Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Jag har letat efter var det står om denna rekommendation, det är några i en FB-grupp som vill sätta sin lilla 12-veckorsvalp på hunddagis och då svarade jag att nya rekommendationen är 13 veckor, men blev förstås ifrågasatt.

Att sedan ägarna vill ha hunden hos dagmatte från kl 6 på morgonen till 18 på kvällen och får rabies när folk ifrågasätter det gör att allt någon säger i diskussionen räknas som opålitligt tydligen.

Det står i FASS "från och med 13 v" så det är tillverkarens rekommendationer.
 
Här omkring mig så verkar det finnas dagis som tar emot valpar från 4 månader. Jag kan tycka att åtta veckor är alldeles för tidigt, men från fyra månader känns helt ok.
Jag har precis börjat jobba halvtid efter att ha varit hemma i två månader och har fullförståelse för att många inte kan det. Nu kommer jag få hjälp av familjen en månad innan hon kommer börja dagis från 5 månader. Jag kommer då gå upp i tid på jobb.
Många dagis som jag kikat på, verkar extremt vettiga och lever för hundar. Nu kan jag tycka att skaffar man valp så vill man prägla och göra det man kan för att ge den en bra uppväxt. Annars så skaffar man sig en vuxen hund.
Men jag kommer inte ha dåligt samvete för att hon går på dagis från 5 månader. Jag är rätt pjoskig med många saker, men jag är säker på att hon kommer ha kul som bara den och få den vilan hon behöver där emellan.

De flesta jag känner får hjälp av familjemedlemmar för att kunna skaffa hund. Hittar man ett vettigt dagis som kan tänka sig ta emot en valp kommer det säkert gå bra. Att ha hunden där från 8-18 eller hur det nu var, jag är säker att de som brinner för hunda och startar ett dagis kommer ge hunden en massa omsorg.

JAG skulle däremot aldrig skaffa hund på dem premisserna!
 
Jag skulle inte ha några problem med att sätta en grundtränad unghund på dagis, men att sätta en valp i en sådan miljö är faktiskt uteslutet för min del. Inte för att de inte möjligtvis skulle palla miljön, men för att en valp helt enkelt är så mottaglig, på både gott och ont. En fyra månader gammal valp kanske inte ens hunnit bli rumsren, och tränar förmodligen fortfarande på att gå ordentligt i koppel, t ex. Det är saker som jag inte vill överlåta till någon annan såvida jag inte vet att denne är instruktör med samma erfarenhet och träningsfilosofi som jag själv. Även möten och lek med andra hundar är sådant som jag själv vill övervaka.

Mvh starkt kontrollbehov. :angel:
 
Nej, det kan man inte, så en plan b är verkligen nödvändigt.
Det är ju sånt jag funderat mycket på eftersom jag jobbar heltid men vill ha hund. Men jag kommer varje gång fram till att det inte går ... halvtid hade jag kunnat tänka mig, OM det funkade för hunden (dock inte valp)
 
Jag skulle inte ha några problem med att sätta en grundtränad unghund på dagis, men att sätta en valp i en sådan miljö är faktiskt uteslutet för min del. Inte för att de inte möjligtvis skulle palla miljön, men för att en valp helt enkelt är så mottaglig, på både gott och ont. En fyra månader gammal valp kanske inte ens hunnit bli rumsren, och tränar förmodligen fortfarande på att gå ordentligt i koppel, t ex. Det är saker som jag inte vill överlåta till någon annan såvida jag inte vet att denne är instruktör med samma erfarenhet och träningsfilosofi som jag själv. Även möten och lek med andra hundar är sådant som jag själv vill övervaka.

Mvh starkt kontrollbehov. :angel:
Det har jag med. Får ågren när jag tänker på det, men för mig är det samma om det är hos en familjemedlem eller dagis. Då har jag ändå bästa familjen!
Dagiset jag ska ha på är så mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig. Så känner mig helt trygg faktiskt!
 
Här i min lilla stad finns bara ett hunddagis och där får inte hunden vara yngre än 9 månader. Men dagmatte har jag haft innan och tycker det har fungerat jättebra. Gäller bara att hitta någon man litar på. :)
 
Det är ju också vanskligt. Plötsligt kanske hen vill sluta? Jobbar man och har hund måste man nog alltid ha en plan B, C och D.

Och ska jag ha hund ska det ju inte vara för att någon annan ska ha hand om den 8 tim/dag. Halvtid skulle jag klara, men inte mer.

Ja, så är det ju. Jag är väldigt privilegierad med hundmänniskor i släkten så det finns alltid en A, B, C och D som jag utan problem kan lämna såväl valpar som vuxna hundar hos. Men i framtiden vill jag ändå ha ett arbete som möjliggör jobb hemifrån eller där hund är välkommen, det förenklar ju verkligen vardagen med hund.
 
Det är ju också vanskligt. Plötsligt kanske hen vill sluta? Jobbar man och har hund måste man nog alltid ha en plan B, C och D.

Och ska jag ha hund ska det ju inte vara för att någon annan ska ha hand om den 8 tim/dag. Halvtid skulle jag klara, men inte mer.
Alltså jag har plan A, B, C, D, E.
Heltid hade jag aldrig skaffat hund. Vad hade varit vitsen då, känner jag. Däremot ser mångas vardag ut så. Ville mest ta avstånd från att dagis inte kan vara vettiga.
Jag kommer vara ledig tre dagar och jobba fyra (kommer jobba hemma), kommer inte jobba heltid utan lite över 80%. I värsta fall får jag byta jobb. Då får hunden vara hemma och så får jag komma hem och rasta.
Vilket är mitt sista alternativ, tycker inte en hund ska vara ensam själv en hel dag, även om den rastas var 4:e timme.
 
Alltså jag har plan A, B, C, D, E.
Heltid hade jag aldrig skaffat hund. Vad hade varit vitsen då, känner jag. Däremot ser mångas vardag ut så. Ville mest ta avstånd från att dagis inte kan vara vettiga.
Jag kommer vara ledig tre dagar och jobba fyra (kommer jobba hemma), kommer inte jobba heltid utan lite över 80%. I värsta fall får jag byta jobb. Då får hunden vara hemma och så får jag komma hem och rasta.
Vilket är mitt sista alternativ, tycker inte en hund ska vara ensam själv en hel dag, även om den rastas var 4:e timme.
Ja med flera reservplaner och deltidsjobb hamnar man ju i annat läge.
 
Ja med flera reservplaner och deltidsjobb hamnar man ju i annat läge.
Ja, känner att det är ett måste!
Nu skrev jag lite tokigt, kommer inte jobba hemifrån fyra dagar (då hade det inte varit lönt med dagis). Utan fyra dagar på plats och så kan jag placera ut de andra timmarna som jag vill.
Men nu när jag äntligen har blivit med hund, efter flera års planerande, varför väntade jag så länge? Ger mig dubbelt med glädje och kärlek mot vad jag förväntade mig!
 
Jag är en sån där person som skaffar hund fastän jag jobbar heltid. Men jag har en plan A, B, C och D. Skaffar främst hund för att jag älskar promenaderna, träningar och tävlingar. Hade jag bara velat ha sällskap hade jag skaffat katt och inte hund. Jag skaffar inte hund för att den ska va med mig 24/7 utan för allt roligt vi ska hitta på när jag inte jobbar. Men jag litar 100% på de människor jag kommer lämna henne till.
 
Jag har möjlighet att ta med hund till mitt nuvarande jobb, men jag har valt att ha mina hundar hemma i hundgården ändå :) De trivs bäst där de kan gå in och ut som de vill, "vakta gården" och inte vara instängda i mitt lilla rum medan jag flänger runt på möten och annat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 775
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 024
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp