Minns du modet?

Ursäkta om jag väcker en gammal tråd!

Vad nostalgisk man blir av den här tråden! :love:
Nu har jag bara ridit i 6,5 år visserligen, men känner ändå igen en hel del grejer!
På den ridskolan jag började på hade vi faktiskt, trots att detta var slutet av 00-talet, de där vita repgjordarna, Eskadronskydd och träns med vitt foder!
Jag själv kan fortfarande smygläsa Min Häst ibland, och var med i Pollux under mellan- och högstadiet.
När vi kommer till min utrustning så hade jag i början dels beiga, "ribbade" helskodda ridbyxor, klubbtröja och Champion Showring hjälm. Även en grå Eurolite.
Minns också att när klubben hade "stora lokaltävlingar" (= Så häftigt!) så var det många av de "häftiga privatekipagen från andra klubbar" som hade träns med massa bling-bling på, vita klubbschabrak med sin klubbs logga och Pikeur kavajer (Dressyr), på hoppsidan var det välmatchade Scapa sett, martingal med bling-bling och pessoabett som gällde.

När jag städade här om dagen hittade jag förresten denna kalender från 1992, som jag måste fått någon gång!
(Nej, jag fick den definitivt inte som ny då jag är 5 år yngre än kalendern! :p)

Vet åtminstone en person här på Buke som ridit på denna ridklubb, du kanske känner igen någon av dessa hästar?
(Minns tyvärr inte ditt nick nu, så kan inte tagga!)

10608399_596953017094701_9002492311440146357_o.jpg
 
Ursäkta om jag väcker en gammal tråd!

Vad nostalgisk man blir av den här tråden! :love:
Nu har jag bara ridit i 6,5 år visserligen, men känner ändå igen en hel del grejer!
På den ridskolan jag började på hade vi faktiskt, trots att detta var slutet av 00-talet, de där vita repgjordarna, Eskadronskydd och träns med vitt foder!
Jag själv kan fortfarande smygläsa Min Häst ibland, och var med i Pollux under mellan- och högstadiet.
När vi kommer till min utrustning så hade jag i början dels beiga, "ribbade" helskodda ridbyxor, klubbtröja och Champion Showring hjälm. Även en grå Eurolite.
Minns också att när klubben hade "stora lokaltävlingar" (= Så häftigt!) så var det många av de "häftiga privatekipagen från andra klubbar" som hade träns med massa bling-bling på, vita klubbschabrak med sin klubbs logga och Pikeur kavajer (Dressyr), på hoppsidan var det välmatchade Scapa sett, martingal med bling-bling och pessoabett som gällde.

När jag städade här om dagen hittade jag förresten denna kalender från 1992, som jag måste fått någon gång!
(Nej, jag fick den definitivt inte som ny då jag är 5 år yngre än kalendern! :p)

Vet åtminstone en person här på Buke som ridit på denna ridklubb, du kanske känner igen någon av dessa hästar?
(Minns tyvärr inte ditt nick nu, så kan inte tagga!)

10608399_596953017094701_9002492311440146357_o.jpg


Jag red där på 60 och 70 talet ♡♡♡
 
Minns dom vita repgjordarna, fula flätade pannbanden. Dom "heta" färgerna som senapsgult osv. :wtf:
Pessoa bett och Stubben sadlarna.
Hade själv vit repgjord och vojlock till min ponny ett tag. Usch :laugh:
 
Förresten, såg att en Mountain Horse fleecejacka med små hästar på nämndes tidigare i tråden.
Kom på att jag själv köpte en sådan när jag började rida (vi pratar sensommaren 2008 då!). Eller ja, i alla fall en MH fleece med hästar på. Vet att bildkvalitén nedan inte är strålande, men i verkligheten är den mörkgrön typ.

Passar även på att slänga in min samling av Klara böcker och några av mina typ 100-tals Polluxböcker! :D

10710249_597029070420429_7293574819567010403_o.jpg

MH Fleece i mörkgrönt med hästar på. Storlek 160 cl. Anno 2008 :love:

10599254_597029130420423_4919268239781417626_n.jpg

15 Klara böcker hade jag visst! :D Min första, och favorit, var Klara och Star :D
1380453_597029133753756_5646882394181724227_n.jpg

Ett mindre del av hela min Pollux-bok samling...
 
Jag använder fortfarande min vita repgjord. Hästen gillar den och har haft den vid inridningen av unghästen :D

Ett senapsgult schabrak har jag faktiskt också, och använder än. Måste vara en jäkla kvalitet för det är fint fortfarande, köpt från hööks 1998(!)

Har visat i tråden redan, har massor av saker från förr i bra skick. Endel som fortfarande används. Tränset från 1988 är ju gudomligt tex. :love:
 
Jag använder fortfarande min vita repgjord. Hästen gillar den och har haft den vid inridningen av unghästen :D

Ett senapsgult schabrak har jag faktiskt också, och använder än. Måste vara en jäkla kvalitet för det är fint fortfarande, köpt från hööks 1998(!)

Har visat i tråden redan, har massor av saker från förr i bra skick. Endel som fortfarande används. Tränset från 1988 är ju gudomligt tex. :love:

Ja de där repgjordarna är nog de bästa gjordar jag haft och ffa så ser man direkt om de är på väg att bli dåliga
 
Minns dom vita repgjordarna, fula flätade pannbanden. Dom "heta" färgerna som senapsgult osv. :wtf:
Pessoa bett och Stubben sadlarna.
Hade själv vit repgjord och vojlock till min ponny ett tag. Usch :laugh:


Fast flätade pannband finns ju fortfarande, rider med ett själv i terrängen ;) Det är snyggt i terrängen där många rider med landets färger.

Senapsgult är snyggt som bara den! Och repgjordarna saknar jag eftersom jag aldrig hade några problem med skav och så såg man direkt när det var dags att byat
 
Hittade en repgjord i min "det-kan-vara-bra-att-ha-hög", blev nostalgisk. Minns även de gamla sadelgjordarna i brandslangsmaterial, typ juteväv och den fröjden när de första sadelgjordarna med resår kom. Vilket lyx! Blev lika nostalgisk när jag slängde på mitt combitäcke (blå/gult) på hästen häromdagen. Attans vad bra de är!

Häromdagen räknade jag ut att mina tyglar är äldre än en kurskamrat till mig. Kände mig äldre än Gammelsmurfen...
 
Ja de där repgjordarna är nog de bästa gjordar jag haft och ffa så ser man direkt om de är på väg att bli dåliga

Repgjordarna är bäst!
Framförallt var de ofta breda, dagens gjordar är så smala :(
Blir ju jättehögt tryck på liten yta.

Tror Stubben fortfarande tillverkar repgjordar och jag överväger starkt att beställa en eller två.
 
Jag har bara haft repgjordar, en svart och en vit. Jag är den enda i stallet med en sån, jag är den enda som inte haft problem med att den glider fram. Fast de som köper dyra breda kanske inte har det problemet
 
Kommer ni ihåg när man tvättat sina ridbyxor och de kunde stå själva? :meh:

Sen hade vi härliga klubbjackor i mossgrönt och vinrött. Chaps med fransar. Täcken i juteväv eller om det var riktigt fint, Nya Zeeland-täcke. Och kombitäcket. Och de här medicinska vojlockarna, hur sköna kan de ha varit?!
 
När jag började rida i slutet på 90-talet var det jofa som gällde på huvudet och på tävlingar de där sammetshjälmarna med rosett där bak.
Lite senare när jag började tävla skulle det mest "hippa" ekipaget skramla mest av alla snabbknäppen. Från sidostycken, till tyglar och brösta. Jaktkandar och babypelham såg man överallt... Och just det, skorna från mountain horse som först kom i brunt och som senare även kom i svart :)
 
När jag började rida i slutet på 90-talet var det jofa som gällde på huvudet och på tävlingar de där sammetshjälmarna med rosett där bak.
Lite senare när jag började tävla skulle det mest "hippa" ekipaget skramla mest av alla snabbknäppen. Från sidostycken, till tyglar och brösta. Jaktkandar och babypelham såg man överallt... Och just det, skorna från mountain horse som först kom i brunt och som senare även kom i svart :)
När jag började hade jag en Jofa. Jag sa att jag köper inte en sammetshjälm förrän jag kan rida någorlunda. Så det dröjde ett tag :D:rofl:
 
Jag letade som en tok och har nu två repgjordar. En svart till ponnyn och en vit från armén (lite stor för ponnyn, haha)

Chaps med fransar! Guuuu så cool jag var ;)
 
Kommer ni ihåg när man tvättat sina ridbyxor och de kunde stå själva? :meh:

Sen hade vi härliga klubbjackor i mossgrönt och vinrött. Chaps med fransar. Täcken i juteväv eller om det var riktigt fint, Nya Zeeland-täcke. Och kombitäcket. Och de här medicinska vojlockarna, hur sköna kan de ha varit?!

Min ponny använder fortfarande sitt jutetäcke med yllefiltfoder, newzealandtäckena är tyvärr för stora för honom och dom ligger på vinden och väntar på en större häst.

Medicinvojlockarna använder jag varje vår och höst när hästarna fäller, finns inga bättre då då det bara är att spola av allt hår och hänga upp dom på tork till nästa gång.

Repgjordarna är också sådana som ligger och väntar på större häst.

Jag har fortfarande kvar, och använder ofta, mina träns och benskydd från 50/60talet och framåt.....

Tyvärr har dom flesta av mina bilder försvunnit när pixbox la ner sin fotosida :( :cry:
 
Jag använder fortfarande mina svarta ridbyxor från slutet av 80-talet. Förvisso har jag haft en lång period då jag inte kunna använda dem (för tjock) och min lillsyrra hade dem en vända också innan de hittade tillbaka till mig.

Någon söm har väl gått sönder som jag sytt ihop igen men i övrigt verkar de outslitliga. De är de bästa ridbyxorna jag har.
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 081
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 913
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 975
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp