Normala portioner

Det finns väl knappast någon sund metod för viktnedgång för ätstörda?
Klart det finns. Bara för att man är ätstörd betyder det inte att man behöver/ska skita i vad/hur mycket man äter.

Vissa behöver säkert helt släppa taget om kontrollen men oftast blir det återfall när personen enligt sig själv blivit för tjock.

Klart du kan ha uträknad ''foderstat'' och hålla den och gå ner i vikt sakta på ett säkert sätt.

Vilket otroligt förminskande av människor.
 
  • Gilla
Reactions: MM
På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.

Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?

Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.

Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.

För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?
Jag tycker du ska gå till en dietist om du har tid innan du kommer in på enheten. Gärna någon med erfarenhet av ÄS.

Jag har själv en ÄS som gör det lite svårt för mig själv att göra min egna foderstat, jag kan helt enkelt fixa ihop en åt någon annan men till mig själv drar jag bara bort mer och mer kalorier för varje gång jag går igenom den.

(Inte ett tips för att gå ner i vikt utan ett tips för att kontrollera ätstörningen)
Jag ligger åt anorexi, men min egentligt enda regel är ''Ät tills du blir mätt sen slutar du''. Äter jag mer får jag panikångest, äter jag mindre går jag av förklarliga skäl ner i vikt.
Den regeln funkar för det mästa, oavsett om det är den godaste gourmet maten jag ätit i hela mitt liv, så slutar jag när jag är mätt.
Blir jag hungrig om 1 timme efter äter jag något tills jag blir mätt.
Ät sakta. Annars känner du inte när du blir mätt innan du blir övermätt.

Hoppas du mår bättre snart.
 
Kan det vara en idé att göra mat efter recept för exempelvis 4 portioner och sen helt enkelt dela maten på fyra portioner? Då behöver man inte räkna kalorier osv utan då har man ju en "normalportion" färdig. Och fylla på med sallad/grönsaker bredvid för att få in det också.
Jag bara spånar, det kanske är en dålig idé jag vet inte :)

Vilken bra idé, det ska jag försöka med. Kan man lita på att det är "rätt" portionsstorlek då?
 
Vad hade du till pastan? Sås, sallad, bröd...

Jag kan ex äta en jätteportion (stor översvallande tallrik) råkost, men blir mätt på typ en kvarts tallrik lasange. Portionsstorlek är kopplad till ingredienserna i maten, och till dig och vad du blir nöjd av.

Här kan du läsa:
http://folkhalsoguiden.se/amnesomraden/mat/projekt/matguiden/matguiden-for-kvinnor-19-60-ar/

Exempel:
http://dok.slso.sll.se/CES/FHG/Mat/Informationsmaterial/Matguiden/Kvinnor/En-veckodag-7,6MJ.pdf

Här är förslag på portionsberäkningar för olika matvaror:
http://paulaz.se/matnyttigt/portionsberakning/

Jag hade en köttfärssås till pastan.

Tack för länkarna, jättebra!
 
Jag tycker du ska gå till en dietist om du har tid innan du kommer in på enheten. Gärna någon med erfarenhet av ÄS.

Jag har själv en ÄS som gör det lite svårt för mig själv att göra min egna foderstat, jag kan helt enkelt fixa ihop en åt någon annan men till mig själv drar jag bara bort mer och mer kalorier för varje gång jag går igenom den.

(Inte ett tips för att gå ner i vikt utan ett tips för att kontrollera ätstörningen)
Jag ligger åt anorexi, men min egentligt enda regel är ''Ät tills du blir mätt sen slutar du''. Äter jag mer får jag panikångest, äter jag mindre går jag av förklarliga skäl ner i vikt.
Den regeln funkar för det mästa, oavsett om det är den godaste gourmet maten jag ätit i hela mitt liv, så slutar jag när jag är mätt.
Blir jag hungrig om 1 timme efter äter jag något tills jag blir mätt.
Ät sakta. Annars känner du inte när du blir mätt innan du blir övermätt.

Hoppas du mår bättre snart.

Jag kommer inte söka mig till en dietist, jag kommer garanterat inte få träffa någon innan behandlingen startar ändå.

"Ät tills du är mätt" fungerar kanske bättre om man känner mättnad :D Jag är hungrig även när jag är mätt, det är därför jag behöver veta liksom si och så många gram av det eller där är "normalt".

Tack!
 
Jag kommer inte söka mig till en dietist, jag kommer garanterat inte få träffa någon innan behandlingen startar ändå.

"Ät tills du är mätt" fungerar kanske bättre om man känner mättnad :D Jag är hungrig även när jag är mätt, det är därför jag behöver veta liksom si och så många gram av det eller där är "normalt".

Tack!
Jag har ingen egen erfarenhet av bulimi och liknande så kan inte uttala mig om det.
Men har själv svårt att känna mättnad om jag inte överäter sas, kan verkligen äta stora portioner och ändå känna att jag skulle kunnat äta ännu mer.
Men tallriksmodellen som är den som många gått efter i många år verkar vara den mest pålitliga av diverse dieter och vad man ska resp inte ska äta om man följer den.
Viktigt tycker jag att få i sig det som kroppen behöver. Kolhydrater förstår jag inte varför så många är rädda för, det mättar ju bra och håller hunger borta om det inte är allt för snabba kolhydrater. Tänker på din rädsla ang hur många potatisar och pasta du vågar äta.
 
Måltidsmåttet ger en mindre portion än vad min 11_åriga dotter äter, vad det ser ut som. Ser ut att vara mindre än en laxfile tillexempel? Portionen ser för ögat ut att passa på en assiett, mer än på en vanlig tallrik? Tycker ni andra att det verkligen ser normalmycket ut?
 
Måltidsmåttet ger en mindre portion än vad min 11_åriga dotter äter, vad det ser ut som. Ser ut att vara mindre än en laxfile tillexempel? Portionen ser för ögat ut att passa på en assiett, mer än på en vanlig tallrik? Tycker ni andra att det verkligen ser normalmycket ut?
Fast om man kollar på någon av klippen så ser man att måtten inte är så små som de verkar vara på den översta bilden :) Jag tyckte också det såg ut som typ dl-mått på bilden men som sagt i klippen ser man att det är mer rimligt. Jag tror jag ska skaffa ett sånt och testa under en period, jag har väldigt svårt att uppskatta vad som är en lämplig portionsstorlek, jag överäter gärna.
 
Fast om man kollar på någon av klippen så ser man att måtten inte är så små som de verkar vara på den översta bilden :) Jag tyckte också det såg ut som typ dl-mått på bilden men som sagt i klippen ser man att det är mer rimligt. Jag tror jag ska skaffa ett sånt och testa under en period, jag har väldigt svårt att uppskatta vad som är en lämplig portionsstorlek, jag överäter gärna.

Exakt vad jag just skulle skriva. De ser större ut på videorna.

(”Fyll bara upp till kanten, du får inte fylla i skaftet” :D:D)
 
En del av de klassiska "husmorskokböckerna" har avsnitt där det står hur stor en standardportion är av t ex kött och olika tillbehör. Kolla Vår kokbok eller Rutiga kokboken, till exempel. Portionstorlekarna som anges på förpackningarna brukar också vara rimliga.
 
Att maten man äter ska få plats i en eller två händer är en oerhört triggade tanke, det går verkligen inte att säga så och jag tror inte det finns någon sanning alls i det faktiskt.

Angående om man ska äta mat som triggar sug eller inte så tror jag att det bästa faktiskt är att äta det för ju mer man förbjuder saker desto mer sug kommer man få. Jag har inte problem alls med hetsätningar och blir inte triggad, jag har snarare helt motsatt problem och blir mätt på väldigt lite så just här är jag absolut ingen expert.

Jag vet att det är debatt om LCHF och sånt men det jag lärt mig i alla ätstörningsbehandlingar jag gått i och alla dietister och experter jag varit hos så är att hjärnan är det enda organet som inte kan lagra energi så det behövs ständig tillförsel där och det hjärnan vill ha helst är just kolhydrater för att det är lättast för hjärnan att ta till sig, så om du undviker det försvårar du endast hjärnans arbete (och även resten av kroppen så klart). Och varför inte underlätta istället så du kan få energi att jobba med grundproblemen och ge dig själv förutsättningar att vara så pass "med i huvudet" att du kan ta till dig kommande behandling?

Det är inget farligt med pasta, det finns ingen magisk mat som på något vis gör farliga saker med kroppen. Jag åt pasta varje dag en period när jag mådde bättre och inget hände förutom att det var gott ;) Det spelar ingen roll varifrån dina kolhydrater kommer i från, pasta är inte värre än något annat.

Sen portionerna, i dom allra flesta behandlingarna jobbar man med tallriksmodellen och det kan vara luddigt i början att veta vad det är, typ hur många falafel ska jag ta, hur mycket bulgur osv. På behandlingshemmet körde vi en variant av att lära sig se på tallriken men att också veta "grunderna/ måtten" för vad som är normalt. Sen jobbar i princip alla ätstörningsenheter med matscheman där det står exakt vad man ska äta, det är inget man ska gå efter hela livet för det ultimata är ju att kunna lita på kroppen och ens signaler men det kan behövas hjälp ett tag tills det fungerar som det ska.

Man utgår från början efter grundschemat men eftersom behoven varierar finns det matscheman som är anpassade för dom med mer energibehov. Du kommer antagligen få se dom här schemana när du väl kommer i behandling. Det har varit det enda som hjälpt mig när det kommer till just hur mycket det ska vara. Att bara tänka tallriksmodellen är för flytande och stort att ta in för just mig, jag vill ha rent konkret. Men hoppas så klart kunna klara mig utan det sen :)

När tror du att behandlingen börjar? Finns det möjlighet att träffa en dietist på VC innan så du kan få grunderna om det kommer dröja tills du får "riktigt" hjälp?
 
Det tar ju såklart inte hänsyn till om man har extra små eller stora händer. Jag har ganska stora händer, men så är jag hyfsat lång också. Så för mig stämmer det rätt bra. :)
Jag har små händer så jag skulle garanterat gå ner i vikt
 
Det finns väl knappast någon sund metod för viktnedgång för ätstörda?

Du vet ju inte ens om TS är överviktig. Att hon vill gå ner i vikt är inte samma sak, det vill ju de flesta med ätstörning. Och även bortsett från det: VV kräver en fixering vid räkning och kalorier som jag tror samverkar alldeles för bra med ätstörningen.
VV är inte ETT system. Du kan äta enligt VV utan att räkna en enda kalori. Därmed inte sagt att det är bästa modellen för TS.

https://www.viktvaktarna.se/se/hur-fungerar-mattande-mat
 
Måltidsmåttet ger en mindre portion än vad min 11_åriga dotter äter, vad det ser ut som. Ser ut att vara mindre än en laxfile tillexempel? Portionen ser för ögat ut att passa på en assiett, mer än på en vanlig tallrik? Tycker ni andra att det verkligen ser normalmycket ut?
Jo när de la upp det på tallriken på filmen så såg det ut att fylla en normalstor tallrik, fast de använder kanske inte en "modernstor" utan en 50-talsstor? Så jag gissar att det kan vara en normalportion. Ser iofs lite ut som en normalportion från min mamma/mormor dock dvs att man blir bekvämmätt snarare än stoppmätt av den.

Står i texten att det är normalportion för vuxen kvinna. (inte växande barn eller sportande man, inte för att jag har någon aning om växande barn äter mer eller mindre än vuxna kvinnor.)

En styckefryst laxfilé delad i två tror jag absolut man får ned i måttet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 568
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 214
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp