Lärare avstängd från undervisning

Sv: Lärare avstängd från undervisning

*kl*
Alla ni som har vetat om det här i 20 år - varför har inte ni agerat?

Frågan är också hur allmänt känt det har varit... För hur kan Flyinge har blundat för detta om nu saken har varit allmänt känt i så många år?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

funderar vidare...

Det är knappast minderåriga elever på flyinges utbildningar heller. Dvs lika "vuxna" i lagens mening som läraren.

Säger inte att man som lärare ska utnjyttja sin ställning, men gudarna ska veta att det finns vääääldigt gott om yngre tjejer som bjuder ut sig till höger och vänster bara de hör ett känt namn.

innan ni går i taket. Jag försvar inte någon. Men eftersom det inte framkommit mer fakta och mer en en sida så ropar jag inte varg heller.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

*Kl*

Här påstår den ena efter den andra sig "veta" vem det är som gjort något olämpligt med småflickor i mer än 20 år. Och man förfasas över att det fått fortgå, att ingen "gjort nåt" osv.

Varför har ni inte reagerat själva? För länge sedan??
Tror ni att "småflickorna som blivit pillade på" farit illa av det? I så fall kunde ni stoppat det. Men om dom inte farit illa, vad blir bättre av den här kampanjen??

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

I brottsbalken 6 kap 3 § står:

"Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år."
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Visst är det så, men då måste ju anmälas!?

Jag tycker absolut inte att det är okej om det är som jag misstänker - men frågan är fortfarande: Hur kan personen ifråga har fått hålla på i så många år om xx antal personer vet om vad personen håller på med? Hur kan Flyinge har blundat i så många år?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Många blir ju myndiga under tiden de går gymnasie. Det var så jag tänkte.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Först vill jag klargöra att det inte är allmänt känt vilken person som blivit avstängd, och jag vet inte om det denna gången är den person som det gått rykten om i så många år.

Men att jag inte agerade för 10 år sedan beror på att jag var så ung (yngre tonåren) och bara hade historier om andra, dvs rykten. Visserligen från flera olika håll och så pass nära att jag har svårt att avfärda dem som bara rykten.
Då litar man på att de vuxna runt omkring en agerar om det behövs, särskilt om de är medvetna om ryktena och är med om att sprida dem.

Jag vet alltså inte vem som har blivit avstängd nu, och jag vill inte smutskasta någon.

De rykten jag hörde rörde sig om tonåringar, och bara sådana som var med på "spelet".


Men med tanke på att detta ryktet är väldigt spritt och välkänt i många kretsar så tycker jag flyinge borde antingen gå ut och dementera ryktesspridningen eller säga vem som har blivit avstängd och varför.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Först vill jag klargöra att det inte är allmänt känt vilken person som blivit avstängd, och jag vet inte om det denna gången är den person som det gått rykten om i så många år.

Men att jag inte agerade för 10 år sedan beror på att jag var så ung (yngre tonåren) och bara hade historier om andra, dvs rykten. Visserligen från flera olika håll och så pass nära att jag har svårt att avfärda dem som bara rykten.
Då litar man på att de vuxna runt omkring en agerar om det behövs, särskilt om de är medvetna om ryktena och är med om att sprida dem.
Nu har det gått 10 år och du är ingen tonåring längre. Ändå har du inte gjort något...
Tittat åt annat håll?

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Står också att det bara var de som var med på det hela som utsattes.

Håller med till fullo att har det skett otillbörliga saker SKA det anmälas!

Inte sprida halvdifusa rykten.

Men det ska också tas i beaktande att motparten KAN ha varit den faktiska påtryckande personen i det hela. När det sedan visar sig att "Idolen" i fråga inte alls har tänkt gifta sig, skaffa villa,vovve osv med jäntungen, utan bara hoppat över skaklarna så blir jäntungen besviken och anklagande.
Lite surt sa räven liksom.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

*kl*
Alla ni som har vetat om det här i 20 år - varför har inte ni agerat?

Frågan är också hur allmänt känt det har varit... För hur kan Flyinge har blundat för detta om nu saken har varit allmänt känt i så många år?

Folk HAR reagerat, det har talats om för skolledningen/andra vuxna. Men det har inte gett något mer än 'samtal'. Som inte stoppat det.

Och vad mer har kunnat göras för de som varit utomstående och hört om det bara? 'Motparten' har ju varit med på det så där kommer ingen anmälan.

De som kunde ha och skulle ha agerat är - skolledningen mfl. Och de har varit informerade men valt att INTE agera mer än med samtal som ju iom att samma rykten fortsatt florera. Förrän möjligen nu då, om det är samma person vilket jag INTE vet.

Och som någon annan skrev, för mig har det varit just rykten - MEN så pass många, så samstämmiga, så detaljerade att det är svårt att se att de skulle sakna grund.

Men om Lisa berättar för sin kompis Anna att hon haft sex med supersnygga läraren som är 40, och är stolt över det. Så det är fortfarande INTE okej av läraren. Givetvis tänker inte Lisa anmäla - hon var med på det och det är till och med en 'fjäder i hatten'. Men det är fortfarande inte okej - och SKOLLEDNINGEN ska reagera och agera.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

*kl*

För min del hade jag inte hört talas om detta förrän jag såg tråden här. Nyfiken som jag är googlade jag dock och hittade flera år gamla trådar på andra forum om samma beteende. Därför gissar jag att det är samma människa. Men jag vet inte säkert att det är samma människa och jag har inte heller nämnt några namn, tänker inte göra det heller.

Och om det varit känt på skolan en längre tid borde de skämmas. Oavsett hur 'flörtiga' eller dylikt tjejerna varit så är det ett lärar/elevförhållande. Den gränsen korsar man inte.
Hade det varit i en annan miljö så hade det varit fel självklart, men kanske inte 'lika' fel. Elever är i en viss beroendeställning till läraren.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Men det ska också tas i beaktande att motparten KAN ha varit den faktiska påtryckande personen i det hela. När det sedan visar sig att "Idolen" i fråga inte alls har tänkt gifta sig, skaffa villa,vovve osv med jäntungen, utan bara hoppat över skaklarna så blir jäntungen besviken och anklagande.
Lite surt sa räven liksom.

Jag tror inte det varit så mycket surt sa räven enligt det jag hört. Utan fullt medvetet att det INTE är giftermål osv som hägrar. Men, det har ändå varit extremt smickrande att just DEN personen visat intresse och velat ditt och datt.

Men det är liksom ändå fel iom att det är lärare - elev. Hur mycket båda parterna var med på det - så fel är det och skolledningen skulle ha agerat.

UTANFÖR skolmiljö, där det INTE handlat om lärare och elev hade det 'bara' varit omoraliskt av personen på sin höjd.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag säger inte att det är rätt att en lärare ska utnyttja sin "höga ställning" på något vis.

Men ska man försöka se lite rättvist på saken borde faktiskt alla dessa jäntungar också anmälas.

Vad säger att en lärare eller annan "idol" uppskattar alla närmanden heller?

Just denna precisisa läraren kanske gjorde det, men det finns säkerligen flera "idoler" som får ovälkomna närmanden av sina fans. Då är många gånger tankesättet, att det får man tåla som idol?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Tja, om man agerar på det uppskattade man det ju ;)

Men, rent lagstiftningsmässigt så är eleven fri från skuld. Och jag anser det är rätt.

Det är liksom inte gymnasielärare Bengan Bengtsson vi talar om, utan någon som är en idol och förebild för många. Dvs lite extra uppmärksamhet därifrån är nog för de flesta hästintresserade tjejer en enorm boost.

Tycker man det blir för mycket uppvaktande kan man ju endera ta upp det med personen i fråga (det är väldigt smickrande att du är förtjust i mig MEN..) eller ta upp det med Flyinges ledning (jag har lite problem med NN som uppenbarligen har en ungdomsförälskelse i mig som gör att NN gör si och så). Eller vad sjutton som helst utom att agera på det.

Och om man är en lite äldre vuxen, och så kommer unga, snygga tjejer och visar intresse och man 'faller för frestelsen' - så vad är ursäkten 10 år senare? Jag har ingen självdisciplin? När det då dessutom tagits upp till diskussion med ledningen.

Så nej, jag anser INTE att eleverna ska anses ha NÅGOT ansvar. För det har INTE varit eleverna som varit drivande i de fall jag VET och inte heller i de fall jag hört (många). De har inte bromsat - nej. Men de har inte varit drivande heller. Och om de så varit så huvudansvaret är inte deras.

Sen ska man som 'idol' inte behöva tåla vad som helst. Men det finns vägar att gå då, som jag skrev ovan prata med eleven eller ta upp det med ledning som får ta upp det med eleven, och se till att eleven byter träningsgrupp/klass/etc i värsta fall om inte samtal räcker. Men man agerar INTE på det på minsta vis.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Men vad har XX egentligen gjort sig skyldig till? Haft sexuella kontakter med unga kvinnor, övre tonåren? På vad sätt skulle det vara något som Bukefalosmoralen behöver ta upp?
Är det åldersskillnaderna som är stötande?

Rör det sig om flickor under 15 år är det förkastligt och olagligt, men annars?

Det har alltså pågått i över 20 år och såvitt det framgår här har ingen av dom tidigare "drabbade" anmält, begärt skadestånd etc, och ändå måste ju några av dessa vara över 35 år gamla!

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

För det första vet jag inte vem som är avstängd på flyinge.

För det andra är det enda jag har hört rykten, inte några förstahandsversioner, det pratades friskt (bland vuxna och ungdomar) och jag pratade även med vuxna om dessa rykten då.

Sen vart det tyst i många år, då är det knappast någon som ägnar så många tankar åt gamla rykten.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Men vad har XX egentligen gjort sig skyldig till? Haft sexuella kontakter med unga kvinnor, övre tonåren? På vad sätt skulle det vara något som Bukefalosmoralen behöver ta upp?
Är det åldersskillnaderna som är stötande?

Rör det sig om flickor under 15 år är det förkastligt och olagligt, men annars?

Det har alltså pågått i över 20 år och såvitt det framgår här har ingen av dom tidigare "drabbade" anmält, begärt skadestånd etc, och ändå måste ju några av dessa vara över 35 år gamla!

LIA

'Problemet' är att det skett inom relationen lärare - elev/tränare - elev. Vilket inte är okej just då eleven anses vara i en beroendeställning. Alltså även om eleven samtycker, så är risken att eleven endera samtycker av rädsla för ev konsekvenser att säga nej, dessutom så om eleven samtycker så kan eleven inte våga avsluta relationen av rädsla för konsekvenser.

Dessutom, om eleven som har haft en relation med läraren får MVG kommer lärare som inte har/har haft det undra om det betyget var pga relationen eller ej, och om deras G var pga att de nekade inviterna.

Lärarförbundet har klara och tydliga etiska riktlinjer för det, även om det inte längre är straffbart om eleven är över 15 år.

Och, ang personen som diskuterats i många år så HAR det framförts klagomål från elever. Och det HAR tagits upp med personen att det är synnerligen olämpligt och måste upphöra.

Problemet är att när det fortsatt så har inget mer hänt.

Och det som förekommit i dessa år, det är långt 'förbi' olämpliga sms.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Finns det ungdomsryttare som tackar nej till ett träningstillfälle med Rolf-Göran Bengtsson? Ridsports krönikör Christel Behrmann fasar...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har stormat kring ridsporten de senaste dagarna då en landslagsryttare stängts av tills vidare. Idag kallade det Svenska...
Svar
17
· Visningar
1 173
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp