Memory foam?

Mia_R

Trådstartare
IKEA har ett erbjudande just nu på memory foam-bäddmadrasser och jag funderar på att slå till, men ni som har den typen av madrasser, eller ännu hellre ni som haft, vad tycker ni om dem? Svettas ni mer, sover ni bättre, störs ni mer eller mindre av att någon sover bredvid, fördelar, nackdelar?
 
Jag har en sån från Ikea sedan ett år tillbaka, och skulle inte byta bort den i första taget. Sover betydligt bättre och har inga ryggsmärtor när jag går upp (vilket jag hade med föregående madrass, någon dyr kvalitetshistoria av bra märke som sambon haft ett tag innan jag flyttade in, samt i flertalet sängar innan dess). Svettas inte mer, störningsgraden av person bredvid är oförändrad.
Enda nackdelen är väl att sambon inte vill ha en memoryfoammadrass (det bestämde han sig för redan innan han provat), så vi har ett sånt där irriterande hål mellan våra madrasser. Nu lägger han sig dock gärna och sover på min sida när jag inte är hemma, så hade valet gjorts idag hade det förmodligen blivit en stor bäddmadrass istället.

Har även sovit en period i en riktig Tempurmadrass, jag gillar den bättre än Ikeas men den tog också lite längre tid att vänja sig vid eftersom den är hårdare. Ikeas är dock bättre än Jysks i mina ögon (hade en sådan i två år).
Men det handlar ju mycket om personlig preferens, det finns säkerligen människor som har mindre besvär av en annan madrasstyp än memory foam och jag vet flera som inte gillar känslan av memory foam. Så det bästa är väl att åka till Ikea och provligga en säng en stund :)
 
Jag köpte memoryskum på Ikea för flera år sedan men lämnade tillbaka den, den var för varm. Nu har jag tempur och den är också lite varm, men jag upplever den inte som lika varm som memoryskummet. Fast det kanske den är, jag kanske har vant mig.
 
Jag köpte memoryskum på Ikea för flera år sedan men lämnade tillbaka den, den var för varm. Nu har jag tempur och den är också lite varm, men jag upplever den inte som lika varm som memoryskummet. Fast det kanske den är, jag kanske har vant mig.
Hur länge hade du din IKEA-madrass? Gäller det att man får lämna tillbaka bäddmadrasserna med och inte bara sängarna? Isf skulle jag ju kunna köpa en och testa, överlever jag att sova på den när det är sommar borde jag klara mig över vintern med.
 
Jag och sambon har haft en sån i flera år. Har aldrig gillat den men inte orkar byta (nu blir det äntligen av när vi ska flytta)! Jag tycker den blir som kvicksand så det krävs världens kraftansträngning att ens byta ställning i sängen, man får typ häva sig upp ur gropen som skapas. Vaknar typ jämt när man behöver vända mig i sängen av den anledningen. Och så är den varm.
 
Jag och sambon har haft en sån i flera år. Har aldrig gillat den men inte orkar byta (nu blir det äntligen av när vi ska flytta)! Jag tycker den blir som kvicksand så det krävs världens kraftansträngning att ens byta ställning i sängen, man får typ "hoppa upp" ur gropen som skapas. Vaknar typ jämt när man behöver vända mig i sängen av den anledningen. Och så är den varm.
Låter ju inte positivt, har ni testat andra liknande madrasser?
 
Jag och sambon har haft en sån i flera år. Har aldrig gillat den men inte orkar byta (nu blir det äntligen av när vi ska flytta)! Jag tycker den blir som kvicksand så det krävs världens kraftansträngning att ens byta ställning i sängen, man får typ häva sig upp ur gropen som skapas. Vaknar typ jämt när man behöver vända mig i sängen av den anledningen. Och så är den varm.
Den känslan kommer jag ihåg från första gången jag låg på en tempur. Va fan, jag kan ju inte vända mig. Men nu tänker jag inte på det, jag vänder mig utan problem. Dessutom tror jag att jag vänder mig mindre eftersom madrassen är bekvämare för kroppen.
 
Jag blir lätt varm så memory foam passade inte alls mig och så upplevede jag precis som någon annan att det blev svårt att vända sig.
 
Jag blir lätt varm så memory foam passade inte alls mig och så upplevede jag precis som någon annan att det blev svårt att vända sig.
Jag fick tips av en kvinna med svåra vallningar att skaffa en kyldyna för hund! Och jag har inte vallningar men när jag har sömnlösa nätter lider jag av värmen i madrassen. Så nu har jag en kyldyna under lakanet på ena sidan av sängen. Kallt som tusan är det :laugh:
 
Jag älskar min! Och när min mamma var på besök och sov i min säng var hon också helt lyrisk.
Har aldrig hört att man blir varm av dem. Inget jag märker av heller.
 
Jag fick tips av en kvinna med svåra vallningar att skaffa en kyldyna för hund! Och jag har inte vallningar men när jag har sömnlösa nätter lider jag av värmen i madrassen. Så nu har jag en kyldyna under lakanet på ena sidan av sängen. Kallt som tusan är det :laugh:
Jag sover ju med öppet fönster året runt,så jag kan inte sova när det är varmt,ligger bara maniskt o snurrar o flyttar mig för att söka svalka.
Ska omg köpa en kyldyna,tack för tipset!
 
Jag sover ju med öppet fönster året runt,så jag kan inte sova när det är varmt,ligger bara maniskt o snurrar o flyttar mig för att söka svalka.
Ska omg köpa en kyldyna,tack för tipset!
Det här vet du kanske redan men det finns ju olika varianter, en del med vatten, en del ska läggas i kylskåpet. Men min är fylld med gelé som reagerar med kroppsvärmen och behöver inte ligga i kylskåp.
 
Den känslan kommer jag ihåg från första gången jag låg på en tempur. Va fan, jag kan ju inte vända mig. Men nu tänker jag inte på det, jag vänder mig utan problem. Dessutom tror jag att jag vänder mig mindre eftersom madrassen är bekvämare för kroppen.

Ja det är nog en fråga om vad man tycker om och inte. Jag har aldrig vant mig och tycker det blivit värre ju äldre madrassen blivit, så tvärtom blir jag mer och mer frustrerad över detta :p Men de flesta brukar ju vara lyriska över dessa madrasser!
 
Ja det är nog en fråga om vad man tycker om och inte. Jag har aldrig vant mig och tycker det blivit värre ju äldre madrassen blivit, så tvärtom blir jag mer och mer frustrerad över detta :p Men de flesta brukar ju vara lyriska över dessa madrasser!
Ja, det är ju en väldigt speciell känsla. Antingen gillar man den eller så gör man det inte.
 
Jag får nog helt enkelt testa och lämna tillbaka den om jag inte gillar den.

@mandalaki Var köpte du kyldynan och hur stor är den? Finns den i flera storlekar? Jag gillar inte när det blir för varmt i sängen och sover med öppet fönster större delen av året och utan värme vintertid, +4 grader är det kallaste men ex gnydde om det gick ner till +10. :laugh:
 
Jag och sambon har haft en sån i flera år. Har aldrig gillat den men inte orkar byta (nu blir det äntligen av när vi ska flytta)! Jag tycker den blir som kvicksand så det krävs världens kraftansträngning att ens byta ställning i sängen, man får typ häva sig upp ur gropen som skapas. Vaknar typ jämt när man behöver vända mig i sängen av den anledningen. Och så är den varm.
Jag fick nästan panik när jag skulle sova hos en bekant och den dynan var sååååå bra. Mitt i natten var jag uppe och letade efter en vanlig madrass då jag inte kunde vända mig i sängen, :(
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 031
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 919
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 078
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp