Bukefalos 28 år!

När kan man lämna barnet ensamt???

Cambrie

Trådstartare
Vi ska ju ha barn nu i dagarna, nu funderar jag över det praktiska med att ha barn och undrar hur ni har gjort med semestrar och sånt...

Hur gamla var era barn när ni lämnade dem ensamma, säg för kvällen (t.ex gå ut och äta, gå på bio, umgås med varandra o.s.v), för helgen eller åkte på semester utan dem? Jag menar nu naturligtvis med barnvakt (mor och farföräldrar) som barnet känner väl och inte att de ska vara ensamma hemma...

Antar att det är individuellt, men jag tänkte på som en kompis som åker till Thailand varje år och tog med sig sin i princip nyfödda dotter, får verkligen en nyfödd (ok, hon var tre månader) ut något av en sådan solresa? Borde ju bli plågsamt varmt åt stackaren? För vår del har vi ju stall och hästar hemma så ute och reser är vi aldrig förutom en eventuellt kortare resa till Ryssland i juni (som jag ändå hoppas att bebisen kan åka med på), men däremot vill vi båda åka till OS i London år 2012, jag tvivlar ju på att ett barn som då är 2½ år får så mycket ut av att vara i en storstad och titta på friidrott? Vår barnmorska sa igår att hon inte tycker man ska lämna barn en vecka, ens med far eller mor föräldrar, om de är under tre år...
Som sagt, London är ju inte särskilt varmt och det går säkert bra att ta med sig barnet, men frågan är hur roligt det kommer att tycka att det är?

Vad tycker ni? Har ni gett er ut på någon resa utan barn? Med barn? Jag pratar nu om små barn, äldre barn är det förstås givet att man reser ihop så de får ta del av nya intryck och mysigt att göra nåt ihop hela familjen, utan det var mest en fundering hur andra gör...
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Plågsamt varmt vet jag inte, det finns ju uppenbart en massa thailändska barn som bor sådär plågsamt varmt hela sin uppväxt utan att ta skada. ;)

Jag gissar att kompisen tog med barnet till thailand för att hon själv ville åka, hon åkte inte dit för barnets skull? Det är inte så ovanligt, har åtminstone ett par bekanta som tillbringat delar av föräldraledigheten (alltså ett par-tre månader) i Thailand med barnet.

När det gäller en londonresa 2012 skulle jag utan att blinka lämna barnet hos släkt som barnet känner väl, låter mycket märkligt att ett barn inte skulle kunna vara utan föräldrarna alls upp till tre års ålder, det har nog din bm hittat på själv.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Ja hon måste väl ha gjort det, det är ju inte det att jag inte vill ta med mig barnet utan mer det att det kanske inte är en så passande resa för ett tvåårigt barn att åka till en storstad för just det ändamålet...

Och visst finns det barn i Thailand, men det var mest själva grejen jag menade, är det många som reser iväg med så små barn? Min kompis tycker att hon, den lilla, ska få ta del av nya intryck och så, men kan verkligen en tremånaders bebis ta in intryck från en resa och så?

För kvällar och sånt då, hur gamla har de varit då innan de blivit lämnade med barnvakt, förutsatt givetvis att barnet mår bra? Och för kortare perioder, typ helger? Nu blir det kanske så att man blir värsta hönsmamman som inte vill lämna barnet för ens en sekund, men kan ändå vara intressant att veta hur andra gör?
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

En tremånaders baby tror jag inte tar särskilt mycket intryck, och kommer ju högst troligt inte minnas att hon varit i thailand en gång när hon blir äldre. Men för resten av familjen kan det såklart vara skönt, och barnet tar knappast skada (men har ingen nytta av resan heller).

Nu har jag inga barn än, men vår plan är att barnet ska kunna vara enstaka kvällar/nätter eller någon helg med mormor från när det är ett halvår kanske, om inte förr. Tror tvärtom att barn mår bra av att ha många vuxna omkring sig, och känna trygghet med nära släkt och inte enbart med mamma och pappa.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Men för resten av familjen kan det såklart vara skönt, och barnet tar knappast skada (men har ingen nytta av resan heller).
Nyttan av resan är väl att hela familjen är tillsammans och hittar på saker tillsammans de normalt inte gör hemma? Det har även ett litet barn nytta av!
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Men en tremånaders baby har väl knappast hunnit lära sig vad som är normalt än? I den åldern är det ju spännande med de egna tårna, tror knappast man behöver åka till thailand för att kunna visa barnet nåt nytt.

Att ha hela familjen samlad går ju utmärkt i sverige också, för den delen.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Det varierar nog med både barn och utveckling som barnet är inne i. Vi lämnade barnet hos min svägerska för en kväll när han var en månad gammal. Det gick jättebra. Vi har lämnat honom enstaka kvällar fram till i höstas, då det blev mer frekvent. Det har varit gnäll när vi lämnat med sedan har det gått superbra de flesta gångerna. Vissa gånger har det inte gått lika bra. Men det går ju bättre iom att han är van vid de personer han träffar såpass ofta, samt att han blir äldre hela tiden.

De dagar jag är ledig tillbringar jag mycket gärna med mitt barn. Behovet av lediga helger är mycket mindre än jag trodde att det skulle vara, speciellt sedan jag började jobba heltid. Nu saknar jag att vara med mitt barn och vill tillbringa min lediga tid med honom. :)

Angående din väninna hade jag tyckt det varit värre att vara ifrån en så liten en så lång tid som för en thailandsresa. Om det inte är så att den stannat hemma med någon den umgåtts väldigt intensivt med under hela sitt liv. Dvs ungefär lika mycket som en föräldraledig förälder är med sin nyfödda. :)

Angående din Londonresa tycker jag du gör rätt i att planera att lämna barnet hemma. Det skulle stressa både er och barnet då det inte låter som en resa den skulle uppskatta. :)
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Thailand med ett barn som helammas känns ganska tryggt. Det hade kanske varit jobbigare om man skulle hålla på att fixa med mat där nere. Vi var iofs på Mauritius med en 9-månaders och hon övergav raskt våra medtagna burkar för hotellets mat. Det funkade jättebra.

Jag ska vara borta på jobbresa från mina barn en vecka nu under våren (de är 3,5 och 1,5) men då är min man hemma med dem. Personligen tycker jag att en vecka är lång tid att vara ifrån mina barn och jag hade inte velat lämna bort dem hos nån annan så länge nu när de är så små.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Lånar lite... hoppas det är okej.

När kan man lämna ett barn helt själv i en timme eller två? (OBS! Jag inser att barnet då är ganska många år)
Jag antar att det kan variera ganska mycket beroende på vad man har för barn, vissa hittar ju på mer än andra. Men själv har jag absolut ingen aning så det hade varit intressant att veta.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Att ge sig ut och resa med en tremånaders bebis för att den ska allmänbildas, verkar lite overkill. :D Men man är ju ledig länge och har tid och det är lätt att resa med bebis som dels ammas dels inte rymmer, så varför inte? Sveriges kyla är ju inte idealiskt för långa promenader med bebis eller fikor ute i det fria, när man för en gångs skull hinner.

Jag tog med min son på alla mina resor, och det var från början, som bebis.

Jag ser inga som helst problem med att ha en 2,5-åring med sig i London (precis som i det varma Thailand bor det ju en massa barn i London), men jag tror inte jag hade uthärdat att sitta på läktaren dagen lång med ett barn i den åldern.

Vid resor till storstäder med barn i dagisåldern, har jag kunnat ta med det på något vuxenaktigt tex på förmiddagen, för att sedan göra något mer barnaktigt på eftermiddagen. Det barnaktiga kan vara att gå till en park där ungen kan rusa runt, tex. Det vuxenaktiga kan vara att sitta på en läktare, förutsatt att man inte måste vara tyst, eller gå på museum eller så.

Om en två-treåring känner sina barnvakter hyfsat väl skulle jag nog kunna lämna den en vecka hos dem. Men jag hade hellre planerat resan till London så att barnet kunde följa med, tex kan de vuxna turas om att se på tävlingarna. Det är väldigt roligt att gå runt och titta på nya saker med små barn!
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag var på globen horse shows ena kvällsföreställning när Rasmus var 6 veckor. Han var hemma hos mormor och morfar med sin pappa. Han åt, bajsade, kräktes och kissade som vanligt men där imellan var han väldigt ledsen. Dom fick honom lugn genom att linda in honom i min tröja.

Sen vet jag inte om Rasmus är väldigt mogen för sin ålder. Han var 1½ år när han bodde 2 veckor med mormor och morfar. Han förstod innan att han skulle bo där och pratade om det och saknade absolut inte mamma och pappa. Var värre för oss ;)

Vi åkte till Kreta strax före han fyllde 2 år. Det är 4 månader sen nu och han pratar fortfarande om när han flög flygplan, åkte buss och sov i mormors knä. Han dansade zorba varje dag i 3 månader!! Nu händer det bara någon gång i veckan ;)

2 somrar har Rasmus åkt med på dragracingtävlingar. Han var 9 månader när vi var nere på mantorp i 5 dagar och bodde i husvagnen. Det var ASVARMT och vi bodde i asfaltsdepån mitt bland alla bilar ;) Och visst tog han åt sig av det. När han ser bilder på bilen, eller om den dyker upp i något filmklipp på datorn. Så säger han att det är Larsa som börnar och pappa som är bredvid bilen! Bilen såldes sen när Rasmus var 1 år så han har ju bara sett den som bebis.
Sommaren 09 åkte vi med en annan förare, och den bilen känner han oxå igen :)
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

kl

Jag har för mig att My var 6 månader första gången jag och min man gick ut på bio tillsammans. My var då hos sin mormor och morfar i stan, och vi gick på em bio så att vi kunde komma och hämta hem henne innan hon skulle lägga sig för kvällen. Det var alldeles lagom som första gång, både för henne och för oss. My känner (och kände redan då) sin mormor och morfar mycket väl, och de har passat henne kortare stunder i stallet eller hemma innan detta tillfälle, men det kändes ändå som första "riktiga" gången.

My har även en jättenära relation till sin farmor och hon har varit ute och gått med henne många gånger redan från att hon var några veckor, så att vi fått lite egen tid. Men det har ju varit kortare stunder och så länge hon ammades med två timmars mellanrum så var det det som fick styra. När hon var 6 månader åt hon en portion gröt på em, vilket gjorde att det gick att vara borta lite längre.

Första gången vi lämnade henne på kvällen var hon ca 10 månader och vi var bara över på fest i grannhuset, och farmor och farfar var hemma hos oss och passade My. Det var också väldigt lagom, och det gick bra.

Nu är My precis fyllda ett år (igår!) och vi har inga problem att lämna henne hemma med barnvakt i form av mormor/morfar eller farmor/farfar, i princip vilken tid på dygnet som helst.

Vi har inte rest utomlands ännu, och jag vet heller inte när det blir av. Däremot har vi åkt runt lite i Sverige, My var bland annat med mig på islandshäst SM när hon var 5,5 månad. Vi var borta i fem dagar och det ösregnade i princip hela dagarna, tävlingarna var utomhus och vi satt på läktare helatiden. Gick hur bra som helst!

//Julia
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag tror att din barnmorska blandar ihop begreppen lite, man rekomenderar inte varannan veckas boende förren efter barnet fyllt tre.

Hur länge man kan lämna beror mer på barnet än på åldern. Min son var helt förtvivlad när han som 15 månaders lämnades hos barnvakt i två timmar på kvällen trots att han kände barnvakten väldigt väl medans dottern inte brydde sig alls så länge hon fick vara hemma så gick det bra från 7 månader någon timme.

Min son kunde vara ensam hemma en timme när han var 8 år om han visste att han kunde få tag i mej på telefon. Dottern som var mer i det blå:o:love: vågade jag inte lämna ensam förren hon var något äldre, däremot var hon 7 och sonen 9 när de regelbundet var själva hemma en timme efter skolan tre dagar i veckan.

Själva för en kväll, eller egentligen inte ensamma de hade ju varandra, var barnen 9, 11 och bonusbarnen 10 och 13 år med sambons syster två minuter bort och redo att åka. Då för att de tyckte att det var spännande att få vara själva, men gud vad nervös jag var:crazy:

Från barnen var drygt 7 och 9 jobbade jag bara några meter från hemmet och då var de med eller ensamma hemma tre timmar när jag jobbade. De kunde alltså bara gå över gårdsplanen på 10 meter så var de på mitt jobb.

De trivdes ypperligt med den lösningen att få välja själva att vara med mej i stallet eller vara inne och titta på film eller göra annat.

Ensam över en helg var sonen 14 år gammal, dottern har det inte funnits andledning till förren hon var 16 år.

Det viktiga är ju att barnet och föräldern är trygga med arrangemanget och att det finns någon att få tag på snabbt om det skulle behövas.

Jag skulle inte lämna ett barn under året mer än några timmar och ett barn 1-3 år max en helg eftersom de behöver rutiner och lugn för att få vara trygga.
Min dotter kände inte igen sin pappa som hon inte hade träffat på en månad ungefär när hon var 14 månader.

Min mamma lämnade mej hos min mormor (som jag älskade och var hos jämt) i en vecka när jag var 6 månader, jag ville inte kännas vid min mamma efter det och blev ett "besvärligt" barn eftersom jag blev så otrygg.
Hos mormor var jag glad och lugn men blev ledsen och orolig hos min mamma.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

låter mycket märkligt att ett barn inte skulle kunna vara utan föräldrarna alls upp till tre års ålder, det har nog din bm hittat på själv.

Barnmorske- och BVC-ideologin har mycket gemensamt med ideologin hos vem-det-nu-var som avrådde dig från att rida.

Symbiosen ska enligt den ideologin helst inte brytas för en sekund under de första tre åren, rutinerna ska hållas benhårt (fast på ett mjuuuuukt föräldravis) och får vara hur tidskrävande som helst, och allting som går det minsta utanför rutinerna beskrivs som något som absolut måste ske "i lugn och ro". Inga fester, utan maxnivå av umgängesliv är mormor och morfar på middag (tidigt på kvällen) "i lugn och ro", osv. Det är väldigt lite av vanligt, modernt liv som ryms inom "i lugn och ro".

Att låta ungen vara uppe på fester på kvällarna när den är vaken och gå ur famn i famn och bli älskad och uppskattad av alla, tex, saknar den här ideologin ord för, då det inte stämmer med tolkningen av "i lugn och ro". Och en hel helg hos mormor är ju fatalt för symbiosen. :eek:

Ibland undrar jag lite vad vi lägger skattemedel på.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag skulle inte lämna ett barn under året mer än några timmar och ett barn 1-3 år max en helg eftersom de behöver rutiner och lugn för att få vara trygga.
Min dotter kände inte igen sin pappa som hon inte hade träffat på en månad ungefär när hon var 14 månader.

Min mamma lämnade mej hos min mormor (som jag älskade och var hos jämt) i en vecka när jag var 6 månader, jag ville inte kännas vid min mamma efter det och blev ett "besvärligt" barn eftersom jag blev så otrygg.
Hos mormor var jag glad och lugn men blev ledsen och orolig hos min mamma.
:bow:

När vår äldsta dotter var liten jobbade pappan på annan ort och veckopendlade - borta måndag morgon-fredag kväll varje vecka. Och varje helg blev det "lära känna varandra på nytt".

Jag hade inte lämnat bort ett barn en vecka och åkt på semester med pappan förrän det var några år gammalt,
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Första gången vi lämnade våran dotter med barnvakt på kvällen var hon 1 år och 2 månader.
Mormor och morfar var med henne hemma hos oss och fick sköta läggningen, medans vi var på grillfest hos "grannen" 6 km bort. Det gick jättebra och hon vinkade glatt när vi åkte.

Sen stannade Alice kvar uppe i stugan med mormor och morfar en dag och natt medans jag åkte hem och hämtade min man och hästarna. Hon brydde sig knappt när vi kom nästa dag, för då hade henne morbror kommit dit så hon hade inte tid med oss.

När hon var 1 år och 4 mån så åkte jag och min man på bröllop i Serbien i 6 dagar. Då var hon hemma med mormor och morfar som bodde hos oss. När vi kom hem var hon lite avvaktande mot oss, men det gick över på en kvart.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Kl.
Första gången vi lämnade bort vår dotter till barnvakt för en kväll var hon 2 veckor gammal.
Då var vi på bio ett kvarter ifrån henne så om det skulle hända nåt så hade vi ju nära :).
Har lämnat henne med barnvakt flera gånger efter det när jag har varit tvungen att göra ärenden som hon inte kunnat vara med på.
Det har alltid gått bra, bara att pumpa ur och ge bröstmjölk i flaska :p.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Får jag spä på med en fråga:

Hur gamla var barnen när ni återfick er frihet att plocka ut egentid precis när ni själva ville och behövde?
Exempelvis dra iväg på en aktivitet 2-4 timmar och lämna barnet helt ensam hemma?
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

.
Som sagt, London är ju inte särskilt varmt

Säg inte det, mitt i sommaren blir det outhärdligt varmt här i och med det fuktiga klimatet och att allt är så hopknött. Jag fixar lätt 30° i Göteborg, här håller jag på att dö runt 22°! Det är i och för sig samma sak med kylan, här fryser jag vid +2°, hemma i Götet tar jag lätt upp till -20°... :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 311
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 323
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 275
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 632
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp