Bukefalos 28 år!

Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Men herregud - läs artikeln. Inte en häst massor av hästar...LÄS



Men du har hela tiden hävdat att bedrägeriet och åtalet ska gälla just det att hon tagit emot hästar på falska premisser, som sällskap, och ist slaktat, och det verkar som det inte är så längre???

Och vet du hur många hästar?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jag är väldigt lugn. Ser du något exempel på motsatsen? Har ingen anledning att hetsa upp mig för att jag skriver inlägg i den här tråden.

Åklagaren tycker att det är solklart. Läs artikeln. "Åklagaren är säker på sin sak". Även om du inte håller med så är det en åklagares åsikt som baseras på svenska lagar. Bara att gilla läget....
Skrev du och det svarade jag på. Domen har inte fallit.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jag har fortfarande inte skrivit att du hittar på allt och jag tror visst inte att företaget har allt mjöl rent i påsen, men du har en ful ovana att överdriva, som om detta i denna mening.

Så jag undrar, hur många hästar har VL lurat till sig och vad är det för livstidspreparat din häst, f.d. häst är behandlad med?

Och vad tycker du om Ore?

Ful ovana att överdriva. Överdriva - vad då????? Hitta på - vadå???

Jag tycker du borde be mig om ursäkt ginnies. Din påhopp passar inte här.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Med era inlägg som är en repris av alla andra tidigare inlägg i ämnet så är denna tråd på väg till ett hänglås..:grin:

AM
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Är det inte enklast att sätta lås på alla nyheter som handlar om Knorrevången direkt de kommer?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ful ovana att överdriva. Överdriva - vad då????? Hitta på - vadå???

Jag tycker du borde be mig om ursäkt ginnies. Din påhopp passar inte här.

Ta inte ut det ur sin hela mening är du snäll.

Såhär stod det:
Jag har fortfarande inte skrivit att du hittar på allt och jag tror visst inte att företaget har allt mjöl rent i påsen, men du har en ful ovana att överdriva, som om detta i denna mening.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer mot Knorrevången

Kl.

Lagen säger följande:
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Vilseledande, vinning för gärningsmannen, skada för den vilseledde och dessutom ett uppsåt är alltså det som krävs för att det skall klassas som bedrägeri.

Om hästarna haft ett värde, om än bara slaktvärdet, hur kan man då i detta fall tycka att det inte är bedrägeri? Eller är det kanske någon som tror att hästägarna inte blivit vilseledda eller att slakten inte gjorts för ekonomisk vinning? Eller att det inte fanns ett uppsåt?

Sen skall ju både uppsåtet och vilseledandet kunna bevisas i domstol också, och det anser åklagaren tydligen att han kan.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Då frågar jag dig, då måste det vara lika stort bedrägligt beteende om hästen som köps enligt kontrakt bara ska gå i skogen som promenad men efter en månad lånas ut till ridskola för att gå i lektionsverksamheten?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Är det inte enklast att sätta lås på alla nyheter som handlar om Knorrevången direkt de kommer?

Ja, det är ju ett lika simpelt sätt som att be alla med annan uppfattning att skapa en egen tråd. Otroligt barnsligt!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Då frågar jag dig, då måste det vara lika stort bedrägligt beteende om hästen som köps enligt kontrakt bara ska gå i skogen som promenad men efter en månad lånas ut till ridskola för att gå i lektionsverksamheten?

Är den triangelmärkt får den inte användas i ridskoleverksamhet.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Då frågar jag dig, då måste det vara lika stort bedrägligt beteende om hästen som köps enligt kontrakt bara ska gå i skogen som promenad men efter en månad lånas ut till ridskola för att gå i lektionsverksamheten?

Men om den som köpte hästen gjorde det i avsikt att använda den som promenadhäst men efteråt ångrade sig och lånade ut den till en ridskloa så fanns ju inte något uppsåt när hon tog emot hästen och alltså inte något bedrägeri.

Samma sak om någon får en häst gratis men redan veckan efter ångrar sig av någon anledning och säljer den till slakt. Inte ens då skulle man kunna säga att det finns ett uppsåt.

Men om man redan när man tar emot hästen, under löftet att den skall vara sällskaps- och promenadhäst, har tänkt att skicka den till slakt veckan efter så är det bedrägeri som jag ser det. Då finns uppsåtet, vilseledandet, ekonomisk vinning och förlusten för ägaren (hon kunde ju i så fall själv sålt den till slakt).

Om det bara gäller en häst så blir bevisningen väldigt svår, men säg att det gäller någon som köpt/fått tio hästar som hon sedan skickat direkt till slakt. Skulle då den personen ha någon trovärdighet om hon påstår att det inte varit hennes avsikt?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jag har fortfarande inte skrivit att du hittar på allt och jag tror visst inte att företaget har allt mjöl rent i påsen, men du har en ful ovana att överdriva, som om detta i denna mening.

Så jag undrar, hur många hästar har VL lurat till sig och vad är det för livstidspreparat din häst, f.d. häst är behandlad med?

Och vad tycker du om Ore?

Hur ska vi tolka det här stycket i inlägg 37:

" det prefixet får du ge till Pjok som huserar runt och hittar på både det ena och andra, som vanligt, och allt för att få anhängare till "oj-vad- synd- det- är- om- oss- som- fått- våra- hästar- slaktade- som- vi- gett- bort- till- vem -som- helst
"

Du får gärna förklara vad du menar med "hitta på både det ena och det andra"? Jag vill gärna veta eftersom du förnekar att det betyder att Pjok ljuger!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Men om den som köpte hästen gjorde det i avsikt att använda den som promenadhäst men efteråt ångrade sig och lånade ut den till en ridskloa så fanns ju inte något uppsåt när hon tog emot hästen och alltså inte något bedrägeri.


Men det skulle det ev. kunna finnas, alltså uppsåt, om kontraktet med ridskolan skrevs före köpet, vilket faktiskt förekommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer mot Knorrevången

Om det bara gäller en häst så blir bevisningen väldigt svår, men säg att det gäller någon som köpt/fått tio hästar som hon sedan skickat direkt till slakt. Skulle då den personen ha någon trovärdighet om hon påstår att det inte varit hennes avsikt?

Men om det inte skickats direkt till slakt och om inte heller alla har införskaffats samtidigt, så kan faktiskt den person som på falska premisser lurat till sig faktiskt många gånger redan lite halvskadade hästar mena på att hennes ide om att köpa eller då få sällskapshäst billigt inte fungerade för hästen/ eller då hästarna, var inte i det skick hon blivit lovad utan hon ansåg att de behövde avlivas av djurskyddsskäl, och hur bevisar man osanningen i det?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Men det skulle det ev. kunna finnas, alltså uppsåt, om kontraktet med ridskolan skrevs före köpet, vilket faktiskt förekommer.
Det räcker inte, förra ägaren måste också bevisligen lidit skada för att det skall vara bedrägeri. Och även om det gick att bevisa skulle ett sådant ärande nog ha väldigt låg prioritet hos åklagaren eftersom det är små summor det rör sig om och komplicerad bevisning.


Men om det inte skickats direkt till slakt och om inte heller alla har införskaffats samtidigt, så kan faktiskt den person som på falska premisser lurat till sig faktiskt många gånger redan lite halvskadade hästar mena på att hennes ide om att köpa eller då få sällskapshäst billigt inte fungerade för hästen/ eller då hästarna, var inte i det skick hon blivit lovad utan hon ansåg att de behövde avlivas av djurskyddsskäl, och hur bevisar man osanningen i det?

Man gör en bedömning av hur trovärdig hennes historia är. Om det inte finns något annat som styrker hennes version, typ att flera av hästarna som inte fungerat lämnats tillbaka, skulle jag i varje fall aldrig tro på det om hon lurat till sig tio hästar och sänt alla till slakt.

Så funkar det i alla typer av brottmål.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mer mot Knorrevången

Att skriva såhär är ett ex på att hitta på både det ena och det andra:

Nu har ju Pjok varit där och sett personalen ta emot flera transporter med slaktdjur. Hon har ju även haft kontakt med andra människor som är inblandade i det här. Det finns många artiklar som handlar om brist på empati mot djuren. Hur kan du överhuvudrtaget komma och påstå att hon ljuger?
Du ljuger Ginnies, för fulla muggar och ofta, för du säger en sak och sen påstår du att du aldrig har sagt det. Det är att ljuga....Sen när du blir påkommen med lögn så börjar du märka ord och vinkla till det som du skrivit.
Ett exempel nedan:

"Jag har fortfarande inte skrivit att du hittar på allt och jag tror visst inte att företaget har allt mjöl rent i påsen, men du har en ful ovana att överdriva, som om detta i denna mening."

Här har du ändrat din version och påstår att du inte har sagt ditten eller datten. Anfall är bästa försvar eller....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
623
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp