Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

Fel och fel. Det finns inget direkt facit. Men 50-55 kg är rätt lite. Sen beror allting på hur ryttaren rider, samt hur ponnyn ser ut i kroppen och hur den bär upp sin ryttare. Men 70 kg på en fräsh och bra byggd c-ponny som rids korrekt är inga problem rent generellt.
Som du säger spelar längden in också. Är du 1.80 lång är ju risken stor att det blir väldigt obalanserat, speciellt om du har långa ben. Då är det svårt att inverka korrekt och då fallerar ju ridningen också.

Jag tror inte att det finns nån generell "vikt-regel" då det är så mkt annat runt omkring som spelar in. !
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

Jag har själv en maxad c-ponny på foder, hon är ganska grov också. Är 155 cm lång, väger 50-55 kg ungefär. Vilket jag tycker att hon borde klara. Men hon har gått med betydligt tyngre ryttare också, och det har inte varit några problem. Bara ryttaren balanserar upp hästen tycker jag inte vikten har så stor betydelse (såvida hästen inte är pytteliten, har klen rygg eller att personen i fråga väger typ 100 kg). Som maxvikt på min tjej skulle jag kanske sätta en gräns vid 70-75 kg, men hon är rätt gammal också.
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

man blir inte obalanserad av att ha långa ben!! tvärtom.

75 kg är i mesta laget på en c-ponny, det är ungefär vad en stor d-ponny bör bära som mest.
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

70kg utan vidare om det är en balanserad ryttare.
Jag vägde väl ca 65 kg när jag red o tävlade min maxade C som oxå var maffig o vältränad.
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

Nej man blir inte obalanserad rent generellt för att man har långa ben. Men om man har för långa ben blir man det ;) Det är inte bra att ha för lång överkropp heller, men ett par alldeles för långa ben brukar orsaka ännu mer skada när det kommer till obalans.

Jag tycker inte att man kan säga att en maxad d ska bära max 75 kg. Det beror helt på hur den rids, hur den är byggd och hur ryttaren är byggd.
Jag tror rent generellt att många ponnyer och hästar kan bära bra mkt mer vikt än vi tror. Sen är det naturligtvis inte rätt att kasta upp en 75 kilos nybörjare på en klen, oriden arab tex. Men det handlar ju om sunt förnuft
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

En riktigt skicklig ryttare på vältränad ponny, inte för långa turer: 65-70 kg max. Mindre kunnig ryttare: 55-60 kg max. Tycker jag. På en riktigt grov, typ fjording eller islänning går det kanske med några kilo till, en typ welsh eller ädlare typen måste mna nog dra av en fem kilo åtminstone.
 
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

Då skulle nog ganska många ponnyer behöva byta ryttare/ägare! ;)
50 kg som maxvikt är väldigt lågt rent generellt.
Om hästen är i bra form och ryttaren kan rida den i korrekt form så att den jobbar rätt kan en bra byggd c-ponny bära betydligt mer än så.
Jag väger runt 70 kg och hade tidigare en c-ponny på utbildning. Jag utbildade honom under ett par månader. Inga problem alls. Han såldes senare och gick igenom besiktning ua. Tävlade honom även mot stora hästar i lättare dressyrklasser (tom LA klass) med placeringar.


Jag äger en maxad C, som har vuxit till sig rejält och är välbyggd.
Samt musklad och i kondition.
Men jag har själv inte ridit honom själv någon gång.
Jag är inte så lång, 159 cm. Men jag har inte vågat rida honom iom
att jag ansett mig vara för tung. Nu är jag dock på väg nedåt men, ja jag vet inte hur mycket jag bör gå ner för att kunna rida. Jag har en stor häst oxå, så det är inte viktnedgång bara för att kunna ta mig upp på "lillen".
Ibland så har jag kännt, att fasen om jag bara kunde "hoppa upp" och ta igenom eller känna på någonting i ridningen på ex ridbanan.....
Eller för att visa min medis, då det ibland är lättare att visa än instruera.
Nu blir man ju nästan hoppfull, när jag ser att ni runt 70 kg har ridit och utbildat c-ponnyer:d. Min kille är en new forest/ ridponny.
Jag vet att jag är stadig och har bra balans, har ridit in/ utbildat en del genom åren. Så det är lugnt. Men det känns så förbjudet, olagligt att sitta upp.... på något så "litet". Jag vill ner till en iaf 65 kg innan jag rider eg.
Men jag är rädd att jag ändå kommer att känna mig för stor:crazy:.
Det kanske är psykiskt, att det sitter i mitt eget huvud.......
Vad tycker ni?

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Kan du inte lägga in en bild på hästen?

Det är så mycket lättare då, för man definierar ju alltid olika. Min kompis tex sa att hon skulle hjälpa till att rida en grov, riktigt kraftigt byggd ponny, tror att det var en maxad C nånting. ca 137 eller nåt. Denna tjejen är liten och har ridit betydligt mindre ponnys, så det var inget problem varken vikt eller längdmässigt. Men när jag kom dit och såg ponnyn så hade jag ju en bild av denna grova hästen, och vad fick jag se, en liten nätt, iofs väldigt fint musklad ponny. När jag pratar grov så snackar jag bruksmodell, typ en rejäl fjording eller nordsvensk, den kroppsbyggnaden. Bred och satt.
Ponnyn hon beskrev som så väldigt grov var i mina ögon en något rejälare ridponny, ingen fullblodsmodell, utan lite kraftigare rygg och bog, i övrigt var det en liten nätt ponny.

Lite OT, sorry, men ni förstår vart jag vill komma.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hmm, jag har inte luskat ut hur man gör när man lägger in bilder:o.
Min ponny är ingen tunn fullblodsmodell men inte heller a la´fjording.
Ett mellanting, helt enkelt=)
Pappa= "lättare" sportponny Mamma= New Forest.
60-65 kg bär han, det är inga problem.
Men jag är rädd att jag kommer känna mig för stor iaf.
Hjärn-spöken eller oxå att man är för gammal för att rida ponny:)

/J.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

För att lägga upp en bild här måste du ha den visad på internet, det finns olika sidor där du kan lägga upp bilder. Många här använder Pixbox.se, där kan man lägga upp en visst antal bilder varje månad gratis. (räcker rätt länge) Vill man lägga upp mer får man betala. Andra stället är tex. bilddagboken, photobucket. etc.
När du lagt upp bilderna på en internetsida så högerklickar du på bilden, då kommer det upp en ruta med rubriker som kopiera mm. Längst ner står Egenskaper, där klickar du och får upp en ruta med info om bilden. Där står Adress: följt av bildens adress, tex. http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22370000-22379999/120x120/22373967.jpg?0
Denna adressen blåmarkerar du och högerklickar och kopierar.
Sen går du tillbaka hit, svarar på ett inlägg, klickar på en lilla gula rutan med ett berg på (Infoga bild) och så tar du bort det som står i rutan och klistrar in din adress.

Vill du inte ha en bild utan en länk gör du likadant, men istället för att klicka på Infoga bild, så väljer du att klicka på jordgloben, Infoga länk.

Hoppas att du förstod, det ska finnas en beskrivning här någonstans annars som kanske är lite tydligare, men jag har aldrig lyckats hitta den. Kanske någon annan kan länka dit i så fall.



Om det inte är något problem att bära 60-65 kg, så tror jag absolut inte att det gör något om du sitter upp för att visa din medryttare, om du väger 70-75 kg.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

KL

Var ute på en barbackatur med Zacke idag. Mamma kom ut och tog ett kort och jag tänkte lägga ut det här för att höra vad ni tycker. Jag vet att det redan är många som sagt vad dom tycker men nu verkar det som det tittat in nya personer i tråden så kan ju vara kul att höra vad dom tycker med.:laugh:
Ni som inte vet får gärna gissa på hur hög zacke är också. Jag är ca 162cm(faktiskt ganska vild gissning) och har väldigt mycket kläder på mig på bilden.:angel:

SNV34038.jpg
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Vilket tror ni "längd och vikt-experter" (;)) sliter mest:
Om en person som är... säg 165 centimeter och väger 55 kilo vid något enstaka tillfälle rider

a) en 130 centimeter hög, "medelgrov" ponny i en bra arbetsform

b) en 175 centimeter hög, stor och lång häst i en rätt kass arbetsform?

Om samma person rider hästarna på samma sätt (den stora hästen dåligt, ponnyn bra) regelbundet under en längre tid, vilket tror ni sliter mest då?

Anta att ridningen är dressyr i ridhus/på ridbana.

Kunde vara kul att höra vad folk tycker, tror och tänker om saken =)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Det går inte att säga utan att ha sett hästarna. Allt beror på hur de är byggda samt vilka fysiska förutsättningar de har (ev skadehistorik, exteriöra brister osv)
Rent generellt sliter det naturligtvis mer på hästen om den inte rids i korrekt arbetsform, men mycket annat spelar också in. En tung ryttare som rider dåligt på en liten ponny sliter rent generellt mer än en lätt ryttare.
Men det finns hästar som rids väldigt bra men som ändå inte håller, det finns hästar som rids riktigt uselt och som ändå håller. Trots att logiken borde tala emot det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt på ryttare till c ponny?

Jag är inte så lång, 159 cm. Men jag har inte vågat rida honom iom
att jag ansett mig vara för tung.
Nu blir man ju nästan hoppfull, när jag ser att ni runt 70 kg har ridit och utbildat c-ponnyer:d. Jag vill ner till en iaf 65 kg innan jag rider eg.
Men jag är rädd att jag ändå kommer att känna mig för stor:crazy:.

Vad tycker ni?

/J.

Jag är typ lika lång som dig och väger runt 63 kg.
Red en maxad c-ponny han kanske är liten d, är inte säker..
I fredags red jag honom iaf:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Du ser inte alls stor ut på ponnyn. Ser helt ok ut.
Däremot går ponnyn inte i en bra och korrekt form och det kan orsaka onödigt slitage och om du har otur skador. Men det har inget med din storlek att göra då jag tycker att du passar bra på ponnyn storleksmässigt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Du ser inte alls stor ut på ponnyn. Ser helt ok ut.
Däremot går ponnyn inte i en bra och korrekt form och det kan orsaka onödigt slitage och om du har otur skador. Men det har inget med din storlek att göra då jag tycker att du passar bra på ponnyn storleksmässigt.

är medveten angående formen, la mest ut dem för att visa storleksmässigt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hur stor tror ni att den här herren är? Han är förövrigt fem år :)
Ber om ursäkt för min sits, han hade en urusel sadel.
Jag är nog runt 168-169 på bilden :p

Mulle007.jpg
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Okej, gissade nästan att det inte skulle gå att svara på men jag provade ändå att lägga ut frågan.

Tyvärr kan jag inte lägga ut några bilder på hästarna eftersom jag uppfann dem inne i huvudet :P

Var inte så viktigt att få något svar heller, men intressant att se vad jag skulle kunna få för svar :)

Jag antar att det absolut bästa vore om man red en så stor häst som möjligt i bra form. Borde ge minsta slitaget tycker jag :idea: (även om det är så som du säger att en del hästar håller fast de rids dåligt och tvärtom).

I och för sig skulle det se rätt kul ut med en liten ryttare på 150 centimeter som rider omkring på sin 180 centimeter höga häst :D
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Fast storleken har inte alltid störst betydelse ;)

För visst, så skadar en tung ryttare mer än en lätt, men det har inte så mycket med hur stor hästen är att göra. Givetvis ska man inte rida alldeles för små hästar, men det viktigaste är att hästen kan bära en rätt, och det har ju inte bara med hur den rids att göra utan det har mycket med hästens kropp att göra. En vältränad och bra musklad häst på 130 bär ju upp ryttaren mycket bättre än en dåligt musklad häst på 170, även om den kanske rids bättre, så har den kanske inte den fysiska styrkan att orka bära upp ryttaren.

Så jag tycker att hästens kropp är viktigare än hästens storlek.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 276
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 451
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 603
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp