Bukefalos 28 år!

Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nått omedelbart ingripande görs inte eftersom katten försvinner in i nån hålighet i närområdet. Katten ses inte som någon potentiell fara för någon i närområdet så det är inte någon prioriterad uppgift för den överarbetade polismannen att fånga in den.

Detta har ingenting med kattens status att göra, men det kan ge en fingervisning om varför det finns fler förvildade katter än hundar som springer runt på stan. Jag står fast vid att så länge det finns dumpade människor så kommer det både att finnas dumpade katter och dumpade hundar, men ordningsmakten tvingas prioritera först hundarna, därefter människorna och i sista hand katterna.

Naturligvis har det med kattens status att göra? Ponera att denna lösspringande katt har ett typiskt raskattsutseende (säg siames, eller birma eller nåt) och har ett bling-bling-halsband runt halsen med en liten bricka på som är graverad med "Ms Gucci" eller nåt.
Naturligtvis är det någon som böjer sig ner och kollar om det finns ett telefonnummer eftersom det är så tydligt att någon ÄGER katten, och att den är DYR.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Hittade jag en katt ute som verkade bortkommen och hade halsband på sig så skulle jag kolla efter tel.nr oavsett hur katten såg ut eller om jag trodde den var dyr eller inte.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Samma här. Men hur många "Svenssons" skulle det?

Vilken katt väcker mest uppmärksamhet/får mest omsorg. Den "rika" kissen på rymmen, eller den raggiga omärkta bonnkatten.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

*knapplån*

Till flertalet användare i tråden: Tänk på er ton och hur ni uttrycker er. Jag vill helst inte radera inlägg i tråden då det gör en debatt så svår att följa. Men det är inte ok att kalla någon löjlig eller skriva att någon inte har koll.

Ett tips till, citera aldrig inlägg med denna typ av uttryck/påhopp i, för när jag raderar behöver jag isåfall radera alla inlägg som citerar dessa inlägg.

/Erica - moderator
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det skulle dom flesta jag känner, om dom inte är rädda för katter och då kollar dom inte raskatten heller. Dom flesta svenssons ser nog inte ens skillnad på en raskatt och en huskatt, om det inte är t.ex. birma som är maskad, andra raskatter såsom britter, norskskogkatt, korater mm liknar ju vanliga huskatter, så jag tror inte den teorin håller riktigt... Sen är ju inte alla huskatter raggiga, omärkta bondkatter. Jag vet många huskatter som väcker mycket mer uppmärksamhet än vad många raskatter gör och jag tror inte en huskattägare tycker mindre om eller tar sämre hand om sin katt än en raskattägare, i många fall tvärt om...
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Suck. Kan du aldrig sluta prata om det där :( VArenda tråd du är inne i skall du börja prata om pengar. jag är färdig med det nu

Men Cernika, pengar är faktiskt en stor del av saken och jag tycker inte att du ska ta det personligt. Alla exempel som Malin_L skrev tycker jag är väldigt tydliga exempel på hur vi kan se att kattens status är låg. Det skulle kunnat vara exempel från vem som helst och handlar inte om att anklaga dig utan att belysa ett problem. Om du inte har tittat på kattstatus-sidan Malin_L länkar till så gör gärna det, det är en jättebra sida och det är tusentals människor som försöker få ut just den informationen som går att läsa där.

Att kattens status är låg är inget som bara vissa personer på forumet tycker, det är något som återigen tusentals personer där ute försöker göra något åt. Titta gärna även på http://www.djurskyddet.se/ (eller direkt in på http://kattkampanj.djurskyddet.se/ ) där över 70 000 personer skrivit på en namnlista för att öka kattens status. Det finns även väldigt bra information på den hemsidan, om det är så att du vill ha fakta som inte är knuten till någon person här på forumet.

/Erica
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Fast jag skrev inte på den listan för att öka kattens status utan för att jag tycker det är en självklarhet att man ska märka sina katter så man kan få tillbaka dom ifall dom kommer bort och någon hittar dom. Det som Malin_L verkar vilja påskina är att alla huskatter har lägre status än raskatterna och det håller jag absolut inte med om! Visst finns det många huskatter som är dumpade och lämnade åt sina öden utan att någon bryr sig, men det finns minst lika många som inte är det, som lever ett lika gott liv som vilken raskatt som helst, om inte bättre.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Fast status i detta läge är mer ett generellt begrepp och alltså inget som appliceras på individnivå. Självklart finns det huskatter som är "mer älskade" än vissa raskatter, men rent allmänt HAR hus/bonnkatter lägre status.

Att säljas för 5kr tassen, inte försäkras, inte kastreras, släppas ut vind för våg - är inte det att ha låg status?
Hur många raskattägare håller katt på samma vis?
(Och nu menar jag INTE att smutskasta de (hus)kattägare som faktiskt tar sitt ansvar. Jag pratar rent generellt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det skulle dom flesta jag känner, om dom inte är rädda för katter och då kollar dom inte raskatten heller. Dom flesta svenssons ser nog inte ens skillnad på en raskatt och en huskatt, om det inte är t.ex. birma som är maskad, andra raskatter såsom britter, norskskogkatt, korater mm liknar ju vanliga huskatter, så jag tror inte den teorin håller riktigt... Sen är ju inte alla huskatter raggiga, omärkta bondkatter. Jag vet många huskatter som väcker mycket mer uppmärksamhet än vad många raskatter gör och jag tror inte en huskattägare tycker mindre om eller tar sämre hand om sin katt än en raskattägare, i många fall tvärt om...

Många av de jag känner SER inte ens de lösspringande katterna ute. Det ligger inte i deras intresse att ta hand om eller värna om djur som är hemlösa, de fokuserar på andra problem. Det gör dem inte till sämre människor för det. Så funkar dem. Jag brinner inte heller för allt.

Återigen. Jag pratar rent generellt och inte om tant Märtas lilla svartvita Sigge på andra sidan gatan.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Så uppfattar inte jag det, så fort det börjar pratas om huskatter och om dom ska få ungar eller inte härinne så dras detta upp, visst finns det huskatter med låg status, men bara för det behöver inte alla ha det och alla har rätt att ta en kull på sin huskatt utan att blir anklagade för att hjälpa till att sänka statusen ytterligare, eller få i ansiktet att dom hellre skulle ta en katt från ett katthem om dom nu vill ha huskatter, det tycker jag är dålig stil. Jag tar ju ungar på mina katter för att just den katten intresserar mig och jag skulle vilja se vad h*n lämnar efter sig, varför kan inte en huskattsägare få tycka likadant? Har man en katt som man tycker har bra kvaliteer och som man är intresserad av en unge efter så borde man ha rätt att ta en kull, oavsett om de gäller huskatt eller raskatt. Sen att många huskatter springer ute okastrerade och får ungar hit och dit som ingen tar hand om är en helt annan sak, det är oansvarigt och bidrar till den sänkta statusen.

Du kanske menar rent generellt, men det gör inte alla andra, då skulle inte detta dras upp varje gång någon ville ha ungar på sin älskade huskatt.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Då är du även för blandrasavel på hundar antar jag? Att det är helt ok för folk att ta valpar för att de har en söt tik hemma?

Räcker det som motivering att ta ungar på sin katthona för att man "skulle vilja se vad h*n lämnar efter sig"? Har man inga planer på att behålla ungarna själv alt. har folk som redan är intresserade av ungar efter just den katten eller klara avelsmål så förstår inte jag varför folk envisas med att ta kullar. För att kattungar är söta? Ska sentimentala skäl få ta över sunt förnuft?

Om vi hade färre katter skulle deras värde/status stiga.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag har själv en blandrashund hemma och det är den absolut trevligaste hunden jag känt (haft renrasiga hundar innan) så kom det en passande tik skulle jag inte tveka att ta en kull ifrån honom för ärver bebisarna hans temperament så kan jag lätt behålla alla själv. Ja, jag tycker det räcker som själ och argument, bara man ser till att hitta bra hem till kattungarna eller valparna sedan.

Det du kallar sunt förnuft kallar jag för överdrivet. Om det bara ligger i att vi måste ha färre katter så kan vi ju sluta avla på alla raskatter också då och tvinga folk ta hand om dom huskatter som sitter på katthemmen eller springer lösa i skogen, raskatterna tar ju isf minst lika mycket plats ifrån dessa katter som andra huskatter gör, det är bara bekvämt att skylla på dom som inte har några papper på sina katter och inte sysslar med sk "kontrollerad avel".
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Så uppfattar inte jag det, så fort det börjar pratas om huskatter och om dom ska få ungar eller inte härinne så dras detta upp, visst finns det huskatter med låg status, men bara för det behöver inte alla ha det och alla har rätt att ta en kull på sin huskatt utan att blir anklagade för att hjälpa till att sänka statusen ytterligare, eller få i ansiktet att dom hellre skulle ta en katt från ett katthem om dom nu vill ha huskatter, det tycker jag är dålig stil. Jag tar ju ungar på mina katter för att just den katten intresserar mig och jag skulle vilja se vad h*n lämnar efter sig, varför kan inte en huskattsägare få tycka likadant? Har man en katt som man tycker har bra kvaliteer och som man är intresserad av en unge efter så borde man ha rätt att ta en kull, oavsett om de gäller huskatt eller raskatt. Sen att många huskatter springer ute okastrerade och får ungar hit och dit som ingen tar hand om är en helt annan sak, det är oansvarigt och bidrar till den sänkta statusen.

Du kanske menar rent generellt, men det gör inte alla andra, då skulle inte detta dras upp varje gång någon ville ha ungar på sin älskade huskatt.

Men visst måste du hålla med om att det ofta inte är "nödvändigt" för alla att ta en kull på sin katt? Det gäller såväl huskattägare som raskattägare, för visst förekommer det även väldigt många raskattköpare som vill "ta en kull" på sin hona, och det kan jag också tycka är väldigt onödigt om inte honan har något att tillföra rasen.

Jag tycker inte att man rabiat ska säga att ingen någonsin ska ta en kull efter sin huskatt, och det verkar de flesta hålla med mig om. Men om man gör det så bör man dels vara medveten om hälsoaspekterna samt vaccinera, chipmärka och veterinärbesiktiga kattungarna innan de säljs (till ett pris som täcker utgifterna). Det är ett sätt att öka medvetenheten och höja kattens status. Jag tror du håller med mig även där..?

Och innan man parar sin huskatt så bör man även vara medveten om hur marknaden för huskatter ser ut. Alla som vill föda upp kattungar är säkerligen riktiga djurvänner, och det är väl ingen av dessa som vill att katthemmen ska vara överfulla osv? Jag tror att en hel del personer som "vill ta kull" på sina huskatter får sig en tankeställare, och kanske några av dessa ångrar sig och kastrerar sin katt istället. Eller varför inte ställer upp som stödhem åt en dräktig hona och får en kull underbara kattungar hemma ändå? :love: Hade jag inte haft min egen uppfödning hade jag säkerligen provat på det åtminstone en gång och på samma gång gjort en god gärning.

Att se folk sprida felaktig information om katter från katthem, att säga saker som "jag skulle aldrig vilja ha en katt från ett katthem" etc, det är extremt tråkigt och det kan göra väldig skada. De allra flesta katter som omplaceras via katthem bor i stödhem precis som vilka andra katter som helst. Kattungar i stödhem växer upp precis som dina och mina kattungar, det är ju tråkigt om dessa ska få dåligt rykte bara på grund av okunskap.

/Erica
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det är långt ifrån alla som tycker så, bara för att majoriteten här inne är av den åsikten så speglar det knappast hela ssveriges befolkning. Man borde ha samma rätt att ta en kull kattungar på sin huskatt som du eller jag har att ta en på våra raskatter. Jag skulle själv aldrig ta en vuxen katt från ett katthem (kattunge är en annan sak) för man vet aldrig vad den varit med om och hur det kan ha påverkat den, kanske om jag skulle ha den som ren stallkatt eller liknande. Jag skulle heller aldrig lämna min katt till ett katthem igen efter att ha sett hur dom har det, jag vet att dom följer alla lagar och likande men jag skulle inte vilja utsätta min katt för det ändå, hittar jag inget bra omplaceringshem själv så anser jag att det är bättre att ta bort katten, det lider den allra minst av. Om jag sen skulle vilja köpa en huskatt så skulle jag vara lika noga med vilken jag vill ha och väljer där som jag är med mina raskatter, jag skulle inte vilja ha första bästa från ett katthem utan jag skulle ju vilja ha en som passade just mig, sen om just den kattungen finns på ett katthem är det ju jätte bra, men man måste ha förståelse för att folk väljer att köpa huskatter från "vanliga" hem ist för från katthem och inte klandra dem för det.
Ja jag förstår dig. Och jag skrev också att alla inte delar denna synpunkt. Utan jag ville belysa varför det finns argument mot huskattavel.
Men debatter om raskattavel är en annan då detta är en helt annan marknad. De som vill avla just spynx t.ex tar inte lika gärna en huskatt för den är olika både ur allergisynpunkt och ur temperamentssynpunkt.
Det är i regel inte raskatter som blir utslängda (även om det säkert förekommer) och hamnar på katthem.
Om alla som födde upp raskatter skulle sluta avla så skulle inte antalet hemlösa husisar minska för det. Det är som att jämföra äpplen och päron liksom.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Du är en klok person Nussikan.

Raskatt och huskatt. Ibland kan det faktiskt vara så att raskatter blir sämre behandlade än andra katter om de kommer utanför sitt hem eftersom alla vet hur en huskatt ser ut, men en raskatt av en okänd sort kan ibland väcka känslor av att det är nått onomralt och konstigt med den katten. Där jag bodde förut strök en katt omkring som inte såg riktigt normal ut. Ungarna i området var faktiskt rätt så elaka mot den katten så alla som bodde i området fick säga till flera gånger. Katten for riktigt illa och vi trodde nog att det var något som inte stämde med katten.

Sen var det en granne som upplyste mig om att det inte var en vanlig katt utan raskatt av en mycket fin sort. Jag vet inte riktigt vilken sort det var, men det var korthårig. Då kände jag mig lite dum som trodde att det var en vanvårdad katt som egentligen var den dyraste och finaste och bodde bara hundra meter från parkeringen där vi ofta brukade se den.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det är klart att det inte är nödvändigt, men har man en hona som är frisk och har något att tillföra eftervärlden så varför inte? Jag tycker absolut man ska både chippmärka, vaccinera och avmaska huskattungarna innan man säljer dem, men det var ju inte det diskusionen handlade om. Sen vad man tar för pris för dom det tycker jag får stå för var och en, jag hade aspiranter på mina huskatter innan dom var födda och jag sålde dom ändå för 5:- tassen till folk jag känner, men det är ju mitt val. Alla dessa är älskade, försäkrade, vaccinerade familjemedlemmar idag.

Att jag inte skulle vilja ta en katt från ett katthem har inget med okunskap att göra, jag har både lämnat och hämtat katt på katthem tidigare så jag vet vad jag pratar om, och tycker inte jag att det är en bra lösning för mig så är väl det upp till mig? Jag försöker inte tuta i någon annan att inte göra det, säger bara vad jag själv känner.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Fast jag skrev inte på den listan för att öka kattens status utan för att jag tycker det är en självklarhet att man ska märka sina katter så man kan få tillbaka dom ifall dom kommer bort och någon hittar dom. Det som Malin_L verkar vilja påskina är att alla huskatter har lägre status än raskatterna och det håller jag absolut inte med om! Visst finns det många huskatter som är dumpade och lämnade åt sina öden utan att någon bryr sig, men det finns minst lika många som inte är det, som lever ett lika gott liv som vilken raskatt som helst, om inte bättre.
Nej du har missuppfattat mig totalt!
Jag skriver inte att alla huskatter har låg status eller att alla huskatter blir behandalde sämre. Jag har flera vänner med huskatter som sköter dem exemplariskt.
Däremot så är det ekonomiska värdet på en huskatt mindre (se bara alla Blocket annonser). Och därmed värdet ur en samhällssynpunkt. Men detta gäller givetvis inte enskilda individer.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det är inte som äpplen och päron, det är katter och katter, men det verkar vissa raskattägare ha missat. Så om du inte fick ha dina raskatter så skulle du inte ha någon katt alls då? Hellre helt kattlös än att stå ut med en huskatt? Spynx är ju bara ett extremfall, dom flesta raskatter är väldigt lika våra huskatter.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men vad spelar värdet ur samhällssynpunkt för roll? Det är väl värdet för ägaren till katten som spelar någon roll?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 538
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 998
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 765
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 771
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp