Bukefalos 28 år!

Mat, matrelationer och behandling för diverse svårigheter relaterat till mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker göra som alla andra. Vissa smala äter bara 2 ggr om dagen, då "ska" jag också göra det. 2 ggr/dag är inte rekommenderat. Vissa äter inte frukost, jamen då utesluter jag den också så jag kanske också går ner i vikt. Vissa äter bara sallad till lunch, okej, det kör vi på. Vissa äter kalorisnål mat, låter bra! Vissa äter kolhydratsnål mat, då testar vi det också. Och då är vi nere i ingen frukost, sallad till lunch och en kolhydratsnål OCH kalorisnål middag. Vilket gör att ätstörningen blomstrar. För det klarar man sig inte på och då blir det massa onyttigt mellan för att kroppen inte orkar.

Jag förstår! Och förstår att det blir jobbigt för dig :heart
Jag fattade det först som att det var att följa ett "normalt matschema" som var triggande för dig, men nu förstår jag bättre :)
 
Ok.

Ändock. Fetma behöver inte vara likvärdigt med "lat och slapp".

Öhm va? Jag är lat och slapp. Jämförde mitt livsnjuteri med Edward Blom (som ju har en ganska slapp inställning till livets goda). Resten är din tolkning.
 
Men "random person" är olika.
Det blir just slump av några enstaka svar, för att veta på något vettigt sätt måste du har ett statistiskt underlag. Och det kommer ändå säga att några äter mer, några mindre, några inga mellis och tre större mål, andra små mål plus rejäla mellis, några stora frukostar och mindre på kvällen, andra lite på morgonen och en större middag...
@em-pirre äter en potatis, jag äter sex -vem av oss äter inte "normalt"? Förmodligen gör vi det båda två om man ser till helheten.

Fast jag tycker ändå det är bra, för då får jag se lite spridning på det liksom och att folk lägger upp det olika. Så att "normalt" kan variera liksom!
 
Jag tänker typ såna portioner som på det matschemat jag la upp i ett inlägg ovan :)
Brukar man inte säga att en portion mat ska man kunna täcka med sin hand?

Nu äter jag ganska mycket grönsaker så det blir mer på tallriken. Men det är ändå inte "mycket och jag tuggar i mig det ganska snabbt. mat"
 
Om man har svårt att avgöra vad som är medelstor portionsstorlek är det inte så dumt att ha en rejäl präktig kokbok hemma, till exempel Vår kokbok, och utgå från portionerna där. Där brukar det även finnas förslag på frukostar och mellanmål samt tabeller på hur mycket av olika livsmedel som utgör en medelportion.

Vet inte om detta är lämpligt eller olämpligt för ätstörda, men för dem som bara har svårt att avgöra hur mycket som är lagom är det bra.
 
Sen, har "normalpersonen" koll på kalorier och sånt eller äter hen bara på känsla?
En "vanlig" normalviktig person som står stilla i vikt, hur mycket koll har hen i genomsnitt på vad hen äter under en dag?
Jag tog bara pizza som exempel på nåt som är kaloritätt och oftast i stor portion. Byt ut det mot femrättersmiddag/plusmeny på mcdonalds eller nåt annat om du vill, mer själva tänket runt det jag funderar på
Ingen susning om kalorier. Vet så klart att mycket socker och fett är mer, men har ingen aning om några siffror och proportioner. Tänker bara lite grovt på vad som är nyttigt, så kroppen tillförs det som behövs t.ex. fibrer, vitaminer och allsidigt - ungefär som tänket i kostcirkel och matpyramid.

Hela tänket med att "ha koll" (på det sättet som du verkar mena) känns främmande. Är liksom inte en frågeställning som jag ägnar något direkt tänkande åt.
Det enda jag tänker om mängder kring är att inte köpa smågodis för ofta, men det är ju något som tillkommer helt utöver det normala matintaget.
 
Har fått, för länge sedan. Och den här tråden hjälper mig på så sätt att jag får lite referenser till vad andra tycker är "normalt" för dem, hur andra äter. Det är väldigt svårt att få nån uppfattning av det utifrån en lista (som den jag la upp) på "såhär ska man äta" om verkligheten är att typ ingen äter så.
Fast då är min fråga var i planeringen detta matschema befinner sig. Är det för att du i detta läget behövde gå upp i vikt eller räknades det som ett standardschema för måltider?
 
På det blir självklart följdfrågan: Vad är "inte stor mängd alls"? Om man går efter "normalrekommendationer", hur mycket är då t.ex. ett mellanmål?
Tittar jag på mina gamla mellanmålsförslag som jag fått av en dietist på UMO för evigheter sedan så är det typ "fil och flingor", "smörgås och frukt", "smoothie och skorpa" osv. Det är ju ganska mycket som bara mellanmål, eller?
Nu har jag inte läst alla andra svar du fått, men jag skulle säga att ett mellanmål kan vara eller istället för och på dina förslag.
Jag själv äter oftast en frukt på fm-fika och em-fika (mellis) till min kopp kaffe. Men ibland blir det t.ex en glass eller en skorpa, jag äter ytterst sällan "kaffebröd" till mitt kaffe.
Mellis på kvällen är för mig ett litet kvällsmål beroende på hur hungrig jag är, men t.ex lite yoghurt med flingor i eller en smögås med pålägg.

Jag kan berätta hur vi äter.
Frukost 07.00 = en smörgås och en kopp te.
Fm-fika 09.30 = kaffe och frukt eller en smörgås.
Lunch = 12.00 oftast rester från tidigare middagar eller en risifrutti och ett kokt ägg.
Em-fika 15.00 = kaffe och frukt.
Middag 17.00 = Lagar "riktig" mat, husmanskost för det mesta.
Kvällis 20.30 = yoghurt med flingor.

Jag är uppvuxen med att äta på detta sätt, men med det inte sagt att jag också har haft perioder i mitt liv då jag ätit uselt eller inte alls ;)
När jag var singel och hade häst och hund, så levde jag en period på chips och coca cola, så ingen är helylle - även om det låter så :angel:
Men när vi fick barn så skärpte vi upp oss igen och nu äter vi på detta sätt och jag mår så mycket bättre i både knopp och kropp.
 
Jag kalibrerade min uppfattning om mängd, kalorier och näringsinnehåll när jag bestämde mig för att gå ned i vikt pga accelererande övervikt (som hade andra hälsoproblem som grund). När de underliggande problemen löstes, fortsatte vikten upp och då blev det tvunget att göras något. Kan tillägga att jag gjorde X antal halvhjärtade försök tidigare, som inte alls givit några permanenta effekter.

Det handlade om ca 3 månader med extrem disciplin och lärande - men efter det har jag ställt om kosten, äter mindre portioner och funderar inte längre på sånt som kalorikalkyl - alls. Däremot tänker jag på hur mycket jag äter så att det inte rinner iväg. Borta är allt godis och läsk. Mindre portioner. Sällan chips och snacks. Men är fortfarande något överviktig om än på en lägre nivå.

Jag har andra erfarenheter av andras ätstörningar och professionen har löst biffen. Det handlar så mycket om att bygga om sin relation till mat så att det fungerar bättre och ganska lite i slutänden om att räkna, lida och undvika eller välja till sånt som man inte tycker om.
 
Senast ändrad:
Googlat fram bilden, men det här är ganska likt vad jag minns av det matschema UMO-dietisten hade. Det här är ju ganska tydligt med mängder och så, skulle ni säga att det är "normalt" eller "mycket" enligt er uppfattning/hur ni äter?

mat+for+en+dag.jpg
Jösses, alldeles för stora mängder säger jag som är 160 cm över havet.
 
Googlat fram bilden, men det här är ganska likt vad jag minns av det matschema UMO-dietisten hade. Det här är ju ganska tydligt med mängder och så, skulle ni säga att det är "normalt" eller "mycket" enligt er uppfattning/hur ni äter?

mat+for+en+dag.jpg
Skulle jag äta fem mackor på en dag skulle jag få sjukt ont i magen.:laugh: det är för att min kropp inte fungerar bra på mackor. Lunch/middag låter väl inte alls orimligt?

Alla är olika och alla mår bättre/sämre av olika mat. Jag äter typ "mindre bröd" och byter det mot ägg eller ett stycke ost. Min kropp fungerar bättre om den får mer fett och mindre kolhydrater. Andra äter väldigt lite fett och mycket kolhydrater och mår bra på det. En del äter 2 mål om dagen, andra äter sex mål om dagen. Inget är rätt eller fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 744
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp