Bukefalos 28 år!

Marvinstråden!

Sv: Marvinstråden!

*kl*
Idag har Scarlet och Pimpernel fått en ny och större bostad. Käre sambon fick rycka in med sina verktyg igen. Hemmet skall målas svart på utsidan men annars är det klart :)

3-45.jpg


4-38.jpg
 
Sv: Marvinstråden!

Vad har du byggt den av? Underlag i själva botten och så?
Står i valet och kvalet att bygga en större bur själv innan jag skaffar mig mina grisar. Det går ju tyvärr inte att köpa tillräckligt stora burar...
 
Sv: Marvinstråden!

Nej, jag tycker inte alls om galler kring marsvinen heller, känns som ett fängelse...

Jag har skruvat ihop en bokhylla och sedan täckt golv och väggar med "golvmatta", plastmatta man använder som golv normalt. Fungerar väldigt bra att tvätta av och håller golvet under buren torrt.
 
Sv: Marvinstråden!

Ah, så smart :)
Ska nog ge mig på något liknande.

Är av samma åsikt. Tidigare har mina sprungit mer eller mindre helt fritt på golvet då jag inte gillar att ha dem instängda.
De värsta är ändå de burar som är gjorda helt av plast :crazy:
 
Sv: Marvinstråden!

Mycket snyggt gjort! :)
Så skulle jag med vilja ha plats med, fast det är bara att konstatera att det ryms inte i en etta! :p
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*

Nu har jag tingat 2 st underbart söta abessinierhanar som skall hämtas till helgen :)

Under veckan skall jag bygga ny bur, blev så inspirerad av TwiggyM's fina bygge!
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Idag har jag och sambon byggt igen, denna gång en utebur. Än så länge har tjejerna bara varit ute ett par timmar och sitter trist nog och trycker i sitt rör...hoppas de snart vågar sig ut och prova på gräset.

01-126.jpg


03-108.jpg

Tack och ett större hus skall fixas till.
 
Sv: Marvinstråden!

Har precis skaffat två marsvins honor. :love:

Här kommer lite bilder:

Mitchi, 6veckor gammal.


Serose, 6veckor gammal.
(bilden blev tyvärr lite gulaktig.)



Serose och Mitchi.

Mitchi har ett rätt så lång päls om man jämför med Serose.. Och man blir ju lite fundersam om hon kommer bli långhårig. :confused: Det är ca. 2 cm långt. (Kan vara längre)
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Idag har Scarlet och Pimpernel fått en ny och större bostad. Käre sambon fick rycka in med sina verktyg igen. Hemmet skall målas svart på utsidan men annars är det klart :)

3-45.jpg


4-38.jpg

Gud så snyggt! Sådär skulle jag också vilja ha! Men det skulle aldrig funka med katterna.
 
Sv: Marvinstråden!

Gud så snyggt! Sådär skulle jag också vilja ha! Men det skulle aldrig funka med katterna.

Du skulle ju kunna bygga den lite uppåt och ha nät. Kanske inte galler direkt uppepå, känns som lite... trångt att ha "tak" så lågt.
 
Sv: Marvinstråden!

Ja ett lock kan du ju alltid bygga och ha till, som ovanstående skrev om du gör kanterna lite högre. :idea:

Jag hade gärna haft min stående på ett bord men har så låga kanter så jag vågar inte om marsvinen får för sig att hoppa. (Framförallt Scarlet är en duktig skuttare)

Vår katt är snäll emot marsvinen...värre är det med hundarna men de får vackert hålla sig utanför arbetsrummet där småtjejerna bor.
 
Sv: Marvinstråden!

Ja ett lock kan du ju alltid bygga och ha till, som ovanstående skrev om du gör kanterna lite högre. :idea:

Jag hade gärna haft min stående på ett bord men har så låga kanter så jag vågar inte om marsvinen får för sig att hoppa. (Framförallt Scarlet är en duktig skuttare)

Vår katt är snäll emot marsvinen...värre är det med hundarna men de får vackert hålla sig utanför arbetsrummet där småtjejerna bor.

Ja det vore ju en idé! Just nu har jag de här tråkiga gallerburarna och de känns så himla... trisst. Jag håller på att skissar lite på en bur som är designad typ som en bokhylla, för jag vill gärna ha dem i vardagsrummet men ändå att buren/arna ska smälta in med resten av möbelemanget.

Jag tror iofs inte att katterna skulle göra något, men hunden jag hade nöp mina tidigare två marsvin så jag vågar inte riskera att det händer igen. :(

Här är två av mina sex grisar:

Märta:
Grisar+009.JPG


Emil:
Grisar+041.JPG



De har bara vart hos mig några dagar nu så jag har inte tagit ut dem för mycket ännu, blir mer bilder sen när de vant sig vid våran miljö en aning. :)
 
Sv: Marvinstråden!

KL

Vilka jättefina bilder på alla marsvin!:love:
Jag tycker att det är jättesvårt att ta bra bilder på mina. Min hane är som en brun burrboll. :D

Jag tänkte bara höra med er andra marsvinskunniga. Min hanne är nu 4 år och han kastrerades ganska tidigt när han var några månader gammal. Han bodde sen ihop med vår förra hona. När hon gick bort i vintras :cry: så köpte vi en ny tjej som dock var nästan 1 år just för att vår hanne inte skulle vara för mkt "på" henne. Han är nämligen lite efterhängsen i perioder, kuttrar och vill klättra upp. Vår förra hona gillade det inte alls men brukade gömma sig inne i ena huset om han blev för jobbig. Vår nya hona har lite mer skinn på näsan och säger högljutt ifrån men han ger sig inte. Jag tror att hon också tycker att det är lite jobbigt.

Han blir bara sån här i perioder och det kommer kanske 1 gång/månad och då under 2-3 dagar. I övrigt trivs de jättebra ihop och han är annars väldigt snäll. Jag tycker bara det känns så konstigt att han har sån könsdrift...:crazy: Jag har haft kasterad hanne innan ihop med honor och han var aldrig så här, trots att han var äldre när han kastrerades.

Kan det vara för att vår hona tycker att det är parningsläge men att när det sen går över för henne så förstår han inte det utan fortsätter att vara på? Är det "normalt" som han håller på?
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*

Nu har jag hämtat mina grisar. De är helt underbara :love:
Bilder kommer senare när de har vant sig med omgivningen och känner sig tryggare. Så länge får ni hålla till godo med en bild som är tagen hos uppfödaren och bilder på deras hem som jag har byggt.

Kakan och Konjak (eller Knoll och Tott som min sambo döpt dem till)
28016709.jpg


Bostaden
28016676.jpg


Den är inte riktigt klar än. Det ska på lite lister eller dylikt runt fönstret samt att jag ska lägga in någon större sten och bygga en träbro. Måtten är 70*196 cm.
Sedan har jag även byggt en ramp så att de kan komma i och ur buren som de vill. Användningen av den får dock vänta tills de känner sig mer hemma.
 
Sv: Marvinstråden!

Fin bur! ...och roligt att kunna ha dem lösa. Marsvinen jag hade som liten sprang ut och in ur buren som de ville och kom jättefint överens med våra dåvarande hundar. Mina nuvarande tycker marsvin är mums tyvärr.
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Nu har jag bestämt mig för att skaffa en skinnyhona också! :love::love:

Letar för fullt på nätet efter en svart hona. Om någon vet en unge eller omplacering som kan vara av intresse får ni gärna höra av er.
 
Sv: Marvinstråden!

Jag vill med skaffa mig marsvin NU.Har varit prat om det i flera månader nu.
Jag har ju två katter så det ska bli intressant hur dom reagerar på det sen när jag skaffar marsvin men förhoppningsvis så kommer allt gå bra.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 312
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 669
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 654
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp