Bukefalos 28 år!

Lärare avstängd från undervisning

Sv: Lärare avstängd från undervisning

Och, ang personen som diskuterats i många år så HAR det framförts klagomål från elever. Och det HAR tagits upp med personen att det är synnerligen olämpligt och måste upphöra.

Problemet är att när det fortsatt så har inget mer hänt.

Hur vet du att detta har skett?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Fast om det nu är som du säger så måste ju skolledningen ha ansett att det inte var såpass allvarligt att det skulle göra mer än prata allvar... Eller?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Det är där de gjort fel anser jag ja. Som inte gjort mer, ffa när 'prata allvar' inte gjorde någon skillnad utan det fortsatte med andra/olika elever.

Och om de i dagsläget, med den info som finns i tidningarna, anser att sms med olämpligt innehåll är skä'l till avstängning, varför ansåg de inte de vid de tidigare sms:en och varför ansåg de inte det när det gällde sex?

Oavsett om det är samma person eller någon annan nu, så endera har de reagerat och tagit sitt ansvar på tok för sent, eller så gör de skillnad på person och person.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

hugger knapp


Fast vilken tonåring som kanske precis fått "sitt livs chans" och kommit in på Flyinge, anmäler en lärare direkt efter inspark?! (väldigt hårt draget och en aning ironiskt men ändå med en stor del allvar i botten, hajar ni vad jag menar?)

Dessutom är läraren en "kändis"....


Jag var på Flyinge en kort period för 1,5 år sedan i ett utbildningssyfte och bodde då tillsammans med gymnasieettorna. Jag fick redan efter ett par dagar höra ryktena och ja, jag erkänner att jag tog det med en klackspark. Jag tänkte att han kanske hade gjort någon med en (äldre) elev för typ 10 år sedan och detta skulle ha eskalerat vidare som ett rykte att han är "på alla".

Nu verkar det ju dock efter att man grottat lite på nätet att det faktiskt är mer än rykten. Frågan är kanske vart man drar gränsen. Och om dessa tjejer DÅ har varit med på det. Men även en anledning kanske att dom varit med på det? tex han är lärare och eller kändis, tjejorna kan ha haft den pressen på sig...?

I den åldern vill man dessutom vara mer vuxen än man egentligen är... Att anmäla någon för att han kanske pillat på fel ställe... kanske var man lite berusad också? Nej, jag tror det är därför ingen anmält.

Och JAG kan ju inte anmäla? Jag har ju bara hört ryktena som blir......
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

hugger knapp


Fast vilken tonåring som kanske precis fått "sitt livs chans" och kommit in på Flyinge, anmäler en lärare direkt efter inspark?! (väldigt hårt draget och en aning ironiskt men ändå med en stor del allvar i botten, hajar ni vad jag menar?)

Dessutom är läraren en "kändis"....
I den åldern vill man dessutom vara mer vuxen än man egentligen är... Att anmäla någon för att han kanske pillat på fel ställe... kanske var man lite berusad också? Nej, jag tror det är därför ingen anmält.

Bra skrivet!! Förklarar också varför det har tagit så långt tid för eleverna att bli hörda. Tycker att hans status och ålder inte ursäktar hans handlingar.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Fast om det nu är som du säger så måste ju skolledningen ha ansett att det inte var såpass allvarligt att det skulle göra mer än prata allvar... Eller?

*delvis kl*

Exakt samma sak händer om inte dagligen så nästan iaf i stall runt om i hela världen, varför är det så att vissa får fler chanser än andra i tävlingsstall?
Varför får vissa elever bättre betyg än andra?

Är detta verkligen en sån stor chock för någon här?
Har sett det under hela tiden jag arbetat i hästbranchen...
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Fast Flyinge är en riksanläggning, och en skola. Det gör att det ÄR skillnad faktiskt.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Men ska man försöka se lite rättvist på saken borde faktiskt alla dessa jäntungar också anmälas.

Vad säger att en lärare eller annan "idol" uppskattar alla närmanden heller?

Just denna precisisa läraren kanske gjorde det, men det finns säkerligen flera "idoler" som får ovälkomna närmanden av sina fans. Då är många gånger tankesättet, att det får man tåla som idol?

Är du helt galen? Du skuldbelägger småtjejer som sexutnyttjats av sin lärare. Förutom att det moraliskt och etiskt är vidrigt är det olagligt. Du är en vuxen kvinna, mamma till en flicka, hur fasen kan du resonera så här fel? Skäms! Om din dotters lärare satt på henne, hade du tyckt att din dotter har skuld i det? Det här är någons dotter som utnyttjats av en vuxen man hon är i beroendeställning till. :mad:
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

*delvis KL*

Fler borde nog tänka på hur det skulle kännas om man var förälder till någon av tjejerna.

Jag diskuterade saken med en manlig bekant tidigare idag, som är pappa till en liten flicka. Han tyckte ang det hela att 'de var över 15 och det var frivilligt, vad är problemet?'

Jag frågade om det skulle kännas likadant när [dotterns namn] var 16 år och han fick veta att hon - frivilligt och med samtycke - haft sex med sin 30-40 år äldre lärare/tränare/idol? Det var 'frivilligt och inget att bry sig om' då med för honom som pappa?

Tänk - det var det inte nej...
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Fast Flyinge är en riksanläggning, och en skola. Det gör att det ÄR skillnad faktiskt.

Och det skulle göra skillnad i vilken värld?
Betyg och att få chansen är dels ungefär samma sak det är allt som man lever för i hästbranchen. Att få chansen att rida den där fina hästen arbeta åt den där framgångsrika tränaren. Det vet "de gamle" i hästeriet och dom vet också hur mycket vissa är villiga att göra för att komma någon stans framför allt de som inte har mycket pengar att lägga på fina hästar.

Finns tydliga bevis för detta i ett uppmärksammat fall för några år sedan i travet.
Varför skulle det vara någon skillnad på Flyinge eller en tränares stall?
Jag såg detta beteendet redan på gymnasiet så det förvånar mig inte att det hänt på flyinge eller wången eller strömsholm varesig dom är riksanläggningar eller inte.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Är detta verkligen en sån stor chock för någon här?
Har sett det under hela tiden jag arbetat i hästbranchen...

Jag som är uppvuxen med travhästar är inte så chockad. Där förekom både det ena och andra...

Fast jag undrar fortfarande varför denna människa i så fall fått spelrum i så många om om "alla" vetat. Speciellt då han faktiskt varit verksam på en av Sveriges största hästanläggningar. Var är arbetsgivaransvaret?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Inte det minsta galen.
Är man vuxen och självmant bjuder ut sig (säga nej, eller bli hotad är en annan sak)så anser jag att man har lika stor del i det hela ja.

Dessutom har jag INTE sagt att det är rätt av en lärare att utnyttja sin beroende ställning.

Däremot konstaterat att det finns gott om småbrudar som bjuder ut sig.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Så 'småbrudarna' (som jag anser är ett nedvärderande ord) är att anse som vuxna?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Man får enligt lagen ha sexuellt umgänge vid 15 års ålder.
Myndig blir man vid 18.
Då anses man mogen nog att ta ansvar för vissa saker själva. Ofta ÄR man inte mogen att ta ansvar, men enligt lagens mening är det så det ser ut.


Som sagt, jag säger inte att läraren gjort rätt eftersom jag inte har en aning om vad som egentligen skett. Men det finns alltid minst två sidor av saker och ting.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Visst finns det två sidor.

Men det kan för mig aldrig någonsin bli okej att en vuxen, medelålders lärare kommer med sexuella inviter och/eller har sex med 15-16-17-åriga elever. Hur mycket de än 'bjuder ut sig' eller samtycker.

Just för att man är INTE vuxen vid den åldern, och man är INTE alltid så bra på att fatta vuxna beslut och eftersom inviten kommer från någon man är i beroendeställning till.

Med resonemanget du för fram skulle det vara fritt fram för alla gymnasielärare och en hel del högstadielärare att både ragga och sätta på sina elever, så länge de (oavsett varför) de samtyckt? Och om de då klagar hos t ex skolledningen så kan vi bemöta det med att 'de är över 15, de anses lagligen kunna avgöra själva om de ska ha sex eller ej' och det springer runt en massa 'småbrudar' och bjuder ut sig'?

Jag anser och kommer fortsätta anse att en lärare har ett större moraliskt ansvar än så, och lärarförbundet t ex anser det också. Och skolledningen har en skyldighet att agera.

Om en chef på ett företag kommer med inviter osv till sina vuxna kvinnliga anställda, och det pga detta inkommer klagomål till ledningen, då anser hela bukefalos att det ska ageras med ledning av gamla trådar. Om en lärare/tränare/ryttaridol gör samma sak med omyndiga (men 'byxmyndiga') elever - då är det okej att inte agera?

Jag kan bara se en enda anledning att dte inte agerats under alla år och det är pga personen. Om det varit Flyinges städare (om de har någon) är jag rätt säker på historien sett helt annorlunda ut.

Sen, *KL* men jag undrar - OM det är samma person -verkligen varför de NU stängt av pga sms? Har 'rätt förälder' klagat? Har någon 'hotat' med att gå till t ex pressen om inte åtgärd tas? Började det dra snålt när det började talas om sexuella övergrepp inom friidrotten? Blev den sammanlagda summan äntligen för hög så att säga?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Nej, jag tycker som jag skrivit flertalet gånger INTE att det är OK att en lärare har ett eller flera förhållande med elever.

Det jag försökt är att i ett stort perspektiv visa att det finns lika mycket problem åt andra hållet.

Nu lär det väl aldrig hända:D men JAG skulle tycka det var förbaskat jobbigt om en massa småkillar började ragga på mig.Bara för att jag var en "kändis" av något slag.

Groupie stuket i hästvärlden borde väl också belysas?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Däremot konstaterat att det finns gott om småbrudar som bjuder ut sig.

Men FY vad det där låter vidrigt :mad:! Småkillar (vet inte ens vad motsvarigheten till ordet "småbrud" skulle vara?) som blir utnyttjade sexuellt, bjuder de också ut sig? Inte vet jag, men det har jag aldrig hört någon säga... Genom att tillåta att sådant här sker, dvs att påstå att "småbrudar bjuder ut sig" och att äldre män sedan mer eller mindre tillåts att ta tillfället i akt, kommer världen att fortsätta att vara väldigt ojämlikhet.

Det ÄR värre, tycker jag, ju lägre ålder det rör sig om. Men som en parentes kan jag tillägga att det på det universitet som jag gick på i USA inte var tillåtet för elever och lärare att ha förhållanden, oberoende av ålder. Och det av de anledningar som Alexandra redan har räknat upp, dvs att det med stor sannolikhet leder till att undervisning, betygssättning mm blir lidande.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jo, fast det kanske inte borde belysas i det här sammanhanget då. Det blir omöjligt att se det som annat än ett 'försvarstal' för läraren. Och oavsett omständigheterna tycker jag inte det finns försvar.

Men absolut att det kan vara svårt/störande/jobbigt som tränare - känd eller okänd för den delen - om/när unga elever får en fling och börjar visa intresse. Men det finns andra vägar att gå än att agera på det. Det finns andra vägar att gå än att uppmuntra det. Osv.

Sen om man vill beröra mer saker som bör tas separat från den här diskussionen, så skulle väl de flesta 40 - 50-åriga karlar finna det smickrande om en drös 15 - 17åringar hade tonårsförälskelser i dem, visade dem sexuellt intresse osv. De flesta skulle säkert innerst inne vilja agera, men de flesta skulle nog avstå pga 'livet' som skulle bli om det kom ut och konsekvenserna, just för det inte anses moraliskt accepterat.

Men vill man diskutera hur det är att vara vuxen/lärare/idol/etc och ha unga beundrarinnor som kommer med mer eller mindre uttalade förslag - då bör man ta det utanför just det här sammanhanget. Just för att det finns i det här sammanhanget SÅ många sätt att agera utom att just 'svara' på inviten.

Sen, i flera av fallen som varit under åren har det INTE varit eleverna som 'börjat' så att säga. Mer än möjligen att de insupit varje ord under undervisningen, tindrat med ögonen över att instrueras av sin idol osv. Men de har inte förrän läraren i fråga kommit med inviter tänkt den tanken. Men när det kommit inviter har de varit smickrande, spännande osv. Men första inviten har i flera fall (kanske alla, kanske bara de - vad vet jag) varit just från läraren. Och eleverna har inte i samtliga fall uppskattat det hela vägen även om det inledningsvis var smickrande och spännande.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Det finns en väldig feghet när det kommer till sexuella trakasserier och övergrepp. Folk vet verkligen inte hur det ska hanteras. Jag jobbar på en stor arbetsplats där det förekommit sexuella trakasserier och det är fruktansvärt svårt at komma till rätta med. Var drar man gränserna? Och när det är lite diffust så väljer de att hellre se genom fingrarna för att slippa en obekväm situation. Och detta är på en arbetsplats med vuxna människor.

Jag tycker att det är så oändligt mycket värre med en skola där eleverna är i beroendeställning. Skyddet för en elev borde vara mycket starkare och är nog ganska starkt, men ledningen har inte gjort vad den skulle.

Dels tror jag problemet är att han är kändis och att det är ganska otrevligt när/om det kommer ut i tidningarna, till sponsorer osv. Det är ju lite utöver det vanliga om man säger så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Finns det ungdomsryttare som tackar nej till ett träningstillfälle med Rolf-Göran Bengtsson? Ridsports krönikör Christel Behrmann fasar...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har stormat kring ridsporten de senaste dagarna då en landslagsryttare stängts av tills vidare. Idag kallade det Svenska...
Svar
17
· Visningar
1 183
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 714
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp