Bukefalos 28 år!

Ljud från grannarna, vad göra?

Fast 500' netto per år är inte detsamma som "en månadslön på 20.000 kr per vuxen". Jag förutsätter att han menade brutto eftersom ingen anger en månadslön som netto.
Han skrev en nettoinkomst på en bit under 500'
Därför blev det så förvirrat för mig för jag trodde det var innan skatt.
Har aldrig heller hört någon som pratar om lön efter skatt?
 
Han skrev en nettoinkomst på en bit under 500'
Därför blev det så förvirrat för mig för jag trodde det var innan skatt.
Har aldrig heller hört någon som pratar om lön efter skatt?
Det råder total förvirring verkligen :D. Eftersom @sjoberga inte verkar vilja förklara nåt alls så svarar jag utifrån två olika scenarier:

1. sjoberga och hans fru tjänar uppgivna 20' var per månad. Då bör sjoberga arbeta deltid, eftersom han tidigare sagt sig vara civilingenjör och utvecklingschef på ett företag där ingenjörerna har en ingångslön på 31' i månaden. Arbetar han heltid tjänar han sanslöst dåligt och bör ta upp det med sin chef. Arbetar han deltid är han fett jävla privilegierad som kan välja att göra det.

2. sjoberga och hans fru har en nettoinkomst på 500' per år. sjoberga är då fett jävla privilegierad som tjänar så mycket.

3. sjoberga tjänar 500' själv per år, frugan är hemmafru. Fett jävla privilegierat.
 
Det råder total förvirring verkligen :D. Eftersom @sjoberga inte verkar vilja förklara nåt alls så svarar jag utifrån två olika scenarier:

1. sjoberga och hans fru tjänar uppgivna 20' var per månad. Då bör sjoberga arbeta deltid, eftersom han tidigare sagt sig vara civilingenjör och utvecklingschef på ett företag där ingenjörerna har en ingångslön på 31' i månaden. Arbetar han heltid tjänar han sanslöst dåligt och bör ta upp det med sin chef. Arbetar han deltid är han fett jävla privilegierad som kan välja att göra det.

2. sjoberga och hans fru har en nettoinkomst på 500' per år. sjoberga är då fett jävla privilegierad som tjänar så mycket.

3. sjoberga tjänar 500' själv per år, frugan är hemmafru. Fett jävla privilegierat.

Jag känner att jag bidragit till att denna tråd spårat ur..:rofl:
Så jag lägger ner nu..
Jag tänker bara att 500' netto måste väl vara typ 750' brutto?
Nu ska jag sluta och gå ut och fixa julbelysningen...
 
I en tråd som handlar om hur privilegierad man är och vilka möjligheter man har att välja boende anser jag nog att netto är mer relevant. Inte så intressant hur mycket vi betalar till staten.

Jag är starkt privilegierad , ganska så exakt starkt privilegierad som medelsvensken. Snittlönen ligger nära 20000 efter skatt som jag läst på sistone, men rätta mig om jag är snett ute.

Och @niphredil , 20+20 = 36 + 4 = 40 fördelat på två vuxna som arbetar heltid eller mer. Och det är privilegierat att kunna göra såna val. Men dyrt så 36 + 4 är betydligt mindre än 20+ 20 i praktiken.

Däremot behöver man inte vara starkt privilegierad för att välja sitt boende. Ekonomiskt är det ofta fördelaktigt att bo i obygden, kostnadsmässigt. Så det kan de flesta som vill göra, men självklart inte alla .

Tittar man på inkomsterna är de ofta sämre på landsbygden än i stan.
 
Och det är privilegierat att kunna göra såna val
Ja, det är det ju verkligen. Och det var ju också vad som var min poäng: att du lever ett privilegierat liv. Case closed. Inte bara jämfört med folk som inte har något alls (vilka du jämförde med) utan jämfört med de flesta.

Du och jag hade för övrigt EXAKT samma diskussion för tre år sedan :D. Jag var bara tvungen att leta upp den:

"Och nej, det gör inte mig som individ mindre högavlönad men det innebär också att jag knappast kan betraktas som rik, eftersom den lönen ska försörja 6 personer."

"Förlåt men buhu värre. Jag känner par som tjänar runt 17-18 och har flera barn som de ska försörja. De skulle absolut kalla dig rik, särskilt som du garanterat har en helt annan livssituation än de har.

Alltså jag blir helt fascinerad av folks nonchalans. Att folk har det så bra att de inte ens fattar hur bra de har det. Välkommen ut till min förort och träffa lite människor så ska du se att du förstår varför många skulle kalla dig rik, trots att du har en massa ungar."

:rofl:
 
Jag tycker nog att det är det vanliga, att folk pratar om vad de får ut.
Men det beror kanske på branch.
Det är nog bra att du tänker om där, innan du söker jobb nästa gång. Om de frågar efter löneanspråk och du säger 27 riskerar du en obehaglig överraskning när du fått jobbet och får din första lön. ;) Dina kollegor har fått 27 i handen men deras bruttolön är 40.

På motsvarande sätt riskerar du bli besviken efter löneförhandlingen där du begärde 1 000 kr till i månaden och bara fick några hundralappar.

När man pratar om löner, gör jämförelser, pratar om lönelägen osv, då är det alltid bruttolöner man pratar om. Enda gången nettolönen är relevant är när man pratar om just "vad får du ut?" eller om t ex ens disponibla inkomst.

Fast du är inte ensam om att prata om nettolöner på buke, jag har sett det i många lönediskussioner. Fast det leder bara till förvirring.
 
@sjoberga Men kom igen nu, det här börjar ju bli tramsigt. Det blir så uppenbart att du lever i en helt annan verklighet än många andra.

1. Du har tidigare på Buke beskrivit dig som höginkomstagare. Du har tidigare på buke beskrivit hur ni har hästar, hur ni reser etc etc. Du har många barn (poppis nu bland folk med pengar). Du väljer bra och schysst mat, väljer köttet noggrant. Du är priviligerad och lever ett liv HELT olikt det som exempelvis mina grannar lever. Man är inte mindre privilegierad bara för att man har många räkningar till följd av sitt privilegierade liv.

2. Det är INTE en halmgubbe att argumentera emot dig om att vem som helst kan flytta vart som helst. Du kom in väldigt kaxigt i tråden och uppmanar dem som inte trivs med att höra sina grannar att flytta till ett hus nånstans. Sen följer du upp med att det är ett val att bo i lägenhet. Fakta är att i dagens Sverige är det dem med pengar som kan välja där de ska bo, vi andra bor där vi kan. Det råder bostadsbrist på de flesta håll där det finns jobb.

3. Det är ett faktum att människor som INTE är privilegierade har en helt annan syn på vilka risker man kan ta och vilka möjligheter i livet man har. Att du väljer att låtsas som att det inte är så löser inga som helst problem alls. Du är inte liberalt cool när du bestämt hävdar att mina grannar minsann kan ta sitt pick och pack och flytta vart de vill, det är bara ignorant och nonchalant. Och pinsamt uppenbart att du inte är samhällsvetare eftersom du är uppenbart okunnig om de mekanismer som påverkar människors val och de strukturer vi lever i. Om du inte tror mig: kom och besök några av stockholms mest segregerade förorter. Träffa människorna som bor där, se hur de lever, se hur skolorna ser ut, prata med morsorna i tvättstugan. Du skulle bli chockad tror jag, med tanke på din bild av Sverige.

4. Du väljer dessutom att dra igång det här i en tråd där TS uttryckligen sagt att hon INTE kommer att tala med sina grannar utan att hon vill lösa situationen själv, i sin lägenhet. Du var inte den första att dra igång den eviga tävlingen om vem som minsann embracar och står ut med mest jävla stök från grannarna, men man måste ju liksom inte haka på.

5. Du och alla i den här tråden som tjatar om att vi som bor i lägenhet minsann måste acceptera att man får stå ut med störningar: ni har alla missat att även de som STÖR har valt att bo i lägenhet och således också faktiskt får ta lite hänsyn. Precis som att jag inte kan förvänta mig total tystnad kan inte min granne ovanför tro att han kan ha hög musik och stök och vrål fram till klockan två en tisdag. Punkt jävla slut.
Amen på den! :bow:
Det här är nog tamefan det bästa du har skrivit någongång (som jag läst). :p
Kommentarer överflödiga! :bow::bow::bow:
 
Har börjat med Apotekets Sov Gott-öronproppar som funkar bra. Sen ska jag också testa @Vallmo s De Luxe-variant med dubbla proppar. :) Kanske det blir heltäckande matta också så småningom även om jag drar mig för att lägga en massa pengar på det om det sen kanske inte hjälper. Kanske testar med några fulmattor från second hand först och täcker med.
Men det är ju underbart! :p
Testa min variant. Jag lovar att du inte blir besviken! :D
När du ska lägga in silikonpropparna i örat så får du liksom forma dom och trycka till så att det täcker hela örat.
Att bara lägga dit dom funkar inte för då ramlar dom ut.

Kom ihåg att uppdatera oss sen! :p
 
Ja, det är det ju verkligen. Och det var ju också vad som var min poäng: att du lever ett privilegierat liv. Case closed. Inte bara jämfört med folk som inte har något alls (vilka du jämförde med) utan jämfört med de flesta.

Du och jag hade för övrigt EXAKT samma diskussion för tre år sedan :D. Jag var bara tvungen att leta upp den:

"Och nej, det gör inte mig som individ mindre högavlönad men det innebär också att jag knappast kan betraktas som rik, eftersom den lönen ska försörja 6 personer."

"Förlåt men buhu värre. Jag känner par som tjänar runt 17-18 och har flera barn som de ska försörja. De skulle absolut kalla dig rik, särskilt som du garanterat har en helt annan livssituation än de har.

Alltså jag blir helt fascinerad av folks nonchalans. Att folk har det så bra att de inte ens fattar hur bra de har det. Välkommen ut till min förort och träffa lite människor så ska du se att du förstår varför många skulle kalla dig rik, trots att du har en massa ungar."

:rofl:

Det intressanta var väl ändå vilka som hade möjlighet att välja vart de ville bo och inte att utreda hur privilegierad min familj är? Och då var vi ändå ute och diskuterade på marginalen i ett tips av 30 gällande TS frågeställning.

Jag har hela tiden hävdat att jag är privilegierad, som medelsvensken ungefär, och med globala mått extremt privilegierad. Men fortsätt du att elda halmdockor.

Och nej, rik förbehåller jag mig att kalla de som har tillgång till en ansenlig summa pengar, alternativt lätt omsättliga tillgångar. Men allt är ju relativt.

Medellönen bör ge ca 23000 efter skatt för övrigt.
 
Amen på den! :bow:
Det här är nog tamefan det bästa du har skrivit någongång (som jag läst). :p
Kommentarer överflödiga! :bow::bow::bow:

2. Jo, det är en halmgubbe eftersom jag aldrig påstått att alla kan välja. Inte ens något som liknar ett sådant uttalande.

3. Jag har god koll på förorten och de som har det sämre ställt. Jag har bott där i många år och levt på existensminimum och senare extremt små inkomster tidigare i livet.

Vad något av det har med ett tips om att val av boende kan vara något att överväga om man stör sig mycket på sina grannar i samma hus, förtäljer inte den här tråden full av halmdockor.
 
Men fortsätt du att elda halmdockor
Jag skrev ett långt inlägg till dig som knappt ens besvarade. Genomgående i tråden låter du bli att svara på direkta frågor eller argument utan fortsätter bara att säga att vi halmgubbar. Lite som i tråden där du bara kallade andra för naiva 67 gånger men vägrade säga varför du ansåg dem vara naiva.

Så dig är jag inte intresserad av att diskutera med mer.
 
Jag skrev ett långt inlägg till dig som knappt ens besvarade. Genomgående i tråden låter du bli att svara på direkta frågor eller argument utan fortsätter bara att säga att vi halmgubbar. Lite som i tråden där du bara kallade andra för naiva 67 gånger men vägrade säga varför du ansåg dem vara naiva.

Så dig är jag inte intresserad av att diskutera med mer.

Härlig inställning. Vilken fråga har jag inte besvarat? Nämn i alla fall en. Jag har nogsamt försökt att besvara dem som har minsta bäring till tråden eller det som jag tidigare skrivit.
 
Det är nog bra att du tänker om där, innan du söker jobb nästa gång. Om de frågar efter löneanspråk och du säger 27 riskerar du en obehaglig överraskning när du fått jobbet och får din första lön. ;) Dina kollegor har fått 27 i handen men deras bruttolön är 40.

På motsvarande sätt riskerar du bli besviken efter löneförhandlingen där du begärde 1 000 kr till i månaden och bara fick några hundralappar.

När man pratar om löner, gör jämförelser, pratar om lönelägen osv, då är det alltid bruttolöner man pratar om. Enda gången nettolönen är relevant är när man pratar om just "vad får du ut?" eller om t ex ens disponibla inkomst.

Fast du är inte ensam om att prata om nettolöner på buke, jag har sett det i många lönediskussioner. Fast det leder bara till förvirring.

Nu handlade det om möjlighet till att välja boende och då tycker jag nettot är mycket mer intressant än bruttot. Om kronofogden tar allt utom existensminimum från en hög bruttolön har man väldigt liten möjlighet att välja boende. Som exempel.

Det var alltså inte löner som diskuterades utan förmågan för människor att välja boende utifrån inkomst.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 142
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 887
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
  • Artikel
Dagbok Är inte en person som normalt blir väldigt upprörd eller arg över saker i min vardag, men, nu har saker samlats på hög under en längre...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp