Bukefalos 28 år!

Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Du är en klok person Nussikan.

Raskatt och huskatt. Ibland kan det faktiskt vara så att raskatter blir sämre behandlade än andra katter om de kommer utanför sitt hem eftersom alla vet hur en huskatt ser ut, men en raskatt av en okänd sort kan ibland väcka känslor av att det är nått onomralt och konstigt med den katten. Där jag bodde förut strök en katt omkring som inte såg riktigt normal ut. Ungarna i området var faktiskt rätt så elaka mot den katten så alla som bodde i området fick säga till flera gånger. Katten for riktigt illa och vi trodde nog att det var något som inte stämde med katten.

Sen var det en granne som upplyste mig om att det inte var en vanlig katt utan raskatt av en mycket fin sort. Jag vet inte riktigt vilken sort det var, men det var korthårig. Då kände jag mig lite dum som trodde att det var en vanvårdad katt som egentligen var den dyraste och finaste och bodde bara hundra meter från parkeringen där vi ofta brukade se den.
Usch vilka otäcka ungar! Är det sådana folk är? Bara för att någon ser annorlunda ut är det fritt fram att vara elak.
Ännu en orsak till varför jag inte släpper ut mina katter.
Usch vilket samhälle vi lever i egentligen, det är så att man blir gråtfärdig:cry:.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det är inte som äpplen och päron, det är katter och katter, men det verkar vissa raskattägare ha missat. Så om du inte fick ha dina raskatter så skulle du inte ha någon katt alls då? Hellre helt kattlös än att stå ut med en huskatt? Spynx är ju bara ett extremfall, dom flesta raskatter är väldigt lika våra huskatter.
Nej jag har BAL och SIA och de är inte lika de flesta huskatter! De skiljer sig betydligt i både temperament och utseende.

För mig är det inte bara katt som katt, precis som det inte är hund som hund. Man väljer den ras vars temperament bäst passar ens preferenser.
Om jag vill träna bruks och lydnad på elitnivå så funkar en liten knähund som är rädd för sin egenskugga lika bra som en rejäl brukshund.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Här blir ju folk "mörkrädda" för att valentina inte vill kastrera sina katter för att hon vill att de skall få ungar och i samband med den diskussionen har Malin L hänvisat mig till Sverak, beträffande att man inte får bedriva avel på huskatter. Personligen undrade jag också litegrann hur Sverak blev inblandade i diskussionen, men jag ville inte verka onödigt dum. Jag har mailat Sverak och ställt frågan direkt, få se vad jag får för svar.

Jag blev "mörkrädd" när jag läste valentinas inlägg, men inte för att hon vill ta kattungar på sin huskatt, utan för att hon tyckte att katten borde få bestämma själv om den ville ha ungar, precis som vi människor gör.

Det tycker jag är ett väldigt konstigt sätt att tänka, och att förmänskliga katterna. En katt kan inte ta ett medvetet beslut om att vilja ha ungar - alla katthonor som löper vill ha ungar, punkt. Det är hormonstyrt, inte ett moget övervägande. Vi kan inte förvänta oss att katterna ska kunna göra en rimlig bedömning av möjligheterna för deras ungar att få ett bra liv - det måste vi göra åt dom.

För egen del så tycker jag att det som man ska motverka är snarast katter som förökar sig okontrollerat - inte huskattavel i sig. När det gäller argumentet att "varje huskattunge som säljs tar en plats för en hemlösing" så är det exakt lika giltigt för raskatter. Om det inte fanns några raskatter så skulle alla som idag köper raskatt vara tvungna att ta katter från katthemmen de också.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Det är klart att det inte är nödvändigt, men har man en hona som är frisk och har något att tillföra eftervärlden så varför inte? Jag tycker absolut man ska både chippmärka, vaccinera och avmaska huskattungarna innan man säljer dem, men det var ju inte det diskusionen handlade om. Sen vad man tar för pris för dom det tycker jag får stå för var och en, jag hade aspiranter på mina huskatter innan dom var födda och jag sålde dom ändå för 5:- tassen till folk jag känner, men det är ju mitt val. Alla dessa är älskade, försäkrade, vaccinerade familjemedlemmar idag.

Att jag inte skulle vilja ta en katt från ett katthem har inget med okunskap att göra, jag har både lämnat och hämtat katt på katthem tidigare så jag vet vad jag pratar om, och tycker inte jag att det är en bra lösning för mig så är väl det upp till mig? Jag försöker inte tuta i någon annan att inte göra det, säger bara vad jag själv känner.

Nej, jag hade tänkt trycka in ett "gärna" i den meningen men jag gjorde sedan inte det. Men i alla fall, "och gärna för ett pris som täcker dessa utgifter". Vill man absolut inte täcka sina utgifter behöver man förstås inte, men det verkar ju lite onödigt att inte göra det. Köpare lär man inte ha något problem att hitta i alla fall! ;)

Men problemet när du skriver sådär är att du inte ger något argument för varför du inte vill köpa en katt från ett katthem, och det kan säkert göra att många tror att det är något fel på katter från just katthem. Varför vill du inte? Om det är irrelevant så är det väl isåfall bättre att du över huvud taget inte skriver att du inte vill ha en katt från ett katthem, eftersom det kan ge katthemmen dåligt rykte utan någon som helst grund till varför. Jag vill exempelvis inte köpa en katt från ett katthem för att jag endast vill ha ragdolls, men jag är extremt försiktig med vad jag skriver om katthem just för att jag inte vill förstöra för de som verkligen gör en god gärning.

/Erica
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men vad spelar värdet ur samhällssynpunkt för roll? Det är väl värdet för ägaren till katten som spelar någon roll?

Jo (suck)
Det är just samhällets syn på huskatter som gör att det ser ut som det gör.
Som Cernika skrivit innan. "Vanliga människor" vet kanske inte att man bör vaccinera och ID-märka samt ta betalt. De släpper ut katten oavsett var de bor för att alla vet ju att katter måste vara ute, blir den påkörd är det sånt som händer osv.
Om alla i samhället hade den kattsyn som många på detta forum har så skulle inte katter plågas, frysa ihjäl och vara hemlösa i alls någon utsträckning.
Det är ju kattens status i samhället vi pratar om.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nej jag har BAL och SIA och de är inte lika de flesta huskatter! De skiljer sig betydligt i både temperament och utseende.

För mig är det inte bara katt som katt, precis som det inte är hund som hund. Man väljer den ras vars temperament bäst passar ens preferenser.
Om jag vill träna bruks och lydnad på elitnivå så funkar en liten knähund som är rädd för sin egenskugga lika bra som en rejäl brukshund.

"En bra häst har ingen färg" brukar man säga - gäller inte det katter likaväl? Och om utseendet nu har betydelse - varför får du välja katt efter utseende, men en huskattköpare ska ta det som står tillbuds hos katthemmen, oavsett om de råkar ha en katt som ser ut som de vill eller inte?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jo (suck)
Det är just samhällets syn på huskatter som gör att det ser ut som det gör.
Som Cernika skrivit innan. "Vanliga människor" vet kanske inte att man bör vaccinera och ID-märka samt ta betalt. De släpper ut katten oavsett var de bor för att alla vet ju att katter måste vara ute, blir den påkörd är det sånt som händer osv.
Om alla i samhället hade den kattsyn som många på detta forum har så skulle inte katter plågas, frysa ihjäl och vara hemlösa i alls någon utsträckning.
Det är ju kattens status i samhället vi pratar om.

Men varför är lösningen förbud mot huskattavel?

Det finns en massa hemlösa kaniner också, men jag har aldrig hört talas om att lösningen på det skulle vara enbart rasren avel.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men Cernika, pengar är faktiskt en stor del av saken och jag tycker inte att du ska ta det personligt. Alla exempel som Malin_L skrev tycker jag är väldigt tydliga exempel på hur vi kan se att kattens status är låg. Det skulle kunnat vara exempel från vem som helst och handlar inte om att anklaga dig utan att belysa ett problem. Om du inte har tittat på kattstatus-sidan Malin_L länkar till så gör gärna det, det är en jättebra sida och det är tusentals människor som försöker få ut just den informationen som går att läsa där.

Att kattens status är låg är inget som bara vissa personer på forumet tycker, det är något som återigen tusentals personer där ute försöker göra något åt. Titta gärna även på http://www.djurskyddet.se/ (eller direkt in på http://kattkampanj.djurskyddet.se/ ) där över 70 000 personer skrivit på en namnlista för att öka kattens status. Det finns även väldigt bra information på den hemsidan, om det är så att du vill ha fakta som inte är knuten till någon person här på forumet.

/Erica


Jag trodde att du som moderator hade i uppdrag att bland annat se till att tråden inte spårar ur och börjar handla om helt andra saker än ursprungsfrågan. Valentinas fråga var hur hon skulle få sina katter att sluta kissa överallt och lite längre fram i tråden börjar återigen denna diskussion om vad katter skall kosta. Att varendra tråd förr eller senare kommer in på det spåret tycker jag inte är ok oavsett om moderatorn tycker frågeställningen är intressant eller inte. Som moderator bör man vara opartisk i sådana sammanhang enl min uppfattning.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men varför är lösningen förbud mot huskattavel?

Det finns en massa hemlösa kaniner också, men jag har aldrig hört talas om att lösningen på det skulle vara enbart rasren avel.

Jo det gäller väl för alla djur i så fall. Att avel ska ske planerat med ett syfte. Korsningskaniner har jag fött upp, men med ett syfte, för hoppning. Dessa har härstammning osv precis som rasrena men ingen rasstandard. Och i regel så betingar de även ett högre pris än rasrena kaniner.
Var har jag skrivit att lösningen är att förbjuda huskattavel? :confused:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

"En bra häst har ingen färg" brukar man säga - gäller inte det katter likaväl? Och om utseendet nu har betydelse - varför får du välja katt efter utseende, men en huskattköpare ska ta det som står tillbuds hos katthemmen, oavsett om de råkar ha en katt som ser ut som de vill eller inte?

:bow: Tack så mycket! Det är det jag inte fattar heller! Varför har raskattägare rätt att välja och raka medans huskattägare måste ta sig an det ingen annan vill ha? Skulle jag köpa huskatt igen skulla jag t.ex. inte vilja ha en röd, en sköldpaddsfärgad, en korthårig mm mm, har jag inte rätt att välja en som passar mig bara för att det är en huskatt?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

"En bra häst har ingen färg" brukar man säga - gäller inte det katter likaväl? Och om utseendet nu har betydelse - varför får du välja katt efter utseende, men en huskattköpare ska ta det som står tillbuds hos katthemmen, oavsett om de råkar ha en katt som ser ut som de vill eller inte?
Visst får man välja katt efter utseende.
Men för min del är temperament primärt före utseende. Jag har valt min ras för att jag älskar deras temperament och intelligens. Sen att de är oerhört häftiga utseendemässigt är en bonus :love:.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Usch vilka otäcka ungar! Är det sådana folk är? Bara för att någon ser annorlunda ut är det fritt fram att vara elak.
Ännu en orsak till varför jag inte släpper ut mina katter.
Usch vilket samhälle vi lever i egentligen, det är så att man blir gråtfärdig:cry:.

Jag är mycket ledsen att säga det, men jag tror nästan att det var en sån sort som du har. Och dina katter är ju faktiskt jättesöta.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag trodde att du som moderator hade i uppdrag att bland annat se till att tråden inte spårar ur och börjar handla om helt andra saker än ursprungsfrågan. Valentinas fråga var hur hon skulle få sina katter att sluta kissa överallt och lite längre fram i tråden börjar återigen denna diskussion om vad katter skall kosta. Att varendra tråd förr eller senare kommer in på det spåret tycker jag inte är ok oavsett om moderatorn tycker frågeställningen är intressant eller inte. Som moderator bör man vara opartisk i sådana sammanhang enl min uppfattning.
Så du menar alltså att Cheeseerica inte är välkommen att föra diskussioner på forumet. Att hon inte får ha åsikter?
Detta är ett diskussionsforum. Ingen äger diskussionen. Och ibland kan det grena ut i andra diskussioner. Detta är inget fel.
Uppenbart är detta en angelägen diskussion eftersom så många trådar handlar om detta. Det verkar finnas mycket att säga.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men problemet när du skriver sådär är att du inte ger något argument för varför du inte vill köpa en katt från ett katthem, och det kan säkert göra att många tror att det är något fel på katter från just katthem. Varför vill du inte? Om det är irrelevant så är det väl isåfall bättre att du över huvud taget inte skriver att du inte vill ha en katt från ett katthem, eftersom det kan ge katthemmen dåligt rykte utan någon som helst grund till varför. Jag vill exempelvis inte köpa en katt från ett katthem för att jag endast vill ha ragdolls, men jag är extremt försiktig med vad jag skriver om katthem just för att jag inte vill förstöra för de som verkligen gör en god gärning.

/Erica

Måste jag ha ett argument? Vad har du för argument för att bara vilja ha ragdolls? Om du skulle skriva att du inte ville köpa en birma så skulle väl inte jag ta det som dålig reklam för den rasen och fråga vad du har för argument för det, utan jag skulle väl bara anta att det inte passar dig helt enkelt. Jag skulle inte vilja ta en katt till från ett katthem för den jag fick därifrån blev aldrig riktig, jag har även lämnat en katt på katthem som jag senare var och hälsade på och det var inte samma katt efter den vistelsen. Jag har även besökt flera katthem och sett hur dom har det och det är inget jag önskar för min katt, och jag vill helt enkelt inte ha en katt som varit med om det utan föredrar att köpa en kattunge eller en vuxen som har haft max en ägare och att man då får veta vem förra ägaren var och varför dom lämnar bort katten etc.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Jag är mycket ledsen att säga det, men jag tror nästan att det var en sån sort som du har. Och dina katter är ju faktiskt jättesöta.
Stackars kisse :cry:. Ägaren borde haft bättre koll på den så att den sluppit fara illa.
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Om det bara ligger i att vi måste ha färre katter så kan vi ju sluta avla på alla raskatter också då och tvinga folk ta hand om dom huskatter som sitter på katthemmen eller springer lösa i skogen, raskatterna tar ju isf minst lika mycket plats ifrån dessa katter som andra huskatter gör, det är bara bekvämt att skylla på dom som inte har några papper på sina katter och inte sysslar med sk "kontrollerad avel".

Nej jag skulle hellre se att huskatten kommer upp till samma nivå som raskatterna. Och sedan skickar vi ALLA katter upp ett snäpp till.

Men vad spelar värdet ur samhällssynpunkt för roll? Det är väl värdet för ägaren till katten som spelar någon roll?

Det som kostat mycket att införskaffa är folk oftast mer benägna att ta väl hand om.

Är det inte samhällets attityd om katter som vi vill förändra? Eller är du nöjd med katternas situation som den är?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nej jag skulle hellre se att huskatten kommer upp till samma nivå som raskatterna. Och sedan skickar vi ALLA katter upp ett snäpp till.



Det som kostat mycket att införskaffa är folk oftast mer benägna att ta väl hand om.

Är det inte samhällets attityd om katter som vi vill förändra? Eller är du nöjd med katternas situation som den är?

Håller med! :bow:
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Visst får man välja katt efter utseende.
Men för min del är temperament primärt före utseende. Jag har valt min ras för att jag älskar deras temperament och intelligens. Sen att de är oerhört häftiga utseendemässigt är en bonus :love:.

Men alldeles nyss var ju inte temperamentet ett själ gott nog att avla på, hur ska du ha det? Fast det kanske bara gällde dom där huskatterna och blandrashundarna som inte kostar lika mycket? Det finns huskatter som har bättre temperament, är mer intelligenta och som är betydligt snyggare, vad ska man mer ha för själ för att få ta en kull på sin huskatt då?
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men varför är lösningen förbud mot huskattavel?

Det finns en massa hemlösa kaniner också, men jag har aldrig hört talas om att lösningen på det skulle vara enbart rasren avel.

Vadå förbud? Ingen har pratat om förbud av huskattavel. Näremot en drastisk nedskärning och då riktat främst till de som INTE har för avsikt att behålla ungarna själv, redan har hem till dem eller avlar med bestämt mål i sikte.

"Jag har en söt hona och vill ha söta ungar...!" - men inte har tänkt längre än så tycker jag bör avstå. (Ej riktat mot TS.)
 
Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Men alldeles nyss var ju inte temperamentet ett själ gott nog att avla på, hur ska du ha det? Fast det kanske bara gällde dom där huskatterna och blandrashundarna som inte kostar lika mycket? Det finns huskatter som har bättre temperament, är mer intelligenta och som är betydligt snyggare, vad ska man mer ha för själ för att få ta en kull på sin huskatt då?
Kan du vara snäll och citera hela det inlägg där jag skrev det. Minns faktiskt inte att jag skrivit så riktigt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 967
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 749
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 690
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp