Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det mer fel för dig att vilja ha löfte om monogami/trohet än ett löfte om att man inte är Sverigedemokrat (en annan variant av deal breaker har jag förstått)?

Jag behöver inga löften. Om partner förvandlas till oigenkännlighet, skulle jag troligen diskutera först och dumpa sen. Tex om han började säga sånt som sverigedemokrater säger. Men ett löfte vore ju helt meningslöst. Jag önskar inte att han i decennier binds av löften som han inte längre riktigt står för. Problemet med löften är ju just en kombination av att de är "tvingande band", motverkar personlig utveckling och är meningslösa. Dvs trohetslöften och sådant bryts ju bevisligen rätt frekvent.
 
Anförtror sig åt andra och samtidigt stänger dig ute?

Att partner anförtror sig åt andra om vad han vill utan att informera mig HOPPAS jag. Det vore vidrigt om han kände att jag begränsar hans förtrolighet med sina vänner.

Det händer så klart att han har anförtrott sig åt någon och sedan berättar det för mig. Det är ok och kan ge bra samtal, men är givetvis inte ett krav från min sida.
 
Om partner är kär i andra/har sex med andra - VARFÖR får jag så mycket frågor om det? Varför är det så intressant?

Det är nog för att du verkar vara helt obrydd om det nu skulle vara så och det fascinerar väl folk (det fascinerar mig i alla fall!). Du för en diskussion som om andra inte har rätt att bli sårade om deras partner ligger med/blir kär i någon annan och att du själv är helt oförstående till varför man skulle bli det (sårad, alltså). Förstår du inte varför någon skulle bli sårad eller ledsen? Eller att många ser att deras partner helst inte ligger med/är kär i andra?

Jag är själv lite tudelad i den här frågan eftersom jag inte ser just otrohet som någon dealbreaker, det finns absolut andra saker som är det dock. Däremot skulle jag bli sårad om min partner låg med någon annan och jag skulle nog bli lite svartsjuk om han blev kär i någon annan. Fast det innebär ju inte att jag skulle sätta upp en "regel" mot att inte vara otrogen eller att han inte skulle få vara kär i andra, händer det så händer det liksom.
 
Jag behöver inga löften. Om partner förvandlas till oigenkännlighet, skulle jag troligen diskutera först och dumpa sen. Tex om han började säga sånt som sverigedemokrater säger. Men ett löfte vore ju helt meningslöst. Jag önskar inte att han i decennier binds av löften som han inte längre riktigt står för. Problemet med löften är ju just en kombination av att de är "tvingande band", motverkar personlig utveckling och är meningslösa. Dvs trohetslöften och sådant bryts ju bevisligen rätt frekvent.

Så är det absolut och det gäller även i affärssammanhang. Poängen är nog att öka chanserna för att det blir rätt inledningsvis
.
 
Att partner anförtror sig åt andra om vad han vill utan att informera mig HOPPAS jag. Det vore vidrigt om han kände att jag begränsar hans förtrolighet med sina vänner.

Det händer så klart att han har anförtrott sig åt någon och sedan berättar det för mig. Det är ok och kan ge bra samtal, men inte ett krav från min sida.

Ja alltså jag tänkte väl inte just på att anförtro sig en specifik sak eller händelse utan mer i allmänhet om att "stänga ute" i allmänhet. Fast nu när jag tänker på det hör det väl ihop med att prata och kommunicera i stort.

Jag är inte inne på någon linje om att man som partners måste veta allt om varandra, vad man tycker, tänker, gör och drömmer om och säger till allt och alla. Däremot är det ju trevligt att vara med på ett litet hörn.
 
@Wysiwyg Givetvis har andra "rätt" att bli sårade. Inte stor mening i att försöka förhindra det. Men jag menar att man gör livet onödigt svårt för sig och försätter sig i väldigt sårbar sits om just det där är så viktigt för en. Med tanke på hur vanligt det är.

Att folk sätter så stor vikt vid just "trohet" ser jag nog som ett lite jobbigt drag i vår kultur, som inte direkt underlättar.

När jag pratar om icke-ägande relationer, är det dock inte sex jag tänker på i första eller ens femte hand. De flesta av oss blir ju inte förförda av kreti och pleti i tid och otid oavsett om vi lovat någon något.

Då är tex att bevara friheten i vänskapsrelationerna oändligt mycket viktigare, och den handlar inte om sex, oftast, tror jag.
 
Ja alltså jag tänkte väl inte just på att anförtro sig en specifik sak eller händelse utan mer i allmänhet om att "stänga ute" i allmänhet. Fast nu när jag tänker på det hör det väl ihop med att prata och kommunicera i stort.

Jag är inte inne på någon linje om att man som partners måste veta allt om varandra, vad man tycker, tänker, gör och drömmer om och säger till allt och alla. Däremot är det ju trevligt att vara med på ett litet hörn.

Vad betyder stänga ute? Har du något konkret exempel?
 
@Wysiwyg Givetvis har andra "rätt" att bli sårade. Inte stor mening i att försöka förhindra det. Men jag menar att man gör livet onödigt svårt för sig och försätter sig i väldigt sårbar sits om just det där är så viktigt för en. Med tanke på hur vanligt det är.

Att folk sätter så stor vikt vid just "trohet" ser jag nog som ett lite jobbigt drag i vår kultur, som inte direkt underlättar.

När jag pratar om icke-ägande relationer, är det dock inte sex jag tänker på i första eller ens femte hand. De flesta av oss blir ju inte förförda av kreti och pleti i tid och otid oavsett om vi lovat någon något.

Då är tex att bevara friheten i vänskapsrelationerna oändligt mycket viktigare, och den handlar inte om sex, oftast, tror jag.

Jag håller med dig faktiskt! Även om jag nog är mer inne på att själv ha relationer som är monogama med uttalat "vi ligger inte med andra" tror jag det är nyttigt att aktivt tänka på sin egen "relation" till sexuell otrohet och varför det är så viktigt.

Fast min fråga svarade du inte riktigt på ;) Förstår du varför folk blir sårade av otrohet? Eller ser du det som en onödig känsla som du inte har förståelse för?

Vad betyder stänga ute? Har du något konkret exempel?

Jag tänker närmast på att kommunikationen upphör från partnerns sida. Om hen skulle sluta prata med mig om sina tankar och känslor. (Tänker alltså inte på sluta prata som ett stumt förhållande där någon bara nickar till svar då jag frågar om hen är hungrig.)

Något exempel såsom en situation har jag nog inte. Det beror lite på tror jag. Hur ofta, när, varför, vad osv.
 
@Wysiwyg Nej, sådan tystnad kan jag inte leva med, även om jag skulle bemöda mig om att tolka den som något annat än att jag stängdes ute. Jag skapar i hög grad närhet genom att man pratar. Upphör pratet, håller inte förhållandet.

Jag förstår kanske vad som sårar en del med otrohet, men jag tycker ofta att den känslan verkar vila på en i mina ögon felaktig tolkning av situationen.

Tolkningen är ofta att otroheten är RIKTAD MOT partnern. Det KAN den så klart vara (somliga spelar såna spel), men långt ifrån alltid. Om vi utgår från att det som sker i en relation inte har att göra med vad som sker i en annan relation, slipper vi ta åt oss av partners svagheter.
 
Jag ser den där attityden, om "självklarheter" osv, som mer mästrande. Du gör väldigt klart att du betraktar det som "vi normala" vs "de alternativa". Och du påpekar gärna att "de alternativa" inte har något att komma med alls för de vet ingenting egentligen.
Nej jag ser inte samma sak. Sista sidorna har jag mest sett dina och andras skeva förklaringar om Hur Nätdejting Fungerar. Vilket jag, i egenskap av att utöva nätdejting, blev uppriktigt irriterad på.
Tycker du tråden fortgår åt rätt håll?
 
Jag tycker det är synd och skam att OnTopic-inlägg som dessa båda tillåts drunkna i allmänt brus om vad egentligen 'vara ihop' innebär, och annat OffTopic-trams:

Alazzi har gjort det...varit på besök hos en partnerförmedling. Jag är tydligen ganska desperat. Men jag kommer inte att betala deras avgifter (som avslöjades först efter deras genomgång, för dyrt). Och partnerförmedlaren undrade när jag hade tänkt hinna få in ett förhållande i mitt liv. Häst och barn tar ju mycket tid. Förmedlaren sa att "tyvärr så hade hon ingen cowboy anmäld i sitt register". Så efter att ha betalat för online dating och försökt få kontakt med flera män så får jag tydligen bli en crazy cat lady.
Har skrivit några korta mail till en ungrare som knappt kan tyska, det bäddar för missförståd :-) Men jag ska ge honom en ärlig chans jag är ju själv utlänning med bristande språk.
Jag vet inte om det finns något liknande i Sverige, men det låter ju som om en partnerförmedling är ett sätt att lura folk på ännu extra mycket mer pengar än vad en betalnätdejting kostar. Jag kan inte tänka mig att det blir en bättre träffbild med en partnerförmedling, då det låter som att enda skillnaden är att man har en IRL-person som sköter urvalet åt en.
Och det betyder ju inte att denne vet bättre än de två inblandade att 'pirr' ska uppstå.

Hoppas dock att det går bra med ungraren. Om inte annat så är Budapest en mycket fin stad att besöka. Eller så kan ni ha en ridweekend på pusztan. Om det nu skulle gå så bra att ni funkar ihop. Lycka till!
 
@alazzi Åh, kan du inte berätta mer om partnerförmedling? Jag har bara sett sådana i film och skulle gärna vilja veta hur det är "IRL". Förmedlaren här lät ju iofs lite som ett stolpskott... Ja, om du inte hade bett om en cowboy förstås! :)

Jag var lite besviken på när jag testade på speed-dating första gången. Var ju inte alls som på film ju :mad:;)
 
I en tråd jag var med i för nått år sen och delade med mig om den otrohet jag blev utsatt för ifrågasatte faktiskt @Petruska om jag verkrkligen hade blivit bedragen för mannen kunde ju uppfattat förhållandet som öppet :D
Nej. Så kan jag inte ha skrivit. Jag kan mycket väl ha kommenterat på sätt du inte gillade, men "öppet förhållande" är inte ett uttryck jag använder.

Jag tycker att det är lite konstigt när man betonar monogamt förhållande. Att monogamt definierar förhållandet, betonas framför tex lyckligt, kärleksfullt, kreativt eller vad som helst.

Men uttrycket öppet är ju minst lika underligt. Att själva poängen med förhållandet är att man också har sex med andra, liksom.

Rätt sexfixerat i båda fallen, om du frågar mig.
 
Alazzi har gjort det...varit på besök hos en partnerförmedling. Jag är tydligen ganska desperat. Men jag kommer inte att betala deras avgifter (som avslöjades först efter deras genomgång, för dyrt). Och partnerförmedlaren undrade när jag hade tänkt hinna få in ett förhållande i mitt liv. Häst och barn tar ju mycket tid. Förmedlaren sa att "tyvärr så hade hon ingen cowboy anmäld i sitt register". Så efter att ha betalat för online dating och försökt få kontakt med flera män så får jag tydligen bli en crazy cat lady.

Vadå hade de ingen cowboy?:( Jag som också ville ha en.
Det är ont om cowboys på dejting sidorna. :(
 
Nej. Så kan jag inte ha skrivit. Jag kan mycket väl ha kommenterat på sätt du inte gillade, men "öppet förhållande" är inte ett uttryck jag använder.

Jag tycker att det är lite konstigt när man betonar monogamt förhållande. Att monogamt definierar förhållandet, betonas framför tex lyckligt, kärleksfullt, kreativt eller vad som helst.

Men uttrycket öppet är ju minst lika underligt. Att själva poängen med förhållandet är att man också har sex med andra, liksom.

Rätt sexfixerat i båda fallen, om du frågar mig.

Kanske inte ditt exakta ordval. Men din poäng i ett antal inlägg i diskussionen var att han kanske trodde det var okej i vårat förhållande att ligga med andra om vi aldrig sagt något rakt ut om det.

Jag minns den här diskussionen mycket väl eftersom det gjordes tolkningar av mitt förhållande som var helt upp åt väggarna.

Hur ett monogamt förhållande är sexfixerat förstår jag inte men jag kanske missuppfattade nått där.
 
Hur ett monogamt förhållande är sexfixerat förstår jag inte men jag kanske missuppfattade nått där.
Sexfixerat på det viset att sex/inte sex med andra anses definiera förhållandet. Det tyder ju på att sex på något sätt anses väldigt viktigt. Och då kan man ju säga att det är lite sexfixerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
500
Senast: corzette
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 623
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 421
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp