Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Jag har faktist aldrig sett en sådan sadel, ändå har jag hållt på med hästar bra länge!

Något jag minns med vissa hemskheter är hjälm med bygel och räfflade ridbyxor. :crazy:
 
Sv: Minns du modet?

Åh, shit. Det är en sån jag har och tycker är bättre än den andra med svart/numera brun sammet. Gör jag bort mig om jag tar den när jag ska börja rida igen? :o

Jag planerar att åka och köpa en sådan JOFA hjälm nu i dagarna:D
De känns rejäla liksom. Helst hade jag velat ha en med haksskydd. Jag litar inte på de här nya superlätta grejorna som inte känns som de sitter fast.

Fast BUELLhjälmarna var man helt döv i...
 
Sv: Minns du modet?

Jag hade verkligen svårt för att acceptera när man plötsligt inte skulle ha hakskydd längre.
Man hade haft det i så många år och jag tyckte det kändes hemskt att ha bandet under hakan, det kändes som jag inte kunde andas.

När jag började rida hade man kask, i bästa fall med ett ganska tunt gummiband under hakan. Sen hade jag Jofa-hjälm, sen vanlig hjälm med hakskydd.
Och sen nu utan hakskydd, jag tycker fortfarande det känns lite konstigt.
 
Sv: Minns du modet?

Ha ha...

Så här var det i mitt stall runt 1986-88.

Vi ungar hade konstläderidstövlar, helst skulle man ha Aigle. Alternativet var chaps. Och så hade man ganska nyloniga ridbyxor, helskodda var lyxigt och på den tiden var de helskodda i riktigt skinn. Till det gärna en ylletröja med skinnlappar på axlarna och armbågarna, och en Tenson-parkas. De flesta red med plasthjälmar med bygel vid örat, men på tävling red man gärna med de gammaldags tunna kask-ridhjälmarna.

Man ville gärna ha en Stübben rex till sin ponny, eller en Stübben Siegfried om man hade stor häst. Tränset skulle gärna ha den nya aachengrimman, och så skulle det vara vitt foder på nosgrimma och pannrem. Och gummityglar förstås, med vitt gummi som man fick skrubba hela tiden. Gärna vita bettskivor också, i gummi och inte plast. Schabrak var inte så vanligt, men de som hade varit på Strömsholm eller i Scandinavium brukade få med sig schabrak från Hansbo med brodyr. LYX! Benskydden var i plast med sånt där material som det finns i en del badrumsmattor på insidan, de kom från Hampa och DMS och var oftast vita med dekorstripes i blått, grönt eller rött. Hästarna var alldeles randiga om benen när man tog av skydden, men de var så lättskötta jämfört med skydd av läder eller yllefilt. Bara att skölja av!

Man skulle ha ett kombitäcke från Hansbo, ett sånt där vitt med ränder i svenska, tyska, franska eller italienska färger. Mycket bättre och snyggare än våra gamla nättäcken. Och så hade det nyligen varit stor revolution på teckesfronten. De gamla tunga new zeeland-täckena byttes ut mot lätta vattentäta täcken från Horse Saver och Weatherbeeta. De var marinblå med röd kant och teddyfodrade. Och stalltäckena i jute eller ylle byttes mot termotäcken.

Jag DÖÖR :rofl: du sätter huvudet på spiken kan man säga! Jag behöver inte skiva nåt inlägg för detta är helt klockrent detsamma jag hade tänkte skriva!:D
 
Sv: Minns du modet?

Jag slutade rida regelbundet sådär i 97 och ha-r fortfarande kvar mina beigeaktiga tygskodda ridbyxor men min VINRÖDA konstläderstövlar har försvunnit. Och jag som var så stolt!
 
Sv: Minns du modet?

Haha! Oh jaa :). Precis sånna. Trevliga minnen. Det modet kanske man ska ta upp igen? ;)
 
Sv: Minns du modet?

kl

Bilden av 20-i-topp från 1984 fick min nostalgitarm att smärta kraftigt... ojojoj den planschen satt på min vägg, den finns säkert kvar tillsammans med massa annat (jag slänger inget :p).

Denna bilden passar här, det är 1986 och jag rider längst fram:

florinett.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Jag red på ridskola under tidigt 90-tal och minns väl bäst halsförlängarna/"gummisnoddarna" som varenda ridkolehäst hade där jag red. Även vit fodring på nosgrimmorna eller klinkers i mässing på pannband och nosgrimmor var väldigt vanligt.
 
Sv: Minns du modet?

Och så minns jag att ALLA ponnyer stod i spiltor, med halsring...vad "lyxigt" det kändes att få rida någon av de större som stod på box, eller av någon anledning inte kunde stå i spilta :D
 
Sv: Minns du modet?

Lånar knappen och tackar alla för underbara inlägg och Palles alla bilder :D

:bow::bow::bow::bow:

MER VILL VI HÖRA OCH SE! *garvar av stolen*
 
Sv: Minns du modet?

Norge iofs, men måste varit runt 2000, skulle man vara hoppryttare så var GPA det enda, Kingsland bomber och fårskinn, ju mer ju bättre av sistnämda.. Har några minnen av pad, sadelgjordstunnel, inuti benskydden och över manken på förbygelen ;)

Från tidig 90 kommer jag mycket väl ihåg trasmattorna vi red med under sadelen på sommaren (istället för schabrak) det var fantastisk snyggt och ett tydligt tecken på sommar.

Jofahjälmen var väl ännu tidigare 90, minns när jag fick bytt ut min sammetshjälm mot en Jofa, lyckan var total och jag blev en mycket bättre ryttare :)
 
Sv: Minns du modet?

100_0242.jpg


*KL*
Luddsett, bettskivor och Jofahjälm i sammet:D Skulle gissa att detta är 93-94. Ja, Bruntes färg var röd:D Jackan och chapsen har jag faktiskt fortfarande kvar!

Har på senare år köpt Hansbos kombitäcke, de tyska färgerna. Nostalgi!:D
 
Sv: Minns du modet?

Åååå, har du sparat ....! Jag hade alla de där planscherna tror jag, känner t om igen en del av hästarna för jag kunde nog alla namnen utantill!

Och manskapssadel- det användes till en del hästar på "min" ridskola. Samt pannband flätade med plastband i olika färger. Tyglar av rent gummi, ridbyxor av sån där konstig modell som var pösig över låren och satt åt från knäna och neråt. Elastiska ridbyxor kom i den vevan som jag började tävla lite.

Det var sammetskaskar som gällde förstås, och gummiridstövlar som man förfrös tårna i på vintern. Ibland hade vi vinterstigbyglar av trä för att inte frysa sönder oss totalt. Och ett par sporrar som alltid satt på stövlarna skulle man ju ha också ...
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 073
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 971
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp