Bukefalos 28 år!

Mat, matrelationer och behandling för diverse svårigheter relaterat till mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle jag äta fem mackor på en dag skulle jag få sjukt ont i magen.:laugh: det är för att min kropp inte fungerar bra på mackor. Lunch/middag låter väl inte alls orimligt?

Alla är olika och alla mår bättre/sämre av olika mat. Jag äter typ "mindre bröd" och byter det mot ägg eller ett stycke ost. Min kropp fungerar bättre om den får mer fett och mindre kolhydrater. Andra äter väldigt lite fett och mycket kolhydrater och mår bra på det. En del äter 2 mål om dagen, andra äter sex mål om dagen. Inget är rätt eller fel.

Ja jag vet inte varför de bara har mackor som förslag där :cautious: Vet att i de papperen jag fick var alternativ typ fil och flingor, smoothie, risifrutti osv så inte bara mackor.
 
Tror det varierar mkt stort vad "random" person äter. Sen spelar ju åldern in också.
Min kompis är 1.75 lång och väger 45 kilo. Hon är alltså rejält underviktig. Som ung jobbade hon som catwalkmodell och var väl ungefär den enda utan ätstörning i den svängen (förutom de som var rangliga 14 åringar). Hon kan äta VAD SOM HELST och helt sjuka mängder. Hennes favoritmiddag på kvarterskrogen är en smörstekt macka med entrecote ovanpå, pocherat ägg, massa bearnaise och pommes på sidan. Efter det äter hon gärna creme brulé och dricker en irish coffee.
Dock har hon fått sluta med detta nu då hon har högt blodtryck och kolesterolvärden uppåt väggarna. Hon är alltså en pinnsmal person med en fet insida som hon brukar säga. Dock är hon väl rätt unik i sitt slag. hon är även 35+ år. Hade jag ätit på samma sätt hade jag troligtvis vägt 150 kilo.

En person som har under 15 i BMI men inte är ätstörd eller sjuk i övrigt? Tillåt mig tvivla. Det säger ingenting om ens inställning till mat eller det generella matintaget att man kan äta en biff med sås och pommes en kväll eller två.
 
Om inte annat blir det ju svårt socialt om man är den där personen som måste springa iväg och äta mellanmål stup i ett om ingen annan gör det.
Nej då, mellis är så litet att det äter du i farten, t.ex medans du cyklar till stallet så äter du ett äpple eller en proterinbar.

Min syster som jag berättade om, har alltid med sig något ätbart. För hon måste ha sitt näringsintag på bestämda tider, oavsett vad hon gör. Det är inget konstigt över det. Om man tittar sig omkring så gör folk saker hela tiden som man själv kanske inte känner sig bekväm med, för man tror att ingen annan gör det!
Att äta sin mellis är ett bra exempel som du tog upp.
 
Om inte annat blir det ju svårt socialt om man är den där personen som måste springa iväg och äta mellanmål stup i ett om ingen annan gör det.

Varför skulle det innebära sociala svårigheter att äta mellanmål på förmiddagen eller eftermiddagen? Det har jag gjort hur många gånger som helst fast ingen annan ätit något. Det är ju inte som att man gör något någon annan skulle ha en åsikt om?
 
Varför skulle det innebära sociala svårigheter att äta mellanmål på förmiddagen eller eftermiddagen? Det har jag gjort hur många gånger som helst fast ingen annan ätit något. Det är ju inte som att man gör något någon annan skulle ha en åsikt om?

Förmiddagen OCH eftermiddagen. Inte för det egentligen spelar nån roll men.

Det är ju inte ett problem för alla såklart, men jag t.ex. har väldigt svårt för att vara den enda som äter nåt i ett sällskap på flera personer. Nu har jag jobbigheter socialt ändå, det kanske också spelar in förstås.
 
Förmiddagen OCH eftermiddagen. Inte för det egentligen spelar nån roll men.

Det är ju inte ett problem för alla såklart, men jag t.ex. har väldigt svårt för att vara den enda som äter nåt i ett sällskap på flera personer. Nu har jag jobbigheter socialt ändå, det kanske också spelar in förstås.

Nej det spelar ingen roll. :)

Ah jag förstår. Jag tolkade det som att det blir socialt svårt i gruppen om man äter mellanmål och det har jag svårt att se. Även om man skulle gå iväg för att äta ser jag inte hur någon skulle kunna bry sig om det? Att man själv har svårigheter kring situationen är ju något annat.
 
Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på sånt. Tänkte att det nog är enklast att bara göra en tråd och samla alla korkade frågor om det på ett och samma ställe :crazy:

First off, hur är "normalt" att äta? Är det klassiska matschemat med frukost, mellis, lunch, mellis, middag, mellis "normalt"? Det låter som väldigt mycket mat?

Sen, har "normalpersonen" koll på kalorier och sånt eller äter hen bara på känsla?
En "vanlig" normalviktig person som står stilla i vikt, hur mycket koll har hen i genomsnitt på vad hen äter under en dag?

Sen frågor kring behandling, om det finns en ätstörningsenhet inom regionen, är det dit alla med matrelaterade problem ska vända sig då? Om det står att de tar emot patienter med anorexi, bulimi och ätstörning UNS, men ej hetsätning och/eller överviktsproblematik, innebär det att deras behandling gör att man går upp i vikt?
Hur vet man om man omfattas av deras "målgrupp" och om de vill ha med en att göra?

Har massa andra funderingar också men det här var vad jag kom på nu, så börjar iallafall så

Jag tycker det är väldigt olika hur mkt folk äter, när de gör det och vad.

Jag har varit anorektiker och vill aldrig hamna där igen. Så jag försöker vara väldigt noga med att inte följa såna känslor och tankar om de dyker upp. Vilket tack och lov knappt händer mer.
Jag blev erbjuden plats på ätstörningsklinik via psyk. Jag valde dock att gå i enskild terapi som både tog tag i annat och anorexin. Det funkade för mig.
En nära vän gick på Mando-kliniken(ätstörningsenhet) och fick då väga sin mat i början. Så denne inte åt för lite. De hade också terapi och samtal etc. Hon är frisk-skriven nu.

Jag kan vara lite dålig på att äta mellanmål etc fastän min hypotyreos och öht energi etc skulle må bättre av fler mindre mål än några få stora.
När jag jobbade heltid som tränare/ryttare och även sprang milen offroad flera ggr/v så åt jag kopiösa mängder och försökte ha med mellanmål etc. Ofta blev det väl bullar/fika etc på eftermiddag/tidig kväll för att orka lektioner på kvällen efter att ha ridit träningshästar/egna dagtid. Där hade man ju velat ha något med mer näring bland. Jag hade inte alltid superbra blodvärden på den tiden.
Nu med mer kontorssittande äter jag betydligt mindre.

Jag brukar nog äta 3 ggr/dag. Då är det fulla portioner och inte små mellanmål.
Jag borde äta oftare. Men jag är för dålig på att få till de rutinerna helt enkelt.

Frukost kan vara tex te, äggröra, fruktsallad eller te, äggröra, 2 mackor. Helger kan vi tex ha bacon, ägg, vita bönor i tomatsås, fruktsallad etc.
Lunch: något mål lagad mat.
Middag: lagad mat.
Ibland kan det också bli efterrätt av ngt slag eller några glas vin.

Vi gillar att äta och dricka gott och umgås gärna med varann och vänner/familj över mat/dricka.
Sambon kräver enorma mängder mat. Vi kan prata 3 stora tallrikar mat per mål eller kunna käka 2 pizzor etc. Han hinner inte direkt träna nu, men får ta i i jobbet en del vissa dagar.
Jag blir mätt efter max en sån tallrik. Jag är den av oss som har övervikt. Sjukt orättvist!
Jag har en massa skador i kroppen och mår inte bra om jag blir för tung.
Normalt är vi båda aktiva, både i jobb och på fritid och måste då äta mkt och ofta. Nu med mindre aktivitet får iaf jag begränsa mig ngt.

Jag tror att när man är ätstörd tror man att man mår bra av att läsa såna här trådar. Men egentligen så är man ju bara i de ätstörda tankarna som kretsar kring mat, kropp etc.
Som frisk från det så är jag väldigt känslig för när ätstörda börjar jämföra. Jag har vänner som håller på så och inte alls ser att det är osunt för dem att lägga så mkt tid på vad andra gör och tycker.
Iom att vi ju är så olika och att många inte riktigt har kunskap om vad som är sund kost eller sunt förhållningssätt till sin kropp så ska man nog vara noga med att lyssna på de som arbetar med sånt här och inte så mkt vad främlingar på nätet säger.
Den info du får här kan ju lika gärna vara från 20 anorektiker om det är så att du själv inte riktigt kan avgöra vad som är rimligt eller ej. Det vet jag att de var väldigt noga med att prata med min kompis om på hennes behandling.

Bra mellanmål tycker jag keso, kvarg, nötter etc.
Jag minns en gång då jag och en vän var på hästjobb ute i ingenstans. Det tillkom hästar som skulle tränas och vi hade inte planerat för att vara där så länge och då inte för massäck. Vi hittade en brus-c-vitamin med lite socker i som vi delade på för att orka hela dagen. INTE något jag vill upprepa och har nu därför planterat ut måltidsersättnings-barer i våra bilar.
Sambo kan ju också råka ut för samma. Så han är också glad att de finns i bilarna.
Det är ju inte optimalt. Men man får iaf lite näring.
 
En person som har under 15 i BMI men inte är ätstörd eller sjuk i övrigt? Tillåt mig tvivla. Det säger ingenting om ens inställning till mat eller det generella matintaget att man kan äta en biff med sås och pommes en kväll eller två.

Jag har haft BMI 15 utan att vara sjuk eller ätstörd. Jag skämdes fruktansvärt över hur tunn jag var och hade en mkt smal kompis som gjorde detsamma. Vi hetsåt allt vi kom över för att gå upp i vikt. Jag hade tex tights(ibland flera lager) under jeansen för att jag skämdes så över hur smal jag var.
Min pojkvän smyglyssnade utanför toadörren om jag gick på toa efter maten iom att han trodde jag var bulimiker.

Min farsa är 196 lång och har vägt runt 65-70 kg tills han slutade röka som ca 40-åring. Han är ju inte direkt en tungviktare nu heller. Han är inte sjuk och har inte varit sjuk.

Jag vet fler som varit så pass tunna och verkligen skämts och fått höra hur sjukliga de ser ut.
Så visst finns det folk som är såna utan sjukdom.
 
Jag tror inte det tillhör vanligheterna. Speciellt inte inom modeindustrin.

Nej, det har ingen sagt något om, att det är ovanligt en den branschen. Men likväl finns det.

Och är det en vän man känt länge och väl, har en väldigt öppen och icke-dömande relation med och vet hur personen funkar så kan man ju faktiskt våga lita på att personen ej är ätstörd/sjuk.
Det handlar ju inte om att bilda sig en uppfattning baserat på några ynka middagar.
 
Nej, det har ingen sagt något om, att det är ovanligt en den branschen. Men likväl finns det.

Och är det en vän man känt länge och väl, har en väldigt öppen och icke-dömande relation med och vet hur personen funkar så kan man ju faktiskt våga lita på att personen ej är ätstörd/sjuk.
Det handlar ju inte om att bilda sig en uppfattning baserat på några ynka middagar.

Alltså, ingen behöver försvara sig eller sin vänskap för mig i forumet. Ville mest markera att det inte är norm att äta skräpmat 24/7 och ha 15 i BMI. Och som tillägg då att jag tvivlar på att det är ett sunt beteende som ligger bakom.

Det är mycket man inte vet om sina vänner. Även om man så bor med folk kan det vara svårt att upptäcka en ätstörning så att folk missar det bland vänner tycker jag inte är något konstigt.
 
Jag har också funderat över vad som är "normalt" att äta. Jag har inga ätstörningar längre men tycker att den mängd mat som länkats till på matschemat (vilket är likt de i min närhet som försöker gå ner i vikt har fått av dietister) är mycket. Jag åt ungefär så + en stor chipspåse i veckan när jag jobbade i stall och behövde närmare 6000 kalorier/dag för att hålla vikten men nu varken kan eller bör jag äta sådana mängder.

Jag äter en smörgås med färskost och vatten till frukost. Det äter jag ungefär vid 9.
Vid lunch, ca 13, äter jag en totalt en näve kolhydrater och protein. Vanligtvis sallad till (tomat, gurka, sallad, majs och lite dressing) som motsvarar ungefär en-en och en halv näve.
Framåt 17-18 äter jag vanligtvis musli, soyghurt, kvarg och en skivad banan över. Jag har inte mätt mängden men det fyller en normal djup tallrik. Vissa dagar gör jag varma mackor i mackgrillen och äter då två (dubbla) varma mackor. Äter jag senare än så mår jag illa.

Enstaka gånger kan jag äta ett äpple någon gång under dagen.

Jag fikar sällan men har dagar när jag är extra trött då jag gärna äter några kakor eller liknande efter muslin, kroppens sätt att försöka få upp energinivån men efter att ha börjat med mct-olja har det behovet blivit mindre och som sagt, jag mår illa när jag äter senare än 17-18 så det är verkligen inget positivt för min del när det blir sådär att behovet av energi blir akut. Jag har diverse sjukdomar som jagar mig där trötthet är en central del så det beror inte på att jag behöver energi som i att jag behöver äta mer utan är kroppens sätt att försöka få igång hjärnan igen.

På det här går jag varken upp eller ner och jag snittar på 13000 steg/dag.

Äter jag pizza äter jag en halv pizza, mer orkar jag inte äta och sedan tar jag resten dagen efter. Jag äter inte mindre dagarna före/efter eller under dagen för att jag vet att jag ska äta pizza senare.

Jag ser mängden mat jag äter som helt normal för någon som inte kroppsarbetar. Jag räknar inte kalorier men har ändå koll på vad jag äter i stort.

Jag äter sällan chips eller godis, kanske 7-8 gånger på ett år eftersom det gör att jag mår illa.
 
@tornblomma alltså snälla snälla du. Sitt inte och skriv att du är mullig eller överviktig. Du är väldigt, väldigt smal enligt de bilder du postar i bildtråden. Du måste ha en helt sjuk kroppsuppfattning.

Sen känns det ju inte kul för helt normalviktiga att du som är nästintill mager skriver om hur tjock du är... Vad är då jag liksom.
 
Har inte läst hela tråden.

Jag är normalviktigt men ganska aktiv. Går mycket (brukar snitta 19-20 000 steg /dag + ridningen på detta)

Jag räknar på kolhydrater inte kalorier. Detta för att kunna dosera mitt insulin rätt.

När jag fick diabetes -91 var det väldigt viktigt med tider och att äta regelbundet och det sitter kvar.

9 Frukost Ägg, knäckebröd, grönsaker alt fil och musli
runt 11 en frukt (eller förmiddagskaffe med kolegorna)
13 äter vi lunch och en normalportion med t. ex spaghetti & köttfärsås någon dl spaghetti ca 200gr köttfärsså med tillhörande sallad.
Runt 16-17:00 ett mellanmål i form av ägg, en smörgås, eller frukt. Ska jag träna på kvällen så äts det istället middag vid 17:00
på vardagar pga av jobb & stall blir det en väldigt sen middag runt 20:00 och liknande lunchen

Äter jag pizza en dag brukar jag äta en halv pizza. Förr när jag var yngre kunde jag lätt äta en hel nu tar det lite stopp vid en halv. Tänker inte på att jag måste dra ner vad jag åt tidigare pga av pizzan.

Äter det mesta hemmalagad mat inga halvfabrikat och vi köper sällan färdigmat såsom pizza/ebab/hamburgare så nr man väl gör det är det bara att äta på. Tycker man står dig ganska dåligt på sån mat. Jag har ingen energi och blir hungrig snabbt igen.

Vår (jag skriver vår för det gäller sambon också) är allt annat onyttigt som följer med hem från affären i form av chips, godis :D
 
Jag äter följande en vanlig dag;

* Frukost kl 05.30 en skål flingor med mjölk eller fil
* Förmiddags"fika" på jobbet runt 08-09 en eller en halv macka eller en skål yoghurt.
*Lunch runt 11.30-12, ett lagat mål mat.
*Eftermiddags"fika" en halv macka, yoghurt eller en frukt.
*Kvällsmat antingen ett mindre mål lagad mat (eftersom jag behöver matlåda till nästa dag) eller macka/flingor (eftersom jag kom hem sent från stallet 🙄)

Hoppar jag över eftermiddagsfikat blir jag väldigt hungrig/illamående på kvällen.
Under helgen blir frukosten oftast senare och större, men då utgår förmiddagsfika.
 
@tornblomma alltså snälla snälla du. Sitt inte och skriv att du är mullig eller överviktig. Du är väldigt, väldigt smal enligt de bilder du postar i bildtråden. Du måste ha en helt sjuk kroppsuppfattning.

Sen känns det ju inte kul för helt normalviktiga att du som är nästintill mager skriver om hur tjock du är... Vad är då jag liksom.

Jag ÄR överviktig (BMI 27,3 atm) men känner inte att jag behöver försvara det för dig helt ärligt så jag betackar mig vidare diskussion i just det ämnet
 
Jag har också funderat över vad som är "normalt" att äta. Jag har inga ätstörningar längre men tycker att den mängd mat som länkats till på matschemat (vilket är likt de i min närhet som försöker gå ner i vikt har fått av dietister) är mycket. Jag åt ungefär så + en stor chipspåse i veckan när jag jobbade i stall och behövde närmare 6000 kalorier/dag för att hålla vikten men nu varken kan eller bör jag äta sådana mängder.

Jag äter en smörgås med färskost och vatten till frukost. Det äter jag ungefär vid 9.
Vid lunch, ca 13, äter jag en totalt en näve kolhydrater och protein. Vanligtvis sallad till (tomat, gurka, sallad, majs och lite dressing) som motsvarar ungefär en-en och en halv näve.
Framåt 17-18 äter jag vanligtvis musli, soyghurt, kvarg och en skivad banan över. Jag har inte mätt mängden men det fyller en normal djup tallrik. Vissa dagar gör jag varma mackor i mackgrillen och äter då två (dubbla) varma mackor. Äter jag senare än så mår jag illa.

Enstaka gånger kan jag äta ett äpple någon gång under dagen.

Jag fikar sällan men har dagar när jag är extra trött då jag gärna äter några kakor eller liknande efter muslin, kroppens sätt att försöka få upp energinivån men efter att ha börjat med mct-olja har det behovet blivit mindre och som sagt, jag mår illa när jag äter senare än 17-18 så det är verkligen inget positivt för min del när det blir sådär att behovet av energi blir akut. Jag har diverse sjukdomar som jagar mig där trötthet är en central del så det beror inte på att jag behöver energi som i att jag behöver äta mer utan är kroppens sätt att försöka få igång hjärnan igen.

På det här går jag varken upp eller ner och jag snittar på 13000 steg/dag.

Äter jag pizza äter jag en halv pizza, mer orkar jag inte äta och sedan tar jag resten dagen efter. Jag äter inte mindre dagarna före/efter eller under dagen för att jag vet att jag ska äta pizza senare.

Jag ser mängden mat jag äter som helt normal för någon som inte kroppsarbetar. Jag räknar inte kalorier men har ändå koll på vad jag äter i stort.

Jag äter sällan chips eller godis, kanske 7-8 gånger på ett år eftersom det gör att jag mår illa.
Fast jag kan garantera att matschemats som lades upp i tråden INTE ger 6000 kcal per dag eller ens hälften. Herregud. Ingen människa har ens så stort behov, du måste ha missräknat något enormt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 744
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp