Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle helt uppriktigt vilja veta hur man kommit fram till att man lever i ett monogamt förhållande om man aldrig lyft frågan.
Hittills har jag bara sett att sätten vi kör på är "märkliga"

Så....ge mig tips och råd då.
 
Om förhållandet är uppbyggt eller definierat eller vad man nu vill kalla det kring att den ena parten kan (får) begränsa den andra, så handlar det väl om ett slags makt eller ägande. Vad annars? Även om det är ömsesidigt som i "vi begränsar varandra".

"Inte träffar flera", tex, kan ju betyda lite av varje. Självklart är ju att det inte ska tolkas bokstavligt - att inte alls träffa andra människor går ju inte att förena med ett normalt liv. Så tolkningsutrymmet är ju nästan obegränsat.

Att inte vilja att den andra träffar andra - vad betyder det då? Man ser ju ofta på buke tex diskussioner om huruvida det är okej att ens partner träffar sitt ex eller inte, och hur partner träffar sitt ex. Varför skulle man tex vilja eller inte vilja något för partners räkning på den punkten, och varför är det viktigt att förmedla den viljan till partner?

Gissningarna om mina förhållanden i livet, liknar inte alls hur mitt liv ser ut, så på den punkten kan du vara helt lugn. Jag har ett extremt fridsamt och trivsamt liv i hemmet och i förhållandet. :)

Nja, jag tänker snarare så att jag begränsar mig själv när jag säger att jag har ett monogamt förhållande med någon. Jag tycker inte att jag kan "tvinga" min partner till att inte träffa andra om han vill. Så länge han också vill vara monogam är allt fine, men visst, skulle han ändra sig på den punkten är det ju inte säkert att jag vill fortsätta förhållandet.
 
Alazzi har gjort det...varit på besök hos en partnerförmedling. Jag är tydligen ganska desperat. Men jag kommer inte att betala deras avgifter (som avslöjades först efter deras genomgång, för dyrt). Och partnerförmedlaren undrade när jag hade tänkt hinna få in ett förhållande i mitt liv. Häst och barn tar ju mycket tid. Förmedlaren sa att "tyvärr så hade hon ingen cowboy anmäld i sitt register". Så efter att ha betalat för online dating och försökt få kontakt med flera män så får jag tydligen bli en crazy cat lady.
 
Har skrivit några korta mail till en ungrare som knappt kan tyska, det bäddar för missförståd :-) Men jag ska ge honom en ärlig chans jag är ju själv utlänning med bristande språk.
 
Om förhållandet är uppbyggt eller definierat eller vad man nu vill kalla det kring att den ena parten kan (får) begränsa den andra, så handlar det väl om ett slags makt eller ägande. Vad annars? Även om det är ömsesidigt som i "vi begränsar varandra".

"Inte träffar flera", tex, kan ju betyda lite av varje. Självklart är ju att det inte ska tolkas bokstavligt - att inte alls träffa andra människor går ju inte att förena med ett normalt liv. Så tolkningsutrymmet är ju nästan obegränsat.

Att inte vilja att den andra träffar andra - vad betyder det då? Man ser ju ofta på buke tex diskussioner om huruvida det är okej att ens partner träffar sitt ex eller inte, och hur partner träffar sitt ex. Varför skulle man tex vilja eller inte vilja något för partners räkning på den punkten, och varför är det viktigt att förmedla den viljan till partner?

Gissningarna om mina förhållanden i livet, liknar inte alls hur mitt liv ser ut, så på den punkten kan du vara helt lugn. Jag har ett extremt fridsamt och trivsamt liv i hemmet och i :)


Men.. Detta är ju en tråd om dejting så det är väl uppenbart att det handlar om dejting och inte om att träffa folk i största allmänhet!
 
Men.. Detta är ju en tråd om dejting så det är väl uppenbart att det handlar om dejting och inte om att träffa folk i största allmänhet!

Ja man dejtar väl för att hitta en partner...vanligtvis. vissa vill kanske mest ha en kk/ lös förbindelse.
Men man dejtar ju knappast för att träffa kompisar.
 
Mycket av dina gissninar och antanganden om nätdejtandet liknar inte heller alls hur det ser ut eller upplevs i verkligheten...
Fast jag reagerar på hur du och andra i den här tråden pratar om nätdejting. Det är så speciellt och särskilt och fungerar si och så och den som inte har provat vet inte ett smack om hur otroligt annorlunda det är från "vanlig dejting" osv. Jag har nätdejtat och jag håller inte med i de beskrivningarna alls. Jag kan inte se att det har med själva interaktionsformen (om det sker via telefon, internet, irl etc.) att göra utan snarare handlar det om olika syn på (kärleks)relationer. Du gör i mina ögon väldigt felaktiga generaliseringar om Hur Nätdejting Fungerar.
 
Vi får helt enkelt skapa en Heteronormativ Nätdejtingtråd Med Monogamt Slutmål nästa gång, så att vi i den lilla minoriteten här på forumet som sysslar med heteronormativ nätdejting med ett monogamt slutmål och är nöjda med det, kan få diskutera utan att hela tiden bli upplysta hur fel vi gör, hur fel vi har.
 
Fast jag reagerar på hur du och andra i den här tråden pratar om nätdejting. Det är så speciellt och särskilt och fungerar si och så och den som inte har provat vet inte ett smack om hur otroligt annorlunda det är från "vanlig dejting" osv. Jag har nätdejtat och jag håller inte med i de beskrivningarna alls. Jag kan inte se att det har med själva interaktionsformen (om det sker via telefon, internet, irl etc.) att göra utan snarare handlar det om olika syn på (kärleks)relationer. Du gör i mina ögon väldigt felaktiga generaliseringar om Hur Nätdejting Fungerar.

Jag kan bara svara för mig själv men för mig är det väldigt annorlunda. När jag träffat någon irl så har det varit genom jobb, vänner eller på krogen. Då har det från början funnits något som dragit och väckt nyfikenheten och ofta har man redan känt till varandra på något sätt. Det har också varit mer avslappnat när man inte börjat kontakten med tankar som "knullbarhet" eller "partnermattrial"....för att hårddra det.
På nätet är just målet med kontakten redan sagd. Man väljer profiler av okända människor för att se om någon kan bli ett "partnermatrial".
Man börjar första träffen med en okänd människa utan att veta om attraktion eller kemi finns. För mig är det väldigt tvärt om sätt att börja en kontakt som inte alls blir det samma.
Men antar att det är väldigt individuellt.
 
Vi får helt enkelt skapa en Heteronormativ Nätdejtingtråd Med Monogamt Slutmål nästa gång, så att vi i den lilla minoriteten här på forumet som sysslar med heteronormativ nätdejting med ett monogamt slutmål och är nöjda med det, kan få diskutera utan att hela tiden bli upplysta hur fel vi gör, hur fel vi har.
Fast det blir ju väldigt tråkigt.
 
Vi får helt enkelt skapa en Heteronormativ Nätdejtingtråd Med Monogamt Slutmål nästa gång, så att vi i den lilla minoriteten här på forumet som sysslar med heteronormativ nätdejting med ett monogamt slutmål och är nöjda med det, kan få diskutera utan att hela tiden bli upplysta hur fel vi gör, hur fel vi har.
Om man inte vill diskutera så är en blogg ett bättre format än ett forum.
 
Han har säkert läst 50 shades...

Då är ju frågan om han inspirerats för att han gillade den eller ogillade den ;)
Vad är det man vet, menar du?

Jag undrar detta uppriktigt.


Hahaha!
Vad är det du inte greppar? Innebörden av "att vara ihop"?

Kan du inte referera till begrepp och innebörd från unga skolåldern?
Under min skoltid var "vara ihop" det vanligaste begreppet för att beskriva att det fanns en parkonstellation mellan (vanligtvis) två personer.
Man var alltså "ihop med någon" vilket innebar en lite mer intimare exklusivitet. Om denna någon lekte/pussade/låg med annan (aktivitet beroende på ålder) så innebar detta viss sorg hos den som skulle varit exklusiv för denna typ av aktiviteter och ville det sig illa kom det en lapp eller en kompis som meddelade "att det var slut". Idag är det vanligare med sms vad jag förstått.

Hur som, om du upplevt den varianten så kan man väl säga att det innebär exakt samma sak idag fast i vuxen översättning vilket troligen för den stora majoriteten betyder (även för dem som inte lyckas leva upp till sina egna förväntningar);
Vi träffar inte andra, vi ligger inte med andra etc.
 
Om man inte vill diskutera så är en blogg ett bättre format än ett forum.
Problemet är inte diskuterandet utan mer uppfostrandet och ibland mästrandet av vår lilla minoritet.
Och nödvändigheten att hela tiden behöva förklara självklarheter för ett och samma klientel. Till exempel att konceptet 'vara ihop' inte har speciellt mycket med äganderätt att göra.
 
Problemet är inte diskuterandet utan mer uppfostrandet och ibland mästrandet av vår lilla minoritet.
Och nödvändigheten att hela tiden behöva förklara självklarheter för ett och samma klientel. Till exempel att konceptet 'vara ihop' inte har speciellt mycket med äganderätt att göra.
Jag ser den där attityden, om "självklarheter" osv, som mer mästrande. Du gör väldigt klart att du betraktar det som "vi normala" vs "de alternativa". Och du påpekar gärna att "de alternativa" inte har något att komma med alls för de vet ingenting egentligen.
 
Problemet är inte diskuterandet utan mer uppfostrandet och ibland mästrandet av vår lilla minoritet.
Och nödvändigheten att hela tiden behöva förklara självklarheter för ett och samma klientel. Till exempel att konceptet 'vara ihop' inte har speciellt mycket med äganderätt att göra.

Exakt vad jag tänkte på. Jag tar gärna diskussioner men det är tråkigt när vissa tycker att sina egna åsikter är de enda rätta och när vissa verkar tycka att sin roll är att uppfostra och utbilda andra men inte är intresserade av att själv lyssna på andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
536
Senast: corzette
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 560
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp