Morgongåva?

Sofie_B

Trådstartare
Jag gifter mig om två veckor och känner lite stress över det här med morgongåvan. Traditionellt sett så är det ju något mannen ger till kvinnan, men nuförtiden verkar det vanligaste att man ger varandra något. Hur har ni gjort? Vad har ni gett och vad har ni fått? Jag har förstått det som att min man kommer att ge mig ett smycke. Jag hade gärna sett att vi skippade det då jag tycker att det i sig är en rätt förlegad tradition (jag behöver inte ett smycke för att trygga min pension liksom) och det är ju mycket man "får" kring bröllopet ändå (all kärlek och värme ifrån dom som är med, talen, uppmärksamheten, kläderna, ringarna, resan osv osv), men nu vet jag att min man redan har köpt en morgongåva.

Jag har inte så mycket pengar kvar, hela bröllopsbudgeten kommer att gå åt även utan morgongåvan, så jag vill inte lägga så mycket pengar på det. Har ni några bra förslag?
 
En morgongåva känns traditionellt som att den ska innehålla en investering eller ett värde, men egentligen behöver en investering inte vara så dyr, det beror ju lite på vad man vill åt.

Tex ett äppelträd till den gemensamma trädgården är inte dyrt i inköp, men kommer i mängder med år ge avkastning och aktiviteter.

Frågan är väl mer vad det får kosta? En dag på spa är inte jättedyrt och behöver inte vara betald innan bröllopet utan kan betalas när det är dags. Samma sak med andra saker. Vill man däremot ha en fysisk sak, tex en klocka eller ett smycke så måste ju det betalas, men alla klockor är inte dyra och ibland kan det vara roligt med bara gravyren på baksidan.
 
Hur tänker din partner kring morgongåvan? Tänker han som du eller är han mer traditionell? Vet han hur du känner? Jag tycker personligen att en inte ska anamma traditioner som en inte gillar, utan bara välja dem som passar en. Jag och min partner gav inte varandra nånting dagen efter bröllopet, ingen av oss såg poängen liksom. Men hade jag vetat att min partner hade köpt något så hade jag nog snarare skrivit ett kärleksbrev, eller skapat något personligt, snarare än att köpa något bara för att.
 
En morgongåva känns traditionellt som att den ska innehålla en investering eller ett värde, men egentligen behöver en investering inte vara så dyr, det beror ju lite på vad man vill åt.

Tex ett äppelträd till den gemensamma trädgården är inte dyrt i inköp, men kommer i mängder med år ge avkastning och aktiviteter.

Frågan är väl mer vad det får kosta? En dag på spa är inte jättedyrt och behöver inte vara betald innan bröllopet utan kan betalas när det är dags. Samma sak med andra saker. Vill man däremot ha en fysisk sak, tex en klocka eller ett smycke så måste ju det betalas, men alla klockor är inte dyra och ibland kan det vara roligt med bara gravyren på baksidan.

Är mest inne på någon typ av upplevelse. Materiella ting har vi så mycket och det finns inget som jag känner att jag verkligen vill ge honom som skulle bli unikt och inte bara för att ge liksom. Känns som att jag skulle vilja ha någon typ av resa eller dag bara för oss två men med anknytning till bröllopet på något sätt.. Men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Sen kommer det en bebis i februari också som försvårar hela det där "bara vi två". :D
 
En morgongåva ges till kvinnan och om du tänker så behöver du inte tänka på morgongåva till din blivande man :D och slipper all stress runt detta :banana:

Hehe, jag vet, men det känns så fel att han ska ge mig men jag inte honom.. och jag är inte i behov av att tryggas ekonomiskt så som kvinnan kanske var förr i tiden när traditionen kom till.
 
Hur tänker din partner kring morgongåvan? Tänker han som du eller är han mer traditionell? Vet han hur du känner? Jag tycker personligen att en inte ska anamma traditioner som en inte gillar, utan bara välja dem som passar en. Jag och min partner gav inte varandra nånting dagen efter bröllopet, ingen av oss såg poängen liksom. Men hade jag vetat att min partner hade köpt något så hade jag nog snarare skrivit ett kärleksbrev, eller skapat något personligt, snarare än att köpa något bara för att.

Han vill ge den för att det är något fint att ge mig. Något speciellt som får mig att tänka på vårt bröllop. Han vet hur jag känner, jag sa att jag helst inte ville att vi skulle ge något till varandra när han nämnde att han hade börjat att fundera på morgongåva. Han älskar dock att ge presenter och han ser inget konstigt i att han ger mig men inte jag honom, han tycker att det är så det "ska" vara.

Jag vill också ge honom något personligt! Jag skulle ha velat ge honom fina foton på mig, men jag trivs inte så bra framför kameran och just nu är jag preggo så då trivs jag ännu mindre framför kameran. Gravidfotografering blir det nog ändå, men då vill jag ju att han ska vara med. Hm.... Det är så svårt!
 
Ett annat förslag är att göra en fotobok om er, hur ni träffades och vad ni redan varit med om. Det finns jättefina böcker som man kan beställa och "göra" själv på nätet. Är inte speciellt dyrt, blir jättefint och är ju personligt. Kan göras romantisk på önskad nivå .... ;)
 
Det enklaste måste väl vara att prata med varandra? Och komma överens om hur ni vill ha det. :)

Ja, men han vill väldigt gärna ge och vill att jag ska hoppa över det för han tycker ändå att det är något som mannen ger till kvinnan, men det känns inte rätt för mig.
 
Ett annat förslag är att göra en fotobok om er, hur ni träffades och vad ni redan varit med om. Det finns jättefina böcker som man kan beställa och "göra" själv på nätet. Är inte speciellt dyrt, blir jättefint och är ju personligt. Kan göras romantisk på önskad nivå .... ;)

Ja, det är en jättebra idé, men han har redan fått sådana böcker och brev. :angel:
 
Känns som att jag skulle vilja ha någon typ av resa eller dag bara för oss två men med anknytning till bröllopet på något sätt.. Men vet inte riktigt hur jag ska få till det.
Fast det är långt till februari, även om vad som helst kan hända innan. ;)
Flera spa brukar ha bra priser om man kommer i november-december när ingen annan är ledig. Annars går det ju att sätta sig i bilen och åka någonstans med hotellövernattning, någon aktivitet etc. Kanske räcker det med konsertbiljetter till någon konsert han vill gå på?

Allting behöver ju inte bli dyrt.
 
Han vill ge den för att det är något fint att ge mig. Något speciellt som får mig att tänka på vårt bröllop. Han vet hur jag känner, jag sa att jag helst inte ville att vi skulle ge något till varandra när han nämnde att han hade börjat att fundera på morgongåva. Han älskar dock att ge presenter och han ser inget konstigt i att han ger mig men inte jag honom, han tycker att det är så det "ska" vara.

Jag vill också ge honom något personligt! Jag skulle ha velat ge honom fina foton på mig, men jag trivs inte så bra framför kameran och just nu är jag preggo så då trivs jag ännu mindre framför kameran. Gravidfotografering blir det nog ändå, men då vill jag ju att han ska vara med. Hm.... Det är så svårt!

Nåt roligt minne ni delar som du kan få inspiration av? Kan du måla nåt som blir en symbol för er tid tillsammans? Nån egenskap hos honom som du särskilt värdesätter som du kan porträttera med någon symbolisk gåva? Nåt minne av när ni blev gravida, nu när ni ganska snart ska bli föräldrar?
 
Jag tänker ev ge ett par manschettknappar med initialer på när det e dags, har inte riktigt bestämt mig än.

Annars får du väl ge honom presentkort på en tatuering eller nåt, det håller ju för alltid :angel:
 
Jag hade varit hos en fotograf och tagit jättefina, lite mer avklädda bilder som han fick ;)

Dessutom två vinglas med våra namn och datum ingraverat tillsammans med en flaska riktigt lyxigt vin.

Jag fick halsband och örhängen
 
Jag gifter mig om två veckor och känner lite stress över det här med morgongåvan. Traditionellt sett så är det ju något mannen ger till kvinnan, men nuförtiden verkar det vanligaste att man ger varandra något. Hur har ni gjort? Vad har ni gett och vad har ni fått? Jag har förstått det som att min man kommer att ge mig ett smycke. Jag hade gärna sett att vi skippade det då jag tycker att det i sig är en rätt förlegad tradition (jag behöver inte ett smycke för att trygga min pension liksom) och det är ju mycket man "får" kring bröllopet ändå (all kärlek och värme ifrån dom som är med, talen, uppmärksamheten, kläderna, ringarna, resan osv osv), men nu vet jag att min man redan har köpt en morgongåva.

Jag har inte så mycket pengar kvar, hela bröllopsbudgeten kommer att gå åt även utan morgongåvan, så jag vill inte lägga så mycket pengar på det. Har ni några bra förslag?


Vi hade en liten borlig vigsel med två vittnen och vigselförrättaren, och hade ingen morgon gåva alls. Det är ju inte för presenterna man vill gifta sig.
Men självklart förstår jag om man vill ha det. Men det är mannen som ska ge kvinnan morgongåvan. Om man ska vara korrekt.
 
Det första jag kom och tänka på var en klocka? Går ju att gravera på baksidan om man vill?
Klockor finns ju i alla prisklasser och former... :)

Har han några intressen/hobbys som det går att göra något av? Kanske någon ny utrustning? Skor, klubba, raket?

Jag förstår att man kanske vill göra något ihop - spa, resa eller vad som men ibland blir ju liksom inte riktigt av... Och i min lilla värld är just morgongåvan en fysisk present, själva upplevelsen är bröllopet och bröllopsresan :p
 
Gravidfotografering blir det nog ändå, men då vill jag ju att han ska vara med. Hm.... Det är så svårt!
Men du kan inte göra en gravidfotografering med bara dig och blivande bebis och rama in en bild därifrån? Så kan ni ha en egen fotografering vid senare tillfälle? Tänker att det kanske skulle kunna vara en överraskning att inte veta att bilderna finns eller ha en aning om hur de kommer att bli :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Äldre Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
24 492
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 386
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp