Långtidsjukskriven och hästägare

S

stars

jag är en tjej som är långtids sjukskriven på grund av detta
utbrändhet på grund av att jag jobbade 7dagar i veckan,
ensamstående med 2barn och två hästar, har fibromyalgi och reumatiskt och psykiskt från min barndom som jag alldrig kommer i från ,sedan dog 2 av mina vänner inom ett år sedan min pappa och en killkompis året äfter och från dess har jag inte kunnat jobba och då tycker ni karnse att hur kan man då ha två hästar och inte jobba jo det ska jag beretta nu
jag går upp klockan halv sju äter frukost med barnen och jag tar min medecin sedan lämnar jag barnen vid skolbussen och då är klockan 07,30 då tar jag ut hästarna och fodrar dem och mockar och bär vatten till dem , sen går jag ut med ina två hundar sen diskar jag när jag komer in sen måsste jag lägga mig och då e klockan ca 9 sen sover jag till klockan 12 och måsste ta medecin för att dämmpa värken i axlar fingrar fötter armar ben vader nacke när medecinen har börjat tagit sig så tar jag en macka sen går jag ut och ger hästarna lunch och sedan rider jag ut i sogen i en timma sen när jag kommer till baka så måsste jag tvätta barnes kläder och hänga upp i torkskåpet som är en pina för mig sen måsste jag vila en stund och brukar släppa ut hundarna en timme på gården om det är finnt väder annars pinar jag mig ut. sen klockan 3 kommer barnen hem då är det dags att göra läxor och vi ritar och leker lite grann sen e det midag tid och då fodrar jag hästarna sen går jag in och lagar mat sen äter vi ca i en timma sen går vi ut till djuren tillsammans
sen är det barn program klockan 6 och då brukar jag diska och ta en tvättmaskin och dammsuga sen ska barnen badas och det ska lägas fram kläder och sen är klockan 8 på kvällen då ska barnen sova och när dem har lagt sig går jag och tar in hästarna och ger dem kväls mat sen går jag själv in och tar medecin och sedan tar jag en duch sen vilar jag eller tittar på tv sedan klockan 10 går jag och ger hästarna nattmaten sen går jag in och lägger mig.
jag som är sjukskriven känner att folk ser ner på mig typ kan hon inte jobba så kan hon inte ha häst e det så att man ser ner på en som mig ?? mitt liv är inte kul och det är inte alltid kul o gå till stallet jag kan i bland sätta mig i stallet o gråta o bara vill dö men jag har mina hästar o barn som jag lever för och forsätter därför leva. Jag hoppas att det inte är allt för många som ser ner på oss som är sjukskrivna och har djur.men jag vill kunna orka ta hand om mig och mina barn och dur,:confused:
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag ser inte ner på dig, jag har själv varit där och försökt överleva! Tyvärr ses inte hästägandet som medicin, vilket det kan vara för en del personer, tex mig, och uppenbarligen dig.

Jag känner igen det du beskriver om att: Kan man inte jobba - ska man inte ha häst.... Jag löste det genom att dels ta hjälp med mina pållar, dels stänga öronen för gnällpittar! Man kan ju bara se till vad man behöver själv, det vet ingen annan!

Kram från mig!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Anledningen till att folk kan titta snett är ju faktiskt att det är dom som betalar din sjuklön medans dom själva kanske inte har råd att ha häst.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Precis som jag nu när jag jobbar "betalar" dem som är hemma idag då? Jag ser inte varken snett eller ner på dem som verkligen är sjuka och mår bättre av sina djur!

Det jag egentligen vänder mig mot är den allmäna uppfattningen att man som sjukskriven inte ska "orka" göra något alls, att man då plötsligt ska göra sig av med halva sitt liv! I mitt eget fall var det så att mitt jobb, i kombination med ett allmänt dåligt familjeliv gjorde mig sjuk. Jag var sjukskriven pga av posttraumatisk utmattningsdepression, som gjorde mig helt handlingsförlamad i mitt sociala liv och mitt arbetsliv. Det enda, och då menar jag den ENDA, som höll mig uppe var mina (då tre stycken) hästar, de gjorde att jag var TVUNGEN att kliva upp på morgonen, och ge dem det de behövde. Hade det inte varit för dem så hade jag förmodligen svält ihjäl, eller kört ihjäl mig, vilket faktiskt hände att jag försökte göra.....

Många var de som undrade om jag var helt sinnessjuk som kunde hålla mig med tre hästar, jag var tvungen att sälja en av dem, men det gick och idag är jag tillbaka. Jag kan arbeta idag och vara med och betala för dem som hamnar i samma sits som jag var.

Det jag egentligen ville säga var att man ska vara väldigt försiktig, så man inte klankar ner på sjukskrivna männinskor, innan man VET vad det handlar om, och varför just den personen håller sig med djur.( Eller annan hobby för den sakens skull)
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

och jag som inte kan skaffa barn pga skadorna - jag betalar alla friskas barnbidrag, deras barnomsorg, deras barns skolgång, deras barns studiebidrag osv

det går en gräns på vad man har rätt att ondgöra sig om och titta snett på

jag betalar kollektiva skatter också, och har alltid gjort det, jag betalar inkomstskatter, kapitalskatt osv, förmögenhetsskatt också


vad är det som säger att andra ens är intresserade av hästar själva :angel: då är det ganska oväsenligt om de har råd att köpa hästar eller inte :-)


nu måste jag genast ringa finansminister Bosse Ringholm (vars fotbollsklubb han är ordförande i by the way skatte- och bidragsfifflar), men jag skall se till att han förbjuder all handikappidrott - ja, jag skall även ringa internationalla Olympiska kommitten och se till att de stänger ner handikapp OS. Det går ju inte för sig att ha kvar sådant :eek: för att alla de friska betalar alla dessa handikappade deltagares sjuklöner


som en passus kan jag tillägga att Carin Mattsson på FK:s rättsenhet och övriga jurister och avdelningsdirektörer där, är jädrans trevliga och roliga att prata seriös juridik med. Förra RF ordförande Gunnar var också trevlig prick för vi är ju äna Göteborgare både han och jag, så vi hade samförstånd. Leif Pagrotsky är ju en liten räv han med, Göteborgare som han är och han och Berit Andor körde ganska hårt under Designåret 2005 som varit, med implementering av EU direktivet (kanske lag någon gång) Design For All i processer. Och nyligen fick jag även hjälp av tekniska experten Sören Hansson på statliga Tillgänglighetscentret och han tipsade mig om sin kollega Birgitta Mekibes som skulle iväg till Spanien i november och tala på en kongress om "domotics, robots och design for all", och om hon kanske fick ny teknikinformation med sig hem till mig. Just nu sitter jag även och läser rapporten "Situated research and design for everyday life" från Certec och Lunds universitet. Plus att DN har precis publicerat en väldigt intressant debattartikel från en mängd rehabiliteringsmedicinforskare.


Så de som tittar snett vet tydligen inte ens vad det är de tittar snett på :)
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

shit, försent att lägga till ovan - de som tittar snett är ju också handikappade - de är ju skelögda :rofl:


nä, den va äna dålig ;)
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Det är ju faktiskt så att det är tråkigt att jobba och roligt att ha häst!! Då är det ju jättebra om vi andra kan betala för dom som "orkar" ha häst men inte orkar jobba. Jag säger bara en sak, bidragssverige!!!! Dvs mina rättigheter att parasitera på andra.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag tycker inte alltid att det är roligt att pallra mig ut till hästen, och ibland kan det vara jävligt roligt att jobba... Är jag konstig, eller generaliserar du?

Jag gillar inte heller att en del parasiterar på andra, men det är inget varken du eller jag kan göra nåt åt, eller hur? Dessutom är det ganska svårt att sitta här bakom burken och säga att just den personen, eller den där personen är en parasit!

Nej, mer kontroll och rehabilitering, det gör inget, men kom inte och säg att alla som är sjukskrivna och har häst, är sjukskrivna för att kunna ha sin häst utan att jobba!! Det är inte direkt nån "guldersättning" man får vet du, och de små örena man får ska ju räcka till boende, mat och annat man behöver för att kunna överleva. Om man sedan håller resten av sitt leverna snålt för att kunna ha sin hobby, eller sin livlina, i behåll - det är inget som varken du eller nån anna ska lägga sig i!

Förlåt om jag låter grinig, men jag har varit där och lyssnat på såna som du, som talar om för mig att jag borde göra mig av med djuren, ta mig i kragen och börja jobba!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

:) Jag tyckte den var bra jag, men så har jag nog världens sjukaste humor med....
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag tycker inte att man skall göra sig av med djuren, absolut inte. Jag har själv alla slags djur och kan inte tänka mig att vara utan dom. Men, jag har också ont i kroppen men jag klagar inte för det. Jag jobbar och har djur fast jag har ont. Jag är så j-a trött på att höra på alla dessa j-a offer som det är så synd om. Så om det nu gör ont att arbeta, so what, vad är det med det som gör att jag ska betala för er. Det är bara i Sverige som man kan gnälla till sig pengar. Jag har bott så mycket i USA och där finns inte mentaliten att jag ska vara sjukskriven för jag har ont. Säkert är det mer än hälften av alla hästmänniskor som kommit upp i åren som har skitont men inte kan jag begära att andra människor ska betala mig för det. Bit ihop och gnäll inte!!!!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Hmm, "bit ihop och gnäll inte".... det var ju inte nytt eller så.....:smirk: Så du menar på fullaste allvar att jag borde ha gått till mitt jobb, bitit ihop och jobbat? Trots att jag skadar mig själv genom självsvält och upprepade självmordsförsök, skadar andra genom att jag inte har styrka nog att hålla emot när tanten jag just tog på toaletten inte orkar stå upp?

I mitt fall gick mitt dåliga mående så långt att jag blev anmäld på jobbet. Hade inte min kollega tagit i det hade jag fortsatt jobba tills det hade hänt nåt på allvar, eller det andra alternativet: Jag dog.

Så att säga som du: Bit ihop och gnäll inte, det är fan respektlöst! Att de inte har den mentaliteten i USA betyder väl inte att det är bättre?! Och om det nu är så jobbigt att lyssna på oss j-a offer så kan man ju faktiskt välja att antingen låta bli att lyssna eller flytta dit där det är bättre, eller hur?
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag har bara en undran till nevin. Om du mår så dåligt att du är på vippen att ta ditt liv så är min fråga. På vilket sätt hjälper det dig att få sjukpenning. Mår du bättre då? Jag menar detta med fullaste respekt. Det är skittråkigt att det inte finns bättre hjälp att få när man behöver den och mår dåligt. Men att få sjukpenning är väl ändå inte den hjälp du behöver.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag fick min sjukskrivning, vilket resulterade i sjukpenning ja, och fick alltså lite ro från en del av det som gjorde mig sjuk. Jag fick också en remiss till kurator som en del av min behandling, medicin som tog udden av de värsta dalarna, samt ett direktnummer till både läkaren och kuratorn dit jag kunde ringa när jag behövde. Hade numret till psykakuten på kylskåpet.....

Under tre år har jag gått på regelbundna besök hos läkare och kurator, ätit piller, slutat äta dem och börjat med en ny medicin. Jag har också sett till att, med hjälp av min kurator gjort förändringar i mitt liv, tex skilde jag mig från min dåvarande man, flyttade långt ut på landet och blev omplacerad på mitt jobb..... Jag var helt sjukskriven ett halvår, började jobba halvtid och senare 75%, vilket jag idag vet var fel, eftersom jag började ersätta mina tankar med jobb...igen.... blev sjukskriven igen...

Idag är jag arbetslös, men jag hoppar in och jobbar timmar på mitt förra arbete. Knaprar piller, går hos läkaren för regelbundna kontroller av mig och min hälsa rent fysiskt, hos kurator för bearbetning av min psykiska hälsa, och har en pojkvän som tar hand om mig när ångesten river som värst....

Din fråga om vad sjukpenningen har gjort för mig går inte att svara mer på än att den hjälpte mig att överleva, även om man är sjuk måste man äta och bo, och det var vad sjukpenningen hjälpte mig att göra. DÄREMOT: sjukskrivningen hjälpte mig att få ro, att få tid att hantera min sjukdom. Sen är det inte så att man blir frisk bara man blir sjukskriven, som jag berättade så var det mycket i kombination med det som gjorde att jag idag kan jobba.

Och om vi återgår till ursprungsfrågan så har HÄSTARNA hjälpt mig, genom att finnas där. Dels har de tvingat mig att ta mig upp, även de dagar då jag helst vill gömma mig, dels genom att agera som gråt-, gnäll- och mådåligtkuddar i jätteformat!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

"där finns inte mentaliteten"


lägg ägg - om det är några som fuskar med handikapparkeringslappar, kör onyktra, utan bälte, osv och tar ut arbetsskadeersättning (som många har via arbetena) så är det stämningsglada landet USA

I London var ett Boston par, han hade varit i en olycka, fick arbetspension från USA men kunde jobba i London

det är inte isolerat till Sverige alls och bidrag finns i massor av alla andra europeiska länder, av vilka många faktiskt är högre än i Sverige

och om det inte gick att tjäna pengar på det i USA, skulle det inte finnas så många som går ut framför bilarna och skriker AJ jag dör - det står faktiskt poliser vid vissa av dessa stråken pga av detta otyg

jag har också bott där, så jag har inte varit isolerad från världen

sedan behöver inte båda i familjen jobba i USA, om man är två, bara de allra fattigaste, kvinnorna som flyttar hit blir upprörda för att de måste jobba här i Sverige och kallar Sverige för ett u-land för att det är så primitiva kvinnor här

men läs på om de bidrag som finns i USA, så ser man varför många bara sitter hemma där med, man får gratis dyr universitetsutbildning om man sköter sina kort rätt, gratis mat, gratis hyra, gratis nästan allting där - jag läste igenom allt på Lousiana state departments sida i samband med Katrina och blev väldigt förvånad över hur mycket man får ut där


på Svd var det en som till och med skrev, anonymt förstås, att alla som var sjukskrivna skulle radas upp och arkebuseras för landsförrräderi


jag orkar inte ens höja på ögonbrynen längre angående all utrotning som skall göras av oss

gäsp


jag kan kanske roa mig med att ge dem stilpoäng för de kreativa kommenterarena, 2 poäng, 7 poäng osv
nått måste man roa sig med när man är hemma mycket så man inte blir deprimerad


det är lätt att säga saker - mycket tragiska saker händer, en amerikansk kvinna boendes här förlorade sin son alldeles nyligen, och som om inte det var nog, så var det i tidningarna om det också - det är inte hälsosamt precis just då att få det rakt i ansiktet så för de anhöriga - för att inte prata om tsunamioffren och deras kvarvarande anhöriga med all sorg och alla försäkringsärenden och en smärta i hjärtat som varar till livet ut

man måste inte gå runt med en sandwichskylt på sig där det står MIN MAN DOG IGÅR

så elaka är väl ändå inte alla andra som jobbar och då åker på att betala denna kvinna medan hon är sjukskriven för djup bottenlös sorg?
nästa gång kan det faktiskt vara dem, det skall man aldrig glömma - ingen kommer ifrån detta livet levande tyvärr

jag träffar många som kämpar med sin situation, och det bidrar inte till deras återkomst att andra helt utanför tjatar hål i öronen på dem om att de är parasiter. Folk drivs till självmord av alla dessa andras beteenden och uttalanden

det är ingen som orkar med att leva ett liv så utsatt i längden
en åkte till Schweiz nyligen till självmordskliniken där och gjorde slut på sitt och andras lidande
grymheten har många ansikten


hjälpa dem! .... inte stjälpa dem ... jag ber!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Rätta mig om jag har fel men det är alltså så att Svenskar är ett otroligt ynkligt folk. Om det är synd om någon så ska vi andra betala. Ingen människa kan ju någonsin bli frisk om man vet att man förlorar sin inkomst. Det gäller att söka efter symtom så man kan fortsätta att vara ett offer.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

vart är min hjärna ...


jag glömde ju igen


Om man har träffat en del av ungdomarna som var med i Göteborgsbranden 1998, då blir man ödmjuk

Tomas Bodström var målsägarbiträde där i rättegången för anhörigoffren och överlevaroffren. Den mannen blev en bättre människa efteråt. Han har jobbat som advokat i många år, men aldrig brytt sig om konskvenser på det sätt han fick se då, och det första han gjorde när han blev tillfrågad som justitieminister var att reformera skadeståndslagen. Anhöriga till en avliden fick bara 25 000 kr som plåster på såren för förlusten, nu är det iallafall hela 50 000 kr, mer får man inte.
Tomas har sedan faktiskt haft ett ofantlig lagreformeringsarbete som sattes igång i o m att han tillträdde, och mycket är på gång än.
Han blev en bättre människa efter hur tagen han var av ödena vid Göteborgsbranden


men ... det var det jag skulle säga


Ungdomarna har varit på ridläger :-) Det var inte många som suttit på en häst förr men var ett inslag i deras mycket mycket långa traumarehabilitering - en del kommer aldrig må bra igen psykiskt dock - Post traumatiskt stress syndrom, sår i själen, utöver fysiska skadorna

men till och med de är ute och leker cowboys :D hästar betyder mycket, interaktionen med hästar betyder mycket
vet ej om någon har gått vidare och blivit fullfjättrad proffs efter det, men det är helt rätt gjort i så fall - en livlina att hålla i
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

vad vet jag om svenskar är ett ynkligt folk, jag känner inte alla i Sverige


men vänd dig till de medicinska docenterna och professorerna och juristerna jag nämnt med dina frågor istället, så kan de förklara allt för dig
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Vad jag tycker man ska fråga sig: klarar jag av min privata arbetsbelastning om jag vore frisk och hade ett jobb...?

Anledningen att det kanske sticker i ögonen på folk är att de vet att de inte skulle klara av ett heltidsjobb med hela ansvaret för 2 hästar, 2 barn och 2? hundar. Det är en prioriterings fråga

Jag tycker det är helt ok att du har dina djur som terapi nu när du är sjuk, men skulle du bli stark nog att arbeta skulle du nog vara tvungen att lösa djurskötseln på ett skonsammare sätt! Annars kommer du förmodligen aldrig att orka arbeta utanför stall och hemmet!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag tycker att du generaliserar lite för mycket för att det ska vara trevligt! Vad menar du med att man letar efter symptom, för att kunna vara offer?
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Så här är det. Det finns människor som inget hellre vill än att arbeta och bidra men dom kan inte pga olika handikapp, sjukdomar eller annat. Så finns det dom som tycker att det är helt OK att vara sjukskrivna för dom har lite ont och då kan man ju vara hemma med sina hästar och ha det bra. Jag har träffat åtskilliga av dessa "det är min rätt att vara sjukskriven" människor. När sjukkassan erbjuder arbetsträning så får man ryggskott osv. Denna skenhelighet, det kryllar av folk som uppbär sjukpenning och jobbar svart till exempel. Om man går på dom så får man höra ungefär det som står i vissa av inläggen. Jag tycker att det är konstigt att man kan mocka, bära vatten och annat tungt men att jobba är omöjligt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 108
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Angel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 250
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp