Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

DMS vojlock, hård:
567098.jpg


Gera vojlock, mjuk:
31444772.jpg


övrigt från 40-80-talet:
31448919.jpg

31444722.jpg

31444723.jpg

2607750.jpg

31444703.jpg

31448898.jpg
 
Sv: Minns du modet?

osv
31448944.jpg

31448945.jpg

31448946.jpg


ALLT utom manskapssadeln är mina egna grejor :D

Plus att jag har ännu mer som jag inte orkar ladda upp just nu :D
 
Sv: Minns du modet?

90 talet hade ju de klart fulaste färgerna, som ni säger så var allt mossgrönt, vinrött och (urk) senapsgult.
Allt läder var svart. Tränsen skulle gärna ha vinrött eller grönt foder. Bucas var det bästa täcket man kunde ha. Ridbyxorna skulle gärna vara i manchester, minns att jag hade två par Pikeur i manchester och de hade riktig läder skoning som man fick tvätta med kavalclean. :p
Easy Rider skor var väl också 90 tal. Och golden stripe filt. Schabrak i sammet var hett.

Jag var nog ganska moderat, vi nöjde oss med mörkgröna, marinblåa och svarta saker, har alltid haft ganska klassisk smak. Så vi såg nog inte så illa ut.

Har bara pappersbilder från den tiden, men här är en jag scannat in, den är från slutet på 90 talet.
Blått sammetsschabrak med silverbrodyr, blåa Pikeur manchester, blå Horka hjälm, tröja från något sportmärke, Cavallo stövlar, Eskadron senskydd (de kastade jag för nån vecka sen haha, de var helt gula..). Sadeln var från Euroriding och tränset Windsor. Vi hade parerstångbett, för det hade Milton.

kefir4.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Minns du modet?

OANVÄNDA tyglar från 60talet
4368468.jpg


4632225.jpg

4751099.jpg

8835880.jpg


1277941.jpg


OANVÄNDA bakbensskydd 70tal
6778562.jpg


Bridongbettet till den tidigare visade kandarstången
6778332.jpg
 
Sv: Minns du modet?

m.m.

6779314.jpg


1 par av morfars gamla militärsporrar från 1910-1930, har flera olika par
6779315.jpg


60tal
1277936.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Åh, jag minns alla de här sakerna.

På ridskolan hade alla hästarna flätade pannband och gärna bettskivor. Lånehjälmarna var kaskar utan band i utan satt bara på huvudet typ. Några hade såna där riktigt fula hjälmar som såg ut som nån sorts mopedhjälm. Annars var Jofa-hjälmar det stora på ridskolan och chaps. Hade supersnygga ^^ gröna chaps med fransar.

Min älskade gammelman var supersnygg i *ryser* en tjock senapsgul vojlock och en rosa snörsadelgjord eller vad de heter.

Alla hästar hade såna snörgjordar utan resår som jämt var ett helsicke att spänna och vojlockar.
Blåa Nya Zeeland-täcke och nätsvettäcken. Och i massor av färger.

Kändes så lyxigt sen när man började köra med schabrak och sadelgjord med resår.
Sen var det som sagt perioden när man skulle ha ludd överallt. Jag minns att jag hade en röd luddig vojlock, rött sadelgjordsludd, rött ludd på nosgrimma, nackstycke, sidstycken och benskydd med rött ludd i.
Förfärligt, men då var det ju supersnyggt.
Och som Niela sa var det väldigt mycket mode i vad man skulle ge dem att äta.
 
Sv: Minns du modet?

Och dom ÄLSKADE FÄRGGLADA WINTEC-sadlarna som kom i början av 80-talet :love:

480134.jpg

30797139.jpg

27225640.jpg


Det var mina egna sadlar det...

Här kommer lite från infobladen
24887527.jpg

24887528.jpg
 
Sv: Minns du modet?

kl,
32837618.jpg


så här såg jag ut på 90 talet :p, var ganska mycket wanna be western ryttare ^_^. men jofa hjälm, rep gjord, och klinker träns hade jag :p, inget schabrak dock, det kom senare. på bilden är det en handduk i brist på ngt ordentligt att ha under sadeln.
 
Sv: Minns du modet?

kl

Har faktiskt inte så många minnen då jag började rida -96, men jag mins att alla hästarna på ridskolan hade aachennosgrimma, voljock dominerade på ponnyerna och på dem stora hästarna skulle det vara femtioelva olika padar under sadeln. När det kom privathästar till ridskolan stod man där med stora ögon och var jätteimponerad för att dem ofta hade utrustning som vi ridskoleryttare inte var vana vid. En fluffig teddypad eller liknande under sadeln var lyx lyx lyx och dem ungarna som hade egna ponnyer med till ridskolan ansågs ofta som lite bättre än alla andra, inte bara pga att dem hade egna hästar utan även pga att deras utrustning ofta matchade, deras ponnyer gick sällan med svanskappa, dem hade benskydd, ibland red dem fram med skrittäcke/ländtäcke och vi tyckte dem såg skitproffsiga ut.

Minns även att det var ridskor och chaps som gällde. Man delade in varandra i två olika grupper beroende på om man hade gummi-ridstövlar eller chaps. Dem som hade chaps var "riktiga" hästtjejer medan dem som hade "gummistövlar" var wannabees ingen ville prata med. Helst skulle man ha med sig ett eget spö, att behöva använda ridskolans spön var lite skämmigt, samma sak ang hjälm, man skulle ha egen, det var bara nybörjare som lånade.

När jag sen började rida stor häst och beblanda mig mer med dem vuxna ryttarna var det vanligt att man hade dyr fin utrustning även om man sas "bara" red på ridskola en gång i veckan.
 
Sv: Minns du modet?

*kl*

Så här såg jag och min pålle ut på tävling nånstans i mitten av 90-talet. Jag hade äntligen sparat ihop pengar och kunnat byta ut min plasthjälm till en sammetshjälm, tyvärr var hjälmen som synes alldeles för stor:D. Hade naturligtvis vit textilgjord på tävling, är rätt säker på att pessoabettet är på och Geraskydden sitter på runt om:p.
310619_2139451297750_1590181870_2015228_3451307_n.jpg
 
Sv: Minns du modet?

Härlig bild. :) Men hjälmen var nog lite stor ja. :p

Jag har ett sånt gammalt gammalt ridskoleträns till tant som jag älskar kom jag på. Använder det bara på sommaren eftersom det jämt ligger i bilen och när man kör ut till tant på betet så åker det tränset på för härliga barbackaturer. :love:

Blå/gul hajtandat pannband och stora svarta bettskivor och såna tyglar man hade förr. Använder bara såna med supergrip eller vad det heter numera.
september095edit.jpg
 
Sv: Minns du modet?

KL

En sån där sak jag minns från någonstans runt millennieskiftet är dessa otroligt "snygga" gummityglar som alla ponnyryttare (inklusive jag) skulle ha. Gummityglarna som var färgade. Alltså inte de vita som ni redan snackat om utan dessa var blå-gul-grön-röda ; ). Mellan varje stopp var det en speciell färg. Jag ÄLSKADE dessa tyglar : ). Hittar ingen bild på dessa tyvärr.
 

Liknande trådar

Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 073
Senast: nejlica
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 971
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp