Långtidsjukskriven och hästägare

Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Att ha djur är jättebra rehabilitering, både fysiskt och psykiskt om krav och belastning läggs på rätt nivå. Men om du varit sjukskriven i 3 år så behöver du mer arbetsträning och rehabilitering än djuren och barnen. Har du funderat på att omskola dig till något som din kropp skulle klara, eller att ta ett jobb så du kan jobba hemifrån? Det finns många kurser man kan läsa på halvfart och distans på landets universitet. Det finns så många andra alternativ än att gå tillbaka till sitt gamla jobb på heltid.

Att du har ork att ägna dig åt dina barn och dina djur ser jag heller inte som något problem då det sämsta man kan göra som sjukskriven är att bli isolerad och "lägga sig på sängen". Dock ifrågasätter jag lämpligheten i omfattningen av djurhållningen. Jag är fullt frisk, jobbar lite mer än heltid för att ha råd med mitt uppehälle och min ridning. Rider två dagar i veckan på medryttarhästen och ägnar en kväll i veckan åt mitt andra fritidsintresse. Det är allt jag som frisk individ orkar med i dagsläget. Om man har begränsad arbetskapacitet tycker jag att man ska anpassa sin fritid efter det, och spara några procent av kraften till att utföra ett arbete.

Kanske skulle du på sikt må bättre om du hade en fritid mer anpassad efter din kapacitet så du inte var så trött på dagarna? Så orken räcker till studier eller arbetsträning. T.ex. begränsa hästskötsel och ridning till några dagar i veckan och göra något annat konstruktivt de andra dagarna, som ett led i din rehabilitering?

Det finns någonting som heter sekundär sjukdomsvinst som håller kvar många i onödigt långa sjukskrivningar. Jag tror att det är därför folk klagar på att du har så mycket djur, då de själva inte orkar med det med heltidsjobb och ser det som att det blir din "belöning" för din sjukskrivning.

Sammanfattning: Jag tror visst att du är sjuk, jag tror att djuren gör jättemycket för att du ska må bättre, men jag tror också att de sinkar din förmåga att omstrukturera ditt liv och komma tillbaka till ett häsosammare liv och arbetsförhet.

Jag håller tummarna för att det ska bli bättre för dig.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag tyckte Whirlie sammanfattade det fint.

När man inte själv är sjuk är det svårt att sätta sig in i exakt hur värken/smärtan lamslår. Mer vissa dagar, mindre andra dagar.
Dock blir jag fundersam när jag ser en heltidssjukskriven som klarar fler fritidsintressen än vad jag som helt frisk klarar.

Jag är sambo, har hus, två barn, en häst, en katt. Jag skulle gärna ha en hund men det har vi fått prioritera bort p.g.a. tidsbrist.
Jag har min häst inackorderad på lösdriftsstall för att göra hästhanteringen så lättsam som möjligt och jag tycker ändå att jag har problem att hinna med. Jag är f.n. föräldraledig och inser att det kommer att bli ytterst tufft när jag ska tillbaka till jobbet.

Att då se någon allvarligt sjuk (så sjuk att man inte klarar att lönearbeta) ensamstående med två barn hinna med att sköta och rida två hästar ( och dessutom ha dem stallade hemma med allt jobb det innebär av höhämtning, gödselhantering, stängsling etc - även om hon kanske får viss hjälp) och ta hand om och motionera två hundar samtidigt som hus och trädgård ska hållas i någorlunda schack gör mig alldeles matt.

Jag tror säkert att livskvalitén i detta gör personen psykiskt (och kanske till viss del fysiskt) gott men jag ser också faran i att personen inte vill ge upp sitt nuvarande liv för att gå tillbaka till arbetet. Att hinna med ovanstående samtidigt som man heltidsjobbar är enligt min åsikt omöjligt.
Varför då kämpa för att bli frisk så att man måste dra ner på saker man själv tycker är livsnödvändiga?
Nu förstår jag att man självklart vill bli av med smärtan men jag vill utveckla tesen för att klargöra hur många friska tänker (rätt eller fel)

Det är där alla funderingar och misstankar börjar....

Kanske skulle personen bli fortare frisk om hon drog ner sina fritidsintressen till den nivån att hon skulle hinna med dem även om hon lönearbetade?
Det kan ingen annan än den sjuka besvara.

Avundsjukan.....

Jag kanske måste sälja eftersom jag märker att jag inte hinner med, hon slipper eftersom hon inte arbetar

Och så är ekorrhjulet igång.

Kanske empatin skulle öka om varje människa hade en livskraftsdisplay synlig (som det finns i dataspelsvärlden), dåliga dagar blinkar en sjuklampa och man kunde se ett mätbart värde.
Jag önskar alla god bättring och hoppas att ni blir friska och slipper smärtan.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Är man dessutom arbetslös på det här och hamnat mellan stolarna blir det extra jobbigt. Jag har kommit så lång i min situation att jag "gett upp" ridningen, sålt hästen och behåller dotterns ponny och hundarna istället. Det är en stor skillnad på vad jag orkar idag mot det var för några år sedan. Till och med min läkare tyckte att det var dags att avveckla hästarna. Idag är jag tillbaka som arbetssökande, är på G att starta eget just för att klara av att försörja mig med mina villkor. Känner jag att jag vill rida får jag väl åka och rida då. Om jag kommer upp på hästryggen det vill säga. Det jag känner är att jag inte vill ha tillbaka min häst då prövotiden går ut av den enkla anledningen att jag inte orkar.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Jag ska hålla tummarna för dig ang. jobb! Vad skönt att du har tagit ett beslut, jag kan tänka mig att en tyngd lyfts från dina axlar trots att det säkert varit ett smärtsamt beslut. Självklart kan du hålla igång ridningen men då på dina villkor.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

kenneth skrev:
Det är ju faktiskt så att det är tråkigt att jobba och roligt att ha häst!! Då är det ju jättebra om vi andra kan betala för dom som "orkar" ha häst men inte orkar jobba. Jag säger bara en sak, bidragssverige!!!! Dvs mina rättigheter att parasitera på andra.
Får jag fråga vad det är för tråkigt jobb du själv har eftersom du så kategoriskt kan säga att det är tråkigt att jobba?

För att vara en person som är så negativt inställd till gnäll måste jag säga att du låter rätt grinig själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Yrla skrev:
Får jag fråga vad det är för tråkigt jobb du själv har eftersom du så kategoriskt kan säga att det är tråkigt att jobba?

För att vara en person som är så negativt inställd till gnäll måste jag säga att du låter rätt grinig själv.
:rofl: nu slog du antagligen huvudet på spiken !!!!
vem :devil: vill va hemma och ha ont frivilligt???
självklart vill man jobba om man KAN!!!!
man saknar jobbarkompisarna, dom dåliga skämten på jobbet :angel:
och ... pengarna:crazy:
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Min mamma har fibromyalgi och en av de saker som håller henne uppe är hästarna. Hon har varit sjukskriven i nästan 2 år nu, men arbetstränar nu. Hon är en positiv människa fast hennes liv inte varit alltför lätt, inte innan sjukdomen heller. Hon är alltid där och ställer upp för andra även om hon egentligen inte orkar. Hon älskar sin häst jätte mycke, men orkar inte med honom så som hon gjorde innan. Hon orkar knappt aldrig mocka eller rida, men varje dag går hon ut och kelar om hästen och mår väldigt bra av detta. Hade hon inte haft min styvfarsa så hade hon aldrig kunnat behålla hästen, då han sköter om hästarna och mockar i princip varje dag fast han egentligen inte tycker om hästar. Mamma mår såklart väldigt dåligt under vissa perioder, men lyckas för det mesta hålla det uppe. Ett utav mammas mål är att klara av att trava en stund, idag skrittar hon bara lite någon gång ibland. Mamma har fått ge upp väldigt mycke på grund av sjukdomen. Man kan aldrig kräva att hon också ska ge upp en familjemedlem för det är hästen! Mamma vill inget hellre än att börja arbeta och få lön, tro inte man blir fet av en sjukskrivningslön! Det värsta som kan hända henne enligt henne själv är att bli sjukpensionerad, dels får hon mindre pengar vilket kommer göra att hon måste sälja hästarnaoch för att hon älskar att arbeta!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

HeJ!

Ville bara säja att om jag inte hade hästen skulle jag nog leva i depressionens svarta hål nu.. Så jag tycker du ska skita fullkomligt i puckon som tycker att man inte kan ha häst om man är sjukskriven. Häst ger så mycket tillbaka och hindrar en desutom från att ligga hemma på soffan och tycka synd om sej. Motion är bra i alla former, även när man är sjukskriven!!

/ lavinia, som också varit sjukskriven, men inte kunde rida då--tyvärr..
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 125
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Angel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp