Bukefalos 28 år!

Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Jag trodde att skillnaden i definition av ställning och böjning är just att ställningen sker endast i nacken medan böjningen sker i hela kroppen.
och var sitter nacken? Den ställning jag talar om på hack är en sådan iallafall, och jag tycker själv att svårigheten med att få till en bra ställning öht på en ny häst är att lyckas med just att nacken är ställd utan att resten av kroppen är böjd för det.ja det är väl en dimension, därefter kanske man itna bara villställa i nacken utan på en speciell effetkt Men å andra sidan är risken för detta mindre för den som behärskar ett hack (och en stång, föreställer jag mig?) där det ju inte går att uppnå detta genom att dra i innertygeln, utan det måste ridas fram bakifrån genom en rak häst. :confused:

Min andra häst gick bakom lod om man tömkörde med bett trots textiltöm med slack, och här är nästa dimension då att kunna tömköra uäven på bett och forma hästen som man vill däremot i grimma hamnade hon helt rätt.ja det kan vara ett bra alternativ om man själv inte är så bra att stämma av hästen så man behöver ett mildare alternativ Hon var bara felställd om jag inte hade bakbenen där de skulle. och här visar du att du inte förstår vad just denna ställning innebär. Du gör som många oh tom snubben på fiadors länk, bara för att det står i boken (at the poll på filmen) så tror man att det går per aotomatik att det blir rätt. Att det inte är rätt visar ju din häst på töm. Vet inte om den ställning fio talar om ens går att göra på töm. och då är man inne på "HUR STÄLLER NI"? Genom att korta innertygeln?


10 små korvar
 
Sv: Lösgörande av munnen

Ja, fast jag trodde den ursprungliga frågan gällde om det går att komma åt samma sak utan bett. Det är åtminstone det jag fortfarande finner obesvarat. Det känns lite märkligt att hästen skulle vara utrustad med en funktion som den inte själv kan använda sig av eftersom den inte naturligt har ett bett i munnen... Utrustad med en funktion??? Låter som du talar om ett dataspel, eller en maskin...
tryck p den knappen så händer det.

Sally Swift har talat om detta med att frigöra atlas på människan, egentligen handlar det om att våga slappna av i de två musklerna jag tidigare nämnt. och som på många människor och hästar hålls ganska krampaktigt. det är därför som de flesta hästar när den skall fås på tygeln böjer vid 3 nackkotan istället för "at the poll" så att resten av halsen är jämnt böjd: Enligt den tyska klassiska utbildningsskalan kallar man detta att hästen går med en falsk böj, die flasche knick, av Dadde döpt till fulkrok.

De flesta rider med fulkrok :o De kommer inte åt hästen - mest för att de har för lite balans de stör hästen för mycket så hästen släpper inte till,

Med och utan bett.

Du är en av alla upprörda: jag har aldrig hävdat att det inte går utan, men jag vill se bevis på att det går innan jag tror att det gör det.

Så common hitta filmer utan fulkrok. Skit samma inrikning
Tungan kan ju röra sig och på så sätt påverka tungbenet även om man rider utan ett bett i munnen. det är trist atts kriva samma sak flera gånger. VIA TUNGAN KAN DU BLI DIREKT UPPKOPPLAD PÅ UNDERLINJEN. Mig veterligt så sitter nosryggen på överlinjen

Tungan sitter fast på tungbenet - detta ben har tungbensmuskler - deras funktion - förutom att svälja är att flexa halsryggen = första dominobrickan:idea: Sedan är ryttaren tillräckligt i balans följsam och hästen Losgelassen och i balans så påverkar detta underlinjen genom en dominieffekt. Liknande den som sker om hästen arbetar över ryggen

Men bara för att det står så i en bok, betyder det inta att varje häst i alla lägen jobbar över ryggen bara för att ryttaren VILL att den ska göra enligt facit. Det krävs mycket mer än så
 
Sv: Lösgörande av munnen

Det är förklarat av bl a susan och cl. Genom tungbensmuskulaturen får du en helt annan dimension. Och dem når du via bettet. Om hästen är skolad för bettet.

Du brukar säga något om att hästar är "gipsade" i de försa halskotorna

har du lust att elaborera - vad säger din tränare om det?
 
Sv: Lösgörande av munnen

Här är en film där hästen hela tiden ändrar sig i halsen

tänl på att halsen inte är en relativt styv pinne som har ett gångjärn i sin inkoppling i bogen, utan att den har sju leder precis som våran

denna film uppplockad på måfå visar att ibland böjer hästen extran mycket nära manken - ibland högre upp- aldrig är den böjd "at the poll" och har rätt kontakt med bettet

Så krasst enligt utbildningskalan så har den mer eller mindre fulkrok hela tiden

http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg

jag fattar inte vad de säger - och något skall vara korrekt på slutet och bättre blir det, och jag vet inte vad de håller på med, men jag tog denna film för att visa alla variationer.
Jag hästen böjer på halsen ja - men sker det där man vill? ? ? ?
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

*stjal narmaste knapp!*

Nuu jaklar ska ni fa se ;)

Eller rattare sagt, jag tanker hanga ut mig sjalv i den har traden! :eek: :devil:

Utan vidare presentation, eller forklaringar, kommer har tva bilder - beratta for mig Vad de illustrerar for ER! Skit i vad personen innan er skrev, skriv ner vad ni tycker er se.

fliaojag.jpg


flisaojag9.jpg


och skit nu for fanken i blaj och pisserier - jag ar -bara- intresserad av vad ni tycker er se utifran tradens amne.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Det var lite darfor jag ville visa dom tva bilderna, for de illustrerar saaaa tydligt hur hon foljer min sits. Hur pusslet lixom sitter ihop ;)

O Susan da... :P lol "falsk barighet" problemet med flashiga hastar ar ju att de latt ser imponerande ut for det otranade (ibland tranade) ogat, tills man borjar plocka isar det.....
 
Sv: Lösgörande av munnen

översta bilden - ja halsen är böjd, men hade du ställt i rätt led hade ni inte lutat inåt och hästen hade omedelbart kunnat rida in böjd skänkelvikning utåt utan taktfel . du hade också fått en perfekt övergång in i en öppna eller sluta - men där skulle det bli riktigt svårt - för du har för lite vikt på ytter bak (alledels bortsett från att det är i luften) :D

Bild 2 gillar inte bladsadel

Inte en jämn kurvatur på halsen för mycket runt 3:e och för lite framför manken
 
Sv: Lösgörande av munnen

haha skit i sadeln ;)

Men visst har du saaa ratt!!

...ser ni nagot annat, rent ridtekniskt som Verkligen hanger med i traden? ;)
 
Sv: Lösgörande av munnen

men då måste man ju vara smart - och jag känner mig alltid skitdum kan jag avslöja

Men tittar jag noga så är den första bilden en böjning av halsen och den andra är faktiskt hästen ställd ser det ut som

Det ser faktisk ut som den rör sig sidvärts mot kameran med de upplyftade benen :confused: Men det kanske är för mycket solstrålar på lilla mig :D
 
Sv: Lösgörande av munnen

Vi jobbar faktiskt pa volt... vad man inte ser pa forsta bilden ar ojamnheterna pa marken (sluttar eg. ganska rejalt at hoger - ner mot gamla vagnslidret)

men vad jag ville komma at ar den obefintliga supporten fran handen/bettet. -Hade- jag sjalv besuttit kunskapen och talangen for att fa henne dit (och forbi sa att saga) Med stod pa bettet och forslagsvis en dressyrsadel (hahahaha.. hrm..) sa hade vi kanske dugt nagot till, karringen o jag.

Nar jag red henne "upplyft" stravade jag oftast efter en huvudposition liknande den har

felicia_galopp.jpg


(ignorera hennes "dosnygga" jamfotabrallkanguruskutt har helt enkelt ingen battre bild pa karringen los)

Hon lagger sig garna dar sjalv i frihet nar kroppen hennes ar stark - styrka har ju med det hela att gora med.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

n825653404_1363916_2087.jpg


Såhär ser min ut.

Även med ryttare rör han sig enormt.

Jag önskar en lite öppnare form.

Nu vet jag att han är lös på bilden men han tenderar att göra så även med ryttare :o Och då vågar jag inte sitta kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 314
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 575
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 460
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp