Bukefalos 28 år!

När kan man lämna barnet ensamt???

Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Man ser barnen som en del i "flocken" där mening och gemenskap är viktig.

Det där med "flocken" tillhör det jag inte gillar. Jag tycker att man ska bemöta barnen som individer, vart och ett, i mycket högre grad än vad AW förespråkar. Hennes tips kanske är vad som måste till om man ska driva runt ett hem med nio barn, men själv har jag ju valt en något mindre barnaskara just därför. Jag ser inte stordrift som ett ideal när det gäller människor.

Det är för mycket avnödtorftigt uppfyllande av absoluta basbehov, och på tok för lite av allt det som i mina ögon gör livet roligt och rikt.

Sen är jag heller inte så himla mycket inne på att storasyskonen ska ha vardagligt ansvar för småsyskonen, men det ingår ju i att jag inte har valt att få nio barn, och därmed inte behöver ta de större till hjälp för att kunna ro runt de mindre.

Att ha min unghäst i flock med lite äldre häst/-ar som ledare, känns som lite av en annan fråga, faktiskt. :D
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Hur menar du nu? Vilket sätt? Boken är tjock och innehåller massor av tips.

Kommer faktiskt inte ihåg allt men mycket tyckte hon var illa för små barn. Bla hennes sätt att få små barn att sova genom att buffa dem tills de skriker för att nämna ett sätt :crazy: Liksom att hon förespråkar magsovning vilket man absolut inte gör med tanke på psd

http://larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Och där ser man hur olika det kan vara! :laugh: Jag har många vänner med småbarn, och de luktar varken illa, har tovigt hår eller beter sig som zombies. Med mitt jobb skulle det inte funka heller, eller vill du att dina lärare på universitetet ska se ut och bete sig så? Jag lovar att det finns en och annan bland dem som har småbarn, lärare är helt vanliga människor som också har barn och familj. Jättetråkigt att dina kompisar har det så, jag tycker uppriktigt synd om dem, och hoppas att deras liv snart blir bättre igen!

Jag tror inte att lärare på universitet har något unikt sånt krav - jag tror ingen vill vara sån på jobbet. Men många är ju hemma eller har partnern hemma när bebisen är 3-4 månader och det är sömnbrist och allt. Då ser man dem inte. Nu kan ju många hålla sig jättefräscha ändå, men jag är inte direkt någon pingla efter 3 timmars sömn och 2 timmars vaggande av bebis :D. Vissa har ju iofs tur och har en bebis som sover jättebra.

Jag levde nog i mysbyxor 3-4 månader, innan jag liksom noterade hur slafsig jag var. Men herregud, 4 månader, vad spelar det för roll :). Däremot så har jag en gång senare kommit till jobbet och hittat vällingkräks på ärmen till tröjan :o Jag kavlade upp ärmarna i kylan och försökte se oberörd ut, haha!
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

delvis kl

Jag fick inte sova ordentligt pa 18 manader (plus lite innan medan jag ff var gravid) men jag har alltid fatt kommentaren "guuuuud vad frasch du ser ut!!" nar jag gar utanfor huset for jag har fixat iordning mig varje dag dvs duschat, makeup, snygga klader osv sedan barnen foddes. Det var viktigt for mig, for jag kande mig lite mer normal da.
Jag blev t.o.m. lite utanfor i mammagruppen eftersom jag var den enda som var sa och det var liksom inte accepterat.... Men sa hade jag ju inte krakbebisar heller, sa jag kunde liksom traska omkring i designerklader utan problem :D

Men inombords var man ju inte riktigt normal! Somnbristen gjorde att omdomet och humoret och toleransen inte var pa topp. Maken fick stora slevar av det :crazy:
Plus att jag var mer eller mindre livsfarlig nar jag korde bil ett tag...
Men som sagt, det syntes inte utanpa ;)
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Hehe, jag var så AVIS på mammor som var som du och jag ville också vara sån - men så insåg jag att jag är ju inte ens sån utan barn :D. Smink fanns inte på kartan förrän nyligen, mest för att dottern kletade ut allt över hela ansiktet så snart hon fick en chans. Och kläderna aaaaalltid nergrisade av, tja, först var det mjölk, både ny och begagnad ;) sedan barnmat, fruktmos och allt annat hon kunde få tassarna på. Hopplöst en stund!
Nu är det inte så längre iallafall, pust :)
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Ja, skall tillägga att sminket satt på mig, inte på henne, som det kanske lät :D
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Hehe fast jag har blivit mer och mer avtrubbad ju aldre barnen blir, nu ar jag sa relaxad att jag kanner knappt igen mig sjalv :D och det hjalper inte direkt att jag haft ogoninfektion i 13 veckor (!! som jag ursprungligen fick av ena dottern, saklart) och darmed inte kan ha varken smink eller linser... oh well!

Och nu ska jag snart salja av en massa klader och vaskor som jag insett att jag faktiskt inte har nagon storre nytta av och kopa sant som jag faktiskt behover... det AR ju fortvivlat opraktiskt med kemtvatt och smabarn...
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

För mig är det nog egentligen hela det här "så här är det när man har barn" som känns så märkligt.

Att ha barn, som någon slags underlig, tillfällig, parentetisk livsfas, och så betraktad medan den pågår.

Folk säger än det ena än det andra, följt av "när man har barn". Föräldrar till treåringar säger det till mig, och jag undrar ofta varför. Jag har nästan inte en enda gång känt igen mig i sådana utsagor.

Växer man aldrig in i sitt föräldraskap då, utan fortsätter att titta på det utifrån, från en barnlös utsiktspunkt, att hela tiden jämföra med? I så fall förstår jag att det blir asjobbigt. Men det skulle ju vad som helst bli som hela tiden jämfördes med något annat, och inte fick vara i egen rätt.
Jag förstår inte riktigt problemet. Du läser in någon symbolik på ett principiellt som jag inte håller med om, i mina ögon hänger det helt på vad man pratar om. Och hur kommer just treåringarna in i bilden? Eller menar du att du har principer mot att generalisera överhuvudtaget om hur det är att vara förälder? Varför i så fall? I mina ögon är det inte ett dugg konstigare än att någon vid ett fikabord säger "man har mindre tid över till annat när man har häst" eller "det blir lite knepigare att åka utomlands när man har hund".
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Det där med "flocken" tillhör det jag inte gillar. Jag tycker att man ska bemöta barnen som individer, vart och ett, i mycket högre grad än vad AW förespråkar. Hennes tips kanske är vad som måste till om man ska driva runt ett hem med nio barn, men själv har jag ju valt en något mindre barnaskara just därför. Jag ser inte stordrift som ett ideal när det gäller människor.

Det är för mycket avnödtorftigt uppfyllande av absoluta basbehov, och på tok för lite av allt det som i mina ögon gör livet roligt och rikt.

Sen är jag heller inte så himla mycket inne på att storasyskonen ska ha vardagligt ansvar för småsyskonen, men det ingår ju i att jag inte har valt att få nio barn, och därmed inte behöver ta de större till hjälp för att kunna ro runt de mindre.

Att ha min unghäst i flock med lite äldre häst/-ar som ledare, känns som lite av en annan fråga, faktiskt. :D

Jag kanske är helt ute och cyklar, men var det inte tom 12 barn som hon skaffade? :crazy:
Jag är inte heller förtjust i stora barnaskaror just därför, hur i all världen ska man ha tid för dem?? Nu när kvinnor i väst har en unik möjlighet att välja vilket antal barn man kan få, så har jag faktiskt svårt att begripa hur man kan välja att skaffa många barn, speciellt med tanke på hur svårt överbefolkad vår planet ändå är.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

delvis kl

Jag fick inte sova ordentligt pa 18 manader (plus lite innan medan jag ff var gravid) men jag har alltid fatt kommentaren "guuuuud vad frasch du ser ut!!" nar jag gar utanfor huset for jag har fixat iordning mig varje dag dvs duschat, makeup, snygga klader osv sedan barnen foddes. Det var viktigt for mig, for jag kande mig lite mer normal da.
Jag blev t.o.m. lite utanfor i mammagruppen eftersom jag var den enda som var sa och det var liksom inte accepterat.... Men sa hade jag ju inte krakbebisar heller, sa jag kunde liksom traska omkring i designerklader utan problem :D

Men inombords var man ju inte riktigt normal! Somnbristen gjorde att omdomet och humoret och toleransen inte var pa topp. Maken fick stora slevar av det :crazy:
Plus att jag var mer eller mindre livsfarlig nar jag korde bil ett tag...
Men som sagt, det syntes inte utanpa ;)

Men det kanske är en okunnig fråga, men varför fick du inte sova på 18 månader? Kunde inte din man ta några nätter alls? Själv fick jag sova hela nätter när sonen var 1 månad kanske, och sedan dess sover han mellan 21-9 ungefär och två -tre timmar på dagen. Så jag har haft väldig tur, har jag förstått det som.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag kanske är helt ute och cyklar, men var det inte tom 12 barn som hon skaffade? :crazy:
Jag är inte heller förtjust i stora barnaskaror just därför, hur i all världen ska man ha tid för dem?? Nu när kvinnor i väst har en unik möjlighet att välja vilket antal barn man kan få, så har jag faktiskt svårt att begripa hur man kan välja att skaffa många barn, speciellt med tanke på hur svårt överbefolkad vår planet ändå är.

Jag tycker inte det är relevant hur många barn hon skaffade.

Boken har gett mig många bra tips om hur man kan bemöta problem i vardagen när barnen är små, praktiska tips om mat och sömn. 5 minuter metoden har jag använt mig av, men en mildare variant som passade oss. Jag föjler aldrig tips från böcker slaviskt, utan tänker själv. Att författaren har 8 eller 12 barn bryr jag mig inte om, jag har två för att jag vill ha det.

Dömer du alla som har många barn, eller är det bara AW?
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Men det kanske är en okunnig fråga, men varför fick du inte sova på 18 månader? Kunde inte din man ta några nätter alls? Själv fick jag sova hela nätter när sonen var 1 månad kanske, och sedan dess sover han mellan 21-9 ungefär och två -tre timmar på dagen. Så jag har haft väldig tur, har jag förstått det som.

Darfor att jag har tvillingar, och de har alltid vaknat mycket pa natterna. Alltid varit latta att lagga, men som sagt vaknat kanske 5ggr/barn/natt = 10ggr/natt. Eller sa sov den ena hela natten men inte den andra. Eller sa sov den ena bra forsta halvan men inte den andra och tvartom, under samma natt. Det fanns oandliga varianter pa temat ;)
Inte forran de blev runt 18 manader sa borjade BADA TVA SAMTIDIGT sova hela natter. Och de har alltid vaknat tidigt pa morgonen, gor sa aven nu, sovmorgonsrekordet ar 08.20 och det har hant EN gang. I vanliga fall vaknar de kl 06.
Och jo, maken och jag har alltid delat pa natterna sedan de foddes. Men som sagt, tvillingar....ett barn var....

Det maste vara piece of cake att bara ha ett litet barn i taget :D
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag kanske är helt ute och cyklar, men var det inte tom 12 barn som hon skaffade? :crazy:
Jag är inte heller förtjust i stora barnaskaror just därför, hur i all världen ska man ha tid för dem?? Nu när kvinnor i väst har en unik möjlighet att välja vilket antal barn man kan få, så har jag faktiskt svårt att begripa hur man kan välja att skaffa många barn, speciellt med tanke på hur svårt överbefolkad vår planet ändå är.

:bow::bow:
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag kanske är helt ute och cyklar, men var det inte tom 12 barn som hon skaffade? :crazy:
Jag är inte heller förtjust i stora barnaskaror just därför, hur i all världen ska man ha tid för dem?? Nu när kvinnor i väst har en unik möjlighet att välja vilket antal barn man kan få, så har jag faktiskt svårt att begripa hur man kan välja att skaffa många barn, speciellt med tanke på hur svårt överbefolkad vår planet ändå är.

Fast idag är det inte så. Vi föder alldeles för lite barn idag och om ett tag kommer det inte finnas folk tillräckligt till att arbeta
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag tycker inte det är relevant hur många barn hon skaffade.

Boken har gett mig många bra tips om hur man kan bemöta problem i vardagen när barnen är små, praktiska tips om mat och sömn. 5 minuter metoden har jag använt mig av, men en mildare variant som passade oss. Jag föjler aldrig tips från böcker slaviskt, utan tänker själv. Att författaren har 8 eller 12 barn bryr jag mig inte om, jag har två för att jag vill ha det.

Dömer du alla som har många barn, eller är det bara AW?

Nej, givetvis är det inte superduperintressant om hon hade 9 eller 12 barn, men det var mest för att jag hade för mig att det var 12 och blev lite fundersam.
Att döma är att ta i, men jag undrar lite över varför kvinnor i västvärlden skaffar så många barn när man faktiskt idag har möjlighet att välja. Såklart är det en fråga för varje enskilt par, men jag tycker det är märkligt och faktiskt en smula onödigt med tanke på befolkningsutvecklingen och miljöproblemen som vi står inför. Naturligtvis skulle jag inte säga det till en familj med många barn, självklart inte, men som samhällsfenomen är det en intressant fråga att diskutera tycker jag.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Oj, då förstår jag. Låter verkligen jobbigt! Jag är nog väldigt lyckligt lottad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 678
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 326
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 841
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp