”Lilla Göingeritten”

S

simplewomen

"Lilla Göingenritten närmar sig.:laugh:

Vem ska dit?

// Ros-Marie
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Jag ska dit, men det är ju bara 15 anmälda.. Finns det risk för att det blir inställt?
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Jag ska också dit :3 ja jag tror det finns en risk att det blir inställt :(
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Tror att den kommer gå som planerat då en del av markägarna är kontaktade idag. Jag är inte insatt i tävlingen men fick höra detta av en bekant.
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Tävlingen blir av!
En kompis till mig pratade med någon från tävlingsledningen idag och de hade bestämt sig för att ha tävlingen! Det är 22 anmälda just nu och de hade även förlängt efteranmälningen!
Bra va?! :)
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Hej!
Jag fick upp ögonen för "lilla Göingeritten" nu i helgen (lite sent kanske) Men de som håller i det ringde mig i helgen och berättade vad jag behöver för att kunna vara med.

Nu börjar jag fundera på om jag och min häst är i kondition nog för att vara med redan nu i Maj. Annars så blir det träning hela sommaren och så sattsar vi på "prova på" den 11 sep.

Lite hjälp?!:confused:
Diza är ett varmblodsto på 16 år (har tävlat och gått bra i trav, men det var ett bra tag sedan) Vi har aldrig tävlat förr, vi hobbyrider: hoppar lite, skogsritter, långritter och försöker oss på lite dressyr hemma (alltid bra träning men dock inte så lätt på ett "gummiband").

Vi har en runda på ca 24km, den går bra!
Hur ska man tänka i distans?
Hur tränar jag på bästa sätt?
Hur vet jag när vi är redo?
Vad och hur kontrollerar de hästen/henne och hur kontrollerar jag henne?

Åhh.. jag vill så gärna men det får ju inte skada henne, om hon inte är redo!

Snälla någon som kan (för jag kan inte:))

//Hannah
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Tävlingen blir av!
En kompis till mig pratade med någon från tävlingsledningen idag och de hade bestämt sig för att ha tävlingen! Det är 22 anmälda just nu och de hade även förlängt efteranmälningen!
Bra va?! :)

Mitt svara..... HURA HURA HURA HURA! Yes att tävlingen bli av!:bump: Nu kan går berätta för min häst vi ska åka tävla om knappt två veckor. :bump:

// Ros-Marie/Löparen
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Du kan ju vara med på prova på klassen på 20 km, den kommer ni att klara galant! Hon är ju van vid att rida den sträckan från din hemmarunda. För en 20km ritt behöver du inte träna på ett speciellt sätt, det räcker att hästen är i normal ridkondition och frisk. Det gäller bara i denna klassen att komma runt inom maxtid och bli godkänd av veterinären.

Du kan trava mestadels, ta någon galopp och skritta där underlaget kräver det.

Hästen besiktigas av veterinär innan start och efter målgång. (i de längre klasserna efter varje slinga också) Du får ett veterinärkort där allt skrivs in. De kollar puls, den får max vara 60 slag per minut. De känner genom hästen så att den inte har några skador, ömheter, lyssnar på tarmljud och andning, kollar om den är uttrokad mm. Och så får du visa hästen i trav på rakt spår för rörelsekontroll.
Detta kan vara bra att träna på hemma, att kunna visa upp den i trav, och att den kan stå stilla och lugnt när någon klämmer genom den. Veterinären tittar i ögonen, öppnar munnen och trycker på munslemhinnan - detta kan en del hästar tycka är obehagligt om de är ovana.

Klart du ska vara med! Jag ska rida prova på 20 km som träning med min orutinerade häst :)
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Tack! Nu blev jag ännu mer taggad!!!:bump:

Jag ska rida den långa "hemmarundan" idag så som vi brukar. Jag tar med mig GPS.n och kollar exakt längd och tid, tänkte stanna och försöka kolla pulsen på henne (har inte gjort så innan, kollade vilopuls igår kväll och i morse (räknar för hand) då låg den på 29 smp kan räknat fel men ca.) Detta kanske kan någorlunda hint om hon fixar det eller ej, med tanke på veterinärsbesiktningen.

Hör av mig sen igen!

Hur ska jag träna sen då?
Hur lägger man upp ett lopp/ritt?:confused:

//Hannah
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Nu så...
..har jag varit ute!
GPS.n visade tyvärr kortare sträcka än när jag mätt via kartan på eniro, men men. det blev 19,67 km på 1,39 h.

Under denna tiden stannade jag två gånger för att kolla hennes puls(det var inte lätt) Jag försökte kolla hemma innan jag satt upp oxå- då låg den på ca 30. (jag kanske räknar fel, jag känner bara, räknar och kollar klockan.)
Efter en långa travsträcka hyfsta tempo hoppade jag av och kollade, då hade hon ca 40 spm. hon hade förvisso nog skrittat några steg innan jag satt av.

Det var en pigg tjej jag hade med mig idag och efter en dunder galopp på en gammal järnvägsbank skulle jag kolla igen, hon skrittade bara lite innan jag hoppade av och då fick jag det till 74 spm (kan det stämma!?)

Hon var pigg hela tiden (det var jag som försökte hålla igen, men det var inte lätt! Vi skrittade av innan vi kom hem och stannade klockan. Hon var klart svettig (jag oxå;)) men inte "skummig".
vad kollar vet. på gällande hästens exteriör?

och så ställer jag samma frågor som inlägget innan,
Hur ska jag träna henne? och hur lägger man upp ett lopp/ritt?

och om någon kan svara på detta: är hon/vi dugliga nog att ställa upp för första gången i "prova på"?

//Hannah
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Jag tycker absolut att det låter som om ni kan ställa upp, Hannah!
En häst med bra grundkondition och som är regelbundet motinerad ska kunna klara av en 50km till och med, så en tvåmilare blir nog inga problem alls! Särskilt inte när ni ändå är ute på den sträckan då och då!

Jag ska också rida 20PP så jag rider gärna ihop med dig och även du också, limona! :) Om ni vill förstås och sen kan man ju se hur det går och blir.
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Har också anmält till 20 km PP med min häst. Tänker rida mycket lugnt, bara miljöträning , men har gärna sällskap
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Vad kul! Det är samma sak här, det är första gången för min häst, så jag tar jättegärna sällskap om hästarna inte har något emot det :)
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Hej!!

Jag kan inte vara med nu den 29.:cry:
Fick reda på igår kväll att iom att jag är helt ny vad det gäller tävling så hinner jag inte fixa med all pappersexercis. Åhhh jag som var såå taggad.

Jaja, jag hinner ju säkert vara med i höst. Och nu hinner vi träna ordentligt och dessutom mot ett mål-det känns ju bra!:)

Det jag funderar på är hur i katten jag ska få ner henne till ett lugnare och jämnare tempo så hon inte tar slut på sig helt innan jag tänkt att det är färdigt. Både hennes trav och galopp var knas nu sist- visst, vi hade inte ridit ut på länge utan mest jobbat form (inte lätt på mitt varmblod) och hopp i hemma. men ändå hon sket fullständigt i mig-fick nästan inte stopp på henne emellanåt. Jag ska prova Hackamore nästa gång, igår hade jag det som vi brukar ha, pessoa. Hon är så märklig-ibland super känslig och ibland hur hård som hellst.

Ni som tävlar och tränar aktivt i distans- har alla distans sadlar (kollade på distansritt.nu) eller vad har ni? jag har vanlig klassisk allround och en westen som vi knappt använt-kanske ska prova den igen!?
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

Använd den sadel du brukar ha om den passar bra. Börja inte prova div bara för att alla andra......
Om ni sedan kommer lite längre kanske du vill satsa på en annan sadel som är bekvämare men det är då det.
// Linda
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

kl

Såg i tävlingsdatabasen att de har bytt tävlingsplats till mitt i Glimåkra. Någon som vet hur det ser ut på nya tävlingsplatsen?

Vad det är för typ av ställe, med tanke på att det är i samhället.
 
Sv: ”Lilla Göingeritten”

kl

Såg i tävlingsdatabasen att de har bytt tävlingsplats till mitt i Glimåkra. Någon som vet hur det ser ut på nya tävlingsplatsen?

Vad det är för typ av ställe, med tanke på att det är i samhället.

Stor gräsmatta, mittemellan 2 vägar, typ kvartersvägar, ej mkt trafik, mitt inne i byn med gamla industribyggnader och bostadshus i närheten. Men grönområdet är stort och är en gammal banvall. Lugnt område.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter När Maria Gretzer och Jens Fredricson skulle diskutera vad talang är och hur man förvaltar den, i samband med EM i ridsport, samlades...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
581
Samhälle Ska på ett julbord på Lilla Essingen imorgon. Primusgatan 116. Sitter och kollar hur jag ska ta mig dit. Hade tänkt mig kollektivt med...
Svar
13
· Visningar
1 077
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp