Bukefalos 28 år!

Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Som ett tillägg i diskussionen (skarphet och verktygens användning) och inte riktat specifikt till någon, så är det problem som trix belyst ganska vanligt. Men det jag beskriver nedan är inte nödvändigtvis exakt det som hänt (ligger bakom problemt) i trix fall. Ville bara klargöra det så att ingen behöver kännas sig påhoppad.

Det vanligaste scenariot är följande, ryttare leder sin häst med bettet i munnen och tyglarna i handen, hästen får spunk av någon anledning (vad som helst och ingenting, hästar är hästar) och rycker till, tryck (ryck) uppstår automatiskt i munnen via bettet, häster blir än mer skrämd av detta och börjar försvara sig mot obehaget, ryttaren drar/håller hårdare i tyglarna för att få kontroll, hästen försöker komma loss ändå mer och blir ändå mer uppskärrad eftersom det gör rejält ont i munnen nu, ryttaren försöker hålla emot ändå, och den onda cirkeln är igång...

När detta scenario upprepats några gånger så lär sig hästen att reagera på ett visst sätt i dessa situationer, den kommer kanske på ett sätt att komma undan smärtan, tex ta tag i bettet och slå upp huvudet (typiskt beteende för att komma ifrån bettryck), ryttare tappar kontrollen helt, hästen blir nöjd för den har löst sitt problem också...

...sen sätter man på ett annat verktyg, tex en repgrimma, då kommer hästen fortfarande att reagera i situationer som triggar den, men plötsligt kommer inte obehaget som den förväntar sig (bettrycket) varpå den lugnar ner sig snabbare, grimman, som förmodligen också har ett långt grimskaft kopplat till sig till skillnad från tyglarna som är korta, hindrar hästen från att fly, men orsakar ingen smärta, bara obehag om det blir ett ryck som visserligen känns mer än en vanlig grimma, men med långt rep behöver det inte bli särskilt hårt så hästen lugnar sig ganska snabbt och börjar tänka att det nog inte var så farligt i alla fall...den goda cirkeln är igång...

Men det är ju inte pga av skarphet det fungerar så här...varför tror man det? Om man tror att man kan använda våld för att komma åt problem så tror man fel, om man tror att man kan hålla i 5-600 kg häst i en repgrimma så tror man också fel, man måste liksom förstå vad som är vad, hur verktygen fungerar, hur hästen rent psykoligst reagera och agerar...har man detta i bakhuvudet så behövs inga skarpa verktyg alls...
 
Senast ändrad:
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja lite konstigt kanske att öht taget jämföra repgrimma med träns och bett då de används för olika ändamål (iaf enligt mig). Men visst att ett bett ändå är skarpare i munnen än en repgrimma, det är ju uppenbart, men en repgrimma är nog ändå ngt skarpare än ett vanligt bett i den aspekten att en repgrimma aldrig går sönder och ändå trycker väldigt hårt på känsliga punkter om man tar tag i repgrimman. därför kan man ha häsen tex lastad i träns korta sträckor, men aldrig i repgrimman om hästen fastnar och drar så går hästen sönder före repgrimman.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Fast hur resonerar du nu, hur kan någonting någonsin vara skarpare utanpå hästens huvud än innut hästens mun?

Om vi utgår ifrån samma tryck, på samma häst, med samma material, var tror du att det känns mest? Inuti munnen, bland slemhinnor och mjukdelar och miljontals små nervceller, eller utanpå huvudet, på hårrem täckandes mestadels hårddelar (skellet)?

Ditt resonemang håller inte och jag förstår faktiskt ärligt talat inte varför det öht ska behöva resoneras om något så självklart.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Men ett träns är inte gjort i samma marerial som en repgrimma. En tunn repgrimma är dessutom skarpare än en tjockare. Det jag mest tänker på att repgrimman inte går sönder. Drar man för land och fosterland så borde väll ett träns brista tillslut tänker jag?

Men ja ett bett är skarpare i munnen, vilket gör att det är lättare att få sin häst i form tex vid ridning. Men med en repgrimma går det ju absolut oxå, men då har iaf inte jag lika mkt fokus på just det utan det är mer andra saker som fokuseras på.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Fast pratar vi om samma sak nu?

Tränset inverkar med signaler i munnen, repgrimman inverkar med signaler på huvudet, främst nosen/hakan...men även på fler ställen...

På nacken uppstår bara tryck om du står på marken....och om hästen backar undan...höjer den också huvudet...vilket den måste göra för att tryck ska uppstå...då uppstår även tryck i munnen på en häst med träns(bett)...

Så ska man jämföra skarphet så måste man utgå från detta, mun vs nos/haka/nacke...

Så till kärnfrågan, vilket är skarpast då?

För mig är det egentligen strunt samma, jag blir bara så brydd över dessa missuppfattningar och förvrängningar som bara syftar till att svartmåla varandra, om folk bara kunde tänka efter lite hur verktygen inverkar och när...då blev det mycket enklare att diskutera även mellan olika träningssystem..
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Haha jag vet inte :p, ville bara kommentera min syn på saken.. Har inget emot vare sig repgrimmor lr träns, bara de används för rätt ändamål och med känslig hand. Jag själv kan tka att det inte känns så sjust att leda sin häst i träns om man vet att det är en lite småjobbig häst, lätt hänt att man då råkar rycka till i munnen och det är inget trevligt, då vill jag bara ha vanlig grimma även fast det inte är lika skarpt, men då drar man inte i munnen iaf, får använda kroppspråket, rösten istället och det brukar ge betydligt bättre resultat.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Va skönt att höra:) Efter vad jag har läst i dina inlägg så tror jag vi är ganska mycket på samma spår...därför blev jag lite fundersam över att även du proppsar på att repgrimman är skarp...eller ja, skarpare än ett bett..

Sen är det ju fritt val vad man vill leda hästen med, jag tänker att jag tränar hästen hela tiden, även när jag leder den, då är det ganska naturligt att jag använder samma verktyg (repgrimma/bosal), för det är samma signaler jag vill att den ska lyssna på hela tiden...

...om det uppstår sånt starkt tryck på hästens nacke så att en vanlig grimma/tränshuvudlag går sönder, då har det gått alldeles för långt, och man har inte riktigt koll på hur man kan "manipulera" hästen för att undvika dragläge...sen tror jag inte att man på allvar orkar hålla en häst så pass länge så att skador på nacken uppstår...jag har då aldrig någonsin hört talas om nåt dylikt...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Fast vad sker när man leder hästen- håller nedanför munnen?
jo det drar mest över nacken- på det breda nackstycket.

Ett stigbett däremot...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja när man leder sin häst så ska det ju vara löst rep, annars inverkar det onödigt mkt -obekvämt, då får man en häst som går emot istället.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Fast vad sker när man leder hästen- håller nedanför munnen?
jo det drar mest över nacken- på det breda nackstycket.

Ett stigbett däremot...

Fast det är ju dom fall hästen drar huvudet rakt upp med huvudet i lod...hur ofta gör den det i en paniksituation? Det som brukar hända är att hästen rycker till, kastar sig, i sidled...eller backar bakåt samtidigt...då kommer smärtan direkt i munnen...sen lär dom sig att komma undan detta genom att just höja huvudet rakt upp....
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Får den smärta i munnen om den kastar sig bakåt?
Nej det får den inte. Det är då igen nacken.

du är så såld på att hästar får ont i munnen av bettet.

Sen lär de sig.... Nä vet du vad. Jag brukar inte skrämma mina hästar så de backar ifrån mig.

tjockt vasst rep, klädd cykelkedja o allt som folk sätter på hästens nosrygg är inget vidare.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja och det förklarar ju lite grann din syn på repgrimman och hästträning. Visst har man fått problem så måste man först åtgärda dom, av säkerhetskäl, men jag tror att du behöver läsa på lite mer om repgrimmans kommunikation och funktion för att få en klarare syn av vad som faktiskt händer i din hästs hjärna eftersom den uppenbart lyssnar bättre med repgrimman.
Jag har inte fått problem, jag köpte dem ;)
Jag tror att jag har en ganska klar bild av vad som händer: jag bryter ett beteende, i god tid, innan det eskalerar.
Det finns inte på kartan att den lyssnar för att repgrimman är skarpare än bettet, den är tydligare i form av att tryck uppstår på fler ställen =lättare för hästen att tolka, inte i form av skarphet, det säger sig självt om man tänker efter ordentligt. Den är förstås skarpare än en vanlig grimma, men nu pratar vi bett vs repgrimma.

Sen bör man alltid fundera över vad den grundläggande orsaken är, varför börjar hästen konstra öht? Där hittar man oftast den bästa lösningen, inte genom att ge hästen respekt för specifikt verktyg. Men ibland har nöden ingen lag och jag måste säga att du ändå är inne på rätt väg som inte skaffat dig skarpare bett som lösning på problemet.
Den grundläggande orsaken är, som jag skrev tidigare, att hon blir överexalterad när hon tycker nåt är kul eller spännande.
Skarpare bett? Varför skulle jag ha skaffat det när hon fungerar alldeles utmärkt på 3-delat tränsbett, oavsett om vi rider hoppning, dressyr, terräng eller galopp på Täby.
I jämförelse med det relativt "snälla" bett jag använder, så jo, då är repgrimman skarpare.
Men ska vi prata skarphet och vad det gör med en häst så leder just skarpheten i ett bett till oerhörd frustrering och stress hos hästen just i såna situationer som du beskriver, den börjar "bete sig" och flaxa runt så att hårt tryck uppstår, det går inte att kontrollera hästen då rent fysiskt, med bara korta tyglar dessutom och är man kort i växten med stor häst, ja då antar jag att den bara "tar tag i bettet" och höjer huvudet, den har helt enkelt kommit på ett sätt att komma ifrån smärtan...ingenting annat. DET är skälet till att man inte använder bett på unghästar...repgrimman/bosalen är tydligare på ett trevligare sätt än bettet helt enkelt, och hästen känner tydligt vad man vill samtidigt som den inte behöver försvara sig mot smärta..men sen handlar träningen mestadels om att få hästen att tänka och sluta bete sig...börja arbeta...
Oj, var ska jag börja...
Enligt ditt sätt att resonera, så är det bettets "skarphet", hästens frustration och stress som gör att hon "bubblar över" när nåt är roligt och spännande?
Det är bettets "fel" att hopptränaren säger åt mig att "hon får inte vara glad en hel långsida" (jämfotahopp o en bockserie) när vi har hoppat studs? Studshinder är bland det roligaste hon vet, och då spritter det i hela kroppen och hon bara måste få utlopp för det.
Är det bettets fel att hon blir ivrig och hoppar jämfota medans hon ställer frågan "får jag, får jag, får jag?" när vi är på en bana och det finns hästar att springa ikapp?

Jag leder aldrig någonsin på ett främmande ställe i bara tyglar, utan har alltid lina, men som sagt bettet hon har i munnen hjälper föga i de situationerna.
Det är det jag menar med att du kanske ska fundera på "vad" du vill ha ut av det du lär hästen, personligen vill jag att hästen ska lyssna på mig, alltid, men om du är nöjd med din lösning på problemet så är väl det bra, men det är inte säkert att din häst är det...

Det är en dam med mycket bestämda åsikter och hon tvekar inte att uttrycka dem på ett eller annat sätt. Hade hon inte varit nöjd med situationen hade jag definitivt fått veta det.

...å andra sidan är du ju på god väg...du har fått din häst att börja lyssna...lägger du ner lite tid till så kan du få den att börja lyssna på dig separerat från repgrimman också .....

Tja, jag har ju bara haft henne i nio år, så nio år till då... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Får den smärta i munnen om den kastar sig bakåt?
Nej det får den inte. Det är då igen nacken.

du är så såld på att hästar får ont i munnen av bettet.

Sen lär de sig.... Nä vet du vad. Jag brukar inte skrämma mina hästar så de backar ifrån mig.

tjockt vasst rep, klädd cykelkedja o allt som folk sätter på hästens nosrygg är inget vidare.

Vet du, hästar lär sig även när du inte gör något aktivt för att lära den, tex av att det gör ont och om den ändrar positon, så släpper smärtan. Ingen har pratat om någon straffbackning vad jag vet..

Det är du som är såld på att repgrimmor är farliga för nacken, och som du sen sprider falsk propaganda om det...varför vet bara du.

Sen har jag hittat några bilder som åskådligör "vinkeln" mellan handen och hästen när du håller i bettet från marken....var tar nacken i?

Det är först om hästen sätter sitt huvud i lod som vinkeln gör det möjligt för att nacken ska ta i, detta gör inte hästen instinktivt, utan det är något inlärt.

Sen om vi pratar om situationer där hästen inte vill gå fram...och människan försöker "dra" den framåt...ja i dessa fall tar nacken i...men den som försöker sig på att dra eller hålla emot 5-600 kg häst lär inte lyckas i alla fall...och människan lär inte orka hålla emot så pass att nackstycket i en vanlig grimma/huvudlag går sönder heller...om du nu har det som gräns för hur mycket tryck nacken tål....





bett3.jpg
[/IMG]
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Fast var har jag sagt att det är ett problem i sig att häste är glad och sprallig? Eller att bettet skulle orsaka det?

Det är ju du som påstår att hon blir mer "hanterlig" med en repgrimma som något slags bevis för att repgrimman i sig är skälet till det pga skarphet. Så varför använder du repgrimman då om hon bara är glad och sprallig..? Jag menar som du beskriver det nu så finns det ju inget behov av något annat än det du redan har..för inte vill du väl bestraffa henne med något skarpt bara för att hon blir överexalterad?

Jag tror att vi i grunden har väldigt olika syn på hästträning och verktygens använding och betydelse. Jag skulle tex aldrig gå över till något skarpare för att lösa ett problem, aldrig, jag tror inte på det som metod helt enkelt.

Nu har du fått för dig att repgrimman är skarpare än bettet, för att hästen lyssnar bättre med den, men så är det inte, det är inte fysiskt möjligt. Hästen lyssnar på repgrimman för den är tydligare, den är mer rättvis kan man säga..ger hästen en chans att förstå och tänka efter...ger inte stark punktvis smärta på ett för hästen obegripligt sätt...den inverkar helt enkelt på helt annat sätt än bettet i synnerhet när du står på marken....
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Har du någonsin sett en sådan häst våga komma fram till sin människa o fråga om den vill vara med o klia- det mest naturliga sättet för hästar att bli vänner.

Nej det är Boss o slav.

Det där oäkta klappandet på hästen... där man inte ser att hästen då tyr sig tillbaka. Hästen litar inte på sin människa. Ge o ta finns inte:crazy: Inget äkta samspel.

Såhär, menar du? Fast det kanske inte duger eftersom det bara är bilder där jag kanske tvingat den rädda hästen utan förtroende att våga komma fram och klia? :)

CIMG3192-Kopia.jpg


CIMG10132.jpg


32433427.jpg


P1010124-Kopia.jpg


020510.jpg


Min häst kommer alltid fram i hagen - helt oberoende av om det är hagen hemma med de tre kompisarna, eller en stor beteshage med upp till ca 15 andra hästar - och vill klia. Slutar jag klia gör hon också det och buffar på mig med överläppen för att se om jag vill börja igen, eller så kan hon gå iväg ett par steg och försiktigt backa in i mig och kolla om hon kan få bli kliad mellan bakbenen istället. Trots att jag är en sådan där slavdrivande boss med repgrimma och allt. :)
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Du är rolig, du...

Jag har inte sagt något om bestraffning, däremot måste man faktiskt ta hänsyn till omgivningen.

Enligt ditt resonemang om repgrimmans större tydlighet, borde det räcka med en lädergrimma med smala stycken, eller hur?
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Du är rolig, du...

Jag har inte sagt något om bestraffning, däremot måste man faktiskt ta hänsyn till omgivningen.

Enligt ditt resonemang om repgrimmans större tydlighet, borde det räcka med en lädergrimma med smala stycken, eller hur?

Ja faktiskt, om man bara är ute efter att hästen ska lugna ner sig, så gör det. Men jag använder inte den, då jag jobbar med repgrimmans/bosalens kommunikation...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag kan då bara konstatera att jag erfarenhetsmässigt tycker du har fel i det avseendet och inse att du tycker att ditt sätt att se på saker är det enda rätta.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

KL

Till er som använder repgrimma. Vad är det ni gör som ni anser att det krävs repgrimma för? Vilka moment anser ni repgrimman vara bra/bäst till?

Jag har aldrig använt repgrimma själv och ser inget behov av den alls. Men jag blir förvirrad av att läsa här. Å ena sidan är det tydligen ett "tydligt" redskap. Å andra sidan får man inte använda den för att bli tydligare (som i Trix' fall?). Å ena sidan ska den användas i träning, men å andra sidan är det träning bara att leda hästen och därför ska den användas vid ledning. Jag är förmodligen trög på måndag morgon, men jag tycker ovanstående blir ganska motsägelsefullt.
 
Senast ändrad:
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Att man inte börjar bara hur som helst utan gärna har nån med sig som kan första gångerna. Att man inte tjuvhåller, utan är snabb med eftergifterna. inte tar i mer än nödvändigt, börja smått bli större om det behövs.

Repgrimman är ett bra hjälpmedel i många moment det viktiga är hur man använder den, inte att man använder den :). för att dra nått exempel så lasttränar jag både i repgrimma å vanligt sätt, sen beror det såklart på vad hästen är van vid sen tididigare, det tar ju ofta längre tid med en häst som farit illa än en helt grön häst. Om det finns tillgång till ridbana lr liknande så kan skicka in i fållor vara ett alternativ innan själva transporten kommer fram, oxå ett roligt moment för att testa sig själv, väldigt tydligt vad hästen svarar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 553
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 401
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp