnt någon siffra alls egentligen. Som jag skrev vet jag även att fysiken kan vara hinder för alla ryttare (utöver ens kunskaper/erfarenhet), men att det troligen är vanligare om man är överviktig.

Ang. voltige så är det ju inte så heller att man är tre på hästen hela tiden heller^^

För övrigt så kan jag ju förtydliga att jag har inte sagt - och tänker heller inte säga - att det ena är bättre eller sämre än det andra. Jag ville bara delge några av mina tankar som dök upp av inlägget jag läste innan.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Som jag skrev så menade jag inte alls att det gäller alla, utan att det är vanligare att fysiken gör sitsen sämre hos någon som är överviktig än hos någon som inte är det. Just 100 kg skrev jag för att det var det som nämndes i inlägget innan, det var inte menat som att alla runt 100 kg är tjocka. Borde väl inte nämnt någon siffra alls egentligen. Som jag skrev vet jag även att fysiken kan vara hinder för alla ryttare (utöver ens kunskaper/erfarenhet), men att det troligen är vanligare om man är överviktig.
Vad har du för belägg på att överviktiga sitter sämre än andra och var går gränsen? I mina ögon får man vara ordentligt fet (till den grad att det är svårt att ta sig upp i sadeln) för att man per automatik ska sitta sämre i sadeln. Hur väl man sitter i sadeln har i mina ögon mer att göra med om sadeln passar ryttaren. Problem med att sitta korrekt har annars exempelvis folk med ryggont, folk som är sneda/är ojämna i rygg och bäcken mm. Vart kroppsformat har sina fördelar och nackdelar. Nej jag propagerar inte för att vara överviktiga men reagerar på fördomar som verkar sakna saklig grund.

Om du syftar på överviktiga som har såpass stora problem att de behöver assistans av en eller flera personer, ramp eller andra avancerade hjälpmedel och har problem med att sitta normalt i störrsta allmänhet så har du nog rätt, men det lär inte vara vanligt att de försöker sig på att rida.
 
Sv: Längd- och vikttråd

I min värld är det hyfsat logiskt att det krävs mer stabilitet och muskler för att stabilisera upp 110 kg än 70 kg, som exempel. Därav antar jag att om de extra kilona på en kropp inte är i proportion till hur vältränad man är, så blir det svårare.

Som sagt, jag menar inte att överviktiga automatiskt sitter sämre eller dåligt, men att det, enligt min logik åtminstone, överlag lär vara svårare att sitta rätt om man är överviktig.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och det uttalandet anser jag vara fördomsfullt. Min logik säger mig att de som har störst problem att stabilisera kroppen är i första hand underviktiga typ annorektiker som pga av dålig kost inte får i sig näring nog att bygga muskler. Andra som ligger risigt till är de med lång rygg och så otränade. Och sedan har vi som sakt de som har ryggproblem och är sneda och vinda i rygg och bäcken och ahr andra kroppsliga problem.

Det som gör ditt utalande så fördomsfullt är att det förutom det tveksamma i att överviktiga sitter sämre i sadeln (ditt enda belägg är dina egna åsikter) så även om det skulle vara sant så finns det så många variabler i det hela såsom kunskap, balans, muskler, kroppsform mm att en del övervikt ( dock ej i klass med problem att röra sig eller ta sig upp i sadeln) hit eller dit är försummbar. Du kan helt enkelt inte se på en människa och gissa hur pass bra de sitter i sadeln utifrån vikten, i den mån det påverkar så är det försummbart med tanke på alla andra variabler.

Om det du påstår är sant så skulle man exemeplvis ta 100 slumpmässiga människor från stan och ge dem 10 ridlektioner och på förhand kunna säga att de där 25 kommer definitivt vara bland de sämsta deras BMI visar att de är någonstans mellan lätt övervikt och fetma. Så är det naturligtvis inte, de kommer förmodligen vara hyfsat jämnt. Visst det är också en åsikt, jag baserar det på de ryttare jag sett, jag har inte kunnat observera att överviktiga generelt sett är sämre.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag trodde jag förklarade att det var precis det jag INTE tyckte när jag skrev detta redan i första inlägget:
"Självklart kan det gälla ryttare i alla kroppshyddor, och jag menar ju givetvis inte heller att alla med övervikt sitter dåligt heller, så inte någon missuppfattar det så."

Känns som att du har läst in väldigt mycket mellan mina rader trots att jag försökt skriva så det ska vara lätt att förstå. Just eftersom jag inte har några vetenskapliga belägg så har jag dessutom varit noggrann med att skriva att att det är JAG som tror/tänker så som jag gör, inte att det ÄR så.

Det är väl VÄLDIGT självklart att vikt inte är enda variabeln i det hela. Det var så självklart att jag inte trodde jag behövde skriva det. Inte sjutton kan man veta hur någons sits är genom att kolla på hur någons kropp ser ut. LHoppas verkligen inte att du tror att jag trodde man kunde det :crazy:


Ett förtydligande:
Om man har två ryttare av samma längd, lika mycket muskler/styrka, samma balans, samma ridskicklighet, samma erfarenhet osv. osv.... Och den har 30 kg övervikt. Så tror jag att den ryttaren utan övervikt sitter lite bättre än den med övervikt - totalt sett.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Fast alltså...om vi utgår från en kvinna innom normal längd så är det väl självklart att man är överviktig om man väger 100 kg? :cool:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och ett till tillägg :D

Det finns väl ändå något mellanting mellan att ha lite extra trivsel-kilon och
överviktiga som har såpass stora problem att de behöver assistans av en eller flera personer, ramp eller andra avancerade hjälpmedel och har problem med att sitta normalt i störrsta allmänhet så har du nog rätt, men det lär inte vara vanligt att de försöker sig på att rida.

Är man överviktig så blir man ju begränsad av sin kropp mer eller mindre - innan det går så långt att man inte kan sitta normalt i allmänhet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ett förtydligande:
Om man har två ryttare av samma längd, lika mycket muskler/styrka, samma balans, samma ridskicklighet, samma erfarenhet osv. osv.... Och den har 30 kg övervikt. Så tror jag att den ryttaren utan övervikt sitter lite bättre än den med övervikt - totalt sett.

Har man samma ridskicklighet så rider man förmodligen lika bra, det är liksom det som menas med ridskicklighet.

Och man bortser från att du råkade skriva ridskicklighet och bara utgår från samma fysiska förutsättningar och samma ridvana så är det den med mest talang/ambitioner/träningsvilja och andra psykologiska faktorer som rider bäst.

Din fördom lyser igenom när du utgår från att vikten spelar en så enorm roll.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och ett till tillägg :D

Det finns väl ändå något mellanting mellan att ha lite extra trivsel-kilon och


Är man överviktig så blir man ju begränsad av sin kropp mer eller mindre - innan det går så långt att man inte kan sitta normalt i allmänhet.

Men nu gällde ditt påstående att sitta i sadeln, att övervitiga sitter sämre, och att sitta - även om det råkar vara i en sadel- det inbegriper väldigt liten vighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 909
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp