Bukefalos 28 år!

Muskler vs Muskler

Nej, men träna är ju just precis vad jag gör. Att bli stor är inte enda målet. Träning gör jag också för hälsan.
Gym träningen kör jag endast 3 ggr i veckan. Men dessa gånger vill jag få ut maximalt av träningen därför kör jag så tungt jag kan. Men samtidigt vill jag inte bli en biff som är helt slut efter 100 meter jogg.
Jag tränar cardio resterande 4 dagar. Förra året sprang jag milen på 40 minuter. Tränade löpning 2 dagar i veckan i 2 månader. Övrig tid cykling.

Smidighet tänkte jag få med lite yoga. Så jag är ute efter en stark, smidig och uthållig kropp med bra kroppskontroll.
Jag tror att en allsidig kropp är snyggast också .
Vad har du för 1rm på bänk/mark/böj etc?
 
Vad har du för 1rm på bänk/mark/böj etc?
Vad klarar du själv?

Jag har testat bänkpress en gång i mitt liv och jag klarade bara min egen vikt (på ett kilo när) men bänkpress är en konstig övning och ganska obehaglig när man är i närheten av vad man klarar, åtminstone upplevde jag det så.
 
Ok men vad har du för 3rm då?

Jag har faktiskt aldrig kört bänkpress heller. Jag tränar ensam och har ingen som passar. Så jag föredrar att köra hantelpress. Vilket ska vara lika bra träning om inte bättre.

Där kör jag 30 kg hantlar 3x7. Men vad jag förstått ska hantelpress vara lite jobbigare än bänkpress.
 
Vad klarar du själv?

Jag har testat bänkpress en gång i mitt liv och jag klarade bara min egen vikt (på ett kilo när) men bänkpress är en konstig övning och ganska obehaglig när man är i närheten av vad man klarar, åtminstone upplevde jag det så.
Bänkpress tror jag jag har fått ut runt 45kg som max.
 
Nej, men träna är ju just precis vad jag gör. Att bli stor är inte enda målet. Träning gör jag också för hälsan.
Gym träningen kör jag endast 3 ggr i veckan. Men dessa gånger vill jag få ut maximalt av träningen därför kör jag så tungt jag kan. Men samtidigt vill jag inte bli en biff som är helt slut efter 100 meter jogg.
Jag tränar cardio resterande 4 dagar. Förra året sprang jag milen på 40 minuter. Tränade löpning 2 dagar i veckan i 2 månader. Övrig tid cykling.

Smidighet tänkte jag få med lite yoga. Så jag är ute efter en stark, smidig och uthållig kropp med bra kroppskontroll.
Jag tror att en allsidig kropp är snyggast också .
Alla kör väl så tungt de kan? Men om man inte fixar 3x15 eller åtminstone 3x10 så är det ju för tungt, om man tränar på det sättet. Om man inte kan genomföra övningen med kontroll och precision, så är det för tungt. Dels är risken att man inte gör övningen korrekt, för att man inte orkar, dels ökar risken att skada sig.

Absolut att allsidighet är snyggast - men enorma bröst/axel/biceps med tunnare ben är inte snyggt. Och om allt är enormt blir det för mycket, tycker jag.
 
Alla kör väl så tungt de kan? Men om man inte fixar 3x15 eller åtminstone 3x10 så är det ju för tungt, om man tränar på det sättet. Om man inte kan genomföra övningen med kontroll och precision, så är det för tungt. Dels är risken att man inte gör övningen korrekt, för att man inte orkar, dels ökar risken att skada sig.

Absolut att allsidighet är snyggast - men enorma bröst/axel/biceps med tunnare ben är inte snyggt. Och om allt är enormt blir det för mycket, tycker jag.

Jag tränar hela kroppen på gymmet. Jag får nog träna många många år innan allt blir enormt om det ens blir det.
 
Jag skulle gärna ge dig siffror. Men jag har faktist aldrig testat att göra 1rm. Jag tycker inte det är så intressant. Jag kör 3x7-12 oftast på varje övning.
Så gör många, vilket är rätt dumt om man ska få större muskler. Om du ska satsa på större volym på musklerna ska du göra mindre antal reps och mycket tyngre, du ska vara helt slut efteråt. Om man däremot ska underhållsträna så kan man göra som du gör i dagsläget.
 
Så gör många, vilket är rätt dumt om man ska få större muskler. Om du ska satsa på större volym på musklerna ska du göra mindre antal reps och mycket tyngre, du ska vara helt slut efteråt. Om man däremot ska underhållsträna så kan man göra som du gör i dagsläget.

Slut är jag efteråt. Men jag är medveten om att man ska lyfta tungt. Håller på höja mig sakta men säkert i övningarna. Tänkt ligga på 5-7 reps.

Ett problem är att jag nåt max vikt på vissa maskiner och snart på andra. Så då har jag kört fler reps istället. Hmm, får försöka hitta andra övningar.
 
Min erfarenhet är att det är långt mycket mer imponerande med kontroll än ren kraft.
kraft utan kontroll är oanvändbar.
Kontroll utan styrka är oanvändbar.
Lagom styrka med fullständig kontroll är fantastisk.
Lagom kontroll med fullständig styrka är medioker.
 
Min erfarenhet är att det är långt mycket mer imponerande med kontroll än ren kraft.
kraft utan kontroll är oanvändbar.
Kontroll utan styrka är oanvändbar.
Lagom styrka med fullständig kontroll är fantastisk.
Lagom kontroll med fullständig styrka är medioker.
Styrka med full kontroll är även det fantastiskt. :up:

 
Slut är jag efteråt. Men jag är medveten om att man ska lyfta tungt. Håller på höja mig sakta men säkert i övningarna. Tänkt ligga på 5-7 reps.

Ett problem är att jag nåt max vikt på vissa maskiner och snart på andra. Så då har jag kört fler reps istället. Hmm, får försöka hitta andra övningar.
Kör du "chin up"? Alltså man hänger med raka armar i ett räcke och häver sig upp, med båda armarna är det inte så svårt men såg en kille som kunde hänga i en arm med ett finger(!) och häva sig upp, jag testade med en arm och hela handen och jag kunde hålla mig kvar men att försöka lyfta mig var omöjligt så jag gav upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 596
Senast: Jadzia
·
Samhälle Senaste veckorna har jag hållit på med ett projekt som kretsar mycket kring identitetsmarkörer, det vill säga olika symboler och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 584
Kultur Jag är lite sent på det, men jag har denna morgon sett att folk har hoppat på en fotoutmaning på Instagram som heter Fånga februari. Den...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
15 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp