Mat, matrelationer och behandling för diverse svårigheter relaterat till mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag förstår att det är så det brukar se ut. Jag undrar mest om det är mer än vad "random person" äter, eller om random person äter ungefär så. (Och OM det är mer än "random person" så funderar jag lite på varför man ska lära sig att äta mer än de flesta andra, liksom, vad är poängen med det?)

Tror det varierar mkt stort vad "random" person äter. Sen spelar ju åldern in också.
Min kompis är 1.75 lång och väger 45 kilo. Hon är alltså rejält underviktig. Som ung jobbade hon som catwalkmodell och var väl ungefär den enda utan ätstörning i den svängen (förutom de som var rangliga 14 åringar). Hon kan äta VAD SOM HELST och helt sjuka mängder. Hennes favoritmiddag på kvarterskrogen är en smörstekt macka med entrecote ovanpå, pocherat ägg, massa bearnaise och pommes på sidan. Efter det äter hon gärna creme brulé och dricker en irish coffee.
Dock har hon fått sluta med detta nu då hon har högt blodtryck och kolesterolvärden uppåt väggarna. Hon är alltså en pinnsmal person med en fet insida som hon brukar säga. Dock är hon väl rätt unik i sitt slag. hon är även 35+ år. Hade jag ätit på samma sätt hade jag troligtvis vägt 150 kilo.
 
Men målet bör väl vara att med tiden äta som "random person", då vore det väl rimligt att man lärde sig äta så från början liksom, tänker jag?
Om inte annat blir det ju svårt socialt om man är den där personen som måste springa iväg och äta mellanmål stup i ett om ingen annan gör det.

Men alltså. Kroppar som utsätts för ätstörning behöver väl helt annan näring än andra, "random" kroppar. Varför misstror du de kunniga i ämnet som du redan varit i kontakt med?
 
Ett tips.
Lyssna inte på vad andra äter. Jämför dig inte med folk som inte har ett ätstört beteende/ätstörning. Det kan vara enormt triggande och för mig är det orsaken till att min mathållning inte funkar alls.
En normal portion enligt den mottagningen jag gick på, var 1 näve kolhydrater, en näve protein och hur mycket grönt som helst. Alltså lika stor del som din näve. Inte att su tar en handfull av varje.
Men en sån mottagning finns inte för att hjälpa folk att gå ner i vikt, utan för att få folk att få en sund relation till mat.

Självklart helt okej om du inte vill svara, men vad är det som är triggande för dig?
Jag tycker snarare det är skönt att veta vad andra har för liksom syn på mat, nån "normal" referens till mallar och tabeller liksom.
 
Men målet bör väl vara att med tiden äta som "random person", då vore det väl rimligt att man lärde sig äta så från början liksom, tänker jag?
Om inte annat blir det ju svårt socialt om man är den där personen som måste springa iväg och äta mellanmål stup i ett om ingen annan gör det.

En person med ätstörning har oftast inte samma hungerkänslor som en person som äter vanligt. Man är hungrig jämt, eller inte alls. Då ska man definitivt inte anpassa sig efter vad andra tycker.
 
Jo jag förstår att det är så det brukar se ut. Jag undrar mest om det är mer än vad "random person" äter, eller om random person äter ungefär så. (Och OM det är mer än "random person" så funderar jag lite på varför man ska lära sig att äta mer än de flesta andra, liksom, vad är poängen med det?)
Friska människors ätande varierar väldigt mycket, och många äter rätt dåligt dessutom. När man ska bli frisk från en ätstörning måste man ta hand om kroppen mycket bättre. Du kan inte jämföra med andra, det är inte ens relevant hur de äter. Jag lovar att det finns jättemånga som äter ungefär som ätstörningsbehandlingen föreskriver.
 
Men alltså. Kroppar som utsätts för ätstörning behöver väl helt annan näring än andra, "random" kroppar. Varför misstror du de kunniga i ämnet som du redan varit i kontakt med?

Jag vet inte, tänker att det borde vara "kropp som kropp" liksom (undantaget förstås extremt vältränade med massa muskler eller extremt otränade helt utan muskler och så) i vad man behöver.

Jag misstror ingen, men det var länge sen jag träffade den dietisten så det är ingen jag kan fråga nu.
 
Jag är just nu mullig. Jag känner inga vuxna som äter ”mellis”. Kanske är vanligt bland vuxna om de tränar hårt, men har inga träningsfreak i min umgängeskrets så att eee... ;)
Jag äter oftast 2 ggr per dag. Kliver ofta upp ganska sent så äter brunch vid 11-12 tiden och sen middag runt 19-20.00. Ofta slinker ett par glas vin ner av bara farten till middagen :angel:

När jag vägde 47 kilo åt jag 1000 kcal per dag och rörde på mig mer än jag gör idag (tränade inte men cyklade överallt osv). Tyckte inte att det var speciellt jobbigt då men märkligt nog är det SVINJOBBIGT idag. Mkt oklart ;) Har väl blivit en lat och slapp jävel typ kvinnliga versionen av Edward Blom.
Men allvarligt? Känns det här inlägget lämpligt i en tråd som handlar om ätstörning?
Lite filter kanske kan vara passande för att inte ställa till det för ts?
 
Självklart helt okej om du inte vill svara, men vad är det som är triggande för dig?
Jag tycker snarare det är skönt att veta vad andra har för liksom syn på mat, nån "normal" referens till mallar och tabeller liksom.

Jag försöker göra som alla andra. Vissa smala äter bara 2 ggr om dagen, då "ska" jag också göra det. 2 ggr/dag är inte rekommenderat. Vissa äter inte frukost, jamen då utesluter jag den också så jag kanske också går ner i vikt. Vissa äter bara sallad till lunch, okej, det kör vi på. Vissa äter kalorisnål mat, låter bra! Vissa äter kolhydratsnål mat, då testar vi det också. Och då är vi nere i ingen frukost, sallad till lunch och en kolhydratsnål OCH kalorisnål middag. Vilket gör att ätstörningen blomstrar. För det klarar man sig inte på och då blir det massa onyttigt mellan för att kroppen inte orkar.
 
Men allvarligt? Känns det här inlägget lämpligt i en tråd som handlar om ätstörning?
Lite filter kanske kan vara passande för att inte ställa till det för ts?

Jag svarade på frågan. Svaret är att det varierar vad folk äter. Vissa är smala och äter mkt, andra och mulliga och äter mindre. Folk är olika.
 
Jag vet inte, tänker att det borde vara "kropp som kropp" liksom (undantaget förstås extremt vältränade med massa muskler eller extremt otränade helt utan muskler och så) i vad man behöver.

Jag misstror ingen, men det var länge sen jag träffade den dietisten så det är ingen jag kan fråga nu.
Du kommer bara bli sämre av den här tråden. Den är fylld med olämpliga inlägg som garanterat kommer göra din ätstörning värre.
 
Friska människors ätande varierar väldigt mycket, och många äter rätt dåligt dessutom. När man ska bli frisk från en ätstörning måste man ta hand om kroppen mycket bättre. Du kan inte jämföra med andra, det är inte ens relevant hur de äter. Jag lovar att det finns jättemånga som äter ungefär som ätstörningsbehandlingen föreskriver.

Finns det jättemånga, om man får säga så "normalpersoner" som äter så? Alltså inte som följer schema för att de har/haft ätstörning eller diabetes eller annat som gör det extra viktigt, utan "bara för det är normalt" för dem? Normalaktiva, normalviktiga osv.
 
Heh.

Men ärligt. Du är smal och jämför dig med en överviktig samtidigt som du konstaterar att ni skulle ha lathet och slapphet gemensamt. Kanske inte landade superbra.

Jag är inte smal, jag är överviktig. Däremot har jag varit smal once upon a time.
 
Jo jag förstår att det är så det brukar se ut. Jag undrar mest om det är mer än vad "random person" äter, eller om random person äter ungefär så. (Och OM det är mer än "random person" så funderar jag lite på varför man ska lära sig att äta mer än de flesta andra, liksom, vad är poängen med det?)
Men "random person" är olika.
Det blir just slump av några enstaka svar, för att veta på något vettigt sätt måste du har ett statistiskt underlag. Och det kommer ändå säga att några äter mer, några mindre, några inga mellis och tre större mål, andra små mål plus rejäla mellis, några stora frukostar och mindre på kvällen, andra lite på morgonen och en större middag...
@em-pirre äter en potatis, jag äter sex -vem av oss äter inte "normalt"? Förmodligen gör vi det båda två om man ser till helheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 714
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp