Bukefalos 28 år!

Märket Globus

lakrits

Trådstartare
Jag har sett en sååååå super go dressyrsadel av märket Globus. Är det någon som har ridit i en sådan som kan tala om hur den är?? Har tyvärr inte haft nöjet att varken sitta eller rida i den men den ser ju väldigt bekväm ut.
:love:
 
Jag själv har inte ridit i den, men det är en tjej i grannstallet som har en sån. När jag frågade vilken dressyrsadel hon tyckte att jag skulle köpa, så tipsade hon just den. Den ska tydligen vara väldigt mjuk att sitta i, och för den som gillar stora knästöd så har den det också. :love: (Det är ett måste för mig p.g.a. sjukdom i knäna, så jag röstar på den sadeln. ;) )
 
Jag har en Globus allround, en av de få sadlar som passar min häst med ganska rak rygg, hög manke & som kräver ganska vid bom.
 
Deras sadlar är supersköna, funderar starkt på att köpa en allround i framtiden! Dom är rätt populära de sadlarna, många som köper dom hos oss...
 
Jag har en Globus Loke, allround alltså. Jag har knappt hunnit "rida in" den, men jag tycker den verkar bra. Det var ochså den enda i någorlunda kvalitet (men inte så dyr) som passar på Frosty, han behöver en bombredd på 38... :crazy:

Men jag måste nog byta om några månader ändå, han kommer att ändra form ganska ordentligt tror jag. :smirk:
 
38..jösses, jag köpte en 34 till min häst & den sa sadelmakaren var en vid bom, vad är då 38?
Eller har jag fått fel uppgift om bomvidden, nån som vet?
 
Att bomvidden är 30, 34 eller 38 säger inget om hur vid sadeln egentligen är då det skiljer sig väldigt mellan olika märken.
 
Fast jag menade alltså 34 på Globus..jag har en precis likadan sadel, & då borde väl bomvidden vara densamma..?
 
Jaha! :idea: Då borde ju 38 vara supermega vid bom!! :D

Hur ligger Globussadlarna i pris ungefär? Var köper man dom??
 
Jag köpte min sadel i en butik i Sundsvall, har faktiskt aldrig sett dom förrän jag kom dit & fick en sån utprovad.
Prisläget är knappt 6000 kr för Loke (allround) & drygt 7000 kr för en dressyr (kanske kan skilja på olika butiker).
Verkar klart prisvärd!
 
Vad jag har förstått är Globus sadlarna hyfsat nya på marknaden men jag har benskydd ifrån Globus och det måste väl vara samma märke? Jag såg dressyrsadeln på en bytesmarknad vi hade i en lokal klubb här och då var det en ridsportbutik från Skövde som hade med sig den. Jag tror deras pris låg på ca.8000:-. Men vilka knäputor!!!Helt underbart. :love: :D :bump: :banana: ;)
 
Hej!

Ha precis köpt mej en dressyrsadel av det märket. Underbart mjuk att sitta i, för mej som bara har benknotor i rumpan och nästan får ont av att sitta i soffan hemma. Att den var den enda som passade pållan(överbyggd bak med extremt red rygg)skadar inte heller. Vi trivs jätebra med den!/ Lavinia och Rysling
 
Vilken modell köpte du?
Jag har beställt en Clic i bomvidd 32 (bomvidd 34 var för vid, trots att 34 passade i allroundmodel..)
 
Tror att Börjes ska sälja Globus sadlarna!
Jag har också hört att de är väldigt prisvärda sadlar men jag har tyvärr inte sett någon än, trots att jag bor i Karlskrona (Globus kommer ju härifrån :D)
 
Hmmm... Jag börjar fundera, 38 kanske var en 36. :confused: Men iallafall. Supermegavid är den i varje fall. Provade en 34 först, den passade bra, men framvalvet behövde komma ner lite på ryggen hans. (Så när vi var tvugna att lämna in den supersnygga bruna p.g.a att en spik stack rakt upp ur sitsen fick vi en ännu bredare. Fast i svart, då.)

Den var sadelmakaren också tvungen att skicka tillbaka, den var snedsydd/stoppad... Så inte hade vi någon tur när vi skulle få hem en sadel, inte! :smirk: Då känner man sig lite lagom less, efter en massa turer fram och tillbaka. Men sadeln är bra, bara man kontrollerar den innan man köper... :D
 
Finns det bilder någonstans på nätet? Skulle vara kul att se sadeln! Gillar kvalitet till bra pris!!!!
 
Tja, nu ändrar jag mig igen. Har kollat upp sadeln, en 38 var det... :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 984
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 982
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp