Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Jag har möjlighet att ta med hund till mitt nuvarande jobb, men jag har valt att ha mina hundar hemma i hundgården ändå :) De trivs bäst där de kan gå in och ut som de vill, "vakta gården" och inte vara instängda i mitt lilla rum medan jag flänger runt på möten och annat.

Säger samma, jag har mycket hellre hundarna i hundgården än på kontoret (om jag nu hade fått ta med dem till arbetsplatsen) :)
 
Jag tror att alla mina vänner med hund jobbar heltid faktiskt :p De flesta har löst det genom att ta med hunden/hundarna till jobbet, ha dem hemma och åka hem på lunchen eller att ha dem i hundgård. Här finns tyvärr inga hunddagis.
 
Jag har möjlighet att ta med hund till mitt nuvarande jobb, men jag har valt att ha mina hundar hemma i hundgården ändå :) De trivs bäst där de kan gå in och ut som de vill, "vakta gården" och inte vara instängda i mitt lilla rum medan jag flänger runt på möten och annat.
Jag har en tanke om att skaffa en hund till, ha en trevlig hundgård och ha det just så. De flesta hundar jag känner hade trivts bra med det, förutsatt att man aktiverar dem efter jobb.
 
Men du har väl typ världens bästa hundgård och lägger all ledig tid åt träning/aktivering? Jag skulle inte kalla dig genomsnittlig hundägare ;)

Jepp, sån är jag :D!

Det är lite det jag menar, bara för att någon jobbar heltid så betyder det inte att man är en dålig hundägare, det kan man vara oavsett hur mycket/lite man jobbar.

Men ofta - inte sagt att det hänt uttryckligen i denna tråd - så är det folk som säger/skriver att man är en dålig hundägare som inte borde ha hund bara för att man jobbar heltid, oavsett hur hunden har det under tiden man jobbar.

Lite samma sorts skuldbeläggande som föräldrar som har sina barn på förskola kan få, ” jag FÖRSTÅR INTE varför man skaffar barn om man INTE VILL VARA MED DEM!!!”

Make sense :)?
 
Jepp, sån är jag :D!

Det är lite det jag menar, bara för att någon jobbar heltid så betyder det inte att man är en dålig hundägare, det kan man vara oavsett hur mycket/lite man jobbar.

Men ofta - inte sagt att det hänt uttryckligen i denna tråd - så är det folk som säger/skriver att man är en dålig hundägare som inte borde ha hund bara för att man jobbar heltid, oavsett hur hunden har det under tiden man jobbar.

Lite samma sorts skuldbeläggande som föräldrar som har sina barn på förskola kan få, ” jag FÖRSTÅR INTE varför man skaffar barn om man INTE VILL VARA MED DEM!!!”

Make sense :)?
Nu orkar jag inte backa i tråden men jag tror inte att det sagts att någon är dålig hundägare. Tror att det började när jag ställde en fråga om hur @Pilot löst det, eftersom det är något jag funderat mycket på för min del. Därefter skrev jag att jag inte skaffar hund så länge jag är tvungen att ha den på dagis på heltid, och då började jag folk skriva Ja jag är en sån där dålig människa som jobbar heltid och har hund. Vilket kändes rätt tråkigt
 
Nu orkar jag inte backa i tråden men jag tror inte att det sagts att någon är dålig hundägare. Tror att det började när jag ställde en fråga om hur @Pilot löst det, eftersom det är något jag funderat mycket på för min del. Därefter skrev jag att jag inte skaffar hund så länge jag är tvungen att ha den på dagis på heltid, och då började jag folk skriva Ja jag är en sån där dålig människa som jobbar heltid och har hund. Vilket kändes rätt tråkigt
Det är ju så olika hur man vill ha hund. Jag hade aldrig orkat att jobba heltid och sedan orka med en hund. 80% är ganska så exakt med vad jag orkar + att jag får "vardagen" med hund på ett helt annat sätt som jag trivs med. Orka pyssla i stallet en halvdag, varva med lek i ridhus eller i lilla skogen.
Jag har ju som sagt dagis, men jag tycker det som känns tryggt för mig är att jag har hjälp att få om det skulle vara så att det krisar. Hon trivs inte eller jag skulle märka att jag inte vill ha henna där av en anledning. Tills jag skulle hitta ett annat dagis/ dagmatte.
 
Nu orkar jag inte backa i tråden men jag tror inte att det sagts att någon är dålig hundägare. Tror att det började när jag ställde en fråga om hur @Pilot löst det, eftersom det är något jag funderat mycket på för min del. Därefter skrev jag att jag inte skaffar hund så länge jag är tvungen att ha den på dagis på heltid, och då började jag folk skriva Ja jag är en sån där dålig människa som jobbar heltid och har hund. Vilket kändes rätt tråkigt

Jag vill ju inte ha hunddagis, dels kostar det typ 3500kr/månad, jag har för stort kontrollbehov, jsg har inte haft barn i omsorg 8-9 timmar heller.
Vi är två och har hela tiden gått omlott, sen jobbar min partner mycket hemma och jaghar tidigare haft hunden med på jobb.
Jag skulle kunna tänka mig dagmatte, men måste då kunna lösa det om denne tvärt slutar. Jag kan inte ha 3 hundar i hundgård eftersom vi bor i stan i lägenhet. Jag förstår att du väntar, även om du vill ha hund nu. Hade jag haft nära till jobbet så kanske, men vad gör man om hunden visar sig ha separationsångest? Jag krisar lite vid blotta tanken:D.
 
Jag vill ju inte ha hunddagis, dels kostar det typ 3500kr/månad, jag har för stort kontrollbehov, jsg har inte haft barn i omsorg 8-9 timmar heller.
Vi är två och har hela tiden gått omlott, sen jobbar min partner mycket hemma och jaghar tidigare haft hunden med på jobb.
Jag skulle kunna tänka mig dagmatte, men måste då kunna lösa det om denne tvärt slutar. Jag kan inte ha 3 hundar i hundgård eftersom vi bor i stan i lägenhet. Jag förstår att du väntar, även om du vill ha hund nu. Hade jag haft nära till jobbet så kanske, men vad gör man om hunden visar sig ha separationsångest? Jag krisar lite vid blotta tanken:D.
Exakt. Jag funderar ju dessutom på Hundstallethund och då kan man nog få med sig en del problem som inte alltid är lättlösta. En sådan hund är kanske inte en given dagishund - om de ens lämnar ut till folk som tänkt ha dem på dagis.
 
@Elementary Har du koll på när beddlisar är hyfsat färdigväxta?
Hur stor är Sherlock? Vad väger han? :)

Kommer behöva köpa ett nytt täcke ganska så snart, eftersom hon har växt ur det förra relativt snabbt, så vill jag klura på hur "förstort" täcke jag bör köpa.
Hon har 35 cm och är inne på att köpa ett 40 cm.
 
@Elementary Har du koll på när beddlisar är hyfsat färdigväxta?
Hur stor är Sherlock? Vad väger han? :)

Kommer behöva köpa ett nytt täcke ganska så snart, eftersom hon har växt ur det förra relativt snabbt, så vill jag klura på hur "förstort" täcke jag bör köpa.
Hon har 35 cm och är inne på att köpa ett 40 cm.
Jag har jättedålig koll på Sherlocks "växtkurva", för jag har tyvärr inte brytt mig om att dokumentera det. :o Vet iaf att han sedan en bit in på detta år är 41 cm i manken så en bit över 6 månader kanske det kan ta för dem att växa klart på höjden?
Han väger just nu 8,6 kg.
Det enda täcket han har är ett Hurtta Torrent 35 som vi köpte för nästan ett år sedan och det är väl precis så att han kan ha det fortfarande utan skav och så (vi har aldrig knäppt täcket under svansen, men det skulle definitivt inte nå att göras nu). Sitter också i täckeköpartankar så det var bra att du påminde mig om att mäta honom! Mätning på motvillig hund ger resultatet 40 cm. :laugh:
 
Nån har haft sönder min Joel! :eek:
22894003_10155218133588666_1027840558725543351_n.jpg
 
Jag har jättedålig koll på Sherlocks "växtkurva", för jag har tyvärr inte brytt mig om att dokumentera det. :o Vet iaf att han sedan en bit in på detta år är 41 cm i manken så en bit över 6 månader kanske det kan ta för dem att växa klart på höjden?
Han väger just nu 8,6 kg.
Det enda täcket han har är ett Hurtta Torrent 35 som vi köpte för nästan ett år sedan och det är väl precis så att han kan ha det fortfarande utan skav och så (vi har aldrig knäppt täcket under svansen, men det skulle definitivt inte nå att göras nu). Sitter också i täckeköpartankar så det var bra att du påminde mig om att mäta honom! Mätning på motvillig hund ger resultatet 40 cm. :laugh:
Jag vet inte om jag blir så mycket klokare. :D
Det lutar åt att jag köper samma täcke som tidigare i rätt storlek. När hon är färdigväxt så får hon täcken i rätt storlek. Men det tar emot! Känns som om det knappt hinner slitas så ska det packas undan igen även om jag kör på Hööks billighets täcke. :down:
Imorgon så ska jag klippa henne är tanken. Blir inte den klassiska bedlingtonklippningen eftersom den inte är så funktionell i stallet. Tuppkammen, öronen, halsen och magen ska vara sig likt, men resten ska bli rätt kort. :nailbiting: Håll tummarna för att det blir snyggt. :angel:
Har du några knep för att slippa tovor? Eller tips på ett bra spraybalsam?
 
Jag vet inte om jag blir så mycket klokare. :D
Det lutar åt att jag köper samma täcke som tidigare i rätt storlek. När hon är färdigväxt så får hon täcken i rätt storlek. Men det tar emot! Känns som om det knappt hinner slitas så ska det packas undan igen även om jag kör på Hööks billighets täcke. :down:
Imorgon så ska jag klippa henne är tanken. Blir inte den klassiska bedlingtonklippningen eftersom den inte är så funktionell i stallet. Tuppkammen, öronen, halsen och magen ska vara sig likt, men resten ska bli rätt kort. :nailbiting: Håll tummarna för att det blir snyggt. :angel:
Har du några knep för att slippa tovor? Eller tips på ett bra spraybalsam?
Sorry att jag inte kunde vara till nån hjälp! Jag fick iaf beställa ett par hundprylar tack vare inlägget. :D
Jag köpte alltså ett 35-täcke som hans allra första täcke förra vintern när han var 4-5 månader. Det har han haft nu i snart ett år utan problem. Nu köpte jag 41 cm långa prylar och hoppas att de passar bra då jag mätte ryggen till 40 cm. :)

Din klippning låter typ som ”sportfrillan” Sherlock brukar få och den gillar jag. :up:
Sherlock tovar väldigt lite. Om han blivit skräpig på en promenad så kardas det snabbt ut så att det inte ”kapslas in” och skapar tovor. I övrigt är det väl en genomkamning nån gång i veckan och kanske lite oftare på sidorna för det trassel som selen skapar. Jag kör med Dog’s BFF Tangle Fix och är supernöjd med den. Den lyckades till och med reda ut tovor på min fullpälsade havanais.

Angående sportfrilla, här var brorsorna 8 månader.
j9lo4JR.jpg

Sherlock (till höger) har vad jag kallar sportfrilla (utan örontofsar den gången). Lagom nerrakad, inklusive ben, med en smalare och lite lägre kam än standard. Gör den så för att han ska se ordentligt. Men han ser ändå ut som en bedlis i mina ögon. Han brorsa är totalt nakenrakad (något vi gjorde med Sherlock ungefär två månader tidigare då han gått oklippt i 4 månader) och med väldigt lite hår kvar på huvudet vilket inte alls är hur jag vill ha det.

Det blir säkert prima iaf! De är bedårande hur de än ser ut... :p
C4yBcev.jpg
 
@Elementary Sportfrillan var ju superfin! :love:
Ja jag tänkte spara tuppkam, men har redan klippt med sax sedan tidigare runt ögonen. De rinner så, tror hon får hår in i dem? Tycker hon ska kunna se ordentligt dessutom. :)
Tycker siluetten som blir när man klipper dem kortare på magen är döläcker, så tänker hålla pälsen kort där.
Då ska jag se om jag kan få tag på det.

På ett par dagar har hon fått hur mycket tovor som helst, tror att när det regnat så mycket så har tovorna "satt sig". Är omöjliga att få ut igen. :down: Borstar nästan varje dag eftersom hon får en massa mög i pälsen i stallet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 714
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 956
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp