Långtidsjukskriven och hästägare

Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

kenneth skrev:
Det är ju faktiskt så att det är tråkigt att jobba och roligt att ha häst!! Då är det ju jättebra om vi andra kan betala för dom som "orkar" ha häst men inte orkar jobba. Jag säger bara en sak, bidragssverige!!!! Dvs mina rättigheter att parasitera på andra.
Var själv sjukskriven i 3 år varav jag spenderade 6 månader på rehabilitering och ytterligare 6 månader i arbetsprövning mm.
Detta tack vare en hästolycka som ledde till kronisk nack / axelskada.
Läkarna, FK och min omgivning var inte glada över mina djur (en häst och 3 hundar) och frågade ofta lite snällt om jag inte borde göra mig av med dom.
Ställde då motsvarande fråga till dom...vad vill ni göra när ni kommer hem från jobbet? Om jag säger att ni under inga omständigheter får lov att göra det ni älskar mest av allt i hela världen och som gör att ni orkar gå till ert jobb varje dag?
Det kunde inte en enda svara på och sen var det sluttjafsat.

Enligt alla så skulle jag aldrig mer komma tillbaka till arbetslivet mer än till 50% med en stor portion tur.
Är idag egenföretagare, Familjehem/stödfamilj och jobbar extra inom kommunen! Äger tre hästar, 4 hundar+ katter och har en gård!

Hade aldrig haft kraft att ta mig hit utan mina älskade djur! Så om fler sjukskrivna fick lov att göra det dom älskar mest i den takt dom orkar med....kanske dom oxå med tiden blir mindre "parasiter" :devil:
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Bra skrivet, skulle kanske tro att det eg är så de flesta här tänker.;)

Det som jag känner är detta tjafs som blir när man hamnar och är mitt uppi sjukskrivnings svängen...att man av någon anledning inte "får lov" att ha djur då.
Varför inte? Djuren i sig blir en rehabilitering. För mig var det så iaf, men jag fick kämpa med att övertyga alla om det.

Utan djuren när jag var som sämst hade jag deppat ihop totalt och antagligen inte tagit mig utanför huset.

Fast det ska väl tilläggas att jag även tog mycket hjälp med hästen första året av min sjukskrivning.

Sen vad man kan göra o inte göra är ju högst individuellt eg. I mitt fall gick det bra att göra stora rörelser typ mocka bara jag fick göra det i min takt.
Däremot skala potatis, sitta på kontorsstol, sitta vid dator, hänga tvätt, byta gardiner, promenera i mycket kuperad terräng osv var en omöjlighet!

Idag är inget en omöjlighet även om det kan göra ont som f*n :smirk: jag har hittat sätt att klara av det mesta, jag jobbar för fullt och mer därtill...det sätter sina spår ibland och man får knapra piller, men jag gör det iaf! :D

Sviterna efter skadan blir jag aldrig kvitt...men vad tusan, jag är lycklig, jag jobbar och tycker mitt jobb är underbart roligt:banana: (är jag konstig då? ;) ) har min gård - kånkar vatten varje dag, rider när jag orkar o har lust och promenerar bara på släta vägar med mina hundar:D
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

ladymiranda skrev:
Är det så du ser på oss alla "sjukskrivna"....:confused:
Själv är jag sjukpensionär sen några år tillbaka och är inte ens 40 fyllda- tror du man är lycklig då?
Föll från en häst -96 och skadade nacken, ryggen och höften efter det har jag fått fibro....:devil:
Jag har kämpat i flera år för att kunna få min vardag att fungera, det gör den nu de flesta dagar, men hade jag inte haft mina hästar och hundar hade jag aldrig nått hit-det kan jag lova..
Jag kan visserligen inte ta hand om hela stallet själv och rida var dag ,men jag går ut till dom och de finns där för min själ de dagar då jag inte kan göra så mkt. praktiskt med dom.
Saken är den att min ena dotter och min sambo är hästägare de med så vi hjälps åt-de dagar jag inte orkar göra något i stallet har jag ändå förmånen att kunna rida ut i skogen och njuta av lugnet...
Jag bad aldrig om detta- men hade inte sjukpenning funnits så hade alla skadade och sjuka människor blivit socialfall istället-skulle et kännas bättre för dig?
Det bidrar man ju till med som skattebetalare..
Vi sjuka och skadade kanske ska vara utan både mat,hem,bil,och kläder........:mad:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Faktum är att även vi sjukskrivna betalar skatt. Sedan så tror jag inte att man kan jämföra från person till person.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

jag har också varit sjukskriven länge!

för ca 5år sedan gick jag igenom skilsmässa efter ett 19årigt förhållande, dottern blev sjuk, min farfar som stod mig MYCKET nära dog, jag fick 5 blodproppar i armen. min häst blev sjuk och jag var tvungen att avliva henne senare...,vi hade ont om pengar...
allt detta hände under 5månader...
DET GICK att palla med just då. JAG var så jäkla stark och envis.... gubben och jag blev tillsammans igen och allt började lugna ner sig igen, men då jag rasat i vikt (17 kg på 3 månader) så pajade min sköldkörtel och ämnesomsättningen funkade inte alls, jag höll på att falla i koma och det tog ett bra tag att få medicinen inställd och komma på fötter. Jag började senare få ont i mina ben och var ALLTID trött!!
det visade sig att jag fått anemi= blodbrist vilket man kan få av brist på b12 vitaminer, så det var injektioner som gällde. tyvärr försvann aldrig värken i benen, visserligen är den inte lika intensiv längre nu som då när jag knappt kunde gå alls. men VÄRKEN :devil: är kvar nu 4år senare... förra året spred sig värken till armar (muskelfästen) och rygg, nacke och jag har migrän ett par ggr/månaden.
(troligen fibromyalgi)

Jag har provat arbetat till och från i flera omgångar, men utan att det har gått särskilt bra alls.
jag sålde min fjording som jag hade då pga att hon inte var färdiginriden och jag hade för ont för att klara av henne tyvärr.

nu i höstas har jag köpt en arab som är lugn och väldigt lättriden som jag är ute på ca 15-30 minuter när jag kan och orkar, annars får min dotter rida honom dessa perioder när värken är som värst...
mockning mm har jag underbara stallkompisar som hjälper mig när jag har väldigt ont.

jag har avstått arbete eftersom jag inte klarar monotona arbeten eller stress.(synd för jag saknar arbetskamraterna)
jag har avstått från min förra häst,
jag har avtått ifrån socialt umgänge pga att jag ej orkar så ofta,
jag har avstått ifrån att skaffa fler barn pga min värk,
jag har avstått från vår högsta dröm... det är att köpa en gård där jag och min familj skulle leva bland djur och komma nära naturen,

så de som tycker att man ska avstå från mer bara för att man inte klarar att jobba..... jag kan bara önska att ni slipper bli sjuka någon gång och avstå ifrån alla era drömmar!!!


och en sak till, jag tränar sjukgymnastik 3ggr/vecka och både sjukgymnasten, min läkare, kontaktpersonen på försäkringskassan samt min kurator tycker det är bra att jag har häst!!
dom menar på att om jag inte haft hästen så hade jag inte samma ork och envishet som jag har nu. jag skulle troligen vara i sämre skick. och sjukgymnasten VILL att jag rider MINST 3dar/vecka i träningssyfte för min rygg och mina ben

man ska veta vad man talar om... annars kan man vara tyst!!!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

kropp och själ hör ihop, man bör vårda BÅDA!!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Är sjukpensionär och vet inte hur jag skulle klara av det utan hästarna. Har ingen egen häst nu men efter islandsstoet jag pysslar med har fölat och det avvänjts så blir hon min. Hon går på lösdrift och jag skulle nog inte klara av det annars. Plus att det är flera som hjälpts åt så skulle jag vara sängliggande ett tag så ordnar det sig ändå.

Släpper ut några hästar och fixar lite minst ett par dagar i veckan. Känns underbart att göra lite nytta och de som har stallet förstår helt och fullt att man inte kan göra lika mkt. Önskar dock att jag kunde få min egen hjärna att fatta det :angel: . Man verkar ha en förmåga att glömma det ibland.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

jo, man försökerförtränga smärtan och jobbar på en dag, så får man straffet (ont) dagen efter:crazy:
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Ja det känner man igen:cool: Städade tvättstugan igår och där var dammigt:eek: så det tog lite tid.
Idag gör man inte för mycket;)
Kram Suss
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Vad jag förvånas över i din berättelse är att du tvättar så mycket - ni är tre personer, och du tvättar (minst) två maskiner om dagen? Jag och sambon är visserligen bara två, men vi tvättar varannan vecka ungefär. Tvättar ni alla kläder ni haft på er varje dag?
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Det är svårt för folk att sätta sig in i hur det är att leva med en sjukdom.
Visst bilr alla trötta av att arbeta... men när är det normal trötthet och när blir det räknat som sjuklig trötthet.
är det normalt att svimma av utmattning, att kräkas eller att inte kunna röra sig pga en värk som bara inte ger sig??
-Nej knappast, tror inte det.
Kan man beskriva enkelt för någon som inte upplevt det känslan av att ligga vaken på natten och att få krypa kräla bort till medicinskåpet för att komma åt värktabeltterna, sen att bli ligande kvar på köksgolvet i de långa 20 minutrarna innan värken börja ge med sig??
Många med kronisk värk är värdsmästare på att bita ihop och det gör man tills man störtar. Bara det att man gjort det så ofta så att kroppen är utmattad och störtar oftare och oftare.

Det är ett H-vete att leva med en kronisk sjukdom. Man måste hålla koll på alla förbaskede intyg och läkarbesök. Man hoppas på bättring, provar dyra alternativmetoder, som ..... kanske funkar lite... och då hoppas man ännu mer.
Det är ekonomiskt mycket ofördelaktigt att ha sjukbidrag. Hur mycket har du råd att spara till din pension?? Vi kan inte lägga undan något, får vända på alla örena och sälja saker på tradera. köpa kläder på second hand eller om man orkar och kan ta sig råd att åka till GKås i Ullared och köpa lite nytt... för att sedan veta att man får betala surt med VÄRK, VÄRK och ett litet h-vete för den glädjen.
Vi har inte råd att renovera huset och ännu mindre att bygga ut det som vi så väl skulle behöva och hade planerat från början. Så som normala friska människor som kan arbeta kan göra.
Har inga arbetskamrater, utan får räkna dem på rehabliteringen och lasarettet som ens "vuxen kontakter".
Betalar fortfarande på studielånen för en utbildning som man inte längre kan "ha nytta av".
Försöker uppehålla ett normalt liv med familj och anpassar saker så att det hankar sig fram. Man blir uppfinningsrik, på gott och ont...
Får ofta avstå från roliga fester och tillställningar, bara för att kroppastollen vägrar att fungera som den ska.
Får psykiska problem pga. att man inte känner att man orkar med och kan hålla ihop.

Som grädde på moset. Blir misstrodd, ska man behöva bli det också?
Man behöver, ha huvudet på skaft för att vara sjuk. Ingen fiskar upp dig, det är upp till en själv att se efter vad man kan skaffa sig för ersättning från bla. försäkringskassan och ev försäkringsbolag (pga. arbetsskada eller ev olycka).

Jag har också häst, en hbl val på 21 år. Utan honom hade jag inte alls varit något värt att kalla människa idag och utan min familj, make och mor mfl. Hade jag inte levt.

Vem vill Byta med mig???

För jag har grejer jag skulle vilja fortsätta med så som förr... innan jag fick min arbetskada och fibromyalgi.
Arbeta heltid på mitt jobb och kunna avancera och också lyfta upp lönen så som mina kollegier har gjort.
Fortsätta att tävla och ev. ha en påläggskalv.
Kunna vara en fullt fungerande mor för mina två söner.
Ha huset utbyggt och kanske ha en bil som man kunde veta att den fungerade när man skulle iväg...

Att bil misstrodd är ett stort svek och det är det som blir droppen som ofta får bägaren att rinna över, som gör att man drar sig undan och blir folkskygg. Fastän man så väl behöver ha lite fler social samvaro.

Detta syns inte utanpå och när jag är ute, har jag redan kämpat mig upp på benen och försöker tappert att le och vara positiv.
Jag blir inte friskare av att inte försöka, klä mig vettigt fixa håret och fixa till mig så att jag inte ser likblek ut.

Mitt största projekt är att fungera så gott jag kan. Att äta rätt träna rätt och sköta om min familj och försöka klara av mitt lilla liv.
Det kan vara ganska ensamt och det är väldigt tufft.
Så BE mig inte att jag ska skärpa mig!

Kram till er alla och försök att visa lite mer empati, för du vill inte byta... Eller hur.

mvh
CiaAn
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

det är de som aldrig varit sjuka som har brist på förståelse:crazy:
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Är stum av beundran inför alla er som kämpar på med era liv trots sjukdom och värk.

Att dessutom behöva bli utsatt för misstro liknande vissa kommentarer i tråden måste vara...vet inte vad jag ska säga om detta, blir bara så arg.

Själv har jag aldrig varit sjukskriven mer än nån vecka men jag betalar gladeligen skatt för alla som behöver det och vem vet, kanske behöver man det själv nån dag.

Förstår verkligen hur hästen kan fungera livsuppehållande för många. Önskade att fler kunde inse detsamma.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

kenneth skrev:
Bit ihop och gnäll inte!!!!

Hahahaha om vi som har kronsikvärk inte bet ihop dagligen hur tror du då att det skulle gå? Jag hade varit beronde av hemtjänsten då för jag hade inte klarat av att ens bädda sängen på morgon om jag inte bet ihop.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

kenneth skrev:
Bit ihop och gnäll inte!!!!

Gäller det för dig med?
I denna tråden är du ärligt talat en gnällspik själv och jag tycker ärligt talat att man skall akta sig för att kasta sten i glashus.
Så länge som du pratar om hur andra skall göra och gör tvärt om själv tror jag det är få som tar ditt snack på allvar.
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

kenneth skrev:
Jag tycker att man kan väl bli sjukskriven redan vid födseln så kan vi alla hålla på med hästar hela livet!! Om smärta, stress och oro är vad som krävs ja då har väl hela befolkningen kvalificerat sig förr eller senare i livet.
du tror att man valt
detta va? men vi kan byta om du vill!! jag saknar mitt förra liv när jag kunde jobba, ha arbetskamrater som jag trivdes med, kunde busa och leka med barnen, kunde skynda mig att dammsuga och diska så jag hann åka iväg på bio med familjen mm!!! orka rida långritt med stallkompisarna, orka att tvätta alla fönstrena o göra fint i hemmet...

vad säger du?? SKA vi byta???
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

kenneth skrev:
Jag tycker inte att man skall göra sig av med djuren, absolut inte. Jag har själv alla slags djur och kan inte tänka mig att vara utan dom. Men, jag har också ont i kroppen men jag klagar inte för det. Jag jobbar och har djur fast jag har ont. Jag är så j-a trött på att höra på alla dessa j-a offer som det är så synd om. Så om det nu gör ont att arbeta, so what, vad är det med det som gör att jag ska betala för er. Det är bara i Sverige som man kan gnälla till sig pengar. Jag har bott så mycket i USA och där finns inte mentaliten att jag ska vara sjukskriven för jag har ont. Säkert är det mer än hälften av alla hästmänniskor som kommit upp i åren som har skitont men inte kan jag begära att andra människor ska betala mig för det. Bit ihop och gnäll inte!!!!

Hörru du Kenneth! Det är väl en av våra URSVENSKA RÄTTIGHETER att få lov att gnälla. Det är rätt skönt i bland. Jag är själv en sådan som biter i hop men jag tar mig tid att lyssna på gnällarna i bland. Alla behövs för annars vore livet väldigt torftigt!
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

Den friske har många önskningar den sjuke bara en att få bli frisk.Jag hade världens bästa jobb förut jag var häst skötare trots mina handikapp med kronisk trötthet svår tinnitus, ljudöverkänslighet, och allvarlig hörselskada kunde jag jobba 75% (Bita ihop och kämpa Kenneth)för att det var så kul, varje dag ridbyxorna åkte på var en bra dag, Så hände det som inte får hända, en olycka på arbetsplatsen satte efffektivt stopp för framtida jobb, En häst bet av nerverna i min armbåge och trots upprepade operationer blir det tyvärr inte bra. Jag önskar att jag kunde jobba men försäkringskassan vill inte ställa upp på reghablitering då de anser att det inte är någon ide att rehablitera någon de ändå inte tror kommmer kunna jobba. Jag har nu förtidspension och trots att jag tjatar vill inte försäkringskassan ge mej en chans, är så glad att jag kan ha min lilla pålle:bow: ,trots att min dotter måste göra allt tungt jobb heder åt henne:bow: Är så glad att min sambo ställer upp och hjälper till när det behövs även min son fast de inte är ett dugg intresserade av hästar, Men de vet hur viktigt det är och hur oerhört värdefullt det är att få leva med djur. Att människor ser ner på varandra speglar bara de själva, när man inte duger i sina egna ögon kan ju ingen annan duga heller. DÖM INGEN FÖRREN DU GÅTT EN MIL I HANS MOCKASIN.....:) Jag behöver inte se ner på någon för jag vet att du inte vet vad jag vet och att jag inte vet vad du vet:love:
 
Sv: Långtidsjukskriven och hästägare

TinyWiny skrev:
Den friske har många önskningar den sjuke bara en att få bli frisk.Jag hade världens bästa jobb förut jag var häst skötare trots mina handikapp med kronisk trötthet svår tinnitus, ljudöverkänslighet, och allvarlig hörselskada kunde jag jobba 75% (Bita ihop och kämpa Kenneth)för att det var så kul, varje dag ridbyxorna åkte på var en bra dag, Så hände det som inte får hända, en olycka på arbetsplatsen satte efffektivt stopp för framtida jobb, En häst bet av nerverna i min armbåge och trots upprepade operationer blir det tyvärr inte bra. Jag önskar att jag kunde jobba men försäkringskassan vill inte ställa upp på reghablitering då de anser att det inte är någon ide att rehablitera någon de ändå inte tror kommmer kunna jobba. Jag har nu förtidspension och trots att jag tjatar vill inte försäkringskassan ge mej en chans, är så glad att jag kan ha min lilla pålle:bow: ,trots att min dotter måste göra allt tungt jobb heder åt henne:bow: Är så glad att min sambo ställer upp och hjälper till när det behövs även min son fast de inte är ett dugg intresserade av hästar, Men de vet hur viktigt det är och hur oerhört värdefullt det är att få leva med djur. Att människor ser ner på varandra speglar bara de själva, när man inte duger i sina egna ögon kan ju ingen annan duga heller. DÖM INGEN FÖRREN DU GÅTT EN MIL I HANS MOCKASIN.....:) Jag behöver inte se ner på någon för jag vet att du inte vet vad jag vet och att jag inte vet vad du vet:love:
:bow: :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 119
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Angel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 271
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp