Mat, matrelationer och behandling för diverse svårigheter relaterat till mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlat fram bilden, men det här är ganska likt vad jag minns av det matschema UMO-dietisten hade. Det här är ju ganska tydligt med mängder och så, skulle ni säga att det är "normalt" eller "mycket" enligt er uppfattning/hur ni äter?

mat+for+en+dag.jpg
Jag tycker det låter mycket. Tre potatisar?! Äter folk tre potatisar? Och då bara 0,5dl sås till. Jag skulle aldrig få ner det. Torrt. Jag hade tagit en potatis och 1,5dl sås (men jag gillar inte sås och avskyr potatis så)

Mat är så jobbigt. En himla mycket jobb för nåt som inte ens är gott.
 
Om jag utgår från vad jag fått höra är "normalportioner" så tycker jag det låter mycket. Som att man knappt hinner göra annat än att äta :confused:

Har du nåt exempel på vad du kan äta som mellanmål? Bara som en ungefärlig uppskattning av mängd/vad och så.

En risifrutti, en naturdiet, ett kokt ägg eller nån knäckemacka. Lagom mellanmål för mig. Äter sällan frukt.

Och förlåt om jag klampar här, men om du får/fått behandling pga ätstörning, så är jag tveksam till hur/om denna tråd verkligen hjälper dig.
 
En risifrutti, en naturdiet, ett kokt ägg eller nån knäckemacka. Lagom mellanmål för mig. Äter sällan frukt.

Och förlåt om jag klampar här, men om du får/fått behandling pga ätstörning, så är jag tveksam till hur/om denna tråd verkligen hjälper dig.

Har fått, för länge sedan. Och den här tråden hjälper mig på så sätt att jag får lite referenser till vad andra tycker är "normalt" för dem, hur andra äter. Det är väldigt svårt att få nån uppfattning av det utifrån en lista (som den jag la upp) på "såhär ska man äta" om verkligheten är att typ ingen äter så.
 
Har fått, för länge sedan. Och den här tråden hjälper mig på så sätt att jag får lite referenser till vad andra tycker är "normalt" för dem, hur andra äter. Det är väldigt svårt att få nån uppfattning av det utifrån en lista (som den jag la upp) på "såhär ska man äta" om verkligheten är att typ ingen äter så.

Men den här tråden kommer inte ge dig svar på hur "verkligheten" ser ut. Att flera nu kommenterat att de "inte äter så mycket", "si och så låter massor", jag har mycket svårt att se hur det hjälper dig på sikt.
 
Googlat fram bilden, men det här är ganska likt vad jag minns av det matschema UMO-dietisten hade. Det här är ju ganska tydligt med mängder och så, skulle ni säga att det är "normalt" eller "mycket" enligt er uppfattning/hur ni äter?

mat+for+en+dag.jpg


Alltså nu var det ju ett enormt köttigt exempel du hittat... Jag som är veg får göra en snabb överslagsräkning. Gissar att det är något mer än jag skulle äta en normal dag - framförallt pga allt bröd.

Jag äter lite större varma måltider - alltså lunchen och middagen, men mindre mellanmål. Äter i princip aldrig macka. Men jag äter högst troligt mer än tre små potatisar, 1 veg.biff och sås med sallad till middag.
 
Men den här tråden kommer inte ge dig svar på hur "verkligheten" ser ut. Att flera nu kommenterat att de "inte äter så mycket", "si och så låter massor", jag har mycket svårt att se hur det hjälper dig på sikt.

Men de som svarat här är väl rimligtvis en del av "verkligheten"? Dvs tycker många att 3 potatisar och 7 köttbullar låter som en stor portion (som exempel) så tycker ju många det, äter många mer än så så äter många mer än så. Det är ju bara ren fakta på hur man äter?
 
Jag äter:
Frukost: typ 1 rostad macka med smör och pålägg
Lunch: matlåda från middag. Idag blev det en grillad hamburgare.
Middag: lagat mål. Sjukt varierande. Idag blev det fylld zucchini (köttfärs, paprika, fetaost, wb-ost typ).
Kvällsmat: en hårdbrödmacka med rökt röding.

Plus en mini-glass, lite godis och två glas vin.
 
Men de som svarat här är väl rimligtvis en del av "verkligheten"? Dvs tycker många att 3 potatisar och 7 köttbullar låter som en stor portion (som exempel) så tycker ju många det, äter många mer än så så äter många mer än så. Det är ju bara ren fakta på hur man äter?

Men "många" = typ tre användare på ett Internetforum? Då är det inte "fakta".

Näe. Den här tråden kommer gissningsvis inte bidra med något gott, på sikt.
 
Har fått, för länge sedan. Och den här tråden hjälper mig på så sätt att jag får lite referenser till vad andra tycker är "normalt" för dem, hur andra äter. Det är väldigt svårt att få nån uppfattning av det utifrån en lista (som den jag la upp) på "såhär ska man äta" om verkligheten är att typ ingen äter så.
När man följer matschema för att behandla ätstörning så brukar det ju se ut typ så. Det är ingen mottagning som vill att patienterna ska bli överviktiga, det handlar om att lära sig våga äta, ge kroppen näring och att det inte är så farligt att gå upp något kilo. Man får lita till processen och sina behandlare.
 
Men "många" = typ tre användare på ett Internetforum? Då är det inte "fakta".

Näe. Den här tråden kommer gissningsvis inte bidra med något gott, på sikt.

Det är fakta om de tre användarna som svarat iallafall.
Självklart förstår jag att en handfull svar på ett forum inte representerar ALLA, men det är iallafall en vägvisning om hur några äter och vad några ser som "normalt". Och man kanske kan gissa att om de flesta som svarat t.ex. äter frukost, lunch, middag och kanske en frukt till mellanmål, så äter de flesta kanske inte tre mål mat + tre "rejäla" mellanmål. Som exempel.
 
Jag tycker schemat ser helt ok ut. Men själv skulle jag t.ex. inte äta så många kokta potatisar, men det handlar inte om mängden utan att jag tycker kokt potatis är tråkigt smakmässigt att äta, vore det råstekt skulle jag lätt kunna äta det, för jag tycker det är godare. Jag tycker du ska lyssna på dietisten, för den har kunskaper kring vad som är lämpligt. Men jag vill minnas att jag läst någonstans att det är bra att äta så pass ofta. Sen är det väl bra för blodsockret och humöret att det är jämt över dagen.

Så jag tycker du kan ha som målbild att äta utifrån dietisten. Utifrån dina problem med maten så kan du väl ha som första mål att få i dig något till frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmål.
 
Jag tycker det låter mycket. Tre potatisar?! Äter folk tre potatisar? Och då bara 0,5dl sås till. Jag skulle aldrig få ner det. Torrt. Jag hade tagit en potatis och 1,5dl sås (men jag gillar inte sås och avskyr potatis så)

Mat är så jobbigt. En himla mycket jobb för nåt som inte ens är gott.
Självklart skulle jag kunna äta tre potatisar. Det tycker jag inte alls är särskilt mycket.
 
När man följer matschema för att behandla ätstörning så brukar det ju se ut typ så. Det är ingen mottagning som vill att patienterna ska bli överviktiga, det handlar om att lära sig våga äta, ge kroppen näring och att det inte är så farligt att gå upp något kilo. Man får lita till processen och sina behandlare.

☝☝☝

This. Lita till processen och experterna istället.
 
När man följer matschema för att behandla ätstörning så brukar det ju se ut typ så. Det är ingen mottagning som vill att patienterna ska bli överviktiga, det handlar om att lära sig våga äta, ge kroppen näring och att det inte är så farligt att gå upp något kilo. Man får lita till processen och sina behandlare.

Jo jag förstår att det är så det brukar se ut. Jag undrar mest om det är mer än vad "random person" äter, eller om random person äter ungefär så. (Och OM det är mer än "random person" så funderar jag lite på varför man ska lära sig att äta mer än de flesta andra, liksom, vad är poängen med det?)
 
Jag är just nu mullig. Jag känner inga vuxna som äter ”mellis”. Kanske är vanligt bland vuxna om de tränar hårt, men har inga träningsfreak i min umgängeskrets så att eee... ;)
Jag äter oftast 2 ggr per dag. Kliver ofta upp ganska sent så äter brunch vid 11-12 tiden och sen middag runt 19-20.00. Ofta slinker ett par glas vin ner av bara farten till middagen :angel:

När jag vägde 47 kilo åt jag 1000 kcal per dag och rörde på mig mer än jag gör idag (tränade inte men cyklade överallt osv). Tyckte inte att det var speciellt jobbigt då men märkligt nog är det SVINJOBBIGT idag. Mkt oklart ;) Har väl blivit en lat och slapp jävel typ kvinnliga versionen av Edward Blom.
 
Jo jag förstår att det är så det brukar se ut. Jag undrar mest om det är mer än vad "random person" äter, eller om random person äter ungefär så. (Och OM det är mer än "random person" så funderar jag lite på varför man ska lära sig att äta mer än de flesta andra, liksom, vad är poängen med det?)

För att ätstörning är en sjukdom och därför behöver behandlas på annat sätt än hur "random person" äter?
 
Ett tips.
Lyssna inte på vad andra äter. Jämför dig inte med folk som inte har ett ätstört beteende/ätstörning. Det kan vara enormt triggande och för mig är det orsaken till att min mathållning inte funkar alls.
En normal portion enligt den mottagningen jag gick på, var 1 näve kolhydrater, en näve protein och hur mycket grönt som helst. Alltså lika stor del som din näve. Inte att su tar en handfull av varje.
Men en sån mottagning finns inte för att hjälpa folk att gå ner i vikt, utan för att få folk att få en sund relation till mat.
 
Min dag brukar se ut ungefär så här:
Macka och kaffe till frukost vid 6-tiden.

En/två mackor till mellanmål/andra frukost vid 9-tiden.

Matlåda med gårdagens middag till lunch.

Oftast inget på eftermiddagen om jag jobbar. När jag är ledig tar jag förmodligen något.

Lagad mat på kvällen när jag kommer hem

Sedan blir det alltid något mer, som t.ex. glass och/eller macka innan jag lägger mig. Annars svälter jag ihjäl under natten.
 
För att ätstörning är en sjukdom och därför behöver behandlas på annat sätt än hur "random person" äter?

Men målet bör väl vara att med tiden äta som "random person", då vore det väl rimligt att man lärde sig äta så från början liksom, tänker jag?
Om inte annat blir det ju svårt socialt om man är den där personen som måste springa iväg och äta mellanmål stup i ett om ingen annan gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 714
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus
  • Tårtor, bröd, kakor och annat del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp