Bukefalos 28 år!

Min bästa väns bröllop

Singoalla

Trådstartare
.. är på intåg i sommar och igår fick jag frågan om jag ville vara hederstärna! :laugh: Det är första gången någon av mina vänner gifter sig och jag vet absolut inte ett skvatt om vad det innebär att vara hederstärna, men jag tackade ja självklart! Så nu undrar jag, vad förväntas av mig? Hur är man en bra hederstärna? Några oskrivna regler man ska ha koll på?

Jag har förstått att hederstärnan brukar ordna möhippan. Hur lång tid innan bröllopet bör man ha den? Och vilka ska man bjuda in?

Egna erfarenheter? :)
 
.. är på intåg i sommar och igår fick jag frågan om jag ville vara hederstärna! :laugh: Det är första gången någon av mina vänner gifter sig och jag vet absolut inte ett skvatt om vad det innebär att vara hederstärna, men jag tackade ja självklart! Så nu undrar jag, vad förväntas av mig? Hur är man en bra hederstärna? Några oskrivna regler man ska ha koll på?

Jag har förstått att hederstärnan brukar ordna möhippan. Hur lång tid innan bröllopet bör man ha den? Och vilka ska man bjuda in?

Egna erfarenheter? :)

Ja, möhippa brukar vara ditt uppdrag.
Du kan också följa med på klänningsprovning och annat roligt :D

Angående möhippa så gäller det först att hitta rätt personer (bland bröllopsgästerna, det är ganska sällan det är med någon som INTE ska på bröllopet), en blandning av barndomsvänner och nya vänner och kanske typ brudgummens (eller den andra brudens?) syster om det finns någon. Räkna med att du inte känner ens hälften av dem ;) Ibland står det vilka som är tärna (och marskalk) i inbjudan, då blir det enklare för potentiella deltagare att hitta dig, annars krävs det detektivarbete.

Tänk på att:
  • Hitta en bra aktivitet, det ska vara roligt för alla. Kan tänka mig att provning av Elsa Billgrens klänningar är mer lämpligt än att bruden får hoppa fallskärm medan alla andra väntar på marken, till exempel.
  • Det bör inte kosta mer än ungefär 500 kronor per deltagare för att alla ska kunna vara med.
  • Våga delegera, du behöver inte göra allt själv bara för att du är sammankallande ;)
  • Ha gärna något quiz eller någon lek för att deltagarna ska lära känna varandra.
  • Det går åt mindre alkohol än du tror.
  • Ta massor av bilder!
  • Det blir enligt min erfarenhet tyvärr tråkigare ju fler man är.

Roliga saker jag har gjort på möhippor:
  • Bakat tårta! Färdiga tårtbottnar och så lite olika fyllningar och pynt. Oerhört roligt, vi var olika lag och skulle göra tårta på olika teman.
  • Haft skattjakt på IKEA (i ett ganska litet sällskap). Det behövdes pennor till borden på bröllopet, så vi passade på att plocka med såna också. Hehe.
  • Grillat på stranden, med filtar och gitarr och sandslott och hela lägereldsgrejen. SUPERMYSIGT!
  • Druckit skumpa i bubbelpool och varit på dagspa.
Jag vet också personer som har:
  • Fått prova voltige (hästtjejer, så klart)
  • Seglat segelbåt i ett dygn
  • Dansat magdans, poledance, bollywood osv. Det är rätt vanligt.
  • Spelat in egen singel i studio.
  • Varit på badkalas i badhusets äventyrsbad. Egentligen för barn, men oerhört uppskattat :D
 
Hederstärna måste väl vara att man översatt det amerikanska Maud of honour och vill använda det här också? Jag har i Sverige bara hört talas om tärnor, inte att en av dem skulle vara extra utvald. Men det kanske börjar bli vanligare!

Det brukar ju iaf vara tärnorna som arrangerar möhippan. Så jag antar att hederstärnan ska arrangera extra mycket :D Blueberry har gett många bra tips!

En annan sak som kan vara bra att diskutera med bruden innan är vad brudparet har tänkt sig om tärnornas klänningar. Vill de bestämma vad ni ska ha på er eller får ni bestämma? Vem ska betala era kläder. Det finns massor med sätt att lösa det på men om man inte har pratat om det innan är det lätt att det leder till missförstånd och andra tråkigheter innan. Egentligen är ju detta såklart brudparets ansvar att se till att det blir bra, med eftersom de brukar ha ett par miljoner saker sisådär att tänka på innan bröllopet är det ju lätt att det glöms!
 
Alla till bröllopet inbjudna ogifta kvinnor är det väl som ska vara med på en möhippa. Så minst alla som är i "rätt ålder".
För att göra det enkelt för dig så kan du fråga din vän, det är trots allt hennes bröllop.
Det viktigaste annars tycker jag är att hålla kostnaden så låg att ingen tackar nej pga att det blir för dyrt. En billig variant som ändå är trevlig är att vara i en sommarstuga eller någons övergivna (ev av tvång) hus/lägenhet och laga avancerad mat eller baka i olika lag.
 
Alla till bröllopet inbjudna ogifta kvinnor är det väl som ska vara med på en möhippa.

Är det någon som "följer" detta idag? :confused:
Ska man verkligen utesluta någon som är nära vän bara för att den redan är gift? Eller ta med någon inte så bekant-släkting bara för att den är ogift? O_o
 
När jag var med och ordnade möhippa så fick bruden göra ickepinsamma uppdrag på stan, bla så skulle hon fotografera saker som symboliserade olika saker för förhållandet. Typ första dejten, favoritmaten, något ni gör tillsammans, etc. Detta visades sen som bildspel på mottagningen. Lite pinsammare var att hon fick i uppdrag att fota olika kroppsdelar för att bygga ihop sin drömman. Alltså armar på någon, huvud på någon, knän på någon annan etc. Då var hon ju tvungen att be om lov såklart, vilket kunde upplevas som pinsamt. Dessa bilder klipptes ihop till en och hederstärnan använde den i sitt tal på mottagningen :)
Efter stan så var vi i en lägenhet och åt trerätters fondue. Ostfondue först, sen buljong och sist choklad. Då är det enkelt för både köttätare och vegetarianer att få det de vill ha :)
 
Är det någon som "följer" detta idag? :confused:
Ska man verkligen utesluta någon som är nära vän bara för att den redan är gift? Eller ta med någon inte så bekant-släkting bara för att den är ogift? O_o
Nej, jag tycker inte att man ska utesluta nära vännen, det var därför jag skrev alla som är i "rätt ålder". Men att inte bjuda släktingen är rent oförskämt tycker jag.
 
Saker som jag har gjort/varit med om på möhippa:

Champagnefrukost i det gröna
Rida islandshäst
Spa
"gör ditt eget halsband"
prova underkläder, först fick vi lite information och tips på hur man hittar bra underkläder och sen fick vi prova fritt. Butiken hade stängt för dagen och vi fick även okej att ha med oss eget bubbel. Väldigt roligt och intressant!

Sen beror det lite på vad bruden är för typ av tjej, personligen skulle jag gärna ha spelat paintball för det tycker jag är roligt. Men nu var tre av mina närmsta väninnor höggravida vid möhippan så det var inte att räkna med. ;) En kompis var på en möhippa där bruden är jägare och vapenintresserad och de var då på pistolklubben och fick med instruktioner prova att skjuta en massa olika pistoler. De hade haft otroligt roligt och jag var lite avundsjuk att jag inte kände bruden så jag hade kunnat hänga med. ;)

Det där med vem man ska bjuda är lite beroende på hur stort bröllopet är och hur bruden vill ha det. Jag var med och anordnade möhippa för en av mina vänner, de valde att ha ett väldigt litet bröllop med bara släkten och så två kompispar, vi och en annan familj. Men till möhippan bjöd vi lite andra vänner till bruden för att göra det till hennes dag och det blev väldigt lyckat. De som inte var bjudna till bröllopet var införstådda med varför de inte var det och tyckte att de ändå fick vara med på det roligaste. ;)
 
Alla till bröllopet inbjudna ogifta kvinnor är det väl som ska vara med på en möhippa. Så minst alla som är i "rätt ålder".
För att göra det enkelt för dig så kan du fråga din vän, det är trots allt hennes bröllop.
Det viktigaste annars tycker jag är att hålla kostnaden så låg att ingen tackar nej pga att det blir för dyrt. En billig variant som ändå är trevlig är att vara i en sommarstuga eller någons övergivna (ev av tvång) hus/lägenhet och laga avancerad mat eller baka i olika lag.

Att man ska vara ogift är det nog ingen dom följer idag i Sverige. Tänk om man tex är den sista som gifter sig i kompisgänget!
 
Hederstärna måste väl vara att man översatt det amerikanska Maud of honour och vill använda det här också? Jag har i Sverige bara hört talas om tärnor, inte att en av dem skulle vara extra utvald. Men det kanske börjar bli vanligare!

Det brukar ju iaf vara tärnorna som arrangerar möhippan. Så jag antar att hederstärnan ska arrangera extra mycket :D Blueberry har gett många bra tips!

En annan sak som kan vara bra att diskutera med bruden innan är vad brudparet har tänkt sig om tärnornas klänningar. Vill de bestämma vad ni ska ha på er eller får ni bestämma? Vem ska betala era kläder. Det finns massor med sätt att lösa det på men om man inte har pratat om det innan är det lätt att det leder till missförstånd och andra tråkigheter innan. Egentligen är ju detta såklart brudparets ansvar att se till att det blir bra, med eftersom de brukar ha ett par miljoner saker sisådär att tänka på innan bröllopet är det ju lätt att det glöms!

Jag antar det! Har inte heller hört uttrycket på svenska innan heller men jag gissar på att det betyder samma sak.

Jag ska prata lite med henne innan vad det är som hon vill att jag håller i och vad hon själv vill bestämma. Hon har ganska stort kontrollbehov så jag misstänker att hon kommer vilja ha ett finger med i spelet :D Får skriva upp lite av era tips så jag inte glömmer bort dem under våren..
 
Ja, möhippa brukar vara ditt uppdrag.
Du kan också följa med på klänningsprovning och annat roligt :D

Angående möhippa så gäller det först att hitta rätt personer (bland bröllopsgästerna, det är ganska sällan det är med någon som INTE ska på bröllopet), en blandning av barndomsvänner och nya vänner och kanske typ brudgummens (eller den andra brudens?) syster om det finns någon. Räkna med att du inte känner ens hälften av dem ;) Ibland står det vilka som är tärna (och marskalk) i inbjudan, då blir det enklare för potentiella deltagare att hitta dig, annars krävs det detektivarbete.

Tänk på att:
  • Hitta en bra aktivitet, det ska vara roligt för alla. Kan tänka mig att provning av Elsa Billgrens klänningar är mer lämpligt än att bruden får hoppa fallskärm medan alla andra väntar på marken, till exempel.
  • Det bör inte kosta mer än ungefär 500 kronor per deltagare för att alla ska kunna vara med.
  • Våga delegera, du behöver inte göra allt själv bara för att du är sammankallande ;)
  • Ha gärna något quiz eller någon lek för att deltagarna ska lära känna varandra.
  • Det går åt mindre alkohol än du tror.
  • Ta massor av bilder!
  • Det blir enligt min erfarenhet tyvärr tråkigare ju fler man är.

Roliga saker jag har gjort på möhippor:
  • Bakat tårta! Färdiga tårtbottnar och så lite olika fyllningar och pynt. Oerhört roligt, vi var olika lag och skulle göra tårta på olika teman.
  • Haft skattjakt på IKEA (i ett ganska litet sällskap). Det behövdes pennor till borden på bröllopet, så vi passade på att plocka med såna också. Hehe.
  • Grillat på stranden, med filtar och gitarr och sandslott och hela lägereldsgrejen. SUPERMYSIGT!
  • Druckit skumpa i bubbelpool och varit på dagspa.
Jag vet också personer som har:
  • Fått prova voltige (hästtjejer, så klart)
  • Seglat segelbåt i ett dygn
  • Dansat magdans, poledance, bollywood osv. Det är rätt vanligt.
  • Spelat in egen singel i studio.
  • Varit på badkalas i badhusets äventyrsbad. Egentligen för barn, men oerhört uppskattat :D

Bra tips! Tror hon skulle vilja göra något sådant. Hon är inte den tjejen som kommer vilja supa sig dyngrak på stan och springa runt med slöja. Men en rolig aktivitet på dagen blir det nog, och massa champagne såklart :laugh:
 
När jag var med och ordnade möhippa så fick bruden göra ickepinsamma uppdrag på stan, bla så skulle hon fotografera saker som symboliserade olika saker för förhållandet. Typ första dejten, favoritmaten, något ni gör tillsammans, etc. Detta visades sen som bildspel på mottagningen. Lite pinsammare var att hon fick i uppdrag att fota olika kroppsdelar för att bygga ihop sin drömman. Alltså armar på någon, huvud på någon, knän på någon annan etc. Då var hon ju tvungen att be om lov såklart, vilket kunde upplevas som pinsamt. Dessa bilder klipptes ihop till en och hederstärnan använde den i sitt tal på mottagningen :)
Efter stan så var vi i en lägenhet och åt trerätters fondue. Ostfondue först, sen buljong och sist choklad. Då är det enkelt för både köttätare och vegetarianer att få det de vill ha :)

Låter riktigt trevligt!
 
Ta reda på vad den blivande bruden vill göra, inte vill göra och hennes förväntningar. Annars kan det bli så fel så fel..
 
Ska möhippan ske i Stockholm så kan jag tipsa om att Kungsholmens brandstation tar emot möhippesällskap i utbyte mot fika (alltså de tar inte betalt). Jag har varit där på möhippa, det var väldigt roligt.

Det finns också en simklubb, på söder tror jag, som ordnar konstsimlektioner för möhippor och svensexor.
 

Liknande trådar

Fritid En nära anhörig ska gifta sig på traditionellt vis i sommar och jag har fått frågan om jag vill vara toastmadame. Jag tackade glatt ja...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: hoppsann
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 756
Senast: Anonym_85
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 529
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Äldre Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
24 635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp