Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Fast nu skulle de flesta av oss (troligen) inte låta en vinglig ryttare rida hellre än en tung person, åtminstone jag skulle inte låta någon av de två rida min häst.

Inte heller skulle jag låta någon (varken mig själv eller någon annan) rida honom med en sadel som inte passar ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har en stor c-ponny connemara, alltså lite halvgrov. Jag är 161cm/49-52kg. Kommer ha honom livet ut och har haft honom i 5år. Han är perfekt!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har sett bilder på dig och din ponny och tycker ni är jättefina, passar utmärkt storleksmässigt :) Det vet du säkert redan, men positiva kommentarer känns onödigt att hålla inne med ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tack :) det är jättekul att höra, verkligen! Har förut haft ganska mycket storleksnoja men nu har jag lagt det åt sidan helt. Vi har fått hjälp av en duktig tränare som hjälpt oss till rätta med ridningen och då känns allt jätte bra :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tänkte mig en ridponny av det maffigare slaget, men en häst av fjordtyp (men sportig) kan nog bära ytterligare lite.

För en gång i veckan skulle jag nog säga upp till 65 kg.

Vill dock påpeka att jag inte alls har något belägg och jag har ingen verklig ponny att utgå ifrån, så jag vet inte alls hur korrekta mina siffror är ;) Gjorde en uppskattning bara.

Jag rider min Welsh Cob 4-5 dagar i veckan, hon är 148 cm, jag är 174 cm och 75 kg + 20 kg sadel. Tränar och tävlar i western seriöst. Hon har långt mycket mer lämplighet till att bära än någon av de ädlare hästar jag haft på 165 cm och över...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det stämmer säkert! :)

Nu skrev jag dock om en C-ponny, och jag räknade inte in sadelns vikt i det hela. Jag tror fortfarande att 65kg kan vara lämpligt att utgå ifrån, även om det såklart skiljer mellan individer.
 
Sv: Längd- och vikttråd

En vanlig D-ponny av typ sportmodell hade jag också satt runt 65 kg som maxvikt på. Men welsh cob är starka och sunda "vuxenhästar" öven om de må mäta blygsamt över havet :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vet inte om du misstolkade mig, eller vad du menar. Jag håller med dig i alla fall :)

Nu var det dock fortfarande inte en D-ponny jag skrev om, och inte heller en welsh cob. ;) Om det var där det missuppfattades? Jag tror att Piraja passar utmärkt på sin ponny :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Skrev lite fort såg jag nu :D Det var ju förstås din C-ponny du skrev om :) Fattade inte det först eftersom jag växte upp med ridskoleponnyer, och där hade C-ponnyerna mellan 45-50 kgs gräns. Trodde därför det var en D-ponny du skrev om ^^
Vi hade bara vanliga sportponnyer på ridskolan där jag växte upp, så jag är van vid låga viktgränser. Majoriteten hade mellan 40-65 beroende på storlek och modell. Fanns en maffig islands/fjordingkorsning på 150 som hade maxvikt 80 och därmed också kunde gå på vuxenlektionerna ibland, men det var väl allt.

Ridskolegränser är ju ändå som sagt lägre än om det hade varit en privathäst med en och samma ryttare, som kan rida i balans och vet hur den funkar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja de gör nog det! :)
Tack, det hoppas jag med! :D framtiden får utvisa om det blir en stor eller liten...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle visst skriva här istället! Det är bara det att den är så LÅNG! Det är ju ingen som märker om jag skriver här heller. Men i alla fall, frågan var om jag, skulle kunna ha en D-ponny. Om jag är 160 cm lång och väger 66 kg?

Jag fick ett svar som jag skulle svara på, och det svaret lyder så här;

"Jag tyckte också att dom där d-ponnyerna passade mig i storleken, därmed inte sagt att dom var så lätt-ridna alltid! Men jag blev alltid så glad när dom sa att jag fick gå och hämta en ponny! Yes! Men man vill ju inte vara för tung för dom."

Det jag svarade på var detta;

"Jag är 1,66 och väger ungefär som du, nu har inte jag en d-ponny som håller måttet utan en som är strax över. Men jag ser verkligen inte stor ut på henne..

När jag jobbade på ridskolan så extra red jag några av d-ponnyerna och det var absolut inga problem någonstans, de passade mej utmärkt i storleken..

Mvh Domino_s"
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Spontant tycker jag inte att du skulle vara för stor för en d-ponny. Du är kortare än många d-ponnyryttare som jag känner till. Sen beror det ju alltid på hur smäcker hästen är, en kraftigare häst bär upp mer ryttare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Som du säger är det jättesvårt att säga, och det beror ju på hur grov du menar. Typ fjording-grov eller en grövre sportponny?

Gissar att du menar det sista, och då skulle jag tippa på att regelbunden ridning nog inte bör ske av en ryttare större än mig själv (165cm, 55kg).

Varje gång jag går in i denna tråden känner jag att det behövs någon form av realitycheck om vad som är tungt. Jag är nära nog 170 cm och väger väl runt 60kg. Min ena ponny är just en maxad C (connemara). Henne har jag haft sen september-11 och hon var knappt riden när jag fick henne. Mao omusklad osv. Det fungerar trots det utmärkt trots att jag då egentligen både väger för mycket och är för lång.

Riden i knappt två månader:
390823_2335394916218_1780043091_n.jpg


November -12
553852_4429082297094_278757763_n.jpg


...och jag hoppar t.o.m:D
561054_4116758529195_1366301955_n.jpg


Jag undrar lite hur långa/tunga folk i allmänhet tror att juniorer som tävlar ponny egentligen är? Kan säga att tjejerna jag stått i samma stall som som rider upp till nationella klasser är precis i samma stl som mig, och våra ponnier likaså.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag rider min Welsh Cob 4-5 dagar i veckan, hon är 148 cm, jag är 174 cm och 75 kg + 20 kg sadel. Tränar och tävlar i western seriöst. Hon har långt mycket mer lämplighet till att bära än någon av de ädlare hästar jag haft på 165 cm och över...

Shit, hur får du upp den sadeln på hästen? Du måste ha armar som Hulken!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej, det är klart, en ponny är ju ingenting för småbarn! Själv så har jag en "liten häst" ca 150 cm, det är en kallblodstravare och jag köpte honom av en tioåring! Och då är han även efter Lappnils, det visste jag inte då, men Lappnils och hans avkommor är kända för att vara särskilt besvärliga att hantera. Så det var nog minst sagt olämpligt att ett barn skulle ha en sådan häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

*Knapplån*

God fortsättning!

Jag kommer inom de närmaste dagarna starta en ny längd och vikttråd, då den här börjar bli lång och ohanterlig och det har börjat ploppa upp nya separata egna längd och vikttrådar, trots att jag sagt att vi bara ska ha en.

Den här tråden kommer givetvis finnas kvar någonstans i forumet, jag stänger den och lossar den, så den kommer att hittas om man söker på Längd- och vikttråd.

Mvh

Moderator
 
Sv: Längd- och vikttråd

*Kl* (tror jag.. vet inte hur det där funkar.. :/)

Känner att denna fråga faller in under detta ämne och jag tycker inte det känns värt att skapa en ny tråd.

För ett tag sedan såg jag att min sambos storasyster hade varit och ridit. Hon håller inte på med hästar annars så av ren nyfikenhet frågade jag henne vad det var för häst osv. Fick veta att hon ridit ut tillsammans med sin styvmor (som har häst) och fått låna en häst av någon i stallet.
Jag frågade instinktivt "Hur stor var den?" då hon är av den större sorten så att säga.. "Den var jättestor" sa hon och jag tänkte att "Ah, måste vara något över 160cm iaf. då".
När vi sedan pratade mer om ridturen kom det fram att hästen i fråga var så "stor" att manken var ungefär upp till hennes haka. Hon är kanske iaf. 5cm kortare än mig som är 168cm lång.. och med tanke på hur stort/"långt" ett huvud är så måste ju hästen då nästan vara ponny? Eller tänker jag fel? Redan här börjar jag ana oråd.
Ridturen bestod till stor del av skritt men då hon ville testa att trava lite så gjorde dom det. Eftersom att hästen var "så stor" så gick det så himlans fort och hon satt mest och skumpade för att hon skrattade så mycket.
Överreagerar jag om jag anser att det är fel när en person som väger säkert över 90kg sitter på något som bör vara en ponny och skumpar som attan på dennes rygg? Helt obalanserad och utan att hästen jobbar korrekt på något sätt.
Skulle ni lånat ut eran häst i detta fall?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Med tanke på att du inte sett hästen ifråga så finns det inte mycket att säga. Hon upplevde hästen som stor och det finns många hästar av ponnyatorlek som klara 90 kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag såg en bild, dock inte hela hästen, men den såg inte välmusklad ut. 90kg är möjligen en underdrift, jag är inte kanonbra på att uppskatta vikt men faktum är att hon är mer än dubbelt så stor som mig iaf, om än kortare. Personligen skulle jag aldrig låtit henne rida min ponny/häst (om jag hade någon). Det är ju skillnad på om hon KAN rida och jobbar hästen korrekt och om hon bara sitter där och skumpar och hästen springer med huvudet i vädret..? Eller har jag helt fel där? Jag kanske är lite väl nojjig bara :3
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 024
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 099
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 964
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp