Bukefalos 28 år!

Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Här är bildbevis på benvärmarna :angel:;):

annaochfilip.jpg

Haha jag hade likadana fast mina var blå-vita :D
 
Sv: Minns du modet?

Vågar jag säga att jag som 50+ tant sitter omgiven av många gamla grejor i datarummet :angel::d:love::rofl::rofl::rofl:

Har sparat nästan alla mina HÖÖKS- och Börjeskataloger från 80talet och framåt, alla Min Häst, utom några årgångar på 80talet som tals vid ett källarinbrott, från det startade hösten 1972, redaktionen låg på den ena ridskolan jag red på då....

Herre guud vad jag har mängder med gamla prylar sparade...
Det måste vara tonvis vid det här laget.....

Jag använder dock oftast mina gamla Stübben eller Hubertusträns från 70 eller 80 talet.
Fullblodet har en Stübben Parzivalsadel från 70-talet och den blå Wintec Sportsadeln från 80-talet.
Dock använder han enbart någon av sina 2 olika Mylerbett.

Poonyn, han kallas så, hade nu senast i julhelgen kandaret från 60talet med dom betten jag visade tidigare

Här är jag på en dressyrtävling 1979
555664.jpg


Och en hopptävling på tidigt 80-tal
555665.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Vilken helt underbar tråd! Så mycket minnen och härlig nostalgi! Ett särskilt tack till Palle för alla bilder! :bow: SÅ kul att återse många kära ting, inte minst planscherna med 20 i topp!!!

Mitt bidrag är böckerna om Fia och Ponnyklubben (?). Det var en tjej som var ute på alla möjliga äventyr och bilderna i boken var riktiga foton. Innan jag började på ridskolan så var dessa böcker mitt substitut. Jag drömde mig in i bilderna och fantiserade hur jag själv var ute och red med dalahästar och allt vad det var! :D

Någon som vet om tjejen på bilderna i dessa böcker verkligen hette Fia?!

Å, nu dök ett annat härligt minne upp: Min häst med Broknäsflickorna!!! Min högsta dröm var att få öka ända till Vaxholm och hälsa på dem (vi bodde söder om Stockholm). Av någon anledning så nappade aldrig mamma och pappa på den idén...
 
Sv: Minns du modet?

Ha ha...

Så här var det i mitt stall runt 1986-88.

Vi ungar hade konstläderidstövlar, helst skulle man ha Aigle. Alternativet var chaps. Och så hade man ganska nyloniga ridbyxor, helskodda var lyxigt och på den tiden var de helskodda i riktigt skinn. Till det gärna en ylletröja med skinnlappar på axlarna och armbågarna, och en Tenson-parkas. De flesta red med plasthjälmar med bygel vid örat, men på tävling red man gärna med de gammaldags tunna kask-ridhjälmarna.

Man ville gärna ha en Stübben rex till sin ponny, eller en Stübben Siegfried om man hade stor häst. Tränset skulle gärna ha den nya aachengrimman, och så skulle det vara vitt foder på nosgrimma och pannrem. Och gummityglar förstås, med vitt gummi som man fick skrubba hela tiden. Gärna vita bettskivor också, i gummi och inte plast. Schabrak var inte så vanligt, men de som hade varit på Strömsholm eller i Scandinavium brukade få med sig schabrak från Hansbo med brodyr. LYX! Benskydden var i plast med sånt där material som det finns i en del badrumsmattor på insidan, de kom från Hampa och DMS och var oftast vita med dekorstripes i blått, grönt eller rött. Hästarna var alldeles randiga om benen när man tog av skydden, men de var så lättskötta jämfört med skydd av läder eller yllefilt. Bara att skölja av!

Man skulle ha ett kombitäcke från Hansbo, ett sånt där vitt med ränder i svenska, tyska, franska eller italienska färger. Mycket bättre och snyggare än våra gamla nättäcken. Och så hade det nyligen varit stor revolution på teckesfronten. De gamla tunga new zeeland-täckena byttes ut mot lätta vattentäta täcken från Horse Saver och Weatherbeeta. De var marinblå med röd kant och teddyfodrade. Och stalltäckena i jute eller ylle byttes mot termotäcken.

Precis så var det!!! :)
 
Sv: Minns du modet?

Wow, din källare och ditt stall måste vara en guldgruva för nostalgiker!!

Jag hade de där utstansade ekipagen i hårdplast som du visar på ett par bilder i tråden.

Ryktborstar, jättestora bruna som alltid var för stora för en liten flickhand. Och ryktskrapor som hade ett skaft av trä som man höll i, minns ni dem? Den del som man drog borsten mot var av sågtandat stål och såg rätt grym ut vill jag minnas!:D

Britta och Silver- böckerna!! :love: Jag hade alla som kommit ut, älskade dem, levde med och i dem. De formade ganska mycket av den hästmänniska jag är idag.
 
Sv: Minns du modet?

underbar tråd!

nu är jag inte "jättegammal", även om jag känner mig som det så inser jag att jag trots allt (tack o lov) inte levde på 70talet ;P.

red på 90talet- och 2000 förståss.

lite bilder
fälttävlandsdress, clincherträns- i mässing, med byt tpannpand till kedje
http://joizmeds.mittspejs.se/P2357895

pullarnosgrimma, flätat pannband, bettskivor, pessoabett i mässing, luva o schabrak - i samma färg- men knappast samma nyans :eek:, senskydd i ngt märke racesafe?
hade efter en evighet lyckats byta ut hans gamla märkeslösa sadel till en splitter ny zaldi
http://joizmeds.mittspejs.se/P1294996

kedjepannpand, korta hoppschabrak, mantejp runt benskydden (så spännerna inte gick upp) . här var senare och jag hade fått- som enda födelsedagspresent men det gjorde inget för dte var vad jag önskat mig i fler aår- escadrons senskydd!!!! förbygeln hade kommit här (med martingal)http://joizmeds.mittspejs.se/P1253916

mia-s nosludd i babyblått, (hade babyblått täcke o lindor också) "fin" grimma i textil och läder
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253908

samhetshjälm, förstora ridstövlar, förstor kavaj, wintec hoppsadel (som iof fortfarande användt, men det var helnyt tmed luftstoppning) kort mias-schabrak. Här hade jag lämnat allt "onödigt" o körde min egna stil utan nosgrimmor o förbyglar o sånt :angel:
http://joizmeds.mittspejs.se/P3115686#body
 
Sv: Minns du modet?

Britta och Silver! :love:
Jag tror nog jag skulle kunna återberätta de flesta böckerna i rätt god detalj fortfarande. Jag älskade verkligen de böckerna.
Min dotter har inte alls fastnat när jag försökt stoppa dem under näsan på henne, men de har ju ett antal år på nacken numera.
 
Sv: Minns du modet?

Kedjepannbanden ja! Minns att jag köpte ett sånt till ponnyn jag red på ridskolan, ett slätt och superblankt i silver. Bör ha varit runt -94 kanske? Sen köpte jag faktiskt ett helt träns åt honom, från Börjes. Det var svart med svarta flätor på pannband och nosgrimma.

"I love my horse"-grimmorna som visades på bild tidigare minns jag också, jag köpte en åt ovan nämnda ponny, men han var så kortnosad att grimman trillade av och försvann i hagen efter bara några dagar :cry:

Ponnyn och jag, 1993:

filurochjag.jpg


Champion Showring på huvudet, Börjes-tränset, mina första läderstövlar av märket Mountain Horse (som var helt nytt då). Schabrak med klubb-brodyr förstsås, som man fick hyra för 20 kr tror jag det var. Sadeln var en Lewa allroundsadel som i stort sett alla ridskolans ponnyer hade. Har för mig att modellen kan ha hetat ingolf eller något liknande?

nessie96.jpg


Julen 1996 med det som snart skulle bli min häst. Nyinköpt täcke från Krafft, "alla" hade såna då. Matchar fint med min Mountain Horse-jacka med klubbtryck på ryggen.

nessie97.jpg


Hösten 1997 med samma häst, men nu som hästägare. Samma Champion Showring som -94 (trots att båda hästarna var flitiga på att ge flygturer, men vadå, hjälmen var ju inte synligt sönder!), knäskodda ridbyxor och jag tror det är samma stövlar också.
Träns med tjusigt vitfodrat pannband och vi var tidigt ute att byta till pullargrimma (och illa satt den). Tyglar med gummitrådar i, martingal som det anstår en hopphäst förstås. Senskydden var av märket Racing Tack och var så diskreta och smidiga!
Sadeln en lånad Pessoa med resårgjord.
 
Sv: Minns du modet?

Britta och Silver är ju underbara :love: Jag vet hur stolt jag blev när min ridlärare sa till mig att jag påminde om författaren :D Då de senare böckerna utspelar sig på min gamla ridskola så var det ju många där som kände Lisbeth.
 
Sv: Minns du modet?

KL

Jag hade av någon oförklarlig anledning en sån där döv-hjälm i mitten av 90-talet. Mamma hade en massa reliker och tydligen hade jag bl.a. den ibland. :confused:

Lisahopparkopia.jpg


Jag red aldrig på ridskola utan var rätt isolerad hemma ensam så jag har inte följt utrustningstrender under min uppväxt (såhär i efterhand misstänker jag att de avundsjuka ridskolekidsen hånfullt skrattade åt min fula utrustning när vi kom på klubbtävlingar ;))

Den enda trenden som jag kan minnas att jag kände av före tonåren var hjälmöverdragen, vi snackar mitten-slutat på 90-talet. Det syns nog inte men det ligger samma vojlok under sadeln på båda bilderna trots att det gått några år där emellan, så hipp var jag. :angel:

lisahoppar2.jpg


På senare tid tycker jag att mycket är sig likt, i alla fall för mig som ägnade mig åt dressyr. Breda nosgrimmor, lindor runt om med matchande schabrak och klädsel, inget lämnas åt slumpen.
 
Sv: Minns du modet?

En sån där ljus nosgrimma har jag som jag använder :) Hitta på Tradera. Inte säker på att den är exakt lika gammal men den är exakt likadan i alla fall. Superbra!
 
Sv: Minns du modet?

Jag tyckte de hjälmarna var sjukt obekväma, plockade bort hakskyddet på min.

Men såg en viss väldigt känd bloggerska som red omkring med en sån fortfarande haha. HÄSTmode har hon visst inte vidare koll på... :p
 
Sv: Minns du modet?

Dom är redan sålda....

Har andra men då får du PMa.....

Här kommer dom önskade ryktredskapen:
31448922.jpg

567117.jpg

567114.jpg


Ryktborsten använder jag fortfarande men nu har jag en oval skrapa i metall i stället då jag inte längre kan hålla i handtaget :(
 
Sv: Minns du modet?

Bilden är tagen 1 maj 1984
21838324.jpg


Börjes 1985
17790152.jpg


15431443.jpg


17790176.jpg

4368469.jpg

ÅÅÅh! Ett sånt grimskaft med "I love my pony" ärvde jag efter en arbetskamrat till mamma :D Undrar vart det tog vägen... :p
Kan inte direkt bidra till tråden, 21 år ung som man är med teflonminne :P
 
Sv: Minns du modet?

Som född på nittiotalet har jag inte genomlevt så många ridtrender ännu. Dock har jag sett spåren efter dem här och var. Värst var det i ett stall jag jobbade i tidigare haha, ägaren samlade på det mesta och hade ärvt tonvis med grejer från sin mamma och mormor som också var hästfolk. Det fanns ALL utrustning som Palle visat bilder på, jag känner igen varenda grej! Dessutom (MINST) ett tjugotal sadlar från 50-70-talet, säckar fyllda med gamla sletna schabrak, träns, täcken, benskydd osv. och även en gammal hästtransport, vagnar etc. Helt galet! Majoriteten av hästarna var dessutom över 25 år gamla, den äldsta 37 :D
(Om någon undrar så vet jag allt detta eftersom jag hjälpte till att rensa och gå igenom allt när jag började där. Vi fyllde totalt tre containers KNÖKADE med bröte.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 320
Senast: Roheryn
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 144
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp