Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

hur mycket vikt bör ett fullblod på ca 160 cm i mkh klara tycker ni?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Väger 80 kg och är 172 cm lång.
Rider ett arabsto på 148 mkh. Låter det okej?
Vad skulle ideal vikt/längd vara för en sån häst annars?
:D
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hello!
Jag rider en d-ponny på 145 cm i mankhöjd. Han är ganska nätt, har lite arab i sig. Jag själv är ca 162 cm och väger 52 kg. Är jag för stor? 8) Tacksam för svar!
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag tror inte att du är för stor. Jag rider själv en hel del D-ponnys och jag är lite längre än dig, väger ungefär samma. Jag tycker att det känns bra och de hästar jag rider har inte haft några problem att bära upp mig.
Allt är ju relativt, men jag tror inte att det är några problem.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Var anser ni att viktgränsen för att sitta upp på en fjording runt 140 cm går?
Hur viktbärande och stark ÄR en fjording egentligen?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Beror väl på vilken kondis den är i och hur den är byggd? Har sett många olika modeller av fjoridngar. Dom lite nättare "sportmodellerna" och den grövre som är som dom gamla arbetshästarna.
Min är 143cm och av den grova modellen. Innan han blev skadad red min pv på 187cm och 80kg honom utan problem. Tror säkert att en välmusklad av grövre modell klarar upp emot 100kg.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Är man balanserad så går det rida vilken häst som helst! Nej, kanske inte riktigt så, men det är ju en klar fördel för både ryttaren och hästen om man är balanserad, och då kan hästen ta mera med tanke på att den får den rätta hjälpen.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Kan jag rida en shettis på ca 1m? Jag är ca 1,44cm lång och väger runt 30kg :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Går säkert bra.:laugh:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Kan jag rida en shettis på ca 1m? Jag är ca 1,44cm lång och väger runt 30kg :)



Ja, det tror jag. Jag var 163 cm och vägde runt 70 kg när jag red en shettis sist, och det var då min sköthäst, hon var helt omusklad från början, men när jag flyttade, så var hon i så bra kondition hon kunde :laugh:

För att tillägga, så står hon bara i en hage, och ingen annan än ägaren får röra den stackars lilla ponnyn :crazy: Har ständig kontakt med shettisen skötare, som inte längre är hennes skötare, eftersom att hon inte får rörra den :o
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Men gud :eek: Vad var det för shettis? 70 kg låter väldigt mycket för en shettis tycker jag, speciellt om det var en omusklad dessutom. Låter ju inte riktigt klokt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja, det tror jag. Jag var 163 cm och vägde runt 70 kg när jag red en shettis sist, och det var då min sköthäst, hon var helt omusklad från början, men när jag flyttade, så var hon i så bra kondition hon kunde.

Herregud med ditt resonemang skulle vilken gammal kärring som helst (läs mig själv) kunna rida shettis. Hade det varit min shettis hade jag rekommenderat folk i min egen storlek att hålla fingrarna borta. Annars hade jag nog kommit rusande med geväret.

Vidare har jag ibland kontakt med vissa länsvetrinärer DE reagerade när en person som vägde 65 satte sig på en liten B-ponny. Ska anmälas sa DE.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ännu en gång skäms jag över att vara människa. Det är djurplågeri att rida shettis när man är så tung. Men vissa tänker ju bara på sig själva. Fy f*n.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är verkligen inte den som slänger ur mig anklagelser men i det här fallet tycker jag att det är så uppenbart fel. Man kan ju undra varför den hästen inte släpper månniskor nära, brukar ju inte vara för intet som häster plötsligt blir väldigt skygga eller fientliga mot människor, utan det brukar ju ha att göra med att de farit illa.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hej! Har en fråga om Quaterhästars "vikbärande". Jag själv är 13 år och 176 lång och förhoppningsvis blir jag inte längre (men man vet aldrig) - och så väger jag ungefär 50-53 kg. Blir en quaterhäst lämplig för mig? Asså jag har kollat lite på bilder och dom som är 150-160 cm höga verkar vara ganska så kraftiga ändå. Vad tror du? :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

En quarters är starka som "oxar" med dess korta rygg samt muskulösa kropp. Den bär stora karlar, främst i USA, så din lilla "myggvikt" ;) kommer den knappt märka.
 
Vikt på ryttare till c ponny?

Behöver hjälp som rubriken lyder. Hur mkt tycker ni är okej för ryttare att väga om han/hon ska rida en maxad c ponny som är ganska grov i typen och i bra kondition. Ponnyn ska bara ridas i skogen någon gång/vecka.
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

50-55, kanske, beror på om ryttaren kan balansera upp sig vikt på häst ryggen, och om hästen arbetar i form elr inte
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

Då skulle nog ganska många ponnyer behöva byta ryttare/ägare! ;)
50 kg som maxvikt är väldigt lågt rent generellt.
Om hästen är i bra form och ryttaren kan rida den i korrekt form så att den jobbar rätt kan en bra byggd c-ponny bära betydligt mer än så.
Jag väger runt 70 kg och hade tidigare en c-ponny på utbildning. Jag utbildade honom under ett par månader. Inga problem alls. Han såldes senare och gick igenom besiktning ua. Tävlade honom även mot stora hästar i lättare dressyrklasser (tom LA klass) med placeringar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

haha ojdå var jag lite fel ute :p
Då hade ju jag kunnat rida c :laugh: Om det inte vore för att jag är närmare 180cm lång :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 930
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 260
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 295
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp