Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och ändå vill du skriva andra på näsan?

Det är ju det som är hela grejen. Det slutades att ta hänsyn till alla som individer och därmed deras individuella dejtande för länge sen. Har du missat att här utgår man ifrån sina egna ideal och talar om för andra att de är märkliga och att deras kommande relationer är underliga ?

"Det är ni som är de konstiga. Det är jag som är normal"

J Thåström ;)
 
Det är ju det som är hela grejen. Det slutades att ta hänsyn till alla som individer och därmed deras individuella dejtande för länge sen. Har du missat att här utgår man ifrån sina egna ideal och talar om för andra att de är märkliga och att deras kommande relationer är underliga ?

"Det är ni som är de konstiga. Det är jag som är normal"

J Thåström ;)
Nej jag ser inte samma sak. Sista sidorna har jag mest sett dina och andras skeva förklaringar om Hur Nätdejting Fungerar. Vilket jag, i egenskap av att utöva nätdejting, blev uppriktigt irriterad på.
 
Nej jag ser inte samma sak. Sista sidorna har jag mest sett dina och andras skeva förklaringar om Hur Nätdejting Fungerar. Vilket jag, i egenskap av att utöva nätdejting, blev uppriktigt irriterad på.

Tror de sista sidorna är ett resultat av samtliga trådar.
 
Nej jag ser inte samma sak. Sista sidorna har jag mest sett dina och andras skeva förklaringar om Hur Nätdejting Fungerar. Vilket jag, i egenskap av att utöva nätdejting, blev uppriktigt irriterad på.

Skev på vilket sätt ??
 
Det är ju det som är hela grejen. Det slutades att ta hänsyn till alla som individer och därmed deras individuella dejtande för länge sen. Har du missat att här utgår man ifrån sina egna ideal och talar om för andra att de är märkliga och att deras kommande relationer är underliga ?

"Det är ni som är de konstiga. Det är jag som är normal"

J Thåström ;)


Jag tror jag just vart kär i dig.. citera Thåström :love: :love:
 
Och vill man inte vara det, eller enbart det, kan det ju vara bra att föra en dialog om saken.
Det bästa i ett förhållande är ju om man befinner sig i det på lika villkor så att säga.

Tycker inte du också det, @Petruska ?

Jag tycker att frågan om huruvida den ena eller båda parterna i ett förhållande är monogama är en rätt ointressant fråga.

Om vetskapen om att "vi är ihop" i själva verket ska förstås som att "vi har sex enbart med varandra", så ser jag nog inte riktigt poängen.
 
Hur vet du förresten att du ens har ett förhållande?
Det där är en bra fråga!

Jag har tänkt på det idag faktiskt, innam jag läste din fråga.

Svaret är väl att jag vet att jag har ett förhållande utifrån hur man brukar prata om förhållanden: vi bor ihop och hjälps åt med mycket och har sex etc.

För min personliga del dock, så är jag helt lugn med att vi har trevligt ihop och älskar varandra. Om det sen är ett förhållande eller inte, spelar ingen större roll för min del. Om det är begripligt?

Det spelar ingen roll för mig vad det kallas.
 
Hur som, om du upplevt den varianten så kan man väl säga att det innebär exakt samma sak idag fast i vuxen översättning vilket troligen för den stora majoriteten betyder (även för dem som inte lyckas leva upp till sina egna förväntningar);
Vi träffar inte andra, vi ligger inte med andra etc.
Fast så ser det ju i praktiken ofta inte ut. Det där är mer som någon sorts ideal. Otrohetstrådarna står ju som spön i backen, tex.

Liksom trådar om diverse missförstånd och svårigheter mellan folk som "är ihop".
 
Jag skulle helt uppriktigt vilja veta hur man kommit fram till att man lever i ett monogamt förhållande om man aldrig lyft frågan.
Jag tänker väl mest att huruvida parterna i ett förhållande är monogama eller inte, säger väldigt lite om förhållandet.

Jag vet inte heller om det direkt säger något om parterna.
 
Fast så ser det ju i praktiken ofta inte ut. Det där är mer som någon sorts ideal. Otrohetstrådarna står ju som spön i backen, tex.

Liksom trådar om diverse missförstånd och svårigheter mellan folk som "är ihop".


Därav:
(även för dem som inte lyckas leva upp till sina egna förväntningar);)

De flesta vet alltså vad "vi är ihop" betyder och även om ambitionen om trohet etc fanns där i början så
är det som du konstaterar långt ifrån alla som förmår att hålla sig till den överenskommelsen.
Oavsett om den är ideologisk, muntligt framförd eller skriftlig.
 
Jag tänker väl mest att huruvida parterna i ett förhållande är monogama eller inte, säger väldigt lite om förhållandet.

Jag vet inte heller om det direkt säger något om parterna.

Eftersom jag aldrig skulle skaffa mig ett icke monogamt förhållande och det är viktigt för mig med "trohet" så är det inte ens möjligt för mig att diskutera den typen av förhållande. Har testat att "dela med mig" av min parter och testat KK-förhållande och det går inte för mig att behålla en enda känsla i en sån relation. Så därför för jag en helt annan diskussion. Kanske därför vi helt missar varandras poänger i diskussionen? :)
 
Men @No1. När du jämför med tidiga skolåldern, så blir det väl jättetydligt att det är ett slags ägande/begränsning och SÄKER TILLGÅNG till en person det handlar om? De tidiga relationerna präglades väl ofta ganska mycket av sådant?

Som vuxen gör jag mitt bästa för att utveckla andra slags relationer, utan den där kontrollen/begränsningen.
 
@Petruska

Vad har du för förväntningar på din partner? Och spelar det dig någon roll om hen ligger med andra? Är kär i andra? Anförtror sig åt andra och samtidigt stänger dig ute? Slutar utföra hushållssysslor? Aldrig är hemma? Slutar ligga med dig?

Jag blir alltid lika fascinerad när jag läser dina inlägg i trohets- och förhållandediskussioner. Å ena sidan håller jag med dig om ägande- och kontrollerandebiten men o andra sidan blir jag lite nyfiken på om du inte själv har några som helst "regler" eller förväntningar inom din egen relation eftersom du verkar ha svårt att förstå andras.

Pratar du med din sambo om sådana här* saker också på samma sätt som du gör på buke?

[sådana här=etiska och filosofiska frågeställningar vad gäller förhållandet]
 
Men @No1. När du jämför med tidiga skolåldern, så blir det väl jättetydligt att det är ett slags ägande/begränsning och SÄKER TILLGÅNG till en person det handlar om? De tidiga relationerna präglades väl ofta ganska mycket av sådant?

Som vuxen gör jag mitt bästa för att utveckla andra slags relationer, utan den där kontrollen/begränsningen.

Hade du känt dig kontrollerad och begränsad av att komma överens med din partner om monogami?
Har inte den känslan med att göra huruvida du ställer dig till sakfrågan rörande överenskommelsen?
Känns det som en överenskommelse angående något som för dig är självklart torde det inte kännas
kontrollerande/begränsande?

För mig är uttalad överenskommelse om monogami en förutsättning för att övht inleda en relation så det blir en icke-fråga.
Beröring och överenskommelser rörande sådant som för var och en är primärt i en relation anser jag är bra.
Värre är det inte att man informerar sin partner om/när man ändrat åsikt så får man ta ställning till hur man då förhåller sig.


Det är som diskussionen om barn:
Jag vet att IDAG vill jag/vill jag inte, men jag kan ändra mig och om det är viktigt för dig så meddelar jag när/om jag ändrar mig.
Känner man tvivel inför frågan, att den är kontrollerande och begränsande så är man kanske för osäker och då är det väl
bättre att avstå den relationen till förmån för en partner som inte ställer obekväma frågor och svar.
 
Men det gäller ju för alla övetenskommelser. Leva ihop kan man ju utan vidare göra utan storstilade överenskommelser/löften.

Klart man kan men om det gäller en fråga som för en part är så oerhört viktig att det kan vara en deal breaker så är det väl lika bra att man checkar av att man tänker lika.
Är det mer fel för dig att vilja ha löfte om monogami/trohet än ett löfte om att man inte är Sverigedemokrat (en annan variant av deal breaker har jag förstått)?
 
@Petruska

Vad har du för förväntningar på din partner? Och spelar det dig någon roll om hen ligger med andra? Är kär i andra? Anförtror sig åt andra och samtidigt stänger dig ute? Slutar utföra hushållssysslor? Aldrig är hemma? Slutar ligga med dig?

Jag blir alltid lika fascinerad när jag läser dina inlägg i trohets- och förhållandediskussioner. Å ena sidan håller jag med dig om ägande- och kontrollerandebiten men o andra sidan blir jag lite nyfiken på om du inte själv har några som helst "regler" eller förväntningar inom din egen relation eftersom du verkar ha svårt att förstå andras.

Pratar du med din sambo om sådana här* saker också på samma sätt som du gör på buke?

[sådana här=etiska och filosofiska frågeställningar vad gäller förhållandet]

Om partner inte ville umgås (eller ha sex) skulle jag ta upp det till diskussion. Liksom om partner lämnade allt med hushållet åt mig.

Om partner är kär i andra/har sex med andra - VARFÖR får jag så mycket frågor om det? Varför är det så intressant?

Min uppfattning är att det som sker mellan partner och mig, säger något om partner och mig.

Om partner fikar eller gör annat med andra, säger något om relationen mellan dem.

Självklart pratar jag med partner på liknande vis! Jag refereade just nu tex diskussionen om hur jag vet om vi har ett förhållande eller inte.

Jag har inte formulerat några som helst "regler" för partner, och omvänt. Om jag tycker att något behöver diskuteras gör jag det, men aldrig någonsin i termer av regelbrott och regler.

Jag har inte formulerat regler för mina vänner heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
499
Senast: corzette
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 608
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 419
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp