Bukefalos 28 år!

Ljud från grannarna, vad göra?

Det finns betydligt billigare boende runt om i landet än Stockholms förorter. Så ekonomiargumentet är till viss del ganska ihåligt.
Här skriver du att ekonomiargumentet inte håller för mina grannar. I mitt område tjänar folk runt 16-17' före skatt. Många är ensamstående. Många bor i hyresrätt. Du har skrivit att de visst kan flytta, att det handlar om prioriteringar. Det är inte halmgubbe att säga att du har FEL när du säger det här. Vidare så har vi varit många som upprepade gånger inte bara pratat om faktiska pengar utan även andra saker; social kapital till exempel. Det fullkomligt ignorerar du.

Jag tycker att det är så jobbigt att diskutera med någon som inte bemöter det man skriver. Jag skrev ett långt inlägg som du besvarade med typ fyra meningar. Det är inte seriöst.
 
Här skriver du att ekonomiargumentet inte håller för mina grannar. I mitt område tjänar folk runt 16-17' före skatt. Många är ensamstående. Många bor i hyresrätt. Du har skrivit att de visst kan flytta, att det handlar om prioriteringar. Det är inte halmgubbe att säga att du har FEL när du säger det här. Vidare så har vi varit många som upprepade gånger inte bara pratat om faktiska pengar utan även andra saker; social kapital till exempel. Det fullkomligt ignorerar du.

Jag tycker att det är så jobbigt att diskutera med någon som inte bemöter det man skriver. Jag skrev ett långt inlägg som du besvarade med typ fyra meningar. Det är inte seriöst.

Nej, jag säger att det till viss del är ihåligt för att det ofta är mycket mer ekonomiskt att bo i obygden. För de allra fattigaste i hyresrätt är det verklighet och ett verkligt hinder, därför att det ofta krävs annat också. Bland annat som beror på strukturella hinder.

Problemet är att du inte läser alla ord och sen går på fullfrontsattack - det är det jag anser som halmgubben. Jag håller med dig helt i ovanstående - utom att jag skulle ha fel.

Människor på landsbygden är inte rikare än de i lägenheterna i stan. Därmed är mitt tips relevant för många, men inte alla.
 
Nu handlade det om möjlighet till att välja boende och då tycker jag nettot är mycket mer intressant än bruttot. Om kronofogden tar allt utom existensminimum från en hög bruttolön har man väldigt liten möjlighet att välja boende. Som exempel.

Det var alltså inte löner som diskuterades utan förmågan för människor att välja boende utifrån inkomst.
Fast mitt svar var till @Bison, som skrev att hon alltid pratade om nettolön.
 
Nu handlade det om möjlighet till att välja boende och då tycker jag nettot är mycket mer intressant än bruttot. Om kronofogden tar allt utom existensminimum från en hög bruttolön har man väldigt liten möjlighet att välja boende. Som exempel.

Det var alltså inte löner som diskuterades utan förmågan för människor att välja boende utifrån inkomst.
Fast om man ska välja boende efter inkomst kan det snabbt resultera i att man varken har det ena eller det andra. Bara för att huspriserna är längre ju längre ifrån tätorterna du kommer så minska ju inte kostnaderna. Det kostar att transportera sig, både i tid och pengar och det kostar att ha ett eget boende i underhåll, sophämtning, slamtömning mm.

Problemet för väldigt många idag är att de på papperet kan ha råd att köpa sig ett eget boende men de nekas trots kontantinsatser och det är ett växande problem för alla som redan står utanför karusellen. De har biljetten men släpps inte på.

Andra vill inte äga sitt boende utan vill kunna fortsätta hyra och leva tillsammans med sina grannar efter bästa förmåga, att då anpassa sig efter de regler som finns borde vara prio ett. Att inte störa andra mer än nödvändigt under dagtid och helst inte alls nattetid borde vara självklart.

Nu råkar en del människor jobba skift och behöver sova även dagtid, så hur man löser det på bästa sätt är ju upp till den som behöver sova? Inte blir denne hjälpt av att du säger att de får skylla sig själva som valt sitt boende och får gilla läget, när det är en sån enkel fråga som hur man löser ett problem?

Majoriteten av Sveriges befolkning kan inte flytta till glesbygd för att det är låga huspriser, de måste fortfarande kunna betala sina räkningar och försörja sig. Även de som av olika anledningar inte har ett jobb att gå till måste kunna sköta så enkla saker som att handla mat, ta sig till tandläkare/sjukvård, skola osv. Det kan kräva bil och det i sig är en stor kostnad.

Jag har läst hela tråden men inte sett ett enda konkret råd från dig till TS utom att hon ska gilla läget eller flytta. Kan du vara snäll och upprepa det jag missat i bruset?
 
Nej, jag säger att det till viss del är ihåligt för att det ofta är mycket mer ekonomiskt att bo i obygden. För de allra fattigaste i hyresrätt är det verklighet och ett verkligt hinder, därför att det ofta krävs annat också. Bland annat som beror på strukturella hinder.

Problemet är att du inte läser alla ord och sen går på fullfrontsattack - det är det jag anser som halmgubben. Jag håller med dig helt i ovanstående - utom att jag skulle ha fel.

Människor på landsbygden är inte rikare än de i lägenheterna i stan. Därmed är mitt tips relevant för många, men inte alla.
Jag tror det snarare kan bli dyrare om man tex behöver bil och annat.
 
Jag har läst hela tråden men inte sett ett enda konkret råd från dig till TS utom att hon ska gilla läget eller flytta. Kan du vara snäll och upprepa det jag missat i bruset?

DET har jag aldrig någonsin uttryckt.

Jag har tipsat om att det finns andra boendeformer som ett tips av 30 andra gällande frågan. En drastisk lösning som knappast är den första man tar till, om man inte prioriterar tystnad väldigt högt.

Men inte alls dum att ha i bakfickan om man inte hittar andra lösningar och fortsätter att tycka att det är jobbigt.
 
Jag tror det snarare kan bli dyrare om man tex behöver bil och annat.

Kan det bli - och kräva körkort som är något betydligt mindre tillgängligt för ungdomar i förorten.

Men eftersom det inte är så att lägenhetsboende människor i stan i regel har sämre inkomster än människor på landsbygden, är det - till viss del - ett ihåligt argument mot mitt tips om att bo på landsbygden.
 
Jag tror det snarare kan bli dyrare om man tex behöver bil och annat.
Ja, och jag till exempel skulle behöva ta körkort, köpa bil, säga upp mig från mitt jobb och hitta ett nytt. Sen skulle jag kunna köpa ett hus.

Och visst, pengarna kan jag ju gräva fram såklart. Men säga upp mig från ett jobb jag älskar och flytta till hus istället för att snällt be min granne att sänka musiken känns liiiite överdrivet måste jag säga.
 
Kan det bli - och kräva körkort som är något betydligt mindre tillgängligt för ungdomar i förorten.

Men eftersom det inte är så att lägenhetsboende människor i stan i regel har sämre inkomster än människor på landsbygden, är det - till viss del - ett ihåligt argument mot mitt tips om att bo på landsbygden.

Men anledningen att få människor bor i glesbygd är till stor del att där finns inga jobb. På bra pendlingsavstånd till jobben är hus heller inte särskilt billiga. Flytta till Borgvattnet och ha kvar jobbet i Stockholm? Jag begriper inte vad du pratar om, faktiskt.
 
Det är nog bra att du tänker om där, innan du söker jobb nästa gång. Om de frågar efter löneanspråk och du säger 27 riskerar du en obehaglig överraskning när du fått jobbet och får din första lön. ;) Dina kollegor har fått 27 i handen men deras bruttolön är 40.

På motsvarande sätt riskerar du bli besviken efter löneförhandlingen där du begärde 1 000 kr till i månaden och bara fick några hundralappar.

När man pratar om löner, gör jämförelser, pratar om lönelägen osv, då är det alltid bruttolöner man pratar om. Enda gången nettolönen är relevant är när man pratar om just "vad får du ut?" eller om t ex ens disponibla inkomst.

Fast du är inte ensam om att prata om nettolöner på buke, jag har sett det i många lönediskussioner. Fast det leder bara till förvirring.

Jo men där är jag helt med dig.
Jag tänker mer när en pratar lön rent allmänt så är det just vad folk får i handen.
Ska jag byta jobb är det bäst att jag faktiskt börjar läsa hela lönespecen och se vad jag faktiskt har i lön innan jag kommer med ett anspråk :p
 
Jo men där är jag helt med dig.
Jag tänker mer när en pratar lön rent allmänt så är det just vad folk får i handen.
Ska jag byta jobb är det bäst att jag faktiskt börjar läsa hela lönespecen och se vad jag faktiskt har i lön innan jag kommer med ett anspråk :p

Jag har en anledning till, jag har lyckats få fel lön sista halvåret för att semesterlön och annat gjorde att jag inte reagerade. Häpp liksom. Nu var det åt mitt håll, så jag får ett tillskott nu. Kunde varit tvärt om.
 
M
Här skriver du att ekonomiargumentet inte håller för mina grannar. I mitt område tjänar folk runt 16-17' före skatt. Många är ensamstående. Många bor i hyresrätt. Du har skrivit att de visst kan flytta, att det handlar om prioriteringar. Det är inte halmgubbe att säga att du har FEL när du säger det här. Vidare så har vi varit många som upprepade gånger inte bara pratat om faktiska pengar utan även andra saker; social kapital till exempel. Det fullkomligt ignorerar du.

Jag tycker att det är så jobbigt att diskutera med någon som inte bemöter det man skriver. Jag skrev ett långt inlägg som du besvarade med typ fyra meningar. Det är inte seriöst.
.....spinner vidare lite på ditt inlägg om det är ok? :)

Sen har vi ju människor som saknar mental kapacitet att genomföra såna förändringar.
Och praktiskt. Jag möter ständigt den gruppen i mitt arbete med psykiskt sjuka patienter.
En person som lider av en svår psykossjukdom kan omöjligt flytta ut på landet och att köra bil är uteslutet pga mediciner.
Den personen kan inte heller sköta det praktiska som tillkommer med ett eget hus, dvs underhåll, renovering alla praktiska göromål osv.
För den personen är hyresrätt det enda möjliga alternativet.
Där ingår all möjlig service som är nödvändig för att dessa personer ska klara sig överhuvudtaget.
Ofta är hyresrätten belägen i mindre attraktiva områden.
Dessa personer behöver ofta bostadsbidrag dessutom.
Det får man inte om man äger ett hus på landet.

Pensionärer kan också vara en grupp som faktiskt inte kan göra fria val utifrån ekonomi eller hälsa.

Nu så blir det verkligen off topic, men.....Det där med fria val och det du kallar att vara liberal är bara något som låter fint. I verkligheten är det bullshit.

Fria val pratar man sig varm om i USA och hur bra funkar det i praktiken?
Där har man ett 2/3 samhälle där stora delar av befolkningen saknar skyddsnät totalt
Samma sak med kommunism, det låter som en fantastiks ideologi men har det någonsin funkat någonstans. Svar nej!

Jag har en syrra som bor i en våning på Östermalm i Stockholm, dock inte "öfre" utan "bara" nedre. :grin:
Hon tror på allvar att den gruppen i deras närmiljö representerar riksgenomsnittet för landets befolkning. :banghead:
Skulle du pratat med henne så skulle nog dina argument funkat.
Jag har lärt mig sluta diskutera dom här frågorna med min syster och samma slutsats drar jag när det gäller dig.
Så tack för min del! ;)
 
Fick en aha-upplevelse mitt i kokostoppsbaket.
Privilegiet är i mångt och mycket att kunna se att valet finns. Att kunna skaffa sig infon, veta att man kan försörja sig och kommunicera med grannarna. Språket och det sociala och kulturella kapitalet.
Krasst så har vi väldigt olika förutsättningar.
En här på buke visste inte att CSN fanns. Inte föräldrarna heller vad jag förstod. Vi har så olika start och förutsättningar.
 
Jag har en anledning till, jag har lyckats få fel lön sista halvåret för att semesterlön och annat gjorde att jag inte reagerade. Häpp liksom. Nu var det åt mitt håll, så jag får ett tillskott nu. Kunde varit tvärt om.

Jag reagerar om något ser konstigt ut. Har fast lön och vet hur mycket ob och traktamenten jag brukar ligga på en vanlig månad.
Det är totala lönen innan skatt som jag inte vet exakt summa på.
 
Privilegiet är i mångt och mycket att kunna se att valet finns.
Jamen såklart! När man är privilegierad så ser man fler möjligheter. Inte för att man är så himla bra och smart och driftig utan för att man har ett helt annat kapital : ekonomiskt, socialt, kulturellt. Det finns ett skäl till att män som är födda rika och bekväma har ett självförtroende, en självklarhet som många av oss bara kan drömma om. Det där självförtroendet och självklarheten kan ta en jättelångt - man ser vägar framåt, vågar satsa, ser massa möjligheter.

(Obs argumenterar inte emot dig, spinner bara vidare)
 
Jamen såklart! När man är privilegierad så ser man fler möjligheter. Inte för att man är så himla bra och smart och driftig utan för att man har ett helt annat kapital : ekonomiskt, socialt, kulturellt. Det finns ett skäl till att män som är födda rika och bekväma har ett självförtroende, en självklarhet som många av oss bara kan drömma om. Det där självförtroendet och självklarheten kan ta en jättelångt - man ser vägar framåt, vågar satsa, ser massa möjligheter.

(Obs argumenterar inte emot dig, spinner bara vidare)

Tur för dig det.

Skämt å sido, jag fick ett ögonblick av klarsynthet där som jag inte riktigt lyckades formulera.
 
En annan tanke med att köpa hus istället för hyresrätt är att man faktiskt måste ha ett startkapital. Jag skulle nog ha råd att HA ett hus i obygden (förutsatt att jag hittar ett jobb), däremot finns ingen möjlighet att skaffa pengar för att KÖPA ett hus.
 
Jamen såklart! När man är privilegierad så ser man fler möjligheter. Inte för att man är så himla bra och smart och driftig utan för att man har ett helt annat kapital : ekonomiskt, socialt, kulturellt. Det finns ett skäl till att män som är födda rika och bekväma har ett självförtroende, en självklarhet som många av oss bara kan drömma om. Det där självförtroendet och självklarheten kan ta en jättelångt - man ser vägar framåt, vågar satsa, ser massa möjligheter.

(Obs argumenterar inte emot dig, spinner bara vidare)

Nu tillhör jag inte den gruppen "född rik och bekväm".

Jag ser fortfarande inte varför dessa långa utläggningar skulle vara ett hinder för att tipsa om möjliga lösningar, snarare tvärtom, med den argumentation som används. Liksom bättre att berätta för nån att CSN finns och vad det är, än att hemlighålla det för att man tror att hen ändå inte vill eller kan studera pga bakgrund. Om man vill fortsätta den liknelsen.

Av alla andra tips i tråden är det säkert också väldigt olika hur de passar olika människor, för mig är det en självklarhet i en sån tråd. 30 tips varav några enstaka som passar mottagaren, så är det en lyckad tråd.

Över hälften av svenskarna äger sitt boende som information och skulle därmed redan vara kvalificerade för tipset i just den delen oavsett hur ni tjötar.

Orimlig plats detta enskilda tips tagit i tråden, säger Yoda. Så fler tips om huvudfrågan istället?
 
Nu tillhör jag inte den gruppen "född rik och bekväm".

Jag ser fortfarande inte varför dessa långa utläggningar skulle vara ett hinder för att tipsa om möjliga lösningar, snarare tvärtom, med den argumentation som används. Liksom bättre att berätta för nån att CSN finns och vad det är, än att hemlighålla det för att man tror att hen ändå inte vill eller kan studera pga bakgrund. Om man vill fortsätta den liknelsen.

Av alla andra tips i tråden är det säkert också väldigt olika hur de passar olika människor, för mig är det en självklarhet i en sån tråd. 30 tips varav några enstaka som passar mottagaren, så är det en lyckad tråd.

Över hälften av svenskarna äger sitt boende som information och skulle därmed redan vara kvalificerade för tipset i just den delen oavsett hur ni tjötar.

Orimlig plats detta enskilda tips tagit i tråden, säger Yoda. Så fler tips om huvudfrågan istället?
TS verkar redan fått tips som fungerar, men jag skulle vara intresserad av att läsa ett svar på @Monstermoms fråga till dig. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 128
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 868
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
  • Artikel
Dagbok Är inte en person som normalt blir väldigt upprörd eller arg över saker i min vardag, men, nu har saker samlats på hög under en längre...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp