Morgongåva?

Jag gifter mig om två veckor och känner lite stress över det här med morgongåvan. Traditionellt sett så är det ju något mannen ger till kvinnan, men nuförtiden verkar det vanligaste att man ger varandra något. Hur har ni gjort? Vad har ni gett och vad har ni fått? Jag har förstått det som att min man kommer att ge mig ett smycke. Jag hade gärna sett att vi skippade det då jag tycker att det i sig är en rätt förlegad tradition (jag behöver inte ett smycke för att trygga min pension liksom) och det är ju mycket man "får" kring bröllopet ändå (all kärlek och värme ifrån dom som är med, talen, uppmärksamheten, kläderna, ringarna, resan osv osv), men nu vet jag att min man redan har köpt en morgongåva.

Jag har inte så mycket pengar kvar, hela bröllopsbudgeten kommer att gå åt även utan morgongåvan, så jag vill inte lägga så mycket pengar på det. Har ni några bra förslag?

Ge ngt personligt säger jag.
Min man älskar att gå runt i morgonrock och hans var trådsliten så han fick en ny av mig i morgongåva. Han bytte dessutom till mitt efternamn så jag fick den broderad på bröstet med herr XXXX

Av min man fick jag en fin skrivbok och en penna för alla underbara minnen vi ska skapa tillsammans. :heart
 
Fast det är långt till februari, även om vad som helst kan hända innan. ;)
Flera spa brukar ha bra priser om man kommer i november-december när ingen annan är ledig. Annars går det ju att sätta sig i bilen och åka någonstans med hotellövernattning, någon aktivitet etc. Kanske räcker det med konsertbiljetter till någon konsert han vill gå på?

Allting behöver ju inte bli dyrt.

Så är det ju. Funderar på om man skulle göra något den 8:e varje månad för att fira vår bröllopsdag, bara vi två (och sen bebis när han kommer). Det kan vara olika stora saker varje gång, men typ en middag en månad, en dag på spa en månad, en teaterföreställning en månad osv osv. Och sen ge ett fint brev på själva dagen? Det känns som väl investerade pengar och vettigt, inte bara ge något för att ge liksom. :)
 
Nåt roligt minne ni delar som du kan få inspiration av? Kan du måla nåt som blir en symbol för er tid tillsammans? Nån egenskap hos honom som du särskilt värdesätter som du kan porträttera med någon symbolisk gåva? Nåt minne av när ni blev gravida, nu när ni ganska snart ska bli föräldrar?

Måla och pyssla blir svårt, det är jag kass på, men jag förstår idén och den är jättemysig! Har tyvärr inget speciellt minne av när vi blev gravida, vi visste att det kunde bli iom att natural cycles sa att det var ägglossning, men samtidigt hade jag tidigare fått veta att jag troligtvis skulle behöva hormonbehandling för att bli gravid så vi trodde inte att det skulle bli något. Sen fick jag ändå en känsla och tog ett test sent en söndagskväll när han låg och tittade på tv och ptja, det var en bebis i magen. Typ så. :D
 
Jag hade varit hos en fotograf och tagit jättefina, lite mer avklädda bilder som han fick ;)

Dessutom två vinglas med våra namn och datum ingraverat tillsammans med en flaska riktigt lyxigt vin.

Jag fick halsband och örhängen

Jag ville så gärna göra det, men ville inte vara gravid när jag tog dom bilderna.. Så det får nog bli lite senare i livet!
 
Det första jag kom och tänka på var en klocka? Går ju att gravera på baksidan om man vill?
Klockor finns ju i alla prisklasser och former... :)

Har han några intressen/hobbys som det går att göra något av? Kanske någon ny utrustning? Skor, klubba, raket?

Jag förstår att man kanske vill göra något ihop - spa, resa eller vad som men ibland blir ju liksom inte riktigt av... Och i min lilla värld är just morgongåvan en fysisk present, själva upplevelsen är bröllopet och bröllopsresan :p

Ja, men han har så mycket klockor och han ska få en riktigt fin klocka när han fyller 40 nästa sommar. Så det får bli då. :) Ja, känns som att morgongåvan är mer en fysisk present, men samtidigt är jag inte så mycket för att gör materiella ting bara för att ge heller. Då vill jag liksom känna att just den här grejen blir 100 % rätt!
 
Men du kan inte göra en gravidfotografering med bara dig och blivande bebis och rama in en bild därifrån? Så kan ni ha en egen fotografering vid senare tillfälle? Tänker att det kanske skulle kunna vara en överraskning att inte veta att bilderna finns eller ha en aning om hur de kommer att bli :)

Hade varit en jättebra idé men nu har jag varken tid eller så mycket pengar som en fotografering kostar före bröllopet. :(
 
Jag förstår verkligen dina dubier över det här med morgongåvan.

Nu vet jag ju inte alls hur er relation ser ut och hur ni pratar med varandra och sådant, men om min man mot all förmodan hade kommit på idén att ge mig ett smycke som morgongåva - ja, då hade jag sagt till honom som du skriver här. Det vill säga att idén känns lite mossig, att symboliken med ett smycke som pensionsförsäkring inte riktigt matchar din livsstil eller din idé om hur livet bör vara. Och att du nog inte tolkar det som att din man är riktigt på det spåret han heller. Han ser väl dig som en kvinna som är kapabel att försörja sig själv, antar jag.

Mitt mål med diskussionen hade faktiskt varit att jag antingen fick smycket som födelsedagspresent eller vad som helst, eller att han/vi lämnade tillbaka det till butiken.

Förutom den problematiska symbolik med morgongåvan som du pekar på, så hade jag själv haft enoma problem med hela grejen med en present som på något vis ska symbolisera relationen, eller den gemensamma lyckan eller något i den stilen. En sådan present känns för mig som en stor och tung börda, både att få och att ge. Jag hade diskuterat det med partnern utifrån sådana tankar och känslor. Med målet att vi inte ska förhålla oss på det viset till presenter överhuvudtaget. Men som sagt, det beror ju på hur man lever tillsammans, och där är ju folk olika.
 
Jag hade nog satsat på en spa-dag för att med lite perspektiv åka iväg och minnas bröllopet. Kanske ta med bilderna ni då sammanställt, prata om er dag, fundera på vad ni vill göra första bröllopsdagen. Helt enkelt tid att reflektera över dagen. För det lär nog inte gå att göra under tiden, eller nära inpå - det brukar ju vara rätt hektiskt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Äldre Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
24 564
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 457
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp