Min röst, men på vem? Orkar ni mer politik?

makarontanten

Trådstartare
Jag vet att det finns trådar i ämnet, men trots att jag egentligen vill vara insatt, så är jag helt nollad. Jag har inte tid att sätta mig framför tvn och följa debattprogram, jag har inte tid att lusläsa alla tidningar, jag orkar helt enkelt inte fatta mitt egna beslut på vad jag ska rösta i valet.

Min tid går åt att hjälpa vänner som har det svårt, att motionera/aktivera min hund, jag jobbar natt och behöver sova på dagarna, jag vill vara i skogen och plocka svamp denna årstiden, jag vill njuta av naturen, av mitt liv med vänner och sammankomster, jag vill sitta lugn i min egna värld och titta på tvprogram som jag skrattar åt, inte gråter åt kommentarer från olika partier och deras löften. Jag är helt enkelt oinsatt och får nästan skämmas av hur mycket...

Jag tänker därmed skriva ner mina åsikter helt planlöst, och hata mig om ni vill för det, men vad borde jag rösta på, vem ligger jag närmast?

Jag anser miljön vara viktig för vår framtid, dock är jag inte fanatisk att vi ska offra allt för den.

Jag anser att vården idag är katastrofal, vi behöver mer pengar dit för att hjälpa, men också mer folk som är utbildat och högre löner.

Rent egoistiskt så har jag inga barn, men barnen är vår framtid, så självklart bör det satsats både på barnen och på lärare i framtiden och även såklart deras löner.

Vi som jobbar, ska bidraga med mer skatt än de som är sjukskrivna, arbetslösa, pensionärer..

Angående invandrare, så bör det i första hand hjälpas på hemmaplan, och i andra hand att de asylsökande/invandrande får det bra i det land de söker asyl i. Därmed ska Sverige inte vara ett land som tror sig kunna hjälpa alla, utan det finns gränser på att vi också måste ha både bostäder, jobb och möjligheter för att integrera på ett bra sätt.

Jag är för både RUT och ROT bidrag, det skapar jobb.

För att vi ska minska klyftorna på låg och högavlönade så krävs högre löner inom de lågavlönade.

Vi ska satsa på att få bra miljö får våra slaktdjur, på våra djur i sällskapsmiljö och att naturen bevaras på ett bra sätt.

Alla gamla, sjuka, arbetslösa ska ha det bra och kunna leva. Därmed ha råd med det nödvändigaste, med mediciner, att bo, och kunna köpa mat utan att försörja sig på bidrag.

Nja, det finns mycket mer, men börjar här och ser vad ni kommer fram till. Tråden är öppen för åsikter av alla de slag :-)
 
På SVTs hemsida finns något som heter valkompassen. Det är fem-sex frågor var inom några områden där du har fyra graderingar samt att du kan göra en extramarkering om en fråga är extra viktig för dig.
Gör den! :)

Tog mig mindre än tio min (dvs troligen kortare tid än det tog att skriva ditt inlägg ;) )
Då får du en hint om var dina sympatier lutar åt och man får även fram vilka i din
kommun du svarat mest likt och skulle kunna personrösta på om du vill göra det.
 
Jag vet att det finns trådar i ämnet, men trots att jag egentligen vill vara insatt, så är jag helt nollad. Jag har inte tid att sätta mig framför tvn och följa debattprogram, jag har inte tid att lusläsa alla tidningar, jag orkar helt enkelt inte fatta mitt egna beslut på vad jag ska rösta i valet.

jag skulle vilja vända på frågan lite:
Hur mycket tid lägger du ned på att välja ny mobil, en ny dator eller en ny häst? De sakerna berör DIG, men riksdagsvalet GÄLLER och BERÖR alla i Sverige och gäller i 4år - så jag ber dig att lägga ner MINST lika mycket tid på det viktigaste valet av alla som när du köper en ny häst..

Själv bryr jag mig inte om, om du röstar blått eller rött eller någon annan färg - jag vill att du ska FÖRSTÅ vad din röst innebär.

om du surfar på nätet finns det en massa olika valkompasser du kan ta, MEN utifrån dina preferenser så förstår jag vartåt det barkar utan att ens fundera. Jag skulle vilja att du funderar lite längre och lite djupare. Vem/vilka vågar att fatta de svåra besluten när det gäller prioriteringar mellan olika målgrupper, vi kan inte prioritera alla för då skulle landet Sverige helt enkelt hamna i Lyxfällan...
 
Jag tänker lite som du. Och för mig finns det inget parti..
I alla valbarometrar blir jag solklar Sd:are, förmodligen för att vi svarar samma på kärnkraft, värnplikt och ganska lika på invandring. När man efter avslutat test scrollar ner och kollar vad personerna haft för kommentarer så är de så dumma... Jag väljer samma svar på frågan, ja, men av en helt annan anledning. För mig finns det djupare svar på frågorna än bara "invandrarna ska bort", som typ att man ska hjälpa de som vill stanna. Hur man ska göra det vet jag inte, jag är inget orakel, och jag undrar varifrån alla pengar ska komma.

Vartåt går pengarna egentligen? ALLA vet att det viktiga i Sverige är skola, omsorg, miljö, jobb, invandring och säkert några fler inriktningar. Jag är säker på att politikerna lägger så mycket pengar de bara kan i vart och ett av facken. Politikerna skriver "satsa på skolan". Ja, men vad ska vi dra ner på? Ska vi strunta i att reparera dåliga vägar? Ska vi låta de äldre få leva utan social kontakt? Vad ska vi offra för att få en bättre skola?

När det gäller miljön är jag klart färgad.. Det finns de förnyelsebara sätten att generera energi. Åh så bra! Vad kostar de? Fungerar de överallt? Sverige är begåvat med vatten och det är en enorm tillgång. Sol? Nja, när solen är brukbar är det varmt och vi behöver den inte lika mycket. När den verkligen behövs finns den där 20 minuter om dagen. Vind? Ja, visst. Om man bortser från att de kräver sällsynta jordartsmetaller som går åt i en väldig fart, och inte kan generera en säker tillförsel av energi, så visst. Vind kan dessutom maximalt utgöra ca 30% av ett lands energitillgång. Varifrån kommer resten? I Sverige är kärnkraft relativt säkert. Vi har inga tsunamis eller jordbävningar, och om de säkerhetskrav som ställs på svenska kärnkraftverk är väldigt höga. Om vi bara skulle tillåta kärnkraften att existera skulle den bli ännu säkrare. Kol då? Ja, alla vet väl miljöförstöringen som uppkommer på grund av kol. Vad många inte vet är att väldigt många blir sjuka och dör i kolgruvor. Tyskland tyckte nyligen att kärnkraft, det är ju dumt, ta bort det. Kolgruvor, de vill vi inte ha. Ah, jag vet, vi köper in kol från u-länder! Nu har Tyskland ersatt sin relativt rena kärnkraft med riktigt smutsig kol, som dessutom inte ens kommer från deras egna gruvor med relativt bra arbetsvillkor. Många dör eftersom Tyskland ville vara etiskt korrekta och inte bryta kol.
Det jag skrivit om nu är hysch-hysch. Kärnkraft är ju farligt... Hade det funnits ett förnyelsebart och miljövänligt alternativ till kärnkraft hade jag sagt ja alla dagar i veckan. Nu verkar folk tro att det är av illvilja och snålhet som vi inte är mer miljövänliga. Kanske är det därför Sverige har haft ett förbud mot framställning av säker kärnkraft?

Och invandringen, där kan jag bara känna att vi måste integrera folk!! Nu kommer jag säkert bli halshuggen...
Om folk kommer från våldssamhällen så är det det de levt med, det är deras vardag och det är så människor agerar. Vi måste bli bättre på att visa hur det är (vårt mål är att det ska vara) i Sverige. Det finns ju en anledning till att de flytt, den anledningen är ofta att de inte är trygga hemma. Vi vill visa att här kan man vara trygg, vi vill visa både svenskar och invandrare att det är ju bara vanliga människor men med en annan historia. De flesta kanske kan knyta bra kontakter med folk som redan är i landet, och man upptäcker lättare de som ger invandrare ett så dåligt rykte och kan kanske ge dem en knuff av den dåliga banan och in på en ny. Jag kan egentligen ingenting och sånt här, men det är i alla fall min illusion. Jag har en vän som gått från att vara ivrig att göra skillnad till helt knäckt och främlingsfientlig av att jobba på ett hem för ensamkommande flyktingbarn. Hon blev knivhotad. När killarna (det var bara killar) ville ha nya sängar slog de helt enkelt sönder de gamla, så att de kunde få nya. Det tycker jag är helt sjukt, och jag har ingen lösning på problemet, men jag förstår att hon gjorde en tvärvändning. Jag vet inte var jag vill komma.. Jag tycker nog att ett sådant problem som ensamkommande flyktingbarn ska lösas av folk som har erfarenhet av det, och inte förståsigpåare (som undertecknad).


Och angående politikerna, generellt så tycker jag "ut med alla som inte kan något!!". Om vi har en försvarsminister, ska inte han eller hon ha erfarenhet av försvaret? Utrikesministern ska väl inte komma från skolbänken? Skolministern kanske borde ha högre utbildning än gymnasiet, etc etc. I så gott som alla företag sätter man personen med mest kompetens på högsta platsen. Varför ska de som styr hela Sverige vara ett undantag? Varför finns inga minimikrav för att få bestämma? Rent krasst så kan en idiot som vet hur man blir kryssad komma in och få bestämma. Det tycker jag är helt sjukt.. Jag vet inte om jag gillar precis alla delar av vår demokrati..

Oj så mycket åsikter man kan ha i en så liten hjärna..
 
Det du säger vill de flesta partier (förutom invandringsfrågan) men de vill på olika sätt.

Vill du ha privata alternativ eller högre löner?
vill du ha privat är det mot höger du ska gå. Centern är högerns miljöfokuserade parti. Moderaterna är blåast, folkpartiet är liberala och KD värnar 50talet.

På samma sätt är Sossarna de som vill åter till 70-80tal, de vill inte hindra förbifart sthlm, de vill inte höja skatter men de vill stoppa RUT, restaurangmomsen och privata visnter i välfärden.

V är rödast, de vill höja skatter och "ta från de rika och ge till de fattiga".

Miljöpartiet vill göra skillnad i miljön vilket kräver tex mindre biltrafik, straffskatt på bilister och utökad kollektiv trafik. de är också engagerade antirasister.

Fi är långt åt vänster och lyfter feminism högst.

SD kan verka vilja ha en "ansvarsfull" invandringspolitik men de vill skapa ett du och jag samhälle där invandrare, sjuka och kvinnor anses som 2a klassens medborgare. Där den vita mannen ska styra och allt som gynnar kvinnor ovh barn nedprioriteras.
 
Silkisif, om du anser att politiker ska vara kunniga kan du inte rösta på SD. Deras ekonomiska talesperson får råsmisk av Borg, personen är gymnasieekonom om jag förstår saken rätt.

Deras andra kandidater har sagt följande:
* efter 3 år i fullmäktige kan hon inte så mycket om blockpolitik eller vet inte hur deras politik ser ut eller hur den ska finansieras.
* att kvinnnor som blir slagna ska ta eget ansvar
* att 400 000euro är 40 000 miljarder
* att vid en ålder av 53 år var han inte så mogen.
 
Silkisif, om du anser att politiker ska vara kunniga kan du inte rösta på SD. Deras ekonomiska talesperson får råsmisk av Borg, personen är gymnasieekonom om jag förstår saken rätt.

Deras andra kandidater har sagt följande:
* efter 3 år i fullmäktige kan hon inte så mycket om blockpolitik eller vet inte hur deras politik ser ut eller hur den ska finansieras.
* att kvinnnor som blir slagna ska ta eget ansvar
* att 400 000euro är 40 000 miljarder
* att vid en ålder av 53 år var han inte så mogen.
Det är hemskt.
 
Det här tål att upprepas:

SD kan verka vilja ha en "ansvarsfull" invandringspolitik men de vill skapa ett du och jag samhälle där invandrare, sjuka och kvinnor anses som 2a klassens medborgare. Där den vita mannen ska styra och allt som gynnar kvinnor och barn nedprioriteras.

Sedan några frågor till som är ganska definierande:
C = kärnkraftsmotstånd, småföretagarpositiva
FP = kärnkraftstillåtare, feminism och antirasism
MP = kärnkraftsmotstånd, skattehöjningar, feminism och antirasism
V = mot privat företagande, skattehöjningar
Fi = V + feminism och antirasism

Men jag föreslår också en av valkompasserna, de är snabba och ger en ganska bra bild av var man står i förhållande till partierna. Räcker med typ 10 minuter så är man klar.
 
Jag gjorde en sån och överst hamnade Folkpartiet, allra sist i listan kom Sverige Demokraterna för mig. :D Jag har aldrig sett mig som Folkpartist.
 
Jag gjorde en sån och överst hamnade Folkpartiet, allra sist i listan kom Sverige Demokraterna för mig. :D Jag har aldrig sett mig som Folkpartist.

Utan att påstå att din kunskap förr var fel, skulle jag nog vilja säga att valkompasserna har mer vederhäftig och framförallt aktuell information än de fördomar vi går runt och bär på. Att rösta och att bli medlem är inte heller samma sak.
 
Tillägg: Däremot om det skiljer bara enstaka "poäng" mellan partierna ska man inte dra för stora växlar på vilken ordning de hamnade i.
 
Folkpartiet är nog det parti som jag nog aldrig helt funderat på vad de har för åsikter egentligen.
 
Silkisif, om du anser att politiker ska vara kunniga kan du inte rösta på SD. Deras ekonomiska talesperson får råsmisk av Borg, personen är gymnasieekonom om jag förstår saken rätt.

Deras andra kandidater har sagt följande:
* efter 3 år i fullmäktige kan hon inte så mycket om blockpolitik eller vet inte hur deras politik ser ut eller hur den ska finansieras.
* att kvinnnor som blir slagna ska ta eget ansvar
* att 400 000euro är 40 000 miljarder
* att vid en ålder av 53 år var han inte så mogen.

Du får jättegärna skriva ett @ före mitt alias så ser jag att du skrivit till mig :)

Ja, som jag skrev så har vi uppenbarligen samma svar men olika bakgrund, bara det gör att jag inte kommer rösta på dem.

Jag tycker att sådana som du trycker till på fel ställe. Exempelvis Fridolin, som faktiskt inte ha någon erfarenhet av energibranschen men ändå vet vad som är bäst för miljön, får inga pikar alls. Att räkna fel på nollor är grymt lätt om man är nervös, ska jag vara ärlig tror jag inte att jag hade räknat bättre, och då pluggar jag ändå matte på högskolenivå.

Vilken partimedlem vet hur något ska finansieras? INGEN pratar NÅGONSIN om var pengarna kommer ifrån.
Att han inte har någon koll och att kvinnor får skylla sig själva är idiotiskt, avgå..
Att du tycker att han är omogen bryr inte jag mig om, det hör inte hit. Men ja, större delen av SD borde avgå eftersom de förstör för partiet. Ytterst få seriösa skulle stå kvar, men de skulle å andra sidan vara starkare och mer trovärdiga.

Nej, jag kommer inte rösta på SD om du tror det. Inte heller på FI, V, MP, C. Resten ser jag som mer seriösa ;)

Tillägg: Jag tycker heller inte det är så "moget" att bränna 100 000 kr, men det får stå för mig.
 
Folkpartiet är nog det parti som jag nog aldrig helt funderat på vad de har för åsikter egentligen.

Jag kommer nog att rösta på FP i årets val och har gjort det för länge sedan också. I alla val har jag inte lyckats rösta på ett parti som fått ingå i regeringsmakten, så det kanske är symptomatiskt även denna gång.

Mina anledningar i lite osorterad ordning:
+ Står upp för att Sverige ska vara ett öppet samhälle som hjälper dem som kommer hit från krig och förtryck.
+ Stark antirasism
+ Stark liberal feminism
+ För ett tätare EU-samarbete i de flesta frågor och en utveckling av EU
+ För utveckling av företagande
+ För utveckling av välfärden och satsningar på densamma
+ För en teknikneutral energipolitik (dvs ingen fördomsallergi mot ordet kärnkraft)
+ Mycket bra (kommande) partiledarkandidater i Birgitta Ohlsson och Erik Ullenhag
- Ärkemoderaten och skolamatören Jan Björklund som partiledare.'

Och så har jag säkert glömt nån. Deras profilfråga "skolan" är inget som lockar mig speciellt, förutom att jag tycker att det är en mycket god ide att förstatliga skolan.
 
M = Konservativa, antirasism, positiva till privat ägande
C = kärnkraftsmotstånd, småföretagarpositiva,antirasism
FP = kärnkraftstillåtare, feminism och antirasism
MP = kärnkraftsmotstånd, skattehöjningar, feminism och antirasism
V = mot privat företagande, skattehöjningar,antirasism
Fi = V + feminism och antirasism, för en stark europeisk federation, (i alla fall enligt deras representant i EU-parlamentet) ;)
SD = Främlingsfientliga, hårdare straff för brottslingar bättre villkor för pensionärer
 
Jag taggar inte för jag tycker det är rätt påträngande men visst @Silkisif , angåendet omoget sa han det själv som en ursäkt till ett uttalande han gjort nåt år innan.
-jag var omogen när det uttalandet gjordes (SD)
- du var 53 år (reportern)
-ehh.. ja precis (sd)

och nej, att ställa sig upp i riksdagen och säga 40 000 miljarder, det gör man bara inte. Hennes ursäkt när hon konfronterades "det är mycket pengar iaf". Klart att det är det men det är en piss i missisippi sett till helheten. Vilket inte 40 000 miljarder är.
 
det lustiga med SD är att de inte lagt ett enda förslag som gynnar pensionärer under sin tid i riksdagen. det ska nån annan fixa eller?
 
Jag taggar inte för jag tycker det är rätt påträngande men visst @Silkisif , angåendet omoget sa han det själv som en ursäkt till ett uttalande han gjort nåt år innan.
-jag var omogen när det uttalandet gjordes (SD)
- du var 53 år (reportern)
-ehh.. ja precis (sd)

och nej, att ställa sig upp i riksdagen och säga 40 000 miljarder, det gör man bara inte. Hennes ursäkt när hon konfronterades "det är mycket pengar iaf". Klart att det är det men det är en piss i missisippi sett till helheten. Vilket inte 40 000 miljarder är.

Vad menar du med påträngande? Jag brukar tycka det är skönt att veta om jag blivit tilltalad.
Så om hans skulle säga att han är ett geni så är han det? Suck. Varför kan man inte bara såga deras politik sakligt på en nivå som är högre än deras.

Okej. Såklart, det gör man inte. Man kan inte göra misstag. Tur att hon gjorde ett betydelsefullt misstag som förstörde mångas liv ;)
Om du undrar så förstod jag redan innan du berättade för mig att 40 000 miljarder är lite väl mycket pengar. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 377
Senast: Mois
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 382
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 137
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp