Lärare avstängd från undervisning

Sv: Lärare avstängd från undervisning

Jag förstår inte detta med att vem som helst ska känna sig skyldig att anmäla ngt. Menar du/ni som har svarat så verkligen detta på fullt allvar? Är det allas ansvar att anmäla allt man tycker är olämpligt?
Givetvis inte allt, och inte nödvändigtvis anmäla heller. Tycker det är självklart!?

Men i det här fallet så har ett antal skribenter förfasat sig kraftigt över något som man "vetat", som alla har "vetat", under en lång följd av år. Man har, trots sin inställning och "kunskap", låtit saker fortgå utan att reagera. Man har, trots att "försvarslösa unga flickor utnyttjats osv" (inte citat!), struntat i att ge dessa hjälp.

Så jag tycker frågan är rätt självklar: Om man i åratal varit medveten om sakernas tillstånd, via insides uppgifter, varför har man inte agerat. Skulle man varit lika flata om man visste att grannens barn blev dagligen misshandlade? Skulle man även då hellre komma med antydningar och halvsagda uppgifter i ett diskussionsforum?

Jag menar att man antingen är rakryggad och agerar när problem är akuta, eller så håller man k*ft när drevet börjar gå.

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

OK så alla som tycker att ngt är helt fel bör reagera :crazy:

De som borde ha reagerat är väl övrig personal på Flyinge i så fall. Det har de kanske gjort i och för sig.

Men att ngn som känner ngn som har........ på ngt sätt skulle ha ett ansvar i detta - tycker ni verkligen det?

Du får läsa vad jag skriver. Alla måste inte anmäla allt. Och har man hört nån som har hört ngn osv så kan jag nästan tycka att man inte ska anmäla, just p.g.a. det finns så mycket rykten.

Men, om man själv ser något som inte är ok (och så pass allvarligt som detta är), ja då tycker jag att man ska anmäla. Säg att X vet att en klasskompis blir utnyttjad av en lärare, ska X då säga "det är inte mitt problem" och strunta i det?
Sedan är det ju skolan som har huvudansvaret, det är väl ganska självklart. Men om skolan inte gör/vet ngt tycker inte jag att man bara kan strunta i det. Mitt samvete hade i alla fall inte klarat det.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Saken har inte polisanmälts. Eleven i fråga, som är myndig, har inte velat göra det. Men det är inga övergrepp som skett, säger Marianne Lilja Wittbom.

saxande lite från bettysmattes länk.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Och artikeln fortsatte:

"Vi kommer självklart att göra en utredning för att säkerställa om det finns eller har funnits liknande problem tidigare. Påföljden blir ett resultat av vad vi kommer fram till efter den utredningen, säger Marianne Lilja Wittbom."
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Konstigt att det inte kommer ut förrän nu isf... Om det är den jag tror så har han ju pillat på småtjejer i miinst 15 år.... Är ju känd för det...

Konstigt bara att tjejerna vet det men ändå följer med... För på 15år vet väl de flesta neromkring flyinge vem vi pratar om
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Om det är den jag tror så har han ju pillat på småtjejer i miinst 15 år.... Är ju känd för det...
Den aktuella kvinnan är myndig. Småtjej?

Om det har pågått i 15 år (över 20 år enligt andra) och är känt av "alla" men ingen gör något, hur allvarligt kan det vara?

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Och artikeln fortsatte:

"Vi kommer självklart att göra en utredning för att säkerställa om det finns eller har funnits liknande problem tidigare. Påföljden blir ett resultat av vad vi kommer fram till efter den utredningen, säger Marianne Lilja Wittbom."

Och ska man tro välunderrättade källor i den här tråden så har det ju hänt både det ena och det andra...
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

KL


Med tanke på hur många faktafel artikeln innehåller gällande skolformerna på Flyinge så kan man ju undra huruvida det andra som är skrivet är sant eller inte...

"Utöver hästgymnasium finns det på Flyinge även ett eftergymnasialt unghästutbildarprogram som leder till yrkeshögskoleexamen. Programmet sorterar under Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
– Vi kommer självklart att göra en utredning för att säkerställa om det finns eller har funnits liknande problem tidigare. Påföljden blir ett resultat av vad vi kommer fram till efter den utredningen, säger Marianne Lilja Wittbom.
– Nu har vi skilt läraren från undervisningen och han har fått genomgå ett behandlingsprogram.

Högskoleprogrammet har 28 elever. Tanken är att dessa ska informeras på måndag om vad som inträffat."

De blandar ihop tre program
1. Hästgymnasiet (c:a 90 elever)
2. Hippologprogrammet (högskola, hör till SLU, leder INTE till yrkeshögskoleexamen) (c:a 40 elever på Flyinge)
3. Unghästutbildarprogrammet (Yrkeshögskola, hör INTE till SLU) (c:a 30 elever)

Vilket program är det egentligen de skriver om?!

Ursäkta ämnesbytet ;)
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

KL

Då börjar spekulationerna och ev oskyldiga personer hängs ut på nätet.

Om hoppryttare mm. Dryckmissbruk eller sex missbruk hua vad man kan fantisera om när man inte vet sanningen.

Då ställer jag mig frågorna:

Hur många arbetar på flyinge som undervisar?
Hur många kanske är anställda på bara några % i månaden för specialundervisning?
Måste det vara undervisning i ridning? jag har för mig att det finns många olika kurser som eleverna kan läsa, tex foder, skötsel mm.

Tänk på att det är många drabbade när något sådan här händer, familjer, arbetskamrater, vänner, och själva arbetsplatsen.

Rykte är lätt att få men svårt att tvätta bort.

Finns anledning att ledningen inte går ut med vem det är och det tycker jag att det är klokt.

Får väll tillägga att jag inte känner till vem det är och varför utan är i mot alla spekulationer.


(ursäkta ev stavfel men har svårt att tänka på det när jag är upprörd. Ordblind)
Jag håller med dig till punkt och pricka. Kan bli väldigt fel när man bara gissar och går på rykten.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Om det har pågått i 15 år (över 20 år enligt andra) och är känt av "alla" men ingen gör något, hur allvarligt kan det vara?

Tillräckligt allvarligt för att: "Nu har vi skilt läraren från undervisningen och han har fått genomgå ett behandlingsprogram." Man sätter väl inte in ett behandlingsprogram bara sådär?
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Nej, det gör man förvisso inte, men det mesta tyder på att det är omsorg om läraren det handlar om. Alltså inte p g av sexövergrepp etc mot småflickor, vilket är vad man kunde tro efter att ha läst en del inlägg.

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Den aktuella kvinnan är myndig. Småtjej?

Om det har pågått i 15 år (över 20 år enligt andra) och är känt av "alla" men ingen gör något, hur allvarligt kan det vara?

LIA

Ang 'hur allvarligt kan det vara' så är det väl det som diskuterats sida upp och sida ner? Att många (inte du) faktiskt ser det som allvarligt just eftersom det är inom ramarna för en beroendeställning. (Elev -lärare/elev-tränare).

Och med tanke på de fd elever som på olika sidor kommenterar nyheten med 'Äntligen!' i olika varianter - samt de elever som tidigare framfört klagomål så tycker även dessa det är allvarligt.

Och 'räcker' inte det? Om du t ex inte tycker det är allvarligt eller jag t ex tycker det är allvarligt är ju egentligen betydelselös. Flera av eleverna tycker det är allvarligt, och det är ju eg deras och bara deras åsikt som spelar roll. NU tycks ju Flyinge också se det allvarligt dock - tack och lov.

Men flera i den här tråden tillskriver tonåringar mellan 15 - 18 en lång rad egenskaper - positiva som negativa - som jag blir förvånad över. De är just tonåringar och INTE vuxna - men de antas vara kapabla att fatta beslut lika välgrundade som vuxna, de antas vara kapabla att 'stå emot' saker på samma vis som vuxna (och där för den delen vuxna har svårt att säga nej fast de eg inte vill ibland) osv.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Så jag tycker frågan är rätt självklar: Om man i åratal varit medveten om sakernas tillstånd, via insides uppgifter, varför har man inte agerat. Skulle man varit lika flata om man visste att grannens barn blev dagligen misshandlade? Skulle man även då hellre komma med antydningar och halvsagda uppgifter i ett diskussionsforum?

Jag menar att man antingen är rakryggad och agerar när problem är akuta, eller så håller man k*ft när drevet börjar gå.

LIA

Fast nu är du ute och seglar i dina argument tycker jag.

Om du vet att grannens tonåring har sex med sin äldre lärare, och att grannens tonåring inte förmår se konsekvensen av det, och att grannens tonåring är en av flera, och att elever på skolan HAR klagat till skolledningen - vad gör du då?

Det är ju där problemet är. Den ENDA som kan göra något är skolan.

Ditt ex med grannens misshandlade barn är MYCKET enklare att göra ngt - ring soc och/eller polisanmäl. Det är ett brott som faller under allmänt åtal, och gör inte den ena instansen något kan man gå till den andra.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Om du vet att grannens tonåring har sex med sin äldre lärare, och att grannens tonåring inte förmår se konsekvensen av det, och att grannens tonåring är en av flera, och att elever på skolan HAR klagat till skolledningen - vad gör du då?
Talar med föräldrarna. :idea:

Men... hur vet jag vad tonåringen (19-åringen?) förmår i det fallet? Liksom vad de andra förmår? Vilka konsekvenser?
Vilka har klagat, avundsjuka elever?

Ditt ex med grannens misshandlade barn är MYCKET enklare att göra ngt - ring soc och/eller polisanmäl. Det är ett brott som faller under allmänt åtal, och gör inte den ena instansen något kan man gå till den andra.
Något som hindrat dig att gå till ledningen för Flyinge?

LIA
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Nej inte 19-åring, över 15, under 18 om du ska ha en helt korrekt liknelse.

Och när du pratat med föräldrarna och de inte bryr sig - vad gör du då?

Ang gå till ledningen på Flyinge så om vi bortser från att du förutsätter att jag inte gjort det (vilket du inte vet), så har flera personer gått till ledningen. Både de som inte själv drabbats men sett det och de som så att säga själv varit inblandade. Det är DET som det hela handlar om ju?

Att läraren i fråga har lite svårt att hålla fingrarna i styr, och att dessa omyndiga men byxmyndiga flickor gett samtycke (vi struntar i grunderna till samtycket en stund för enkelhetens skull) är en sak, och - bevisligen - ett problem. Men det stora FELET är ju just att Flyinge vetat detta, och det har inkommit klagomål.

Men inte förrän NU gör de något.

Dvs hundhuvudet ska FLYINGE bära, och det är DÄRFÖR det verkligen är på tiden om det är samma person som nu stängts av från undervisning.

Du är som vanligt mycket svår att diskutera med då du envist dels vrider till saker (förutsätter, tar jämförelser som inte stämmer) och dels ändrar saker (ålder etc).

Det vore en sak om många sett, 'alla vetat' osv men ingen sett till att Flyinge visste (om vi för en stund antar att ledningen unisont drabbats av syn- och hörselproblem då). Men nu är själva grejen att Flyinge vetat, de har informerats av flera källor på olika nivåer - men de har valt att inte agera ordentligt förrän nu.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Men det här ju hållt på i minst 15 år så flyinge kan omöjligt varit ovetande om vad som skedde, men nu kanske någon gjort en anmälan och det är därför de tvingas ta tag i problemet.
 
Sv: Lärare avstängd från undervisning

Vi ska inte glömma att Flyinge har ny (kvinnlig) VD, i en tid där det inte ses genom fingrar med sexuella trakasserier.

Ja, detta har pågått länge, liksom det inom hästsport generellt varit känt sedan urminnes tider att det finns groupies till de kända ryttarna.

Självklart helt oacceptabelt av en lärare. Kan man inte motstå inviter från sina elever ska man inte arbeta som lärare, tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Finns det ungdomsryttare som tackar nej till ett träningstillfälle med Rolf-Göran Bengtsson? Ridsports krönikör Christel Behrmann fasar...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har stormat kring ridsporten de senaste dagarna då en landslagsryttare stängts av tills vidare. Idag kallade det Svenska...
Svar
17
· Visningar
1 173
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp